Gå till innehåll

Ledartavla

  1. lv_101

    lv_101

    Menig


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      4


  2. Gripen

    Gripen

    Major


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      582


  3. isaksson

    isaksson

    Sergeant


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      73


  4. Volvo Laplander Camper

    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      530


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-09-08 på alla områden

  1. Nej, motorns termostat plockar vi inte bort, den ser till att motorn har rätt drifttemperatur. Den elektriska kylfläkten skapar oljud och drar ström, det finns ingen anledning att köra den annat när den verkligen behövs, därför styr vi den med en givare som känner av kylvattentemperaturen. Om du ändå ska ta dig tid att montera elfläkt, rekommenderar jag starkt att även du monterar termostatstyrning av den.
    1 poäng
  2. Några av mina packningar till fag cylinder hade fått 32 i mått trots det är en 28 cylinder mycket märkligt! I kväll påbörjades översyn av bromsarna på c202 och den lite tillfälligt packningsbytta hjulcylinder hade också nu lite större packning nu efter några dagar. Något verkar få gummit att växa, huvudmisstänkt är biltemas bromsrengörare som packningen rengjordes i , gjorde även rent några dammskydd och en stund senare var de också lite för stora och sladdriga. Det kan även vara biltemas rödsprit som innehåller något nytt som angriper gummit, en packning ligger och badar i sprit över natten och en i bromsrengörare. Det är tråkigt när packningarna efteråt de är monterade börjar svälla och kärva så bromsarna anligger bara för att cylindern efter honig gjorts ren i något som angriper gummit. Rödsprit påverkade inte nämnvärt men bromsrengöring får under inga omständigheter komma i närheten gummi detaljer damasker packningar mm se bilden.
    1 poäng
  3. Hej! Det slutade med att jag honade cylindern (som blev ganska bra, jag kunde se lite skador men de gick inte att känna några ojämnheter med fingret) och monterade de gamla packningarna, de såg ganska bra ut. Nu skall jag bara hitta tiden att lufta systemet och se om det håller tätt. Om det visar sig att det läcker så får jag ta nya beslut om vad jag skall göra. Jag hör av mig igen om jag har behov av en ny cylinder!
    1 poäng
  4. Bromssystem och lite humoristisk lösning på ett problem. Någon som funderat på varför man gjort skillnad på c202 och c303 systemen c303 har forwardbackarna på samma krets samt höger bakhjul och nästa krets backward back och vänster bak. C202 har lite annorlunda en forward och en backward samt ett bakhjul och då på samma sida där den svårluftade cylinder sitter dvs misslyckas man har man lite hjälp bakifrån båda kretsar får samma ev luftficka. När jag handlade min fick jag höra på volvo att pickuperna lätt tippade över vid panikbromsning och därför hade man satt lastavkännare. Jag tog detta som ett skämt och tänkt att det var något annat man haft i åtanke. Jag funderade på skillnaden i kretslösning så idag letade jag upp volvos egna schema och det stämmer man har satt lastavkännare (no:4 på nedre bilden) direkt efter servot på kretsen så att bromsarna helt försvinner om bilen niger ner framåt vid inbromsning dvs bakhjulen lättar . Dvs just när man behöver bromsarna som mest ser lastavkännarna till att bromsverkan försvinner. Detta måste ha varit en typisk akademisk skrivbordslösning , en tidig abs vilket vid en lång inbromsning får bilen att skutta bromsa fram. Självklart ska dessa ventiler kopplas förbi om man har någorlunda självbevarelsedrift samma gäller även volvos nästa lösning på problemet med varierande bromsverkan dvs 4x4 bromsen som heller inte har att göra på bilar i trafik.
    0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...