Gå till innehåll

Ledartavla

  1. Jimpa

    Jimpa

    Sergeant


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      149


  2. Johannes

    Johannes

    Major


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      1 198


  3. Audi Quattro

    Audi Quattro

    Major


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      1 314


  4. JDW

    JDW

    Major


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      2 470


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-09-15 på alla områden

  1. Hej Jag har köpt en om603td som ska få bo i min TGB13 inom en "snar framtid" Det jag har som plan är att para den med orginal växellåda tillsammans med kittet som finns på SMT.nu Men innan jag gör det så tar jag gärna emot synpunkter och åsikter på alternativ. Det skulle ju vara trevligt med an växel till när man kör landsväg. Men det huvudsakliga ändamålet är att använda den i skogen. Ett krav är väl att inte behöva bygga om halva bilen för att få det att lira. Ni som gjort liknande operationer får gärna använda den här tråden till att lägga upp era erfarenheter och tips till oss som ännu inte gjort detta. Ser fram emot bygget och jag ska försöka filma så mycket som möjligt för att även lägga upp på youtube
    1 poäng
  2. Arquus (Volvo) Scarabee (Skalbaggen)
    1 poäng
  3. Absolut Det ska jag göra. Står du i startgroparna att börja byta motor också? Vilken tänker du i så fall använda? Sa Gösta någonting mer matnyttigt till dig?
    1 poäng
  4. Jimpa dokumentera gärna massor så kopierar jag dig sen, när du löst alla eventuella problem SMT kittet var utan svänghjulet numera tydligen för det var för dyrt att tillverka. däremot så kunde man ta ett svänghjul från vilken MB Diesl som helst 4/5 eller 6 cylindrig. Alla svensksålda 6 cylindriga motorer hade tydligen kombinerats med automatlåda fick jag veta av Gösta på SMT idag. "Man kan använda alla svänghjul från motorerna från 124-modellerna av Mercedes,med motorer som exempelvis heter OM601 (fyrcylindrig), OM602 (femcylindrig) och OM603 (6-cylindrig),och även bensinmotorerna (kan tyvärr inte beteckningarna på dem), men det får inte vara ett s.k. dubbel masse-svänghjul,och diametern på lamellen skall vara 228 mm!" " Det går inte att använda B30 lamell,den är för stor. Man använder en 228 mm lamell från Landrover." Men antar att man ska använda tryckplattan till det svänghjul man nu får tag på och använder. Sen beror det väll kanske lite på vad tryckplattan tål för motoreffekt. Om man tar tex svänghjul / tryckplatta från en motor med ca 100hk och sen kombinerar det med en om606 eller om 603 och plockar ut 200+hk kanske inte tryckplattan räcker till utan man riskerar att slira sönder lamellen.
    1 poäng
  5. Jag har en ganska kraftigt modifierad 13 bil. Så det där med orginal är kört för mig ändå
    1 poäng
  6. Är skogskörning det primära gör då så lite ändringar som möjligt. Är Overlanding det primära så se över utväxlingen. (växellåda och axlar) vilket innebär en hel del kostnader och arbete. Ang SMT kittet monteras motorn lutande vilket kan/kommer att innebär problem i terrängen när man förstärker lutningen ännu mer vilket innebär att oljepumpen suger torrt. Detta betyder inte att motorn rasar omedelbart men det finns en betydande risk att du kan få problem beroende på hur du använder din bil. I princip anser jag att det inte finns något behov av motorbyte om man bara ska köra i skogen.
    1 poäng
  7. såg detta i en annons: 1979 Volvo The Valp c202 sparse Civilian variant of the c303. Volvos Swedish Military Vehicle. The buyer who converts it to an EV gets a 4% rebate. (Real 4x4.com / 1972 Pinz. electric conversion) This is the VALP, Swedish for puppy. http://topclassiccarsforsale.com/volvo/437616-c202-volvo-laplander-1979.html Intressant om man får någon rebate på priset om man konverterar den till elbil undrar hur svenska myndigheter skulle ställa sig till en sån ombyggnad och ev miljö rabbater http://real4x4forums.com/PinzgauerBBS/viewtopic.php?t=10708
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...