Gå till innehåll

Ledartavla

  1. H.Hansen

    H.Hansen

    Administrators


    • Poäng

      5 515

    • Innehålls Antal

      5 619


  2. Vinkon

    Vinkon

    Administrators


    • Poäng

      3 520

    • Innehålls Antal

      4 346


  3. Svana

    Svana

    Major


    • Poäng

      3 283

    • Innehålls Antal

      3 336


  4. Wingflyer

    Wingflyer

    Administrators


    • Poäng

      3 131

    • Innehålls Antal

      2 843


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2011-12-02 i Forum Inlägg

  1. Aluminiumflak och provning Spontanköpte ett vw transporterflak och det blev riktigt bra. Justerade in hydraultrycket lite, 120 bar skriker överströmmaren på nu. Det är nog strax innan framhjulen lyfter. Då ligger det 12 resp. 7 ton över kolvarna vid tryck/drag. (Ej att förväxla med lyftkraft på själva kroken, då den siffran blir avsevärt lägre). Provade nya telefonkameran lite. Nöjd. Polarn och jag åkte på en liten roadtrip och spontanhandlade ett vw transporter långflak, som enligt utsago ska passa våra härliga 13 bilar mycket bra. Flaket rengjordes lite och monterades på flakramen, måtten jag valde på flakramen kunde inte ha blivit mer lyckade. Klockrent blev det, mycket nöjd. Flakets fram och bakstam vilade perfekt både bak och fram. Som byggt för ändamålet. Jag svetsade plattor i 5mm plåt på flakramen, 4st på varje sida med 2x M8 bult i varje platta (totalt 16st), mot flakets fästöron. Det blev en okej tippvinkel på flaket ändå, trots att jag valt att inte byggt med just tipp pga viktskäl. Lösningen blir att tippa utan att köra in utskjutet. Målet är att kunna provlasta bruksbilen. Den är lite för lång dock. Bruttovikt på bruksbilen var 1800kg samt att flakkonstruktionen väger 320kg. Såg inte allt för dumt ut med kapellet heller, nästkommande blir att lackera flaket i 326h och även prova att fullacka kapellet i samma kulör.
    19 poäng
  2. Lite bilder Har gått långsamt nu på slutet pga, värmen, skogsbränder och semester. Svetsade dit ett par gamla styrrullar för transportband, är kraftigt gods i rullarna och sen är dom kullagrade. Perfekt! Provlastning direkt, lilla planeringsskopan på 800kg. Inga problem alls. Ett gammalt luftmanövrerat ventilpaket införskaffades. Monterat och redo, läcker som ett såll gör det också. På med lite färg på byggnationen Blev ju fint, Temadur 20, 326h glans 10. Har även beställt lite vinyldekaler till bygget, så nu vet man vem som har tillverkat byggnationen Lite mer spexx. Inga problem att lyfta saker, uppskattningsvis går gränsen vid 2.5-3.5 ton innan något börjar säga ifrån.
    19 poäng
  3. Mycket som hänt denna månad för mej. Jag har efter många års levene på låg inkomst. Lyckats bli helt skuld fri. Inte en krona i lån, kredit eller liknande Visst jag har en gammal bil. Äger ej mitt boende. Men fruktansvärt skönt att veta att inga räntor eller annat kan påverka den inkomst jag har. Så har jag trotsat FK igen. Och emot deras inrådan. Själv begärt att bli av med en stor del av min sjukpenning. Då jag har haft den vilande en längre tid men ändå ej fått en sjukdomsgrundande inkomst. "SGI" Och därmed ej varit berättigad till sjukersättning om jag blir sjuk under arbets tid. Jag har bara blivit utan inkomst då jag varit hemma sjuk från jobbet. Men efter nyår får jag en SGI igen, och likt de flesta även rätt till sjukpenning vid sjukdom. En grund säkerhet jag saknat i många år. Många utbildningar har klarats av, så jag kan söka jobb inom ett bredare spektrum. Fler utbildningar är bokade inför 2022. Har även förhandlat om arbets schemat. Vilket gör att jag kommer få mer tid till renovering av fordonen som står hemma.och annat Känns som många saker löst sej och jag kan fortsätta med den inriktning jag satte som mål tidigare. Ser verkligen framemot 2022. Visst vissa tuffa utmaningar väntar. Men de har jag valt själv. Så det är bara att köra på. Tack vare era bidrag till forumet. Så känns det som läget är bättre och snart är vi på banan med ett säkrare och stabilare forum. Som kommer leva vidare i många år till. Min känsla är att vi gått oss ganska starka genom tider av förändring, där många dukat under för social medier. Sökbarheten. Att kunna hitta information, manualer och framförallt läsa och följa alla sina projekt och delade erfarenheter utan att de försvinner i flödet, det har hållit oss flytande och attraktivt. Den relativt ständiga ström av nya medlemmar visar att det här är rätt. Till slut. God jul till er alla. Och fridens folks Mvh H.Hansen
    18 poäng
  4. Hydraultank och flakram Nu har man kommit i kapp litegrann. Bockade och punktade ihop en början till tank i 2.5mm plåt med skvalpplåt. Detta helsvetsades sedan med tigen. Ovandel med påfyllningslock och returfilter hålsågades och monterades, även nivåglas. Tänkte att jag ville ha tanken gummiupphängd på hytten så därför borrades 20mm hål i vinkelprofil för gummibussningar och fästet förstärktes även lite. Tanken klar och redo för montage. Monterat, bultat i hytten med genomföringsgummi som upphängning. Egentligen så blev det flakbyggnation mitt i tankbygget då den fick stå några timmar fylld med vatten för läckagetest. UPE-100 profil uppsågade i 2st 45 graders vinklar längst ned, för att få ett mjukt hörn längst ned i "flak-knät". Jackade i 60 grader och värmebockade upptill. "Flak-knä". Ihopsvetsning med vkr-profiler. Lådan för öglan börjar ta form här. Handbockning av 30mm rundten, 355 legering. Öglan fästes med 4-dubbla sömmar, pinnsvetsat med ok48 / 3.5 Halvfärdig flakram, återstår rullar och lite fler balkbitar samt ett trägolv. (Ett vw transporterflak i alu hade varit ypperligt att montera direkt på ramen dock). Det blir förmodligen en till flakram med hiab-kran och ett sådant aluflak i framtiden. Storebror och lilleskutt Flaket pålagt med traversen innan hydraultanken var monterad. Krävdes en del fipplande med lastarmen innan det gick att trä dit. Lite småklättring för att få en bild. Bruksbilen fick sig ett litet provlyft, inga problem alls förutom att ena hydraulcylindern läcker i kolvstångstätningen. Utöver bruksbilen provlyftes en säck med kalksten på 1500kg, bilen blev påtagligt baktung men varken hydraulik eller konstruktion tvekade, lastarmen höll sig vinkelrät och fin trots belastningen.
    17 poäng
  5. Då våran nuvarande ägare Sten Svensson. Alias Wingflyer. Skall ut på en längre resa med Segelbåt och ej kan styra denna skuta som han gjort i ett antal år nu. Sedan han tagit över rodret från Andreas Eriksson. Så går nu uppgiften över till nästa man. Då jag måste lära mej mer om nästa steg. Själva plattformens innersta. Så kan vissa saker ta längre tid än de gjort tidigare. Hoppas ni har lite tålamod till att börja med. Dock kommer Wingflyer att fortsatt kunna logga in och hjälpa till med allt. Även Andreas har erbjudit sej sin kunskap, om just det innersta av plattformen vi ligger på, då hans nya skötebarn även ligger på samma plattform. I dagsläget kommer inga större ändringar att göras. Vinkon kommer täcka upp som administratör, då jag får fler andra uppgifter att göra för forumet. Kristaga har tackat ja till att hjälpa till som moderator på forumet. Tillsammans hoppas vi kunna hålla oss på rätt väg även i fortsättningen. Vi tappar inte bara en Ägare och Admin när Wingflyer ej har möjlighet att ha internet kontakt som tidigare. Utan även den som kan mest om TGB 30-40 Av oss som "jobbar" med detta forum. Så i framtiden kommer en ny moderator med bra kunskaper om dessa rekvireras.. Fram till dess litar jag på att ni med den kunskapen fortsätter hjälpa varandra som ni alltid gjort. Ny juridisk ägare blir då jag Hans Hansen. Jag kommer sträva efter att kunna hålla samma kvalitet som tidigare. Det kommer bli några fler timmar bakom skärmen. Men mitt intresse för fordonen och det runt om, svalnar inte direkt med åren. Utan intresset växer på gott och ont. Att jag hängt här sedan 2006 tycker jag tyder på att jag verkar bli kvar en stund till. Kanske inte den bästa lösningen. Men i detta nu så blir det så. Jag tackar både Sten och Andreas för att jag fått detta förtroende. Mvh H.Hansen
    16 poäng
  6. Stora godispåsen direkt Eftersom jag är snäll (läs: väldigt trött) så kommer här en härlig video på första provkörningen av lastväxlaren. Helgen spenderades till att svetsa ihop en hydraultank och en flakram. Mer detaljer om det när jag orkar överföra bilder och texta. God natt Mvh/ trött MilSpeC
    16 poäng
  7. Nu börjar det likna nåt Vkr-rör med lite kött i, till "stödramen" Svarvat fett-stål glidlagren med invändigt låsringsspår samt gnisslat hålsåg. Stödramen helsvetsad och punktad i växlarramen. Fortsättning följer
    15 poäng
  8. Bytte under våren ut den mekaniska fläkten till en elektrisk på min elva och eftersom jag själv friskt letat efter input här på forumet tänkte jag redovisa hur jag gjorde min lösning och motivera de designval jag gjorde. Började med den största SPAL-fläkten jag kände att jag bekvämt skulle kunna få plats med, en VA33-BP91/LL-65A 24V, en lite tjockare modell med fläktdiameter 385 mm. Närmare bestämt köpte jag härifrån: http://www.kuehler-rath.com/epages/63250660.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63250660/Products/59856 Denna fäste jag direkt mot kylare, utan strumpa. Mest för att jag bedömde det enklast så, men det fanns även viss tanke på att luft vid färd även skall kunna tryckas förbi utanför fläktens periferi. Som ses på bilden använde jag två vinkeljärn som kapats ur lite så fläkten kunde sänkas ner något närmare cellpaketet. Vinkeljärnen svetsades fast i den yttre ramen. Mellan fläkt och cellpaket blev det runt 5 mm, ansågs av mig (helt utan grund) som perfekt avstånd. För temperaturstyrning blev det efter mycket funderande att köra termoswitchen i nedre kylarröret, detta för att den inte skall behöva gå i onödan vid exempelvis landsvägskörning. Mycket dividerande kring beslutet, men med tanken att jag kan alltid göra om och göra rätt så blev det till slut så. Jag surfade runt efter 2-läges termoswitchar och bestämde mig för en modell från någon VW. Den är visserligen bara för 12V, men mer om det senare. Försökte hitta en med så låga tröskelvärden som möjligt, det blev en Wahler 6037.81D (tillslag 81 resp 87 grader) (https://www.bildelaronline24.se/wahler/1719274). Hittade tyvärr inget passande kontaktdon så fick bli ett begagnat från skroten. Jag tillverkade en röranslutning, ses med tempswitchen iskruvad nedan. Denna svetsades fast på det undre kylröret där jag försökte komma så nära kylaren som möjligt. Provtrycktes på halvdant hemmavis och allt verkade tätt. Röret grundades sedan med läcker senapsgul Hagmans CA-primer . Så kommer vi till det elektriska. Termoswitchen jag valde har som sagt två lägen och för högfart är det full spänning rakt på fläkten som gäller. För lågfart vägde jag mellan en enkel lösning med effektresistorer eller en överarbetad med PWM-styrning. Eftersom jag råkade ha en passande PWM-dosa liggande blev det så, i alla fall tills den går sönder. Det är en 10-50V 40A PWM-kontroller jag köpt från EBay med okänd kvalité men förhoppningsvis håller den då jag drar mindre än hälften av vad den påstås klara. (https://www.ebay.co.uk/itm/352452869241) Jag täckte kortet med några lager conformal coating så det kanske klarar något litet vattenstänk. Kopplat enligt schema nedan, meningen är att även om PWM-kontrollern ger upp med öppna FET:ar skall hög-läget fungera som fallback (normalt går de sönder med slutna, fläkten går i så fall på full fart istället för låg). All 24V är kopplad till konstant-plus, så fläkten fortsätter gå även om jag stänger av tändningen. Som skrivet tidigare är termoswitchen för 12V så att bryta 24V med den är även när det handlar om små strömmar inte helt optimalt. För att minimera risken för överslag när reläerna släpper och de problem det kan leda till använde jag därför reläer med integrerad flyback-diod, något som inte syns i schemat. Resultatet då? Ja jag är nöjd! Inte gjort någon terrängkörning, men väl landsvägs och stadskörning. På landsväg går fläkten inte igång och temp-mätaren ligger runt 90 grader - kanske något lägre än innan, antagligen tack vare bättre luftgenomströmning utan fläktstrumpan. Vid stadskörning går fläkten igång då och då, kickar in när mätarnålen står ett par mm över 90 och stänger av ungefär lika mycket under. Hittills har fläkten endast gått på lågfart vid normal användning, bara lyckats provocera fram högfart genom att stänga av PWM-kontrollern. Enda jag stör mig på är 12 kHz-tjutet när PWM-kontrollern jobbar. För terrängkörning kan man eventuellt vilja koppla in en brytare för att kontinuerligt köra fläkten i lågfart, men eftersom jag inte provat så vet jag inte hur bra det fungerar som det är. Andra bra-att-veta saker som användes: Kontaktdon matchande det som satt på fläkten https://www.mouser.com/ProductDetail/829-10737825 https://www.mouser.com/ProductDetail/829-15317331-L https://www.mouser.com/ProductDetail/829-15324995 Relä 24V med flyback-diod https://www.mouser.se/ProductDetail/893-896H1CHC00124 Tejp för kabelhärva TESA 51026 Kontaktdon för termoswitchen (tror jag) 1H0973203 Vill man använda resistiv styrning av fläkten kan det vara intressant för resistorval att veta att strömförbrukningen är relativt linjär mot matningsspänning, I ≈ -1.2 + 0.65U, testat intervallet 10 < U < 16V. Det blev en lång write up, men om det hjälper någon var det förhoppningsvis värt det!
    14 poäng
  9. Fortfarande vid liv trots 21 dygn i respirator pga. Covid apr 20... Försöker komma tillbaka men det är tydligen ett långt motlut innan flåset är återställt. Har dock haft en fullgod anledning att motionera bärgarn för några veckor sedan, en kompis ringde då han lagt ner sin 3.5 ton Neusongrävare i ett myrhål ett halvmil över skogen hemifrån mig sett... Han hade lyckats ta sig uppför ett långt motlut(300-400 m) genom att dra sig uppåt med skopan och ta stöd med shaktbladet för omtag, det var såpass brant att låg tvåa på bärgarn var lämplig växel för att ta sig upp... Har tyvärr inga bilder men dubbelpart på Sepsonvinshen plockade enkelt upp grävarn ur myren. Ha det gott allihopa Mvh/Dexx
    14 poäng
  10. Hej. Länge sedan jag skrev något nu. Men jag är inte inaktiv. Dels har vi fått hjälp av Tamaz med att de på allt som släpar bakom kulisserna så forumet rullar på. Jag funderade en del. Pratade med Vinkon. Och har skrivit med supporten. Men jag ägnade lång tid på det i onödan. Skrev på Svenska. Och fick efter ett tag svar att jag måste ta om det på Engelska med dem. Har pratat en del med just Tamaz om det och annat. Så funderade jag på detta med moderator eller administratör. Kändes lite förlegat att ha någon slags hiraki om vad man kan och får göra. Så jag har gett både Kristaga och Tamaz admin behörighet. Vi har alla olika kunskaper. Och att ej ta till vara på dem på grund av behörighets begränsningar. Nä det fungerar inte. Hur det än är så är det vi alla tillsammans som gör forumet till vad det är. Vi märkte direkt när Tamaz fick tillträde. Att till exempel färgen på texten för meddelanden mm blev synlig igen. Något jag ej lyckats med då jag inte riktigt vågat gå in och ändra där. Så välkommen till admin gruppen Tamaz, och taçkar för arbetet du påbörjat. Själv fick jag ett dator stopp. Som störde lite. Hade en liten berättelse om vinter turen på gång, som försvann. Men jag skall ge mej på det igen. I övrigt har jag privat funderat på min framtid. Nya möjligheter öppnade sej för mej. Jobba som service tekniker/ förman. På lite lösa boliner kändes inte långsiktigt hållbart. Så jag har kikat på, samt sökt lite andra möjligheter. MSB. Civilförsvaret, och liknade samhälls stödjande jobb. Vad mitt önskemål just nu är. Ja det är att utbilda om mej lite. Och i slutändan bli fordons instruktör åt Bilkåren och Hemvärnet. Möjligen gå vidare in i " gröna firman" Har kommit en bit på väg där. Men alla pusselbitar är ej på plats än. Så återstår och se om " gubben" klarar fys prov och en grundutbildning. Nåja provar jag ej. Får jag ej veta Känns som jag skulle kunna vara en tillgång, och få ett trevligt jobb/ sido sysselsättning där i alla fall. I övrigt ser jag fram mot vår och sommar. Och se vad som rullar ut ur garage och gömmor. Hoppas det blir möjligt för alla att visa upp dem och att åka och se på några trevliga sammankomster. Fridens folks
    14 poäng
  11. ..och sedan vanlig fästgrund och slutligen grönt. ÄNTLIGEN!!!
    14 poäng
  12. Nu när sommarens körningar o andra roligheter är över så fick de bli några justeringar av Jeepen. Efter en fastkörning i Skövde där vi fick vinsch hjälp av en trevlig man i en Wrangler så bestämdes det att större däck och en vinch skulla va bra att ha så bilen åkte in i garaget. Efter räddningen ur lerhålet Bilen höjdes yttligare blygsamma 1" , nu totalt 4" ,(katten verkade i alla fall gilla det) Så dom nya däcken skulle få plats, 315/75-16 Vinsch ordnades från Winchmax och en ny kofångare fick byggas. Och efter en hel del skärande, svetsande,mätande o bankande blev det så här
    14 poäng
  13. Fick en fundering en natt när jag inte kunde sova. Hur ska man kunna bredda fälgar smidigast utav svarv... plus att jag gärna vill göra de själv.. Som en blixt från klar himmel så kom jag på en idé! Har ju en sån där fin däckmaskin på jobbet som har en hjälparm att klämma ner bla låg profil däck. Själva grejen som trycker på däcket sitter bultar med en M8.. vinkelslipen har M8 hål för handtaget... skruva ur handtaget i med en pinnbult å gänga upp i hjälparmen.. Tadaaa... nu kan man styra höjden på vinkelslipen med peumatiken.. bara välja vart man vill kapa.. trampa på pedalen å lägga vinkelslipen emot.. å de blev fantastiskt bra resultat Så nu är de bara några fälgar till så har man sig en uppsättning.. men har inte däck till de nu... så jag får ta nån fälg då å då.. ingen panik.. Men de är några timmars jobb för varje fälg.. Hade inte gjort detta på daglig basis direkt
    14 poäng
  14. Backade in 11:an hemma och precis när jag la ur växeln hördes ett rejält metalliskt skrammel..... blev lite nervös och försökte provocera fram ljudet igen men allt var tyst. När jag sedan klev ur märkte jag att jag backat på och vält min trappstege..... borde kanske felsöka mina glasögon istället för bilen ha ha ha....
    14 poäng
  15. Hej på er. Då har jag oxå gjort en liten presentation av mina TGB, dessutom med rörlig bild och på knackig skol-engelska.... Ni på forumet är ju inspirationen för mitt "hillbilly-hunting-vehicle" så tack för alla ideer, FredrikL, Eile, Frippe, H. Hansen, Lurk, Gravander, Wingflyer, Lasse303, Svana mfl. Hoppas jag kan göra en uppdatering igen när den blivit snyggare och lite mer färdig...
    14 poäng
  16. Framsteg Flaket är grönt och underedsmassa är påsmetat under (och på typ hela min kropp ) Så här ser den ut nu, har till och med varit ute på en provtur, kändes väldans bra
    14 poäng
  17. Summering av helgens bravader Gul färg på . Grön färg på och montering.
    14 poäng
  18. Rejält lass på både bil och släp när jag åkte utan M6an. 2 ST sjukvårds tält 1 med kaminer. Samt en halv kubik björkved och lite till på vagnen. Och bilen full med bra att ha saker camping grejor, samt en hund Söka nya camping platser, se på skansar från de 3 försvars linjerna som byggdes upp med början 1940 och med rask takt de nästmsta åren. Utifall Tyskarna skulle gå vidare från Norge och in i Sverige. Ofta strategiskt vid befintliga vägar. Där man skulle spränga broarna. Dels för att stoppa och försvåra framfarten. Och med Skansar placerade där det var körbart för tyngre fordon. Dessa är ofta väl gömda i dag. Vi var bara 6 ST på denna tur. Med fast camp som vi utgick ifrån. En trevlig camp plats som vi nyttjat några gånger nu. Ett bål skall brinna dygnet runt helst. Så det går åt lite ved. Målen med både ny camp och nya Skansar nått. Att vi har trevlig och får fin natur och lite nästan nu offroad aktiga vägar med 70-80 cm djupa rännor i efter den senaste tidens kraftiga regn. Är ju enbart ett plus i kanten. Bara att ladda för nästa tur. Och hoppas att läget är bättre nästa år. Så vi kommer i väg på några miltär fordons träffar med. Fridens folks
    13 poäng
  19. Det har hänt en hel del sedan sist. Efter ca 1 år är nu äntligen 4-hjulsdriften tillbaka. Problemet löstes genom att jag köpte en hel begagnad axel, flyttade över lite fästen och gjorde iordning. De senaste dagarna har valpen blivit flitigt använd, det är så grymt skönt att problemet är löst! Något som också hunnits med sedan sist är att bygga förvaringslådor och plant upphöjt golv. Dessutom håller jag på att göra i ordning fälgar till nya däck. Och en Hi-Lift har jag också skaffat.
    13 poäng
  20. Och epoxyn ligger nu. Imorrn blir det mer grundfärg, sedan slutligen grööönt i 2-komp.
    13 poäng
  21. Hej alla, jag heter Steve jag bor i Tyskland .... Jag skulle vilja bo i Sverige eftersom jag har jobbat där mycket men aldrig riktigt lyckats hitta ett jobb så att jag kunde flytta upp. Jag arbetade tidigare på Kongsberg i Mullsjö men fick tyvärr återvända till Tyskland. I går tog jag upp det här stora barnet. Nu har jag mycket jobb !!! Först och främst är bränslemätaren alltid läst full ... vilket i sig inte är dåligt men det säger inte sanningen! Förlåt Google Translate svenska men jag kände att jag i alla fall skulle prova lite svenska. Hoppas ni kan förstå det !! Vänliga hälsningar Steve
    13 poäng
  22. My new project, lots of rust in the body including the roof joint. Plan is to use it as a camper and perhaps towing my Amazon around. Sorry, I only speak English. It's taking some time to navigate this forum! Stephen
    13 poäng
  23. Så.. kamrater. Nu är det nära för Micke med sin 11-bil. Igårkväll i solen blev första gången utanför garaget med Isuzudieseln. Provkörde några gånger runt i området och det är småjusteringar såklart. Men vi är väldigt nöjda såhär långt. Lägg märke till att ALLA skruv, brickor, slangklammer mm är i rostfritt A4-stål, både utanpå, inuti och under bilen.
    12 poäng
  24. Köptes 2004 i överkalix. Diverse svetsjobb, monterade winsch för ett tag sedan. Ommålad i färgsystem 90. 123ignition var som att byta motorn. Har gått länge och samlat underhållsbehov. Skall till ett nytt avgassystem av 2st 164bakljuddämpare, Grenrörspackning. Har en B30E som skall in vad det lider.
    12 poäng
  25. Vi, eller egentligen mest frugan - jag hjälpte till lite med monteringen, byggde pepparkakshus (pepparkaksbil?) igår! Här syns den i sin naturliga miljö.
    12 poäng
  26. Provmonterat snorkeln och masoniten där. Ganska skaplig utmaning att forma hålmasoniten runt den i två delar, som skjuts in i lister från två olika håll.. och lyckas få hålbilderna perfekt. Tog iaf fyra försök med nya bitar innan den äntligen satt.
    12 poäng
  27. Det har hänt mycket de senaste åren med flytt norrut, samboskap, husköp och en liten dotter. Men tillslut kom även Terrängbilen upp till nya boendeorten. Jag har tidigare haft besvär med att bilen stundtals dött när jag kört vilket även det gjorde att jag lessnade en aning. Men jag fick ett ryck och bytte bränslet i tanken, sköljde även med ren bensin och lät dräneringspluggen vara av. Bytte bränslefiltret med backventil och installerade ett nytt filter i metall i Filterkingen. Efter lite startgas så gick den igång Jag bytte motorolja, oljefilter och olja i växel samt fördelningslåda. Valde här en Biltema Semi-Syntet 5-30. Jag var egentligen ute efter en mineralolja men den hade utgått.. En kväll i veckan med följebil bar det sedan av milen norrut. Motorvägskörning och landskörning, inga problem Väl framme så fick Terrängbilen stå några dagar innan jag hade möjlighet att ge den lite uppmärksamhet igen. Startade med lite Choke och hostade igång. Den går slött fram tills den är varm och sedan går den fint. Jag misstänker att Filterkingen behöver tas isär och få sig en genomgång, jag hade isär den för några år sedan men fick det aldrig riktigt bra.. Även förgasarna behöver nog justeras.. Likaså där har jag varit och pillat.. Under dagen idag så har jag gått över med smörjspruta och gett bilen den kärlek den förtjänar. Unnade mig givetvis en tur på småvägarna i det fina vädret med. Jag har inte för avsikt att göra några större jobb på den denna sommaren men några punkter tänkte jag försöka hinna med. * Byta olja i portaler samt axlar * Plocka isär Filterkingen och se om något kärvar i den. * Hitta någon som kan justera förgasare * Plocka ner ljuddämparna och se om dom går att få täta.. Läcker i skarven mellan dämparna. * Göra en ventilinställning och försöka få knacket att upphöra. * Måla om bilen. Det var ett antal år sedan sist och då använde jag Jotun Lady Supreme vilket fungerat bra. Dock börjar det nu flaga.
    12 poäng
  28. Besikta 11an igår med blankt papper
    12 poäng
  29. By the way, så vill jag tacka alla som är med och håller forumet i liv . Ser fler och fler forum sakta dör ner och de flesta har flyttat sin verksamhet till FB. Ja vi har ju en sådan sida med, och jag postar lite där i bland och svara på frågor, dock hänvisar jag oftast hit, då det är här mångfalden och kunskapen finns, Har sett att en del provar lägga upp handböcker mm även där, med blandat resultat. Jag är så glad att vi nu är uppdaterad angående plattformen, och det rullar på ganska smidigt. För en ej enormt data kunnig som mej fungerar "Plattformen" riktigt bra, och de har bra folk som ligger bakom och underlättar funktioner för de som skall rodda med forumena. Ja detta ser ju inte ni, mer än att det fungerar för det mesta här. Så tack även till Sten som sett till att vi har de senaste uppdateringarna, Jag är ju inte inne och läser allt varje dag, men provar att läsa i kapp när jag kan, och om det är något så kommer det ett mail med direkt länk omedelbart. Något som är fruktansvärt skönt med detta forum är att man till motsats mot Tex FB och liknade sociala medier, slipper allt brus om man kan kalla det för det. Inget onödigt, som är och stör,. Så är vi inte fast vid ett märke, och hatar förtvivlat allt annat än det vi kör. vi gillar det mesta som är militärt och motordrivet, samt saker och kuriosa runt det. Som jag skrev det är så skönt att komma hit till den underbara blandningen, och framförallt den härliga stämningen bland medlemmarna. Vi har väldigt få troll, ingen som skriver har du sökt på nätet när någon frågar , inte ens det finns en sökfunktion, då en fråga kommer upp för ja vilken gång i ordningen av någon som ej hunnit skumma igenom 12 års inlägg och rubriker. Tyvärr försvann ju en del foton genom åren, då olika ställen vi länkat bilder i från lade ner, men det känns som, att nu var det de samma, vi har en ordentlig bildbank att ösa ut ändå, så allt det tidiga från 2006 och tiden där i kring , har på olika sätt reparerat sej själv av just er, våra aktiva medlemmar. För mej som vart inbjuden hit väldigt tidigt, tror jag var medlem nr 5 till 7 eller något liknade den hösten 2006 då Andreas, Erik och Daniel tryckte på start knappen och slog på servern. Har detta betytt mycket, Jag kunde nästan inte skriva, på grund av min dyslexi. fruktansvärt många stav fel, och andra fel i skrift, Än värre var att jag inte riktigt ville skriva, men uppmuntran härifrån har fått mej att fortsätta Ja de finns kvar där än, Skriv och stav felen, men jag har lärt mej lite och ser i bland mina fel, och hinner rätta dem, ja när inte telefon spöket som textar värre än mej är med då. Jag har fått många vänner genom åren just på grund av detta forum, och hittat massor av saker jag nog inte skulle utan det. Ja jag vill bara uppmuntra er att fortsätta i samma anda och tackar er alla , för den enorma insats ni gör för alla runt om i världen som letar info om våra fordon, Att vi har kul här i bland är en riktigt bra följd effekt . Fridens folks och ha en fin påsk MVH Hasse Hansen
    12 poäng
  30. 2-3 timmar till och det är dax för provkörning! Vart mkt jobb men nu lirar allt iaf, enda tveksamheten nu är original kupéfläkt samt torkarmotorerna då det vart en konvertering till 12 volt. Dom går men återstår att se hur det fungerar i längden!
    12 poäng
  31. Vi fick ett ryck i fredags.. rev ur allt på förar och passagerarsidan och maskade och ruggade upp och sprutlackade inuti hela kiosken i helgen.. blev bra. Nu ska det torka och hårdna ett tag. På kvällarna nu fortsätter blästringen av allt demonterat och sedan lack av dessa smådelar.
    12 poäng
  32. Det borde finnas nån här som vill se lite motorporr i Tgb? Omtalade Micke-tgb11-Isuzu-TD3.1.. Avsnitt "Med polermaskin på väg till psykologen" hahaha
    12 poäng
  33. Idag har det skett, skamfläckarna är utbytta. Work-in-progress och färdigt resultat!
    12 poäng
  34. Ett par dagar (typ 4) har spenderats med att preppa och måla om bilen. Cammo tar sin lilla tid men är väl värt jobbet tycker jag Nya nummerskyltar, spolarmunstycken och lite annat småkrafs är beställt. Pop up taket har jag gett upp tanken på. Det blir allt mer sällan som hela familjen är med på tur så nyttan med pop up taket har blivit mindre.
    12 poäng
  35. Trucks been running great, up until the distributor on the new electronic ignition burned and started sputtering. I thought it was a carb issue, a torn baffle, but it was in the end a very easy fix. The backup light's plastic switch on the engine disintegrated, so I've got it wired up to a spare headlight switch that went into one of the open slots on the dash. I fixed my dyslexic spelling of wiper fluid and coolant, that was a little embarrassing. I also got an adapter finished for an RPD, which I've mounted occasionally in the M240 mount. I don't drive around town like that though! The great news is that the hubs and axles are in top shape, no leaks, no sign of wear. I'd still like to find a source for some of the Swedish Army metal vehicle identification signs, are there any surplus stores in Sweden that sell them? Mogfest is this weekend, I'll take a bunch of pictures and post them up afterwards.
    12 poäng
  36. Småjoxx Har helsvetsat ramen och tillagt lite förstärkningar med mera. Letade igenom en skrotgömma och hittade en lämplig sak för manövreringen i hytten sedan. Bockade och svetsade lite flakstyrningar. Gjorde ett pressverktyg för att bocka u-bultar att dra fast växlaraggregatet med. Pressning/bockning Två, sen tog det slut på rundten. Lagt på förstärkningar på lastarmen för cylinderinfästning, en 8mm plåt inuti, och svetsat i bussningarna för utskjutscylindern. Borrning av hål för genomföring av u-bultarna. En på varje sida om boggi-lagret. Avslutning på balkarna, satte dit ett ämnesrör som kombinerad tvärbalk och infästning för rullarna som ska sitta där bak.
    12 poäng
  37. Provmontage Några bilder på provmontaget. Väntar på en leverans med hydraulrör, kopplingar, en hydraulcylinder för utskjutet och lite grejor till hydraultanken. Saker som ska göras inom kort: Modifiera och montera utskjutscylinder Helsvetsa växlarramen Svarva styrrullar Tillverka låsanordning för flak (tryckluftsmanövrerad) Rördragning, lasthållningsventil Tillverka hydraultank Passade på att ta några kort på bygget idag då jag tog lite mått. Vy igenom hyttfönstret
    12 poäng
  38. Lagen om all jävlighet. Var vid hamnplatsen i går kväll och fixade en del med båten, och såklart droppar man i en nyköpt lite kraftigare mejsel ner i dyen, letade men ingen magnet i båten så det fick bli håven istället och vips var mejseln nedsjunken i slammet. När jag var klar med allt övrigt så syntes något glimmande i dyen under båten så jag tog beslutat att hoppa i och lyckades dyka ner och få tag i mejseln. Sen äntligen torr och slutat frysa stängdes båten och all verktyg lastades in i bilen. När jag skulle hala upp nycklarna till att låsa brygg grinden då hörs ett klirr och jag ser c202 nycklar falla ner på bryggan och såklart mellanbrädorna och ner på botten i dyen. In i båten kvickt av med kläderna hämta simglasögon och hela tiden hoppas de nycklarna inte sjunker så djupt så de blir osynliga i allt slam. Dök in under bryggan lyckades få tag på nycklarna. Så det hela slutade i alla fall gott men humöret var nu i botten.
    12 poäng
  39. Hej alla! Då är vi till slut klara med Ver 4 och flytten till nya servern, och har tagit bort "Arbete pågår" skylten. Förstasidan är lite provisorisk just nu och kommer att utvecklas ytterligare. Några nyheter är införda, bl annat är nu Namn och Bostadsort obligatoriska vid registrering och krävs vid inloggning från befintligt konto om uppgifterna saknas. Allt för att se till att vi håller sajten seriös. Det finns också fler varianter av gilla inlägg (eller inte gilla). Mycket annat är också nytt eller lite annorlunda, ni får klicka runt och titta själva. Så småningom startar vi nog upp butiken igen med kalendrar, muggar eller annat kul. Flytt och uppgradering har kostat en slant och jag ska försöka hämta tillbaka i alla fall en del av kostnaden. Så, välkommen till Invision Community Version 4 och nya upplevelser! /WF
    12 poäng
  40. tänkte bara skriva att jag och tgbn lever. idag var vi på bilprovningen och det var sista gången för 6-hjulingen !! så jävla skönt
    11 poäng
  41. här kommer en liten uppdatering om vad som har hänt med 11an bort med flaket och tvätt rostlagat ramen hytten åkte av för rostlagning var inte mycket som var helt eller bra även främre delen av ramen behövde lagas alla bromsrör och slangar blev bytt riktning av ramben med vinsch elfläkten fick en kåpa fick tag i två fina dörrar hörnen fram var inslagen och ut rostad så det fick bli lite plåt byte där med även dörren som var i bra skick behövde lite ny plåt höger sida klar vänster var i sämre skick monterat skärmbreddare ifrån umeå offroad hjullager byte vänster bak det här är en del av vad som har pågått med bilen... har även bytt ut bladfjädrarna fram samt styrleder och monterat styrdämpare. även ventiltätningar tändstift kablar och oljebyte överallt. inte mycket kvar nu inför besiktning
    11 poäng
  42. Måste bara visa några bilder på en vänner myrslok. Han har bytt från dubbla däck bak till singel hjul. ,710/35-20. Det grymt fett ut. Enligt mej.
    11 poäng
  43. God fortsättning kamrater! Fin dag i skogen idag, det regnar inte alls!
    11 poäng
  44. Idag fick jag bilen körklar. Kopplade in motorstyrningen för elfläkten så jag kunde justera effekten, och kopplade allt bakom ett relä som slår på med tändningen. Tyvärr var ena bromsbehållaren magiskt tom efter att ha stått stilla i ladan, kunde inte se någon läcka så jag vet inte var det tagit vägen, men pedalen tog bara i botten. Nåja, glad att ha bilen ute ur ladan igen så drog jag iväg på en liten tur upp på favoritberget. Allt fungerade fint, tills jag var på väg ner och nån dum sten tog tag i ratten och vred styrningen upp mot bergssidan, vips var det väldigt snett, och efter en lång balanseringsakt la sig bilen på sidan. Smidigt att jag hade framrutan öppen så jag lätt kunde krypa ut. Ibland är man extra glad att man lagt tillbaka alla stroppar och shackel på sin plats, även om det var lite rörigt att hitta rätt bland allt som var i en enda röra i bilen. Trotts allt nöjd med att få nyttja vinschen i skarpt läge. Och skönt att jag inte bara hade den mekaniska på PTO, för motorn gick inte att köra i det här läget. Batterierna orkade otroligt nog winchandet och en del nötande med startmotorn efteråt. Det tog ett tag innan motorn gick att få runt, jag gissar på att det hamnade olja på lite olika ställen där det sen inte fick plats. Efter några minuter på rätt köl, när jag packat ihop allt i bilen igen så startade den och jag kunde rulla ner för berget och köra hem. Skadorna blev inte mycket värre än mest kosmetiskt. Nöjd ändå att det gick bra, inga personskador alls, och jag löste allt själv så jag kunde köra hem igen. Någon som sitter och trycker på lite nya paneler, rutor och nån burk färg?
    11 poäng
  45. Hejsan! tänkte bara säga hej och visa min radiobandvagn. Bytte baknagnen mot en öppen som följade med vid köpet för det är roligare för medåkande om man ser nåt... Kommer säkert en del frågor men ska läsa lite i forumet först... Mvh marcus
    11 poäng
  46. Det började med att min gamla kompressor blev allt sämre och till slut lät den som ett krossverk och något vidare tryck blev det inte. Vet inte om den fick för dålig smörjning eller om det trängt in skit. I stället för ny kompressor bestämde jag mig för elkompressor. Hittade ingen 24V utan valde en beprövad 12V kompressor i stället. Jag valde att placera extra batteriet där höger klaffstol normalt sitter bak. För att fästa nya batterilådan utnyttjades befintliga fästen för stolen, ett fäste för säkerhetsbältet och ett av bårfästena. Batterilådan fick bli av lite spillbitar formplyfa och plyfa till släpvagnsbotten. Eftersom jag kapat ur lastgallret når jag huvudströmbrytaren från förarstolen. Nya kompressorn skruvade jag fast ovanpå batterilådan och anslöt till gamla tryckluftstanken. Ett nederlag var att kopplingarna till T-max kompressorn inte har standard tryckluftskopplingar. Det är inte heller 1/4" rörgänga utan någon annan skum gänga. Det fick hänga kvar en liten slangbit för att skarva ihop det. Det funkar att ladda batteriet mellan körningarna men eftersom jag har delar ligger till 12V elservo ville jag få in en generator på samma plats där kompressorn var monterad. Det blev en standar generator från Biltema. Får hoppas kylningen blir tillräcklig trotts att den sitter monterad baklänges. Sen var man ju tvungen att skaffa en voltmätare för att hålla koll på spänningen. Provkörningen verkar funka.
    11 poäng
  47. Har varken blivit plysch eller neon ännu men alla fälgarna är klara och monterade. Blev helt ok men bakaxeln var nog bredare än framaxeln så fälgarna breddade en del utåt på bakaxel (lite epa traktor känsla )
    11 poäng
  48. Vi var ett gäng på fem bilar som åkte till Åland en sväng i helgen. Tidig samling på fredag morgon för gemensam färd in till Stockholm och Stadsgårskajen för avfärd med färjan Efter lite mat och slängt in packningen i stugorna så bar det av till körområdet Vi bodde bra med endast någon km till körområdet. Bra ordnat av Viktor. På lördagen var det varmt i bilarna men vi lyckades hitta några vattenpölar där det gick att köra fast. Det hade varit challenge tävling helgen före och vi var ju tvungen att prova på kontrollerna. Flera bärgningar krävde sidoförankring för att inte lägga bilarna på sidan. Jimpa filmade många timmar så det kan nog bli en filmsnutt så småningom.
    11 poäng
  49. Hi, I now fitted my TGB40 with 1400r16 tyres mounted on MAN Kat1 rims. Heavy work but they fitted as a direct swap without any problems. Need to put some miles on them now but my short test drive was good.
    11 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...