Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2024-02-28 på alla områden

  1. En pigg 49:åring får skjuts
    4 poäng
  2. EHej. Här är man vaken tidigt. Förberedelser för dagens övning Terräng körnings utbildning. Svårt att förstå att det gick vägen efter många månader av utbildning själv, fördelat på några år visserligen. Men förhoppningsvis hjälper jag nu andra med det mesta inom fordon och användandet av dem. Ja gröna då. Frivilliga kårer har utbildat mej. Och nu ger jag tillbaka och gör detsamma. Det tar en massa tid. Men värt det då jag växer och lär mej samtidigt med de som deltar. Inte minst jag får köra trevlig fordon. Många TGB i olika varianter och storlekar och även annat. Rekommenderar er med intresset för fordona. Sök in med inriktning fordon. Ni kommer lära er massor. Ha kul. Och träffa ändå mer lika sinnade. Bilkåren utbildar både för civila uppdrag och andra. Instruktör är det flera som håller i. Tar lite tid att bli klar men mycket kul under resan. Ok forumet uppe igen. Skönt. Det var tomt och en klump i magen när det låg nere. Nu måste vi hålla det upp and running. Det är Vårat forum. Medlemmarnas. Inte namnet på den det är registrerat på. Det är vi som gör det levande. Så jag tycker vi tackar varandra. Kör på Fridens folks. Mvh H.Hansen
    4 poäng
  3. Ja jag vill inte tigga. Men vi har inga inkomster. Då vi är reklam fria. Funderar på om man skulle kunna göra en typ youtube kanal som genererar lite inkomster. Gnälla över dålig ekonomi. Nja vem har inte det i dagens läge. Men ja många bäckar små. Vi har med gemensamma bidrag hållt liv i detta i några år igen efter insamlingen förra gången. Tycker som sagt forumet är viktigt för så många, aktivt skrivande eller bara läsande och möjligheten att få tag i manualer. Att ta betalt för dem Nej det är ej rimligt då medlemmarna har lagt upp dem frivilligt. Vi betalar bara för platsen och att ligga uppe. Kan finnas de som behöver ladda ner som har sämre ekonomi än oss. Som verkligen behöver den för att ja nästan överleva. Kunna laga sin bil i fält mm. Kanske en insamling är svaret. Ingen av oss vill ha tillbaka reklam som stör igen. Vi är stora skall ni veta som informations delare. Och uppskattas världen över. Helt fel läge att stänga ner. Jag kan bara se till responsen nu när vi låg nere några veckor. Skönt att vi är uppe running egen. Glöm inte det är vårat forum. Jag bara råkar stå som ägare så räkningar och annat kommer fram. Tackar för att ni är aktiva
    4 poäng
  4. Är det pengar som behövs så är det väll bara att dra igång en ny insamling. Jag skickar gärna några hundra för att forumet ska kunna fortsätta.
    3 poäng
  5. Jag instämmer med föregående, det löser sig nog om vi hjälps åt. Aktiviteten går ju lite upp och ner men det bör vara tillräckligt många som är aktiva och uppskattar forumet för att det skall vara möjligt att få in lite donationer som hjälper till med driften. Med tanke på reklamfrågan som har varit uppe tidigare... Är det tillräckligt med besökare för att reklam skall generera några intäkter att tala om? Det hade inte stört mig om det fanns reklam här, bara jag visste att det gjorde nytta för driften.
    2 poäng
  6. Ja nyttan är ju stor för många, men upp med en årsbudget och nån uppfattning om hur många användare som är kärnan här är, så tror jag det ska lösa sig
    2 poäng
  7. This site was definitely missed! I am very thankful it is back up and operational. I think a fundraiser is a great way to take in the necessary funds to keep this truly invaluable information resource open to the public. Tell us how you would like contributions be sent your way. You might also wish to post something on the various Facebook pages as well on the German C303.de forum. I know I will gladly donate to such a great cause and I believe I can easily convince MANY of the Volvo TGB owners in the Pacific Northwest corner of the US to do the same. Thanks again for all you do. Take care. Jim Molloy "MAMMUT" 1975 Volvo TGB1314A
    2 poäng
  8. Stort tack till alla er som tittat på youtube filmen från blocket annonsen när bilen såldes, jag lät youtube i maj-23 lägga reklam och fick in över 20 tusen på ett 6 månader.
    2 poäng
  9. Jaha, då var det dags igen för kontroll efter körning; efterdra slangklämmor. Drog åt de jag kom åt bakom förarluckan, vilket kanske motsvarar 1 % av totalen I övrigt fick jag ett trevligt paket i veckan från Ukraina med oljegrovfilter, så nu klarar jag mig livet ut Tanken är att byta ut bränslesystemets filter och tillföra vattenavskiljare precis som försvaret gjorde med de sista sista vagnarna man hade i drift, förmodligen de som gick till Finland sen. På så sätt kan jag också enkelt få tag i fräscha och lättillgängliga förbrukningsartiklar inom rikets gränser.
    2 poäng
  10. Version 1.0.0

    0 nedladdningar

    Bv206 lubrication chart, translated to English
    1 poäng
  11. Haha, fan va kul att du köpte en tillslut 🙂 grattis!
    1 poäng
  12. Om inte körningen är bättre planerad än så att winchen interedan sitter på plats när han ska lerinpacka bilen så får han skylla sig själv Nej men visst hade man kunnat sätta kontakten på ovansidan av stötfångaren istället, speciellet om man även har fäste bak tex och vill flytta den ofta. Nu misstänker jag dock att den kommer sitta på plats året runt där den sitter nu...
    1 poäng
  13. PayPal works best for me. All my payments to Tatanka Parts go that way.
    1 poäng
  14. Jag är med och bidrar, Swish, paypal eller banköverföring
    1 poäng
  15. Är naturligtvis med på insamling😀 Detta forum måste leva vidare Hur mkt skulle reklam störa?kanske det går en kompromiss om inte insamlingen skulle täcka riktigt hela vägen? Kanske en sån där donations-funktion även skulle va nått?
    1 poäng
  16. @JDW Many thanks for the links, which I'll follow up on. One of the problems with Google, is that even when I use Google.se to try and find things in Sweden - it tries to take me to local suppliers near me of whatever I'm searching for. The joke being that because I use a mobile phone network for my internet, it thinks I'm in London, or a couple of other UK cities where the Mobile network joins the wired phone service. So it's still hundreds of miles out. Google seems to think that everyone is looking to buy the latest, rather than researching the past. Yes, I'm aware of KA 1 - https://vapenbroderna.se/om-ka-och-sk-ka/ KA 2 - www.ka2.se/ KA 4 - https://gg-kamratforening.se/kamrat_museum/ and KA 5 - https://www.ka5kamratforening.se/ None of the committee of all the Old comrades committees will talk to me, even to the point of not acknowledging emails and not reading Messenger on Facebook. They're all ex officers, and have decided that because I'm asking about a vehicle built in Britain 60 years ago, which has been out of service in Sweden for 40 years then I must be a Russian spy as I'm asking about the latest technology. Never mind the fact that I used to drive them in Germany 40 years ago, and there's numerous books on the topic Thankfully, I have one very helpful ex Battalion commander, and an ex Ordinary Ranks person who are being very helpful after 3 years of being ignored by all these committee members.
    1 poäng
  17. Hallå. Allt ok med er. Jag hoppas det i alla fall. Sliter på med att få ordning på Karlsberg som mitt ställe heter. Intressant att hitta allt som är dolt eller döljt. Börja med något från 1850 utan ett papper på någonting från säljarna. Jo det skulle finnas. Men de kommer aldrig. Ja det vart lite speciellt. Inte den start jag räknat med. Men gnälla gör inte jobbet. Gott humör positiv inställning. Och hjälpsamma kamrater underlättar. Är otroligt glad att jag engagerar mej i HV. Där har jag hittat kamrater som kommer och hjälper till och inte bara säger det. Naturligtvis kommer jag när de behöver hjälp. Tänker tillbaka på " livat på landet" i bland. Känns som ett annat liv som att läsa en bok som någon skrivit. Inte mycket som är sej likt sen dess. I dag skall jag ägna mig att umgås med dottern. Syrran och hennes barn som är jämn gammal med min dotter. Kvalitets tid. Sen tillbaka till att planera inför kommande vecka med jobb och ja mer jobb. Ja jo jag har ju fått nyttjat mina grejor. Traktorn Lilla Blå. Sjönk ner med framhjulet när jag skottade snö på julaftons kvällen. Så M6an startades och fick användas till att vinscha upp Lilla Blå. Så nu vet grannarna att någon ny har flyttat in på Karlsberg. Och antagligen 2 tredjedelar av Väderstad med Ha det bäst. Fridens folks Mvh H.Hansen
    1 poäng
  18. PTO, part 48 of Verkstadshandbok (workshop manual, page 333) Winch "Reservdelskatalog grupp 9 utrustning" ( spare parts catalogue, page 194)
    1 poäng
  19. Idag fick jag prova min på Kvibergs inköpta bärgningskylt 🫡 😁.
    1 poäng
  20. Snart byter jag boende. Från att ha hyrt i många år. Till att äntligen kunna köpa ett eget ställe. Känslan att få något eget är lite overklig. Få ordning på egen verkstad hemma. Komma in under tak och skruva. Ingen som kommer med pekfingret och talar om vad jag ej får ha stå hemma eller ej Med 2 fullt utrustade hus på gården, kommer det finnas gott om plats för gäster som kan få eget boende om de vill. Hoppas jag klarar mej från knä operation, och blir av med stöd skenor och kan börja jobba upp det trasiga knät igen innan flytten i November Fridens Folks
    1 poäng
  21. Nästan tre år sen sist, inte ens någon som uppmärksammade 10-årsjubileet! Är det samma status fortfarande på bilen Svana?
    1 poäng
  22. Volvo i usa har kopierat en bild från min blocket video till sin reklam.
    1 poäng
  23. Idag bestämde sig min TGB att det tydligen var dags att byta stötdämpare.... Körde i lugn och ro på en smalt plogad skogsväg i ca 20km/h. På ett ställe hade plogvallen rasat in lite samt att det var en klump stor som en fotboll i kanten som frusit ihop. Jag körde över den utan att ens se det som ett problem...bilen guppade till lite och sen small det som fan. Regerade på ljudet men allt kändes normalt tills jag vände några hundra meter bort och började åka tillbaka. Då började något skrapa och låta så jag stannade och gick ut o kollade... Skadan kändes inte som att den representerade vad som hände.. Men nu ska jag leta fram minst 2 nya dämpare då från lämplig återförsäljare
    0 poäng
  24. Posted just now Hej vänner. Min 11:a är besiktigad och klar men tyvärr kör jag så lite och lilla gumman förtjänar lite mer tid och kärlek än vad jag hinner med. Pris: bud inkl. alla prylar/delar men jag behåller den hellre några år till än att sälja billigt.....Taktältet ingår ej (det är redan sålt). "Alla" prylar du behöver för camping (kylskåp, batteri, solpaneler, MPPT-laddare, inverter, DC-DC laddare, CTEK 24v, CTEK 12v mm) sitter i den så det är bara att slänga på en cross på dragkroken, ett tält på taket lasta kylen och köra ut i skogen. Om jag hade tid skulle jag fixat följande, måla hela bilen, monterat den rostfria tanken, fixa rostfläcken på insidan på golvet, spruta med nytt lager DINOL, se över bromsrör, fixa spolarvätskepumpen, byta generatorremmar, byta trälister och fixa lite smågrejor. Min tråd på forumet som du kan fortsätta på om du köper 11:an 😀 Tgb11 camper, fiske, jakt, camping för 4 personer. - I garaget - In the garage - Terrängbil.net: Forum (terrangbil.net) Jag har lagt den på annons i Tyskland, därav min film på kass skolengelska längst ner här i inlägget 😀 Alu Zink body in good condition. Portal axles 370 mm ground clearance at lowest point (diff) with 285-75-16 tires Rear wheel drive, 4x4 high, 4x4 low 4x4 “on the fly” engagement (electrical) Diff locks on both front and rear axles “on the fly” engagement 6 cylinder Volvo B30A engine 117 hp 4 speed gearbox Top speed 100 km/h Dual Stromberg carburettors 24 volt starter system 55 A alternator (upgraded from standard 25A) 7 seater with 7 seat belts 900 kg load capacity Accessories: Winch 4500 kg with synthetic rope 4 x 100 Watt solarpanels in two “floors” two of them are continuously charging and the other two are hidden below. Epever 30A MPPT solar charge controller with external display External Epever solar display above drivers door AGM 200 Ah house battery (weak performance) Dual 12 volt air compressors with 7 liter air tank Waeco DC-DC charger 24->12 volt 30A activated by switch behind driver seat, charges house battery while driving Euro standard 240 volt connection behind drivers door with 10A residential fuse Integrated CTEK 24 volt charger for starter battery Integrated CTEK 12 volt charger for house battery Hi lift jack 150 cm Spade (Swedish army original) Ignition kill switch next to driver (anti theft) Start battery disconnect (anti theft) Isotherm refrigerator 40 L with small freezer and external compressor (12 volt) Steel drawers for camping, tools from “System Edström” Plywood tool box (huge) space for both tools and parts Rear door “kitchen” with alu table, plywood cabinets with magnetic strip for utensils Roof rack aluminium attached through the roof with bolts. Gun cabinet above rear seat with quick fist holders for two rifles Motorcycle holder complete with LED lights and custom NATO adapter. Snow chains x 4 Machine gun attachment steel-tube Spares/parts included: Second spare tire, BF Goodrigde Mud terrain (same as the other 5 wheels) used Stainless steel fuel tank, (need adaptions to fit vehicle) used A pair of Stromberg carburettors (used) Main brake cylinder with pedals (used) 3 spare brake pistons (new) 4 few brake pads (old) CV boots (old) Carburettor seals (used) Generator belt (used) Shock absorbers Front bumper standard (used) Headlight (used) Position light (used) Clutch wire (used) Battery cover hood (used) Fuel pump (new) Electrical cables, fuses Boards Condition Excellent condition on body and frame. The army installed a brand new “alu zink” body in the 1990:s and treated it with Dinol anti corrosion spray. Body and frame are mostly in “new” condition. The machine gunners roof hatch always leaks in these C303, same in this case which has caused surface rust on the inside floor. Engine has smaller oil leaks from valve cover and gearbox. Rear axle has small leak from diff. No big issues. Runs smooth and starts fine. Some of the seats are worn. Crack in windscreen (passenger side) Minor damage in front from when the army removed the night “stealth” lights. Brakes pads on front axle are brand new (June 2023) Brake pads on rear axle 7 years old. Should be replaced before longer trips. No leaks from brake pistons, brake performance is good. Windscreen spray motor not working (relay?) Heating fans not working on some speeds (relay?) Odometer is not working - stopped at appr. 83000 km. In reality it has likely been driven appr. 90 000 km. Svar via PM eller mobil noll-sju-noll-fem-sju-två-tre-två-åtta-sju
    0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...