Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/02/2011 in all areas

  1. 19 points
    Aluminiumflak och provning Spontanköpte ett vw transporterflak och det blev riktigt bra. Justerade in hydraultrycket lite, 120 bar skriker överströmmaren på nu. Det är nog strax innan framhjulen lyfter. Då ligger det 12 resp. 7 ton över kolvarna vid tryck/drag. (Ej att förväxla med lyftkraft på själva kroken, då den siffran blir avsevärt lägre). Provade nya telefonkameran lite. Nöjd. Polarn och jag åkte på en liten roadtrip och spontanhandlade ett vw transporter långflak, som enligt utsago ska passa våra härliga 13 bilar mycket bra. Flaket rengjordes lite och monterades på flakramen, måtten jag valde på flakramen kunde inte ha blivit mer lyckade. Klockrent blev det, mycket nöjd. Flakets fram och bakstam vilade perfekt både bak och fram. Som byggt för ändamålet. Jag svetsade plattor i 5mm plåt på flakramen, 4st på varje sida med 2x M8 bult i varje platta (totalt 16st), mot flakets fästöron. Det blev en okej tippvinkel på flaket ändå, trots att jag valt att inte byggt med just tipp pga viktskäl. Lösningen blir att tippa utan att köra in utskjutet. Målet är att kunna provlasta bruksbilen. Den är lite för lång dock. Bruttovikt på bruksbilen var 1800kg samt att flakkonstruktionen väger 320kg. Såg inte allt för dumt ut med kapellet heller, nästkommande blir att lackera flaket i 326h och även prova att fullacka kapellet i samma kulör.
  2. 19 points
    Lite bilder Har gått långsamt nu på slutet pga, värmen, skogsbränder och semester. Svetsade dit ett par gamla styrrullar för transportband, är kraftigt gods i rullarna och sen är dom kullagrade. Perfekt! Provlastning direkt, lilla planeringsskopan på 800kg. Inga problem alls. Ett gammalt luftmanövrerat ventilpaket införskaffades. Monterat och redo, läcker som ett såll gör det också. På med lite färg på byggnationen Blev ju fint, Temadur 20, 326h glans 10. Har även beställt lite vinyldekaler till bygget, så nu vet man vem som har tillverkat byggnationen Lite mer spexx. Inga problem att lyfta saker, uppskattningsvis går gränsen vid 2.5-3.5 ton innan något börjar säga ifrån.
  3. 17 points
  4. 17 points
    Hydraultank och flakram Nu har man kommit i kapp litegrann. Bockade och punktade ihop en början till tank i 2.5mm plåt med skvalpplåt. Detta helsvetsades sedan med tigen. Ovandel med påfyllningslock och returfilter hålsågades och monterades, även nivåglas. Tänkte att jag ville ha tanken gummiupphängd på hytten så därför borrades 20mm hål i vinkelprofil för gummibussningar och fästet förstärktes även lite. Tanken klar och redo för montage. Monterat, bultat i hytten med genomföringsgummi som upphängning. Egentligen så blev det flakbyggnation mitt i tankbygget då den fick stå några timmar fylld med vatten för läckagetest. UPE-100 profil uppsågade i 2st 45 graders vinklar längst ned, för att få ett mjukt hörn längst ned i "flak-knät". Jackade i 60 grader och värmebockade upptill. "Flak-knä". Ihopsvetsning med vkr-profiler. Lådan för öglan börjar ta form här. Handbockning av 30mm rundten, 355 legering. Öglan fästes med 4-dubbla sömmar, pinnsvetsat med ok48 / 3.5 Halvfärdig flakram, återstår rullar och lite fler balkbitar samt ett trägolv. (Ett vw transporterflak i alu hade varit ypperligt att montera direkt på ramen dock). Det blir förmodligen en till flakram med hiab-kran och ett sådant aluflak i framtiden. Storebror och lilleskutt Flaket pålagt med traversen innan hydraultanken var monterad. Krävdes en del fipplande med lastarmen innan det gick att trä dit. Lite småklättring för att få en bild. Bruksbilen fick sig ett litet provlyft, inga problem alls förutom att ena hydraulcylindern läcker i kolvstångstätningen. Utöver bruksbilen provlyftes en säck med kalksten på 1500kg, bilen blev påtagligt baktung men varken hydraulik eller konstruktion tvekade, lastarmen höll sig vinkelrät och fin trots belastningen.
  5. 16 points
    Då våran nuvarande ägare Sten Svensson. Alias Wingflyer. Skall ut på en längre resa med Segelbåt och ej kan styra denna skuta som han gjort i ett antal år nu. Sedan han tagit över rodret från Andreas Eriksson. Så går nu uppgiften över till nästa man. Då jag måste lära mej mer om nästa steg. Själva plattformens innersta. Så kan vissa saker ta längre tid än de gjort tidigare. Hoppas ni har lite tålamod till att börja med. Dock kommer Wingflyer att fortsatt kunna logga in och hjälpa till med allt. Även Andreas har erbjudit sej sin kunskap, om just det innersta av plattformen vi ligger på, då hans nya skötebarn även ligger på samma plattform. I dagsläget kommer inga större ändringar att göras. Vinkon kommer täcka upp som administratör, då jag får fler andra uppgifter att göra för forumet. Kristaga har tackat ja till att hjälpa till som moderator på forumet. Tillsammans hoppas vi kunna hålla oss på rätt väg även i fortsättningen. Vi tappar inte bara en Ägare och Admin när Wingflyer ej har möjlighet att ha internet kontakt som tidigare. Utan även den som kan mest om TGB 30-40 Av oss som "jobbar" med detta forum. Så i framtiden kommer en ny moderator med bra kunskaper om dessa rekvireras.. Fram till dess litar jag på att ni med den kunskapen fortsätter hjälpa varandra som ni alltid gjort. Ny juridisk ägare blir då jag Hans Hansen. Jag kommer sträva efter att kunna hålla samma kvalitet som tidigare. Det kommer bli några fler timmar bakom skärmen. Men mitt intresse för fordonen och det runt om, svalnar inte direkt med åren. Utan intresset växer på gott och ont. Att jag hängt här sedan 2006 tycker jag tyder på att jag verkar bli kvar en stund till. Kanske inte den bästa lösningen. Men i detta nu så blir det så. Jag tackar både Sten och Andreas för att jag fått detta förtroende. Mvh H.Hansen
  6. 16 points
    Stora godispåsen direkt Eftersom jag är snäll (läs: väldigt trött) så kommer här en härlig video på första provkörningen av lastväxlaren. Helgen spenderades till att svetsa ihop en hydraultank och en flakram. Mer detaljer om det när jag orkar överföra bilder och texta. God natt Mvh/ trött MilSpeC
  7. 15 points
    Nu börjar det likna nåt Vkr-rör med lite kött i, till "stödramen" Svarvat fett-stål glidlagren med invändigt låsringsspår samt gnisslat hålsåg. Stödramen helsvetsad och punktad i växlarramen. Fortsättning följer
  8. 14 points
    Bytte under våren ut den mekaniska fläkten till en elektrisk på min elva och eftersom jag själv friskt letat efter input här på forumet tänkte jag redovisa hur jag gjorde min lösning och motivera de designval jag gjorde. Började med den största SPAL-fläkten jag kände att jag bekvämt skulle kunna få plats med, en VA33-BP91/LL-65A 24V, en lite tjockare modell med fläktdiameter 385 mm. Närmare bestämt köpte jag härifrån: http://www.kuehler-rath.com/epages/63250660.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63250660/Products/59856 Denna fäste jag direkt mot kylare, utan strumpa. Mest för att jag bedömde det enklast så, men det fanns även viss tanke på att luft vid färd även skall kunna tryckas förbi utanför fläktens periferi. Som ses på bilden använde jag två vinkeljärn som kapats ur lite så fläkten kunde sänkas ner något närmare cellpaketet. Vinkeljärnen svetsades fast i den yttre ramen. Mellan fläkt och cellpaket blev det runt 5 mm, ansågs av mig (helt utan grund) som perfekt avstånd. För temperaturstyrning blev det efter mycket funderande att köra termoswitchen i nedre kylarröret, detta för att den inte skall behöva gå i onödan vid exempelvis landsvägskörning. Mycket dividerande kring beslutet, men med tanken att jag kan alltid göra om och göra rätt så blev det till slut så. Jag surfade runt efter 2-läges termoswitchar och bestämde mig för en modell från någon VW. Den är visserligen bara för 12V, men mer om det senare. Försökte hitta en med så låga tröskelvärden som möjligt, det blev en Wahler 6037.81D (tillslag 81 resp 87 grader) (https://www.bildelaronline24.se/wahler/1719274). Hittade tyvärr inget passande kontaktdon så fick bli ett begagnat från skroten. Jag tillverkade en röranslutning, ses med tempswitchen iskruvad nedan. Denna svetsades fast på det undre kylröret där jag försökte komma så nära kylaren som möjligt. Provtrycktes på halvdant hemmavis och allt verkade tätt. Röret grundades sedan med läcker senapsgul Hagmans CA-primer . Så kommer vi till det elektriska. Termoswitchen jag valde har som sagt två lägen och för högfart är det full spänning rakt på fläkten som gäller. För lågfart vägde jag mellan en enkel lösning med effektresistorer eller en överarbetad med PWM-styrning. Eftersom jag råkade ha en passande PWM-dosa liggande blev det så, i alla fall tills den går sönder. Det är en 10-50V 40A PWM-kontroller jag köpt från EBay med okänd kvalité men förhoppningsvis håller den då jag drar mindre än hälften av vad den påstås klara. (https://www.ebay.co.uk/itm/352452869241) Jag täckte kortet med några lager conformal coating så det kanske klarar något litet vattenstänk. Kopplat enligt schema nedan, meningen är att även om PWM-kontrollern ger upp med öppna FET:ar skall hög-läget fungera som fallback (normalt går de sönder med slutna, fläkten går i så fall på full fart istället för låg). All 24V är kopplad till konstant-plus, så fläkten fortsätter gå även om jag stänger av tändningen. Som skrivet tidigare är termoswitchen för 12V så att bryta 24V med den är även när det handlar om små strömmar inte helt optimalt. För att minimera risken för överslag när reläerna släpper och de problem det kan leda till använde jag därför reläer med integrerad flyback-diod, något som inte syns i schemat. Resultatet då? Ja jag är nöjd! Inte gjort någon terrängkörning, men väl landsvägs och stadskörning. På landsväg går fläkten inte igång och temp-mätaren ligger runt 90 grader - kanske något lägre än innan, antagligen tack vare bättre luftgenomströmning utan fläktstrumpan. Vid stadskörning går fläkten igång då och då, kickar in när mätarnålen står ett par mm över 90 och stänger av ungefär lika mycket under. Hittills har fläkten endast gått på lågfart vid normal användning, bara lyckats provocera fram högfart genom att stänga av PWM-kontrollern. Enda jag stör mig på är 12 kHz-tjutet när PWM-kontrollern jobbar. För terrängkörning kan man eventuellt vilja koppla in en brytare för att kontinuerligt köra fläkten i lågfart, men eftersom jag inte provat så vet jag inte hur bra det fungerar som det är. Andra bra-att-veta saker som användes: Kontaktdon matchande det som satt på fläkten https://www.mouser.com/ProductDetail/829-10737825 https://www.mouser.com/ProductDetail/829-15317331-L https://www.mouser.com/ProductDetail/829-15324995 Relä 24V med flyback-diod https://www.mouser.se/ProductDetail/893-896H1CHC00124 Tejp för kabelhärva TESA 51026 Kontaktdon för termoswitchen (tror jag) 1H0973203 Vill man använda resistiv styrning av fläkten kan det vara intressant för resistorval att veta att strömförbrukningen är relativt linjär mot matningsspänning, I ≈ -1.2 + 0.65U, testat intervallet 10 < U < 16V. Det blev en lång write up, men om det hjälper någon var det förhoppningsvis värt det!
  9. 14 points
    ..och sedan vanlig fästgrund och slutligen grönt. ÄNTLIGEN!!!
  10. 14 points
    Fick en fundering en natt när jag inte kunde sova. Hur ska man kunna bredda fälgar smidigast utav svarv... plus att jag gärna vill göra de själv.. Som en blixt från klar himmel så kom jag på en idé! Har ju en sån där fin däckmaskin på jobbet som har en hjälparm att klämma ner bla låg profil däck. Själva grejen som trycker på däcket sitter bultar med en M8.. vinkelslipen har M8 hål för handtaget... skruva ur handtaget i med en pinnbult å gänga upp i hjälparmen.. Tadaaa... nu kan man styra höjden på vinkelslipen med peumatiken.. bara välja vart man vill kapa.. trampa på pedalen å lägga vinkelslipen emot.. å de blev fantastiskt bra resultat Så nu är de bara några fälgar till så har man sig en uppsättning.. men har inte däck till de nu... så jag får ta nån fälg då å då.. ingen panik.. Men de är några timmars jobb för varje fälg.. Hade inte gjort detta på daglig basis direkt
  11. 14 points
    Backade in 11:an hemma och precis när jag la ur växeln hördes ett rejält metalliskt skrammel..... blev lite nervös och försökte provocera fram ljudet igen men allt var tyst. När jag sedan klev ur märkte jag att jag backat på och vält min trappstege..... borde kanske felsöka mina glasögon istället för bilen ha ha ha....
  12. 14 points
    Hej på er. Då har jag oxå gjort en liten presentation av mina TGB, dessutom med rörlig bild och på knackig skol-engelska.... Ni på forumet är ju inspirationen för mitt "hillbilly-hunting-vehicle" så tack för alla ideer, FredrikL, Eile, Frippe, H. Hansen, Lurk, Gravander, Wingflyer, Lasse303, Svana mfl. Hoppas jag kan göra en uppdatering igen när den blivit snyggare och lite mer färdig...
  13. 14 points
    Framsteg Flaket är grönt och underedsmassa är påsmetat under (och på typ hela min kropp ) Så här ser den ut nu, har till och med varit ute på en provtur, kändes väldans bra
  14. 14 points
    Summering av helgens bravader Gul färg på . Grön färg på och montering.
  15. 13 points
    Det har hänt en hel del sedan sist. Efter ca 1 år är nu äntligen 4-hjulsdriften tillbaka. Problemet löstes genom att jag köpte en hel begagnad axel, flyttade över lite fästen och gjorde iordning. De senaste dagarna har valpen blivit flitigt använd, det är så grymt skönt att problemet är löst! Något som också hunnits med sedan sist är att bygga förvaringslådor och plant upphöjt golv. Dessutom håller jag på att göra i ordning fälgar till nya däck. Och en Hi-Lift har jag också skaffat.
  16. 13 points
    Och epoxyn ligger nu. Imorrn blir det mer grundfärg, sedan slutligen grööönt i 2-komp.
  17. 13 points
    Nu när sommarens körningar o andra roligheter är över så fick de bli några justeringar av Jeepen. Efter en fastkörning i Skövde där vi fick vinsch hjälp av en trevlig man i en Wrangler så bestämdes det att större däck och en vinch skulla va bra att ha så bilen åkte in i garaget. Efter räddningen ur lerhålet Bilen höjdes yttligare blygsamma 1" , nu totalt 4" ,(katten verkade i alla fall gilla det) Så dom nya däcken skulle få plats, 315/75-16 Vinsch ordnades från Winchmax och en ny kofångare fick byggas. Och efter en hel del skärande, svetsande,mätande o bankande blev det så här
  18. 13 points
    My new project, lots of rust in the body including the roof joint. Plan is to use it as a camper and perhaps towing my Amazon around. Sorry, I only speak English. It's taking some time to navigate this forum! Stephen
  19. 12 points
    Provmonterat snorkeln och masoniten där. Ganska skaplig utmaning att forma hålmasoniten runt den i två delar, som skjuts in i lister från två olika håll.. och lyckas få hålbilderna perfekt. Tog iaf fyra försök med nya bitar innan den äntligen satt.
  20. 12 points
    Hej alla, jag heter Steve jag bor i Tyskland .... Jag skulle vilja bo i Sverige eftersom jag har jobbat där mycket men aldrig riktigt lyckats hitta ett jobb så att jag kunde flytta upp. Jag arbetade tidigare på Kongsberg i Mullsjö men fick tyvärr återvända till Tyskland. I går tog jag upp det här stora barnet. Nu har jag mycket jobb !!! Först och främst är bränslemätaren alltid läst full ... vilket i sig inte är dåligt men det säger inte sanningen! Förlåt Google Translate svenska men jag kände att jag i alla fall skulle prova lite svenska. Hoppas ni kan förstå det !! Vänliga hälsningar Steve
  21. 12 points
    Det har hänt mycket de senaste åren med flytt norrut, samboskap, husköp och en liten dotter. Men tillslut kom även Terrängbilen upp till nya boendeorten. Jag har tidigare haft besvär med att bilen stundtals dött när jag kört vilket även det gjorde att jag lessnade en aning. Men jag fick ett ryck och bytte bränslet i tanken, sköljde även med ren bensin och lät dräneringspluggen vara av. Bytte bränslefiltret med backventil och installerade ett nytt filter i metall i Filterkingen. Efter lite startgas så gick den igång Jag bytte motorolja, oljefilter och olja i växel samt fördelningslåda. Valde här en Biltema Semi-Syntet 5-30. Jag var egentligen ute efter en mineralolja men den hade utgått.. En kväll i veckan med följebil bar det sedan av milen norrut. Motorvägskörning och landskörning, inga problem Väl framme så fick Terrängbilen stå några dagar innan jag hade möjlighet att ge den lite uppmärksamhet igen. Startade med lite Choke och hostade igång. Den går slött fram tills den är varm och sedan går den fint. Jag misstänker att Filterkingen behöver tas isär och få sig en genomgång, jag hade isär den för några år sedan men fick det aldrig riktigt bra.. Även förgasarna behöver nog justeras.. Likaså där har jag varit och pillat.. Under dagen idag så har jag gått över med smörjspruta och gett bilen den kärlek den förtjänar. Unnade mig givetvis en tur på småvägarna i det fina vädret med. Jag har inte för avsikt att göra några större jobb på den denna sommaren men några punkter tänkte jag försöka hinna med. * Byta olja i portaler samt axlar * Plocka isär Filterkingen och se om något kärvar i den. * Hitta någon som kan justera förgasare * Plocka ner ljuddämparna och se om dom går att få täta.. Läcker i skarven mellan dämparna. * Göra en ventilinställning och försöka få knacket att upphöra. * Måla om bilen. Det var ett antal år sedan sist och då använde jag Jotun Lady Supreme vilket fungerat bra. Dock börjar det nu flaga.
  22. 12 points
    Besikta 11an igår med blankt papper
  23. 12 points
    By the way, så vill jag tacka alla som är med och håller forumet i liv . Ser fler och fler forum sakta dör ner och de flesta har flyttat sin verksamhet till FB. Ja vi har ju en sådan sida med, och jag postar lite där i bland och svara på frågor, dock hänvisar jag oftast hit, då det är här mångfalden och kunskapen finns, Har sett att en del provar lägga upp handböcker mm även där, med blandat resultat. Jag är så glad att vi nu är uppdaterad angående plattformen, och det rullar på ganska smidigt. För en ej enormt data kunnig som mej fungerar "Plattformen" riktigt bra, och de har bra folk som ligger bakom och underlättar funktioner för de som skall rodda med forumena. Ja detta ser ju inte ni, mer än att det fungerar för det mesta här. Så tack även till Sten som sett till att vi har de senaste uppdateringarna, Jag är ju inte inne och läser allt varje dag, men provar att läsa i kapp när jag kan, och om det är något så kommer det ett mail med direkt länk omedelbart. Något som är fruktansvärt skönt med detta forum är att man till motsats mot Tex FB och liknade sociala medier, slipper allt brus om man kan kalla det för det. Inget onödigt, som är och stör,. Så är vi inte fast vid ett märke, och hatar förtvivlat allt annat än det vi kör. vi gillar det mesta som är militärt och motordrivet, samt saker och kuriosa runt det. Som jag skrev det är så skönt att komma hit till den underbara blandningen, och framförallt den härliga stämningen bland medlemmarna. Vi har väldigt få troll, ingen som skriver har du sökt på nätet när någon frågar , inte ens det finns en sökfunktion, då en fråga kommer upp för ja vilken gång i ordningen av någon som ej hunnit skumma igenom 12 års inlägg och rubriker. Tyvärr försvann ju en del foton genom åren, då olika ställen vi länkat bilder i från lade ner, men det känns som, att nu var det de samma, vi har en ordentlig bildbank att ösa ut ändå, så allt det tidiga från 2006 och tiden där i kring , har på olika sätt reparerat sej själv av just er, våra aktiva medlemmar. För mej som vart inbjuden hit väldigt tidigt, tror jag var medlem nr 5 till 7 eller något liknade den hösten 2006 då Andreas, Erik och Daniel tryckte på start knappen och slog på servern. Har detta betytt mycket, Jag kunde nästan inte skriva, på grund av min dyslexi. fruktansvärt många stav fel, och andra fel i skrift, Än värre var att jag inte riktigt ville skriva, men uppmuntran härifrån har fått mej att fortsätta Ja de finns kvar där än, Skriv och stav felen, men jag har lärt mej lite och ser i bland mina fel, och hinner rätta dem, ja när inte telefon spöket som textar värre än mej är med då. Jag har fått många vänner genom åren just på grund av detta forum, och hittat massor av saker jag nog inte skulle utan det. Ja jag vill bara uppmuntra er att fortsätta i samma anda och tackar er alla , för den enorma insats ni gör för alla runt om i världen som letar info om våra fordon, Att vi har kul här i bland är en riktigt bra följd effekt . Fridens folks och ha en fin påsk MVH Hasse Hansen
  24. 12 points
    2-3 timmar till och det är dax för provkörning! Vart mkt jobb men nu lirar allt iaf, enda tveksamheten nu är original kupéfläkt samt torkarmotorerna då det vart en konvertering till 12 volt. Dom går men återstår att se hur det fungerar i längden!
  25. 12 points
    Vi fick ett ryck i fredags.. rev ur allt på förar och passagerarsidan och maskade och ruggade upp och sprutlackade inuti hela kiosken i helgen.. blev bra. Nu ska det torka och hårdna ett tag. På kvällarna nu fortsätter blästringen av allt demonterat och sedan lack av dessa smådelar.
  26. 12 points
    Det borde finnas nån här som vill se lite motorporr i Tgb? Omtalade Micke-tgb11-Isuzu-TD3.1.. Avsnitt "Med polermaskin på väg till psykologen" hahaha
  27. 12 points
    Idag har det skett, skamfläckarna är utbytta. Work-in-progress och färdigt resultat!
  28. 12 points
    Ja Finska tullen Dag 4 Vi var nog på plats redan runt 11. En stor plan och ett litet tak med en bänk under framför entren, och redan över 40 grader i solen Jag blockerade lastbils filen, men det var väldigt lugnt där, och de skulle ju genomgå samma sak som jag. Trodde jag ja. Vi gick in och ja det var bara vi i resesällskapet där och tullarna, så för Jeep folket gick det fort att få klart med sina papper, så var det min tur, och ja när vi kom pratade de bara Engelska med oss, och finska emellan sej. De tog min tjocka bunt med papper som jag bifogat, så allt skulle vara ok, hade kollat 6 gånger med Transport styrelsen, och säkert 3-4 gånger med försäkringsbolaget, jag var helt säker på att jag hade allt jag behövde, Jo det var det där smset jag fått 10 timmar innan avfärd, som gnagde lite då, och mycket riktigt frågade de om det, Ja eller pappret som nämnts i smset, Jag förklarade att det ej gick att få från transportstyrelsen eller tullen i Sverige då vi ej har någon gräns mot Ryssland, Samt visade medellandet jag fått. De plockade fram en blanket med grön text skriven på Ryska, och visade mej, en sådan behövde jag, Ja men den skall ni tillhanda hålla mej svarade jag då det ej gick att få den innan avfärd, eller i Sverige. Nu var de flesta tullarna med och diskuterade, och en plockade fram en annan blanket, och strök under en rad, . den var på Svenska, och det stod understruket, Bilatreal Transport: Transport av gods mellan två länder där fordonet är registrerat i något av länderna. Problem. ! Transportstyrelsen ger ej dessa till privat ägda lastbilar. Problem 2 Finska tullen fick ej längre skriva ut dessa, inte ens till finska privata lastbilsägare, detta började gälla, den 1/7, och nu var det 11/7. De viste nästan ej om själva att de ej fick det, men någon hade koll på det. Vi började rota i det, Finska tullen kontaktade Ryska tullen, som kontaktade deras motsvarighet till Transport styrelsen, Samt kollade med Finska transportsyrelsen Jag kontaktade svenska transportstyrelsen, provade att få kontakt med Ambassaden, Vilket ej gick då de flesta blivit hemskickade från Ryssland, De med jeepen blandade sej i och kontaktade Kola Travel. Misstag 1 med facit i handen. Medans vi väntade på svar från Ryssland kollade de min lastbil och var väl överens om att det var mer en camper än lastbil, men att det dock gick att bygga tillbaka den till lastbil, dock med lite jobb då saker var fastskruvade mm, men det gick, Ja vad går inte att tömma och göra om så man kan transportera gods i ? Timmarna gick och det blev varmare och varmare ut över dagen, Transportstyrelsen ringde upp mej och de kunde inte hjälpa, de hade provat få kontakt med Ryssland, men kunde tillslut bara skicka ett mail, svar kunde räknas med om några veckor. Mannen där "Björn" var väldigt hjälpsam och skulle rota vidare i detta, och bad mej återkomma, de hade aldrig råkat ut för detta tidigare, Då tog han det så högt han kunde den dagen. utan att de kom fram till något vettigt. Finnarna gjorde allt de kunde, funderade mom jag kunde köra tillbaka till Sverige och registrera om den till camper, då var problemet löst. Ja det gör man ju inte på en dag, och visumet gällde bara 14 dagar. De funderade på om de kunde skriva ut detta papper åt mej, men då hade de fått skriva det tillbaka i tiden, vilket ej var tillåtet kom de fram till. Kola Travel drog i sina tåtar, vi hörde inget från dem, så vi ringde i stället för att maila dem, Misstag nr 2. Ryssland hörde av sej igen, Finska tullen tolkade åt oss, Och ja de skulle släppa igenom mej. och Militär postering nr 1 skulle släppa igenom mej. Militär postering nr 2 skulle släppa igenom mej, Men sedan var jag tvungen att passera polis och militär för att ta mej dit jag skulle, det fanns inte några vägar runt det, och där skulle de stoppa mej, då ca 18 mil in i Ryssland. och jag skulle med största sannolikhet få böter på 1000 Euro på grund av att jag saknade det där pappret, Detta skulle betalas direkt vid närmsta bank, och jag skulle visa upp att jag betalat innan jag skulle få färdas vidare, Ja så jag inte smet ut ur Ryssland utan att betala, Om de skulle ge mej böter direkt efter igen, kunde ingen svara på. och vad som hände om de stoppade mej upprepade gånger, ja det var också oklart, finkan eller fler böter.. Efter många timmar ringer Kola Travel upp, de var den "researrangör" de i jeepen hade anlitat som Guide och även skulle se till att vi hade alla papper vi behövde, Ja eller informera oss om vart vi fick dem, samt hade skickat visa invitation till oss och på så sätt var delvis ansvariga för oss. De hade inte lyckats med något, mer än att jag helt plötsligt var skyldig dem 240 Euro för att deras kontor hade ringt och mailat för att försöka hjälpa sina kunder. Lite skumt då jag ej hade haft kontakt med dem, utan det hade de andra haft. Men de hade gjort det i mitt namn. Nu hade en av de i Jeepen fått nog, av både värmen och allt krångel, de beslutade sej för att köra in i Ryssland. Jag skulle få stanna och reda ut mina bekymmer själv. Så de tömde mitt flak på vad de lyckades knöla in i Jeepen, sa till Jesper att ta sina saker och följa med dem. Packåsnan behövdes ej längre, så lämna den åt sitt öde. Det vart ganska fullt i jeepen och en del lämnade de kvar på flaket hos mej, Så körde de mot Motellet utanför Kandalaksha. Jag började fundera på hur och vad jag skulle göra, Åka in och riskera både en jäkla massa i böter och fängelse, eller vända och ta en fisketur genom Norra Finland, sedan vidare till Sverige, Alternativt, fiska mej upp genom Finland, och köra in i Norge, besöka vänner, fiska och sedan ta genom Sverige ner igen. Jag hade ju nästan 3 veckor på mej innan jag beräknades hem, och hade redan avverkat ca 175 mil. Att de nu skulle betala hälften av bränslet, såg jag som en utopi. Kollade upp ekonomin, och ja om jag tog det lite lugnt upp mot Norge, så skulle jag hinna få in slantar så det räckte att både ha trevligt och ha bränsle så jag kom hem. Nu hade det gått runt 7 timmar vid Finska tullen, och de hade slutat med finskan och engelskan och pratade faktiskt Svenska med mej, Så det gick lite lättare att snacka med dem, Ja de beklagade det hela att de inte kunde hjälpa mej, och påpekade att deras grindar stängde kl 21 och att jag då borde ha kört ut bilen i vilken riktning jag nu valde. Bara några hundra meter utanför grindarna fanns en rastplats, Jag körde dit för att grupera om och få lite mat i magen, Hade ju inte ätit sedan frukosten, Dock var det så förbenat varmt under pressen på flaket nu att det ej gick att vara där, ej mindre laga mat, Utanför surrade det konstant av Broms och andra blodsugare, så där kändes det inte heller som det var läge att vara, tanken var att campa där första natten själv, men nej det behövdes en sjö. Så jag spanade på Google maps, och hittade något som såg ut som en sjö med sand strand vid, och ja massor av fina grusvägar, som gick upp på ett berg sedan, Så bad först och upp på berget för att få lite vind på mej och förhoppningsvis lämna några blodsugare ner vid sjön. In i hytten och i väg, Ganska snart var jag på avtagsvägen till "sjön" den såg ok ut, det skulle finnas en gård några kilometer in , där skulle jag vika av, Ja vägen till gården var ok, väl framme så funderade jag på om jag var rätt, vägen till sjön, var smal, med djupa diken och myrar brevid. Men vad fan det skulle gå utan att förlora speglarna, Det var lågväxel och krypkörning för att jag ej skulle studsa ur hytten eller av vägen, den blev smalare och smalare ju närmre sjön jag kom. Så kom jag fram till en torrlagd bäck, där det låg en båt, Åt det håll sjön och stranden skulle ligga såg jag bara myr och vass, Problemet med att söka på måfå på Google är att vass och sand, ser väldigt lika ut på satellit bilderna, Ja och vägen som skulle ta mej upp på berget, Den fanns inte, ja eller det växte 3-5 meter höga björkar på den, och vad som skulle vara en bro över bäcken, Jo det var nog tveksamt om den tålde 7 Ton. Så där stog jag med nu säkert 50 bromsar i hytten, och kom ej längre, Dikena brevid var inget trevliga och jag såg spår av att någon fastnat styggt där när de provat vända. Men backa flera km utan speglar, Ja jag hade blivit tvungen att fälla in dem, eller de fällde in sej själva tidigare, det var ju ingen höjdare, speciellt nu när det satt några och åt på mej konstant, och jag var tvungen att stänga fönstren, döda de jäklarna för att inte bli helt galen. och börja ratta, lite fram , lite bak, se till att jag nådde åt de större träden framåt, så jag åtminstone kunde lägga ner ett hjulpar bak i diket och kunna ta mej upp om kanten ej bar. Det vart lite svettigt utan servo och med stängda fönster, utan fläkt, men runt kom jag och snart var jag på den fina vägen igen. och kunde fälla ut speglar samt öppna fönstren. Ja vad nu då, Jag hade sett en lite strand, vid Salla, där det skulle gå att doppa sej, och fixa mat, det får duga i natt , så jag satte av ditåt, Det hade väl gått några timmar nu sedan Jeep folket lämnat mej, och jag hade ej haft täckning på telefonen där ute bland myrarna , Så väl i Salla, när jag stängde av lastbilen, plingade det vilt i telefonen .Det var dels från Jeepfolket. De hade på plats på motellet, haft mer kontakt med Kola Travel, En hyrbil, Ja en av Guidens hjälp Guider en 4x4 expiditionsbil fanns att hyra 230 kr dygnet. Och de skulle hjälpa till med kostnaden av den, jag skulle ta en taxi till motellet. första priset var 10000 Rubel, Så kom ett sms från Kola Travel det kommer en taxi och hämtar dej vid Finska gränsen, pris 8000 Rubel, Ring oss snarast, ni måste hinna förbi 2 tullar och båda militär kontrollerna innan kl 21. Ja jag ringde och jo en taxi var på väg, en hyrbil fanns, och det skulle lösa sej. bara jag var vid Finska tullen om typ 30 min. Så starta upp M6an och plåga på till tullen allt vad det gick, In och snacka med dem, det var ok att jag lämnade min M6a hos dem innanför grindarna . Bevakad både av kameror, och beväpnad personal vid tullen, Så ut och rafsa åt mej vad jag han, Lite kläder, maten, en tallrik betsick och en kåsa, en vattendunk, fiske saker, ett patient täcke, verktygslådor, då de i Jeepen förlitat sej på mina verktyg och var utan, en dunk rödsprit till Jespers spritkök. Ja det var vad jag han få med, mina kastruller eller gasolköket var bara att glömma att få med, Ja jag får väl laga mat med de andra tänkte jag. och tvätta kläder efter vägen eller köpa det nödvändigaste. Jag hade för många kalla öl för att få in både wirren och öl i Ryssland, och nu var kl nära 20 på kvällen, törstig, hungrig och lite små stressad, svepte jag 4 iskall halv litrar på 10 min, de skulle inte ligga och förgås i värmen, kylen stängde jag ju av. Jag han 2 innan jag såg en Svart Mitsubishi L200 kommandes som ett skott in från Ryssland, svepte de andra 2 medans han sprang igenom tullen, det tog bara ett par minuter för han att fixa det. Så gled bilen fram till mej ur stiger en Ryss och flinar, Hela käften full med Guld, Fast Fast, hojtar han, och vi kastar in allt bak i bilen, Finnarna visste ju vem jag var nu så det var bara en formalitet att klara den tullen, Så blåste han ur Mitsubishi allt vad som gick, bromsade och stannade vid Ryska tullen, Han nästan sprang igenom, och hälsade glatt på alla, Jag skulle naturligtvis fylla i en massa papper, Smått och på ryska, så Tull tjänstemannen kom ur sitt bås, och hjälpte mej att skriva, de dubbla exemplaren, jag behövde nästan bara skriva under. så ut med mej i Mitsubishin och i väg, full fart igen, Ingen kollade vad vi hade i bilen. Ok han körde bara 20 kmh för fort hos tullen, men väl utanför grindarna var det plattan i mattan igen och mätaren visade mest runt 140 kmh, och han körde sicksack över vägen för att inte köra i de största guppen, Tydligen var vägen bättre på andra sidan, för mesta delen av färden gick i fel fil. Snart bromsade han hastigt, och en grind hindrade vägen, En militär öppnade den och vi kunde köra in, en bom framför oss var stängd, de stängde grinden bakom oss, öppnade bommen, en nickning och vi kunde åka, full fart igen. Så efter en stund en till inbromsning, och nästa bom, samma där en hälsning , bommen öppnades och så full fart, Ingen kollade ens på våra pass, eller vad som fanns i bilen, Vid finska soldaternas minnes plats en bit bot stannade han fort igen och hoppade ur, lyfte på en sten och plockade upp något, smällde fast det på instrument brädan, och flinade så guldet blänkte, Radar sa han och flinade mer, Så i väg nu om möjligt ändå fortare efter den skumpiga vägen. Vi passerade en massa platser med blommor, ljus mm efter vägen, 3 friends sa han och gjorde kors tecknet, snart en till sådan plats 2 friend sa han och korset igen, några mil senare, fler blommor och ljus, one friend och korstecknet, Ja kör de så här är det fan inte konstigt tänkte jag stilla. Men han var en bra förare och poppade på med Rysk popmusik för fullt, och trummade glatt på ratten Så allt kändes helt lugnt. Han körde de 20 milen på ca 2 timmar. med "kontrollerna" Ja den ända stället han tog det riktigt lugnt vid, var kontrollen med Poliserna och militären före Kandalaksha. Där de skulle ha nypit mej. 3 poliser och 2 militärer, bevakade vägen med möjlighet att stänga den helt, i båda riktningar, och det fanns ingen möjlighet att jag kunnat smyga förbi där obemärkt Undrar än i dag vad som hänt om jag kört in, och fått böterna men bestridit dem, då jag ej kunde få tillståndet, och ej fraktade gods, Hade de låst in mej tills saken var utredd eller ej, ja det lär jag aldrig få veta. . Annars hade han ju sett att jag satt med kameran redo, och i bland nästan beordrade han mej att fota, och på vissa ställen, Andra var NO No Foto, men fota fick jag göra i farten, så ja de vart ju som det vart med dem , några fina vyer var det i alla fall insåg snart att jag var tvungen att hänga ut genom fönstret under hans rally körning, för att bara inte få med döda insekter på vindrutan, Denna masten var tydligen ett landmärke som man skulle ha med på bild, Varför ? ingen aning, men jag fotade snällt det jag fick Efter vi hade varit vid en Uttagsautomat. som låg lite skumt belägen brevid en mörk park, där det rörde sej en del allmänt suddiga figurer, som närmade sej när jag försökte lita ut hur man fick pengar ur den, Dock backa de undan, då "taxi föraren" klev ur och hjälpte mej, han ville väl ha betalt Så mot motellet där de andra hade varit några timmar nu Nu var nog klockan närmare halv tolv på kvällen Och jag tog farväl av den trevlige mannen som kört mej, Vet ej hans Namn än i dag. Ja äntligen i Ryssland och äventyret kan börja, Resten av gänget dyker upp och visar på mitt rum, mat har de inte så här sent så det fick bli en öl och lite kex. Jag frågar nyfiket om bilen vi skall hyra. vet ju inte ens vad det är för bil. Ja då blir det lite bevärande, Bilen jag blivit lovad, var ej ledig. Men de på Kola Travel har kollat med en hyrbils firma i Murmansk, minst 25 mil bort. att där finns en firma som hyr ut 4x4 man får bruka som "offroad fordon" en Nissan Patrol. och en Nissan Narvana de skall bara ha 500 kr per dygn, + deposition, och försäkringen täcker bara 5000 rubel. de vill att jag skall ta en taxi dit för 15000 Rubel och hyra den dagen efter och köra ner den till dem. De var så överlastade att de bara kunnat köra i 40 till 60 kmh på asfaltsvägen jag nyligen susat fram i 140 kmh på, och det var trång och omöjligt för dem att åka vidare 4 st i jeepen med all packning. Jesper skulle vara med och dela på bilens kostnad, Nu skall ju tilläggas att bränsle skulle till , och om det var en bensin eller diesel visste de inte, vad som hände om det vart en skada som översteg 5000 rubel, ja de visste de inte heller. Och jag skulle ta taxin dit och reda ut detta, samt lägga ut pengarna för hela kalaset, för Jesper fick ej pengar förrän han kom hem. tält skulle jag hyra av Kola Travel för 15 Euro per dygn och hämta upp på vägen tillbaka de hade även köksutrustning att hyra ut. NÄNÄ sa jag detta går jag ej med på, För det första har jag ej råd, För det andra, jag skriver inte på något avtal med en hyrbil på lösa boliner som skall lämnas tillbaka dagen innan visumet går ut, 45-50 mil ifrån där min M6a står, och är tvungen att ta en taxi tillbaka dit då. får man skulder där skall de betalas direkt, eller polisanmälan. = man missar att komma ut innan visumet gått ut = STORA BEKYMMER. Speciellt då nästan all ambassad personal är utskickade ur landet. Fadern till Jeep ägaren, frågar mej vilken summa behöver du ? snackar vi 5 eller 25 tusen, jag svara att ja det beror väl på skall jag betala tillbaka det eller erbjuder du dej att betala ? Sedan att jag har ingen aning om vilka summor vi snackar om. Säger att någon av dem får följa med och stå för bilen och kontraktet, samt sköta snacket, jag kan köra bilen. Nä det vill de ju inte. Nu känner jag mej lite småförbannad, fan har de dragit in mej hit för detta, och tror jag bara skall hyra bilen för att komma med på turen som de ej kan genomföra själva, då de är för tungt lastade och de har det för trängt. Nej jag åker tillbaka till Finland i morgon, Skit samma att jag då kastat bort ca 3000 kr på taxi. jag har ju räkningen på nu över 2400 Euro som Kola Travel anser att jag är skyldig dem redan med, detta har alltså kostat mej nästan 6000 kr, bara för att få en halv natt på ett motell, Så jag klappar igen dörren till mitt rum, duschar och går till sängs. Då knackar det på dörren. De har varit i kontakt med Kola Travel igen, I MITT NAMN. och de skall komma tidigt nästa morgon för att reda ut saker, ja redan kl 07 på morgonen, Kl är över ett på natten nu, Ja jag tror jag ger mej för denna gång. Dag 5 Ja eller egentligen är det redan dag 5, men vad som händer när jag kliver upp några timmar senare, tar jag i nästa del. MVH H.Hansen
  29. 12 points
    Trucks been running great, up until the distributor on the new electronic ignition burned and started sputtering. I thought it was a carb issue, a torn baffle, but it was in the end a very easy fix. The backup light's plastic switch on the engine disintegrated, so I've got it wired up to a spare headlight switch that went into one of the open slots on the dash. I fixed my dyslexic spelling of wiper fluid and coolant, that was a little embarrassing. I also got an adapter finished for an RPD, which I've mounted occasionally in the M240 mount. I don't drive around town like that though! The great news is that the hubs and axles are in top shape, no leaks, no sign of wear. I'd still like to find a source for some of the Swedish Army metal vehicle identification signs, are there any surplus stores in Sweden that sell them? Mogfest is this weekend, I'll take a bunch of pictures and post them up afterwards.
  30. 12 points
    Småjoxx Har helsvetsat ramen och tillagt lite förstärkningar med mera. Letade igenom en skrotgömma och hittade en lämplig sak för manövreringen i hytten sedan. Bockade och svetsade lite flakstyrningar. Gjorde ett pressverktyg för att bocka u-bultar att dra fast växlaraggregatet med. Pressning/bockning Två, sen tog det slut på rundten. Lagt på förstärkningar på lastarmen för cylinderinfästning, en 8mm plåt inuti, och svetsat i bussningarna för utskjutscylindern. Borrning av hål för genomföring av u-bultarna. En på varje sida om boggi-lagret. Avslutning på balkarna, satte dit ett ämnesrör som kombinerad tvärbalk och infästning för rullarna som ska sitta där bak.
  31. 12 points
    Provmontage Några bilder på provmontaget. Väntar på en leverans med hydraulrör, kopplingar, en hydraulcylinder för utskjutet och lite grejor till hydraultanken. Saker som ska göras inom kort: Modifiera och montera utskjutscylinder Helsvetsa växlarramen Svarva styrrullar Tillverka låsanordning för flak (tryckluftsmanövrerad) Rördragning, lasthållningsventil Tillverka hydraultank Passade på att ta några kort på bygget idag då jag tog lite mått. Vy igenom hyttfönstret
  32. 12 points
    Lagen om all jävlighet. Var vid hamnplatsen i går kväll och fixade en del med båten, och såklart droppar man i en nyköpt lite kraftigare mejsel ner i dyen, letade men ingen magnet i båten så det fick bli håven istället och vips var mejseln nedsjunken i slammet. När jag var klar med allt övrigt så syntes något glimmande i dyen under båten så jag tog beslutat att hoppa i och lyckades dyka ner och få tag i mejseln. Sen äntligen torr och slutat frysa stängdes båten och all verktyg lastades in i bilen. När jag skulle hala upp nycklarna till att låsa brygg grinden då hörs ett klirr och jag ser c202 nycklar falla ner på bryggan och såklart mellanbrädorna och ner på botten i dyen. In i båten kvickt av med kläderna hämta simglasögon och hela tiden hoppas de nycklarna inte sjunker så djupt så de blir osynliga i allt slam. Dök in under bryggan lyckades få tag på nycklarna. Så det hela slutade i alla fall gott men humöret var nu i botten.
  33. 12 points
    Hej alla! Då är vi till slut klara med Ver 4 och flytten till nya servern, och har tagit bort "Arbete pågår" skylten. Förstasidan är lite provisorisk just nu och kommer att utvecklas ytterligare. Några nyheter är införda, bl annat är nu Namn och Bostadsort obligatoriska vid registrering och krävs vid inloggning från befintligt konto om uppgifterna saknas. Allt för att se till att vi håller sajten seriös. Det finns också fler varianter av gilla inlägg (eller inte gilla). Mycket annat är också nytt eller lite annorlunda, ni får klicka runt och titta själva. Så småningom startar vi nog upp butiken igen med kalendrar, muggar eller annat kul. Flytt och uppgradering har kostat en slant och jag ska försöka hämta tillbaka i alla fall en del av kostnaden. Så, välkommen till Invision Community Version 4 och nya upplevelser! /WF
  34. 11 points
    Här skyndar man långsamt. Idag har inte blivit mer gjort än att jag fått ur den avbrutna bulten ur topplocket. Borrade ett hål i bulten och applicerade ett verktyg Med lite olja och tålamod var det bara att skruva ur den. Jag har även observerat något som kan vara en spricka i en av ventilerna. Morgondagen får utvisa om så är fallet
  35. 11 points
    Kände för att lägga upp lite mer bilder på min älskade vagn ♥️
  36. 11 points
    God fortsättning kamrater! Fin dag i skogen idag, det regnar inte alls!
  37. 11 points
    Here are a few more recent photos from Mogfest 2019: In the never ending quest of fixing things since the last update I've done the following (or my mechanic has!) Retimed the ignition, no more pinging Dropped the fuel tank and fixed a split seam, the inside was coated by the Army before demobilization and is in fantastic shape bypassed the inline mechanical fuel pump, replaced with a electirc pump at the tank, pushing instead of pulling, two inline filters, bypassed the float bowl and rerouted to avoid overheating the fuel (vapor lock) Replaced the leaf springs on the front after cracking the left front spring. Replaced the CV boot on the right side twice, now with loctite on the bolts. Adjusted the turn stop limiter, it was kinda mushed and turning to far left. Replaced a number of light bulbs, experimented with LED bulbs which have not worked on the rear lights, not enough impedance to trip the systems. Braided paracord grab handles for the back and passenger side to ease getting in. Things to do, replace the front shocks, one is broken. Replace the left rear brake cylinder, very slow leak. Install a screen on the radiator opening to prevent grass / etc from entering I still have some electrical problems, the fuse for the power ports blows immediately when turned on and I have no power at the 24v plus in the cab, the front of the blackout light box. Honestly not sure where to start trying to fix that. I have an inverter installed and can get power for a GPS or a phone that way, but I'd rather have the ports working. Does anyone have a lead on the table that sat over the battery box on the TGB 1111, for measurements. It was a simple table with a drop down leg, a metal grate patern bottom. I've seen it in pictures but never in real life. I'd love to buy one, but would fab one up otherwise if I had measurements. Also, here's a link to every TGB 1111 photo I've ever found on the web and some other resources: Every TGB 1111 I've found on the web
  38. 11 points
    Hej efter att ha diskuterat lite med Fredrik L så har vi kommit upp med denna ide till sensommaren 2019. I stället för att vi hyr in oss på en fast plats och är där i några dagar, så tänkte vi oss en vad som i dag populärt kallas Overlanding. Tanken är att de som vill hänga med möts upp vis Kungälvs fästning, i skaplig tid på torsdags morgonen, Där kan vi gå en tur och se på fästningen, sedan är tanken att vi sakta och fint rullar Norr ut och ser på olika sevärdheter efter vägen, de vi kan hitta med militärt inslag är naturligtvis prio, men bara fin natur och trevliga ställen, både för att se på och stanna för att äta lunch mm och slå nattläger på ingår naturligtvis. Detta är ingen Offroad tur, eller enbart de största snabbast vägarna från plats till plats, utan vi skall leta oss in på det mindre vägnätet, med en hel del grusvägs körning. Platser vi diskuterat är Höjtorp fort , Några mil in i Norge i Årgängs trakten, EDA skans i Arvika trakten så vidare in i Värmland och upp mot finnskogarna över Charlottenberg. Detta skall vi ej ha någon träff avgift för utan gör som en trevlig grej för de som vill komma, Det kostar ju att rulla några mil och ta ledigt från jobb mm Inget tvång att vara med från start till slut. med slut menar jag Söndag för Fredrik och mej i alla fall, är det någon som vill fortsätta denna slags resa vidare några dagar så står det var och en fritt att göra det naturligtvis, Man kan alltså komma och hänga på vart man vill efter rutten, och köra i en timme, vara med och fika, eller köra ett dygn, ja var och en bestämmer vad som passar dem. Rutten är inte 100 % klar än och även när den är spikad, så är vi inte helt omöjliga för att ta avstickare och se på något, som deltagare efter vägen vet av, det är så man får se nya fantastiska ställen, Lokal kännedom från deltagare är ett trevligt inslag, och i mån av tid svänger vi givetvis av och ser på något. En förhoppningsvis trevlig, lite annorlunda militärfordons upplevelse för många. och min erfarenhet är att vi möts av många glada som uppskattar att få se våra klenoder efter vägarna. Ja så länge vi sköter oss och håller oss till det som gäller angående allemansrätt och vanligt förnuft. Kunde vara kul om vi fick någon hint om det finns intresse för detta, Kan behövas för att planera in nattläger mm och eventuellt bokningar om det tex skall vara en visning av något, Fredrik, jag och en av Fredriks vänner kommer köra oavsett antal då vi trivs med denna slags turer med övernattning efter vägen och boende i fordon eller tält mm i naturen. Kommer återkomma med preliminär rese rutt efter jag och Fredrik studerat kartor, samt kanske fått några tips från både deltagare och andra MVH H.Hansen.
  39. 11 points
    Hejsan! tänkte bara säga hej och visa min radiobandvagn. Bytte baknagnen mot en öppen som följade med vid köpet för det är roligare för medåkande om man ser nåt... Kommer säkert en del frågor men ska läsa lite i forumet först... Mvh marcus
  40. 11 points
    Det började med att min gamla kompressor blev allt sämre och till slut lät den som ett krossverk och något vidare tryck blev det inte. Vet inte om den fick för dålig smörjning eller om det trängt in skit. I stället för ny kompressor bestämde jag mig för elkompressor. Hittade ingen 24V utan valde en beprövad 12V kompressor i stället. Jag valde att placera extra batteriet där höger klaffstol normalt sitter bak. För att fästa nya batterilådan utnyttjades befintliga fästen för stolen, ett fäste för säkerhetsbältet och ett av bårfästena. Batterilådan fick bli av lite spillbitar formplyfa och plyfa till släpvagnsbotten. Eftersom jag kapat ur lastgallret når jag huvudströmbrytaren från förarstolen. Nya kompressorn skruvade jag fast ovanpå batterilådan och anslöt till gamla tryckluftstanken. Ett nederlag var att kopplingarna till T-max kompressorn inte har standard tryckluftskopplingar. Det är inte heller 1/4" rörgänga utan någon annan skum gänga. Det fick hänga kvar en liten slangbit för att skarva ihop det. Det funkar att ladda batteriet mellan körningarna men eftersom jag har delar ligger till 12V elservo ville jag få in en generator på samma plats där kompressorn var monterad. Det blev en standar generator från Biltema. Får hoppas kylningen blir tillräcklig trotts att den sitter monterad baklänges. Sen var man ju tvungen att skaffa en voltmätare för att hålla koll på spänningen. Provkörningen verkar funka.
  41. 11 points
    Har varit lite tyst under hösten med renoveringen, mycket annat på g. Blev regbesiktning förra veckan utan problem så nu blir det besiktning till våren men en del pyssel innan dess med att plocka bort lite diverse gnissel/oljud. I övrigt pinnar den på bra o bromsarna tar kanon efter renoveringen
  42. 11 points
    Uppe i ottan i dag med, Kokar kaffe och fyller termos, Har dryga 50 mil att tugga med M6an i dag, + lastning av TGB motor i Olerum, Skulle ha åkt i går, men lasthjälp av motorn saknades, Man kastar inte upp en B30 på ett 120 cm högt flak själv. Sedan har det börjat smaka kakel/tegel i mun senaste tiden, så jag kände mej inte 100 när jag var klar med vad som lämnats på min lott här på gården i går. och fixat utvecklings samtal med dottern på skolan. Gårds herren ute på tur igen, och då lägger han in anländande av ej svensk språkiga byggare som behöver både material och viss hänvisning. På det sjuka hästar som vi har här nu och mitt i lammning. med vad det innebär då det blir frånfälle på tackor i bland, och man får agera mjökmor åt lammen med, samt att vi har kört fullt med traktorer på gärdena, Ja så skall kyckling stallet skötas också Där av kakel/tegel smaken i mun tror jag. Lill drängen och Gårds herrens barn håller ställningarna med djuren när jag är borta, Bulgarana, ja de får jag ta på språk app på distans. Bättre att köra i dag fast jag skulle hellre rullat upp kvälls tid, i går. Tror jag skall hinna med att plocka ur en motor ur en TGB och möjligen få i en innan jag väntas hem kl 07 Måndags morgon då jag tydligen skall köra en traktor till 600 timmars service samt almän översyn. Sedan hem och pussla i hop något spännade, med militär anknytning, mer kan jag ej säga om det nu Ja och försöka hålla mej undan Gårds herren så jag hinner med lite av mitt med , Tror jag skall lägga prio på det. Har en 4 dagars tur med M6an inplanerad med dottern till höstlovet, som måste göras lite förberedelse inför med Ja vi var och "övade" förra helgen på Torpön i Sjön Sommen, Öva fiske och tålamod, samt camping, Tror det är dags för kaminen bak nu om Brittsommaren ger sej, men nu var det som vanligt styggt varmt under patient täcket, Helt sjukt vad varma de är. Helgen camp. om man glömmer OboÝ Ja då får man avstå sin choklad ranson och försöka koka på den åt dottern på morgonen, bättre än OboÝ enligt henne blev det i alla fall. Ja öva fiske blev det ju också, och fixa trassel för min del Mat och disk mm hamnar naturligtvis på min lott även det än, Hoppas hon fixar något av det på nästa tur, lite disk borde hon fixa eller hur Ja mer exotiskt blev det inte Fridens folks, ha en bra helg
  43. 11 points
    Tog lite tid innan jag fick tid att montera och lufta. Men här en kort summering. Broms servon som är monterade original på 11/13 bilar är identiska med Delphi Lockheed LR18230. Det enda som skiljer är att "bil" varianten inte har slang anslutning till yttre luftfilter, utan istället har ett filter direkt monterat på servot och att anslutning till vakuum slangen är vinklad. Det först är lätt byta, bara använd det gamla anslutningen för slang och fila upp två små jack för fjädern. Den vinklade slang anslutningen gör att att man måste dra om vakuum slangarna, original varianten med t-koppling och kort slang bit passar inte. Servot kommer utan nipplar, så det får man komplettera med. Jag beställde från jagspares.co.uk (David Manners Ltd) mycket bar service och snabb leverans, 179 £ per styck inklusive moms, plus 30 £ frakt för två. Två bilder, #1 nytt och gammalt servo. #2 Två nya servon monterade. Nu fungerar bromsar igen, så det var ett av de gamla servon som kärvade.
  44. 11 points
    Nyss hemkommen efter två veckors ordonnansutbildning på Ing 2 i Eksjö. Måste säga att Mc 258 tar sig fram riktigt bra, men vissa tror visst att det är en Bv 206 dom kör
  45. 11 points
    Bärplockning på schemat, då måste man ha bärplockarbilen med sig.
  46. 11 points
    Ett par dagar (typ 4) har spenderats med att preppa och måla om bilen. Cammo tar sin lilla tid men är väl värt jobbet tycker jag Nya nummerskyltar, spolarmunstycken och lite annat småkrafs är beställt. Pop up taket har jag gett upp tanken på. Det blir allt mer sällan som hela familjen är med på tur så nyttan med pop up taket har blivit mindre.
  47. 11 points
    Hi, I now fitted my TGB40 with 1400r16 tyres mounted on MAN Kat1 rims. Heavy work but they fitted as a direct swap without any problems. Need to put some miles on them now but my short test drive was good.
  48. 11 points
    Hallå allesammans, ännu en ny Valp ägare här. Efter att relativt nyss fyllt 18, blev en Valp min första bil. Mer specifikt en Pvrbtgb 9032, som tidigare militärt kört i Boden, men har de senaste 3-4 åren mest bara stått ensam utomhus. Mycket jobb kvar att göras, men som tur är kan jag meddela att den går bra i motor, en standard Volvo B18. De militära regplåtarna har som det syns blivit övermålade av vad som verkar vara faluröd, men den kunde gå bort ganska lätt med rätt verktyg, främre plåten glömde jag att montera tillbaka. Inte mycket mer att säga i nuläget, prio är väl att svetsa igen de hål som finns, byta ut alla trä delar med nya hemmagjorda. Samt försöka få tag på hela dörrar, inte jätte stort fan av kapelldörrarna. Sen måste den ju registreras förstås, men det är på gång det med. Tills vidare, -Ludde
  49. 11 points
    Många bäckar små Sakta men säkert tar växlaren form. Fästöron i 15mm plåt. Leverans av hydraulcylinder (60x30x500mm), samt lite rör och kopplingar. Cylidern plockades isär och moddades. 8mm hydraulrör direkt på cylindern. Omöjligt att få plats med cylindern inuti lastarmen utan att göra såhär, inte ens en banjokoppling skulle fått plats. Ögonmåttar lite. Här syns både motgång och framgång. Hade måttat slarvigt och fick således byta ut tvärbalksröret som visade sig vara 90mm utvändigt, jag hade gjort ritningen för öronen efter ett 80mm-rör. Det blev fram med AGA-borren och byta ut tvärbalksröret. Helhetsbild Helhetsbild. Lite rörkrökning. Svetsade om den främre anslutningen på lyftcylindrarna(flyttade anslutningarna till motsatt sida på cylinderrören), de skulle ta i växellådan annars, och de bakre är vända nedåt för att inte ta i flaket sedan. Bilden får väl tala för sig själv. Nu återstår det att införskaffa lämpligt ventilpaket, svetsa ihop en hydraultank och konstruera en låsanordning för flak, blir luftdriven för att förenkla det hela. Har beställt lite material för ett maskinflaksbygge också, 12 meter UPE-80 och rundten med mera.
  50. 11 points
    Lite bilder på senaste dagarnas pyssel Hydraulcylindrar, skåplyft, CNC, Solidworks Inhandlade två rostiga lyftkolvar med 1000mm slaglängd, ytterst lämpligt. 50mm kolvstång. Svarvade lite nya bussningar till kolvparet. ... Undertecknad med kompanjon förbereder för lyft (edit: lyftet var visst klart redan, tgbn står ju i bakgrunden hehe). Vagnschefen tittar ut och undrar vad som försegår!! Lyftet gick nästan helt galant, jag glömde dock gänga ur de sista varven på mellanbultarna för skåpet (så vi lättade hela bilen till en början). Följdes av ett tokgarv från samtliga involverade . Lite ivrig är man väl, här tas lite mått med både synvinkel och ögonmått. Farsgubben har en plasma-cnc, så här får man hjälp med lite skärning utav pusselbitar till växlarn. 10mm plåt. Så ikväll blev det lite bitar som var välbehövliga för att komma igång med svetsningen. 10 respektive 15mm plåt. Halvtemporär ritning på växlaren som jag knådat ihop. Vissa grejor kan komma att ändras, förmodligen vid svetsningen...
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...