Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/02/2011 in all areas

  1. 19 points
    Lite bilder Har gått långsamt nu på slutet pga, värmen, skogsbränder och semester. Svetsade dit ett par gamla styrrullar för transportband, är kraftigt gods i rullarna och sen är dom kullagrade. Perfekt! Provlastning direkt, lilla planeringsskopan på 800kg. Inga problem alls. Ett gammalt luftmanövrerat ventilpaket införskaffades. Monterat och redo, läcker som ett såll gör det också. På med lite färg på byggnationen Blev ju fint, Temadur 20, 326h glans 10. Har även beställt lite vinyldekaler till bygget, så nu vet man vem som har tillverkat byggnationen Lite mer spexx. Inga problem att lyfta saker, uppskattningsvis går gränsen vid 2.5-3.5 ton innan något börjar säga ifrån.
  2. 16 points
  3. 16 points
    Då våran nuvarande ägare Sten Svensson. Alias Wingflyer. Skall ut på en längre resa med Segelbåt och ej kan styra denna skuta som han gjort i ett antal år nu. Sedan han tagit över rodret från Andreas Eriksson. Så går nu uppgiften över till nästa man. Då jag måste lära mej mer om nästa steg. Själva plattformens innersta. Så kan vissa saker ta längre tid än de gjort tidigare. Hoppas ni har lite tålamod till att börja med. Dock kommer Wingflyer att fortsatt kunna logga in och hjälpa till med allt. Även Andreas har erbjudit sej sin kunskap, om just det innersta av plattformen vi ligger på, då hans nya skötebarn även ligger på samma plattform. I dagsläget kommer inga större ändringar att göras. Vinkon kommer täcka upp som administratör, då jag får fler andra uppgifter att göra för forumet. Kristaga har tackat ja till att hjälpa till som moderator på forumet. Tillsammans hoppas vi kunna hålla oss på rätt väg även i fortsättningen. Vi tappar inte bara en Ägare och Admin när Wingflyer ej har möjlighet att ha internet kontakt som tidigare. Utan även den som kan mest om TGB 30-40 Av oss som "jobbar" med detta forum. Så i framtiden kommer en ny moderator med bra kunskaper om dessa rekvireras.. Fram till dess litar jag på att ni med den kunskapen fortsätter hjälpa varandra som ni alltid gjort. Ny juridisk ägare blir då jag Hans Hansen. Jag kommer sträva efter att kunna hålla samma kvalitet som tidigare. Det kommer bli några fler timmar bakom skärmen. Men mitt intresse för fordonen och det runt om, svalnar inte direkt med åren. Utan intresset växer på gott och ont. Att jag hängt här sedan 2006 tycker jag tyder på att jag verkar bli kvar en stund till. Kanske inte den bästa lösningen. Men i detta nu så blir det så. Jag tackar både Sten och Andreas för att jag fått detta förtroende. Mvh H.Hansen
  4. 14 points
    ..och sedan vanlig fästgrund och slutligen grönt. ÄNTLIGEN!!!
  5. 14 points
    Fick en fundering en natt när jag inte kunde sova. Hur ska man kunna bredda fälgar smidigast utav svarv... plus att jag gärna vill göra de själv.. Som en blixt från klar himmel så kom jag på en idé! Har ju en sån där fin däckmaskin på jobbet som har en hjälparm att klämma ner bla låg profil däck. Själva grejen som trycker på däcket sitter bultar med en M8.. vinkelslipen har M8 hål för handtaget... skruva ur handtaget i med en pinnbult å gänga upp i hjälparmen.. Tadaaa... nu kan man styra höjden på vinkelslipen med peumatiken.. bara välja vart man vill kapa.. trampa på pedalen å lägga vinkelslipen emot.. å de blev fantastiskt bra resultat Så nu är de bara några fälgar till så har man sig en uppsättning.. men har inte däck till de nu... så jag får ta nån fälg då å då.. ingen panik.. Men de är några timmars jobb för varje fälg.. Hade inte gjort detta på daglig basis direkt
  6. 14 points
    Backade in 11:an hemma och precis när jag la ur växeln hördes ett rejält metalliskt skrammel..... blev lite nervös och försökte provocera fram ljudet igen men allt var tyst. När jag sedan klev ur märkte jag att jag backat på och vält min trappstege..... borde kanske felsöka mina glasögon istället för bilen ha ha ha....
  7. 14 points
    Hej på er. Då har jag oxå gjort en liten presentation av mina TGB, dessutom med rörlig bild och på knackig skol-engelska.... Ni på forumet är ju inspirationen för mitt "hillbilly-hunting-vehicle" så tack för alla ideer, FredrikL, Eile, Frippe, H. Hansen, Lurk, Gravander, Wingflyer, Lasse303, Svana mfl. Hoppas jag kan göra en uppdatering igen när den blivit snyggare och lite mer färdig...
  8. 14 points
    Framsteg Flaket är grönt och underedsmassa är påsmetat under (och på typ hela min kropp ) Så här ser den ut nu, har till och med varit ute på en provtur, kändes väldans bra
  9. 14 points
    Inga o-ringar idag från volvo Men fick löst ett annat problem. Min hastighetsmätare har alltid visat galet. Mycket galet. Närmare bestämt 20km/h för mycket hela tiden. Oavsett hastighet. Så i 70km/h visar mätaren 90km/h. Det har ju funkat å köra med. Men så kom jag på att jag hade en annan hastighetsmätare liggandes. Så plockade ur min å in med den "nya" Å den stämde på kilometern med gpsen i alla hastigheter. Så... hur gör vi nu... vill ju ha kvar "orginalets" kilometer antal som hör till bilen.. den högra mätare hör till bilen. Öppna med mejsel och släpp på 22mm mutter, plocka ur glaset med en mejsel i spåret i plåten. Byta den "dåliga" växelhuset å dit med den som stämde med hastigheten på min orginal mätartavla...Sitter med 2 skruv. Torka rent allt.. spruta lite wd40 på papper och dutta runt gummi packingen så den skulle glida i huset igen lätt. Montera mutter å återställaren till trippmäraren. Så nu stämmer både mätare å kilometerantalet
  10. 14 points
    Summering av helgens bravader Gul färg på . Grön färg på och montering.
  11. 13 points
    Nu när sommarens körningar o andra roligheter är över så fick de bli några justeringar av Jeepen. Efter en fastkörning i Skövde där vi fick vinsch hjälp av en trevlig man i en Wrangler så bestämdes det att större däck och en vinch skulla va bra att ha så bilen åkte in i garaget. Efter räddningen ur lerhålet Bilen höjdes yttligare blygsamma 1" , nu totalt 4" ,(katten verkade i alla fall gilla det) Så dom nya däcken skulle få plats, 315/75-16 Vinsch ordnades från Winchmax och en ny kofångare fick byggas. Och efter en hel del skärande, svetsande,mätande o bankande blev det så här
  12. 13 points
    My new project, lots of rust in the body including the roof joint. Plan is to use it as a camper and perhaps towing my Amazon around. Sorry, I only speak English. It's taking some time to navigate this forum! Stephen
  13. 12 points
    Hej alla, jag heter Steve jag bor i Tyskland .... Jag skulle vilja bo i Sverige eftersom jag har jobbat där mycket men aldrig riktigt lyckats hitta ett jobb så att jag kunde flytta upp. Jag arbetade tidigare på Kongsberg i Mullsjö men fick tyvärr återvända till Tyskland. I går tog jag upp det här stora barnet. Nu har jag mycket jobb !!! Först och främst är bränslemätaren alltid läst full ... vilket i sig inte är dåligt men det säger inte sanningen! Förlåt Google Translate svenska men jag kände att jag i alla fall skulle prova lite svenska. Hoppas ni kan förstå det !! Vänliga hälsningar Steve
  14. 12 points
    Det har hänt mycket de senaste åren med flytt norrut, samboskap, husköp och en liten dotter. Men tillslut kom även Terrängbilen upp till nya boendeorten. Jag har tidigare haft besvär med att bilen stundtals dött när jag kört vilket även det gjorde att jag lessnade en aning. Men jag fick ett ryck och bytte bränslet i tanken, sköljde även med ren bensin och lät dräneringspluggen vara av. Bytte bränslefiltret med backventil och installerade ett nytt filter i metall i Filterkingen. Efter lite startgas så gick den igång Jag bytte motorolja, oljefilter och olja i växel samt fördelningslåda. Valde här en Biltema Semi-Syntet 5-30. Jag var egentligen ute efter en mineralolja men den hade utgått.. En kväll i veckan med följebil bar det sedan av milen norrut. Motorvägskörning och landskörning, inga problem Väl framme så fick Terrängbilen stå några dagar innan jag hade möjlighet att ge den lite uppmärksamhet igen. Startade med lite Choke och hostade igång. Den går slött fram tills den är varm och sedan går den fint. Jag misstänker att Filterkingen behöver tas isär och få sig en genomgång, jag hade isär den för några år sedan men fick det aldrig riktigt bra.. Även förgasarna behöver nog justeras.. Likaså där har jag varit och pillat.. Under dagen idag så har jag gått över med smörjspruta och gett bilen den kärlek den förtjänar. Unnade mig givetvis en tur på småvägarna i det fina vädret med. Jag har inte för avsikt att göra några större jobb på den denna sommaren men några punkter tänkte jag försöka hinna med. * Byta olja i portaler samt axlar * Plocka isär Filterkingen och se om något kärvar i den. * Hitta någon som kan justera förgasare * Plocka ner ljuddämparna och se om dom går att få täta.. Läcker i skarven mellan dämparna. * Göra en ventilinställning och försöka få knacket att upphöra. * Måla om bilen. Det var ett antal år sedan sist och då använde jag Jotun Lady Supreme vilket fungerat bra. Dock börjar det nu flaga.
  15. 12 points
    By the way, så vill jag tacka alla som är med och håller forumet i liv . Ser fler och fler forum sakta dör ner och de flesta har flyttat sin verksamhet till FB. Ja vi har ju en sådan sida med, och jag postar lite där i bland och svara på frågor, dock hänvisar jag oftast hit, då det är här mångfalden och kunskapen finns, Har sett att en del provar lägga upp handböcker mm även där, med blandat resultat. Jag är så glad att vi nu är uppdaterad angående plattformen, och det rullar på ganska smidigt. För en ej enormt data kunnig som mej fungerar "Plattformen" riktigt bra, och de har bra folk som ligger bakom och underlättar funktioner för de som skall rodda med forumena. Ja detta ser ju inte ni, mer än att det fungerar för det mesta här. Så tack även till Sten som sett till att vi har de senaste uppdateringarna, Jag är ju inte inne och läser allt varje dag, men provar att läsa i kapp när jag kan, och om det är något så kommer det ett mail med direkt länk omedelbart. Något som är fruktansvärt skönt med detta forum är att man till motsats mot Tex FB och liknade sociala medier, slipper allt brus om man kan kalla det för det. Inget onödigt, som är och stör,. Så är vi inte fast vid ett märke, och hatar förtvivlat allt annat än det vi kör. vi gillar det mesta som är militärt och motordrivet, samt saker och kuriosa runt det. Som jag skrev det är så skönt att komma hit till den underbara blandningen, och framförallt den härliga stämningen bland medlemmarna. Vi har väldigt få troll, ingen som skriver har du sökt på nätet när någon frågar , inte ens det finns en sökfunktion, då en fråga kommer upp för ja vilken gång i ordningen av någon som ej hunnit skumma igenom 12 års inlägg och rubriker. Tyvärr försvann ju en del foton genom åren, då olika ställen vi länkat bilder i från lade ner, men det känns som, att nu var det de samma, vi har en ordentlig bildbank att ösa ut ändå, så allt det tidiga från 2006 och tiden där i kring , har på olika sätt reparerat sej själv av just er, våra aktiva medlemmar. För mej som vart inbjuden hit väldigt tidigt, tror jag var medlem nr 5 till 7 eller något liknade den hösten 2006 då Andreas, Erik och Daniel tryckte på start knappen och slog på servern. Har detta betytt mycket, Jag kunde nästan inte skriva, på grund av min dyslexi. fruktansvärt många stav fel, och andra fel i skrift, Än värre var att jag inte riktigt ville skriva, men uppmuntran härifrån har fått mej att fortsätta Ja de finns kvar där än, Skriv och stav felen, men jag har lärt mej lite och ser i bland mina fel, och hinner rätta dem, ja när inte telefon spöket som textar värre än mej är med då. Jag har fått många vänner genom åren just på grund av detta forum, och hittat massor av saker jag nog inte skulle utan det. Ja jag vill bara uppmuntra er att fortsätta i samma anda och tackar er alla , för den enorma insats ni gör för alla runt om i världen som letar info om våra fordon, Att vi har kul här i bland är en riktigt bra följd effekt . Fridens folks och ha en fin påsk MVH Hasse Hansen
  16. 12 points
    Vi fick ett ryck i fredags.. rev ur allt på förar och passagerarsidan och maskade och ruggade upp och sprutlackade inuti hela kiosken i helgen.. blev bra. Nu ska det torka och hårdna ett tag. På kvällarna nu fortsätter blästringen av allt demonterat och sedan lack av dessa smådelar.
  17. 12 points
    Det borde finnas nån här som vill se lite motorporr i Tgb? Omtalade Micke-tgb11-Isuzu-TD3.1.. Avsnitt "Med polermaskin på väg till psykologen" hahaha
  18. 12 points
    Idag har det skett, skamfläckarna är utbytta. Work-in-progress och färdigt resultat!
  19. 12 points
    Trucks been running great, up until the distributor on the new electronic ignition burned and started sputtering. I thought it was a carb issue, a torn baffle, but it was in the end a very easy fix. The backup light's plastic switch on the engine disintegrated, so I've got it wired up to a spare headlight switch that went into one of the open slots on the dash. I fixed my dyslexic spelling of wiper fluid and coolant, that was a little embarrassing. I also got an adapter finished for an RPD, which I've mounted occasionally in the M240 mount. I don't drive around town like that though! The great news is that the hubs and axles are in top shape, no leaks, no sign of wear. I'd still like to find a source for some of the Swedish Army metal vehicle identification signs, are there any surplus stores in Sweden that sell them? Mogfest is this weekend, I'll take a bunch of pictures and post them up afterwards.
  20. 12 points
    Småjoxx Har helsvetsat ramen och tillagt lite förstärkningar med mera. Letade igenom en skrotgömma och hittade en lämplig sak för manövreringen i hytten sedan. Bockade och svetsade lite flakstyrningar. Gjorde ett pressverktyg för att bocka u-bultar att dra fast växlaraggregatet med. Pressning/bockning Två, sen tog det slut på rundten. Lagt på förstärkningar på lastarmen för cylinderinfästning, en 8mm plåt inuti, och svetsat i bussningarna för utskjutscylindern. Borrning av hål för genomföring av u-bultarna. En på varje sida om boggi-lagret. Avslutning på balkarna, satte dit ett ämnesrör som kombinerad tvärbalk och infästning för rullarna som ska sitta där bak.
  21. 12 points
    Provmontage Några bilder på provmontaget. Väntar på en leverans med hydraulrör, kopplingar, en hydraulcylinder för utskjutet och lite grejor till hydraultanken. Saker som ska göras inom kort: Modifiera och montera utskjutscylinder Helsvetsa växlarramen Svarva styrrullar Tillverka låsanordning för flak (tryckluftsmanövrerad) Rördragning, lasthållningsventil Tillverka hydraultank Passade på att ta några kort på bygget idag då jag tog lite mått. Vy igenom hyttfönstret
  22. 12 points
    Hej alla! Då är vi till slut klara med Ver 4 och flytten till nya servern, och har tagit bort "Arbete pågår" skylten. Förstasidan är lite provisorisk just nu och kommer att utvecklas ytterligare. Några nyheter är införda, bl annat är nu Namn och Bostadsort obligatoriska vid registrering och krävs vid inloggning från befintligt konto om uppgifterna saknas. Allt för att se till att vi håller sajten seriös. Det finns också fler varianter av gilla inlägg (eller inte gilla). Mycket annat är också nytt eller lite annorlunda, ni får klicka runt och titta själva. Så småningom startar vi nog upp butiken igen med kalendrar, muggar eller annat kul. Flytt och uppgradering har kostat en slant och jag ska försöka hämta tillbaka i alla fall en del av kostnaden. Så, välkommen till Invision Community Version 4 och nya upplevelser! /WF
  23. 11 points
    Here are a few more recent photos from Mogfest 2019: In the never ending quest of fixing things since the last update I've done the following (or my mechanic has!) Retimed the ignition, no more pinging Dropped the fuel tank and fixed a split seam, the inside was coated by the Army before demobilization and is in fantastic shape bypassed the inline mechanical fuel pump, replaced with a electirc pump at the tank, pushing instead of pulling, two inline filters, bypassed the float bowl and rerouted to avoid overheating the fuel (vapor lock) Replaced the leaf springs on the front after cracking the left front spring. Replaced the CV boot on the right side twice, now with loctite on the bolts. Adjusted the turn stop limiter, it was kinda mushed and turning to far left. Replaced a number of light bulbs, experimented with LED bulbs which have not worked on the rear lights, not enough impedance to trip the systems. Braided paracord grab handles for the back and passenger side to ease getting in. Things to do, replace the front shocks, one is broken. Replace the left rear brake cylinder, very slow leak. Install a screen on the radiator opening to prevent grass / etc from entering I still have some electrical problems, the fuse for the power ports blows immediately when turned on and I have no power at the 24v plus in the cab, the front of the blackout light box. Honestly not sure where to start trying to fix that. I have an inverter installed and can get power for a GPS or a phone that way, but I'd rather have the ports working. Does anyone have a lead on the table that sat over the battery box on the TGB 1111, for measurements. It was a simple table with a drop down leg, a metal grate patern bottom. I've seen it in pictures but never in real life. I'd love to buy one, but would fab one up otherwise if I had measurements. Also, here's a link to every TGB 1111 photo I've ever found on the web and some other resources: Every TGB 1111 I've found on the web
  24. 11 points
    Hej efter att ha diskuterat lite med Fredrik L så har vi kommit upp med denna ide till sensommaren 2019. I stället för att vi hyr in oss på en fast plats och är där i några dagar, så tänkte vi oss en vad som i dag populärt kallas Overlanding. Tanken är att de som vill hänga med möts upp vis Kungälvs fästning, i skaplig tid på torsdags morgonen, Där kan vi gå en tur och se på fästningen, sedan är tanken att vi sakta och fint rullar Norr ut och ser på olika sevärdheter efter vägen, de vi kan hitta med militärt inslag är naturligtvis prio, men bara fin natur och trevliga ställen, både för att se på och stanna för att äta lunch mm och slå nattläger på ingår naturligtvis. Detta är ingen Offroad tur, eller enbart de största snabbast vägarna från plats till plats, utan vi skall leta oss in på det mindre vägnätet, med en hel del grusvägs körning. Platser vi diskuterat är Höjtorp fort , Några mil in i Norge i Årgängs trakten, EDA skans i Arvika trakten så vidare in i Värmland och upp mot finnskogarna över Charlottenberg. Detta skall vi ej ha någon träff avgift för utan gör som en trevlig grej för de som vill komma, Det kostar ju att rulla några mil och ta ledigt från jobb mm Inget tvång att vara med från start till slut. med slut menar jag Söndag för Fredrik och mej i alla fall, är det någon som vill fortsätta denna slags resa vidare några dagar så står det var och en fritt att göra det naturligtvis, Man kan alltså komma och hänga på vart man vill efter rutten, och köra i en timme, vara med och fika, eller köra ett dygn, ja var och en bestämmer vad som passar dem. Rutten är inte 100 % klar än och även när den är spikad, så är vi inte helt omöjliga för att ta avstickare och se på något, som deltagare efter vägen vet av, det är så man får se nya fantastiska ställen, Lokal kännedom från deltagare är ett trevligt inslag, och i mån av tid svänger vi givetvis av och ser på något. En förhoppningsvis trevlig, lite annorlunda militärfordons upplevelse för många. och min erfarenhet är att vi möts av många glada som uppskattar att få se våra klenoder efter vägarna. Ja så länge vi sköter oss och håller oss till det som gäller angående allemansrätt och vanligt förnuft. Kunde vara kul om vi fick någon hint om det finns intresse för detta, Kan behövas för att planera in nattläger mm och eventuellt bokningar om det tex skall vara en visning av något, Fredrik, jag och en av Fredriks vänner kommer köra oavsett antal då vi trivs med denna slags turer med övernattning efter vägen och boende i fordon eller tält mm i naturen. Kommer återkomma med preliminär rese rutt efter jag och Fredrik studerat kartor, samt kanske fått några tips från både deltagare och andra MVH H.Hansen.
  25. 11 points
    Man vet att man har ungarna på världens bästa dagis när de har militärfordonstema en hel dag och man får köra in till sandlådan och agera lekstuga till småttingarna. Kan meddela att det får plats minst 15 illbattingar samtidigt....
  26. 11 points
    2-3 timmar till och det är dax för provkörning! Vart mkt jobb men nu lirar allt iaf, enda tveksamheten nu är original kupéfläkt samt torkarmotorerna då det vart en konvertering till 12 volt. Dom går men återstår att se hur det fungerar i längden!
  27. 11 points
    Hejsan! tänkte bara säga hej och visa min radiobandvagn. Bytte baknagnen mot en öppen som följade med vid köpet för det är roligare för medåkande om man ser nåt... Kommer säkert en del frågor men ska läsa lite i forumet först... Mvh marcus
  28. 11 points
    Det började med att min gamla kompressor blev allt sämre och till slut lät den som ett krossverk och något vidare tryck blev det inte. Vet inte om den fick för dålig smörjning eller om det trängt in skit. I stället för ny kompressor bestämde jag mig för elkompressor. Hittade ingen 24V utan valde en beprövad 12V kompressor i stället. Jag valde att placera extra batteriet där höger klaffstol normalt sitter bak. För att fästa nya batterilådan utnyttjades befintliga fästen för stolen, ett fäste för säkerhetsbältet och ett av bårfästena. Batterilådan fick bli av lite spillbitar formplyfa och plyfa till släpvagnsbotten. Eftersom jag kapat ur lastgallret når jag huvudströmbrytaren från förarstolen. Nya kompressorn skruvade jag fast ovanpå batterilådan och anslöt till gamla tryckluftstanken. Ett nederlag var att kopplingarna till T-max kompressorn inte har standard tryckluftskopplingar. Det är inte heller 1/4" rörgänga utan någon annan skum gänga. Det fick hänga kvar en liten slangbit för att skarva ihop det. Det funkar att ladda batteriet mellan körningarna men eftersom jag har delar ligger till 12V elservo ville jag få in en generator på samma plats där kompressorn var monterad. Det blev en standar generator från Biltema. Får hoppas kylningen blir tillräcklig trotts att den sitter monterad baklänges. Sen var man ju tvungen att skaffa en voltmätare för att hålla koll på spänningen. Provkörningen verkar funka.
  29. 11 points
    Har varit lite tyst under hösten med renoveringen, mycket annat på g. Blev regbesiktning förra veckan utan problem så nu blir det besiktning till våren men en del pyssel innan dess med att plocka bort lite diverse gnissel/oljud. I övrigt pinnar den på bra o bromsarna tar kanon efter renoveringen
  30. 11 points
    Uppe i ottan i dag med, Kokar kaffe och fyller termos, Har dryga 50 mil att tugga med M6an i dag, + lastning av TGB motor i Olerum, Skulle ha åkt i går, men lasthjälp av motorn saknades, Man kastar inte upp en B30 på ett 120 cm högt flak själv. Sedan har det börjat smaka kakel/tegel i mun senaste tiden, så jag kände mej inte 100 när jag var klar med vad som lämnats på min lott här på gården i går. och fixat utvecklings samtal med dottern på skolan. Gårds herren ute på tur igen, och då lägger han in anländande av ej svensk språkiga byggare som behöver både material och viss hänvisning. På det sjuka hästar som vi har här nu och mitt i lammning. med vad det innebär då det blir frånfälle på tackor i bland, och man får agera mjökmor åt lammen med, samt att vi har kört fullt med traktorer på gärdena, Ja så skall kyckling stallet skötas också Där av kakel/tegel smaken i mun tror jag. Lill drängen och Gårds herrens barn håller ställningarna med djuren när jag är borta, Bulgarana, ja de får jag ta på språk app på distans. Bättre att köra i dag fast jag skulle hellre rullat upp kvälls tid, i går. Tror jag skall hinna med att plocka ur en motor ur en TGB och möjligen få i en innan jag väntas hem kl 07 Måndags morgon då jag tydligen skall köra en traktor till 600 timmars service samt almän översyn. Sedan hem och pussla i hop något spännade, med militär anknytning, mer kan jag ej säga om det nu Ja och försöka hålla mej undan Gårds herren så jag hinner med lite av mitt med , Tror jag skall lägga prio på det. Har en 4 dagars tur med M6an inplanerad med dottern till höstlovet, som måste göras lite förberedelse inför med Ja vi var och "övade" förra helgen på Torpön i Sjön Sommen, Öva fiske och tålamod, samt camping, Tror det är dags för kaminen bak nu om Brittsommaren ger sej, men nu var det som vanligt styggt varmt under patient täcket, Helt sjukt vad varma de är. Helgen camp. om man glömmer OboÝ Ja då får man avstå sin choklad ranson och försöka koka på den åt dottern på morgonen, bättre än OboÝ enligt henne blev det i alla fall. Ja öva fiske blev det ju också, och fixa trassel för min del Mat och disk mm hamnar naturligtvis på min lott även det än, Hoppas hon fixar något av det på nästa tur, lite disk borde hon fixa eller hur Ja mer exotiskt blev det inte Fridens folks, ha en bra helg
  31. 11 points
    Bärplockning på schemat, då måste man ha bärplockarbilen med sig.
  32. 11 points
    Hi, I now fitted my TGB40 with 1400r16 tyres mounted on MAN Kat1 rims. Heavy work but they fitted as a direct swap without any problems. Need to put some miles on them now but my short test drive was good.
  33. 10 points
  34. 10 points
    Jo tack Svana, jag är i högsta grad på benen igen. Inte som förr kanske, ännu, men jag ska bli helt återställd till vi ska segla iväg. Något annat finns inte på kartan! Och jag har lärt mig skriva igen! Med ny snyggare handstil. Skriver inte lika fort, varken för hand eller på datorn (men vem fan har bråttom). Tack för att du frågade!! WF
  35. 10 points
    Ja ha då sitter man fast lite grann. Skulle dra loss 13bilen då fastnade jag med 30bilen på vägen till 13. 13bilen är numera loss
  36. 10 points
    Jag och Micke är iaf klara med min underredsbehandling som pågått varje ledig timme sedan i påskas.. Aldrig mer kommer jag göra ett så här omfattande roststopp.. kommer betala mycket för att slippa göra om det på nån senare bil. Nåväl.. maskeringen revs igårkväll och resultatet får duga. 16 liter bodymassa blev det tillslut.
  37. 10 points
  38. 10 points
    Är hemma igen. Har legat på sjukhus ett tag med en stroke. Hade nog tur att tog relativt lite ändå, mest är det höger hand som har tagit stryk. Har precis betalt och gjort uppdatering av sajten så nu ska det gå ett tag till. Hälsningar WF
  39. 10 points
    Jaaa . Lite medvind, Fixade tändningen, den stog åt skogen, Men ingen fart på bilen, kröp och kollade bränsle pump och filter, viss filter rostigt utvändigt, men den startade ju innan jag började, så hittar jag att en del av bränsleledningen är plast, och den har jag lyckats vrida, så den nypt i hop. Kapa bort plasten och ersätta med Trelleborg slang från militärens repsats, så jag slipper oroa mej för att den spricker om typ 3 veckor. Nu blir det eld i maskinen, Men något felar, det sprutar olja på multi remmen, Ett hål i röret till oljekylaren. Igen kapa och dit med en metal armerad slang, så prova igen, Nu går den och inget vatten eller olja som droppar. Kollar elen och allt fungerar utom spolningen till torkarna, om det är stopp i ledningen eller om pumpen gett upp, vet jag ej. Men när till och med torkaren bak fungerar och el antennen till radion, fönster hissar, el stolar, backspeglar mm, ja då får jag nog vara nöjd. Ett batteri måste jag nog kosta på, annars ryker det från traktorn å det går ju inte. Så i dag skall jag fan vara nästan helt ledig och bara kolla varför spolarvätskan ej kommer fram, och kanske åka och köpa ett batteri, sedan beställa besiktnings tid, och få en arbetsorder- eller ingen arbetsorder, det visar sej Tillfälligt blockera vissa telefon nr på telefonen, Check Dricka morgon kaffe i lugn och ro. Check Luta mej tillbaka och blunda en stund, På gång Fridens folks
  40. 10 points
    Har länge varit sugen på ett blästerskåp, men aldrig riktigt haft pengar över till det. Idag provade jag att bygga ett själv. Tog en gammal låda från fm som jag hade hemma och köpte en plexiskiva led belysning och en damsugaradapter på Biltema. Monterade plexiskivan i locket på lådan och satt in belysningen i underkant på locket och tog hål för adaptern. In med Biltemas blästerpistol och provade på det rostigaste jag hade liggande. Handbroms och en gamal ’’ blinkers ’’ som kom med en bil som stått i skogen sen 50 talet. Fungerade väldigt bra och kostade allt som allt 649 kr, då hade jag förvisso lådan innan.
  41. 10 points
    Här pågår projektet med Mickes karossbyte och dieselkonvertering. Jag spacklar och slipar alu/zink dörrarna vi fick tag i..blir väl lite FÖR bra för en skogsbil kanske. Och Micke har idag renoverat bakre värmefläkten.
  42. 10 points
    Nu börjar det trilla in lite kul grejer till Tgb:n iaf. Dyrt ja.. så får vänta lite på toppens kostnad och fixa annat runt omkring sålänge. Men det är alltid kul att ha lite nya delar att spana på.
  43. 10 points
    Idag har även jag vart på bilprovningen Ordning på grejjerna ska det va,dock kankse jag kör för lite då det diffade bara 9mil från sista besiktningen 2016. Co värdet helt ok vid kontrollen Gjorde en större operation i Maj och bytte grenrörspackning,filter,ställde tändning med hjälp av ett "proffs",bytte även filterking och filtret vid tanken och slutligen rengjorde förgasarna. Även ett olje/filterbyte är gjort. Lite K-sprit islaget vid tankning för ca 2 månader sen
  44. 10 points
    Igårkväll blev det att knappa ett program i fleropen på jobbet. Det var dax att förbereda Mickes instrumentplåt för lite mer brytare och en varvräknare. (Två rektangulära hålen åt höger frästes, och även det övre runda hålet. Blev helt orginal look som ni ser. Programmet sparades.)
  45. 10 points
    Bakluckan fick lite omvårdnad i form av blästring på lämpliga ställen ,lita svets (så klart) och färg på det . Rättvänd o grön Fälgarna har fått lite uppmärksamhet också och har slipats, blästrats och grundats. Ska bara köpa lite mer färg så vi kan montera däcken igen och provköra såklart
  46. 10 points
    Hej tänkte berätta lite och visa några foton från resan till Kola Pensula Ryssland. jag H.Hansen och Några vänner gav oss av på sommaren 2018. Skall börja med att klargöra att det blir ett uppdelat reportage då det var många intryck och vart mycket film och foton, samt att det inte var så lätta som man kunde tro. Det hela började med att kompisen, som kör Jeep Wrangler "shahara" en 2012 årsmodell hade en längtan om att få pröva sin bil på de oändliga vägarna och den tuffa körning som där fanns, Jag blev tillfrågad om jag vill följa med, med min Jeep Cherokee, Hade förberett familjen på att just 2018 skulle jag i väg. Island var min dröm, men nä det vart för dyrt, innan det blev 2018, hade jag sålt 13 bilen som skulle bli in färdkamrat och köpt en REO M621 i stället, en nos bil hade länge varit min dröm, så när en 6X6 sådan vart tillgänglig, kunde jag inte låta bli, men 13 bilen fick säljas för att det skulle gå. Min nästa tanke var söder och öster ut. ner till Svarta havet och vända, genom en massa länder. Men det var svårt att få någon att hänga på, Ja Ryssland och även andra har ju gjort läget lite oroligt där, Så ja det fick bli norröver och Kola då jag dels fick en med passagerare och även en till med fordon som ville dit, så jag lät mej övertalas, Dock så började min Jeep få en massa elfel medans jag byggde på den, dessa lyckades jag trots oändliga försök inte lösa ddetta i tid, Så plan B vad tusan jag åker med REO M621 i stället, hade inte sett eller hört om någon som gjort resan med en sådan Så ja, jag var tydligen första idioten att prova få in en Amerikansk bygg men Norsk modell av deras M35 genom gränsen, och skulle korsa två av de tre thundrurna där samt en massa myrar och vad som växt upp i skogs väg efter skövlingarna där på 50-70 talet. När beslutet togs att det fick bli M6an, var det mindre än 2 månader till avfärd, jag ville ju åka med den och att köpa ett nytt vrak till Jeep , bygga om och klart , det han jag inte, Nåja den synades, och lite kärlek behövde den nu 50 år gamla lastbilen, nya däck och lite fix med fönster ramarna samt byte av tank som jag råkat knöla under vintern vid bärgning av en gammal 912a som stog styggt i en myr. Men det var väl inte så mycket, så jag började, att fixa med det. Samtidigt så fortsatte jag med att fixa på flaket som jag håller på att göra campingvänligt, ja eller beboeligt tidvis i alla fall. Och grönt skall det ju vara i största mån, men en gammal Primus gasol, 2 platters spis hade inskaffats och en kyl, gasol kombi el 12v-24 samt 220 kyl på 39 liter, fick jag hjälp av forums medlem att skaffa , ja det har jag inte hittat från kronan än så de är "civila" annars är det mesta från gröna firman 2 st armens fältsängar i bårfästen så man kan höja och sänka dem i det hela 150 cm höga utrymmet under pressningarna som utgör taket ovan vältbågarna, och ett 200 liter skafferi, 5 cm frigolit samt OSB skivor med matta på för att isolera mot flak stålets kyla utgör grunden. Ja vattenfast plywood, skiva i taket så pressarna ej skall ta stryk ta stående vatten mellan bågarna,, har dubbla pressar dels för isolering och absolut vatten täthet. Ca 240 x 390 cm att breda ut sej på, ingen lyx, men basic och det fungerar att sova och laga mat där, samt tillbringa regniga dagar i. Resultatet Sängar med plats under. Verktyg och reservdels hörn till höger ja även fiske avdelningen huserar där, Stroppar block, motorsåg mm till vänster, så plats för den stora explorer lådan, och en potapoti, för regniga skogs nätter. och det 200 liter rymliga skafferiet, längst in elverket Köks del, kyl, kastrull och besticklåda, vatten dunk samt spis på hyllan ovan. Till vänster plats för att sitta 2 pers, när det ej står 2 st 200 liter oljefat med diesel där. Nåja nog om det, bilarna packades, och mycket av jeep folkets saker lastades på mitt flak, vi samlades Söndagen den 8/7 i Motala för start av äventyret. 5 st glada resenärer, 3 st i Jeepen och 2 i M6an Den dagen sken solen över oss och det var nog början på värmebölja med uppåt 30 grader varmt, Ingen fläkt förutom värme i M6an, så det var öppna rutor och lyft intag vid fötterna som gällde, Jesper längst till Vänster hade dragit lotten åka M6a de ca 500 milen. 25 år ung och redan invigd i medåkande i nämda fordon, och hade ca 75 mil i baken på den redan, var han lämpligast för uppgiften Så Dylén familen fick åka samlad i Jeepen Jeepen, ja den hade väl acn på hela turen Jag var ansvarig för planering av övernattningar i Sverige och Finland, Dylén, hade Ryssland på sitt bord. och kontakten där, Mina platser var färdiga, medans Ryssland var lite flytande, de hade ju hyrt in Kola Travel som Guide där. ett beslut som jag ej deltog i och ej ville vara med och betala, då jag ansåg att vi skulle hitta fram själva, Ja så började vi rulla, Jesper och jag tog täten, medans de andra skulle kompletterings handla i sista minuten. Så vi bar av mot Örebro i vad som var lämplig fart med M6an, ca 70-80 kmh. Ett snabb stopp i örebro för att inhandla ett myggnät till över säng 2 så bar det av vidare mot Gävle där vi skulle kliva på E4an, och styra mot Björkön, Njurunda, Min Styvfar bor där nu och vi hade bokat in oss på deras tomt första natten, Allt gick fint, visst det var varmt, och väl på E4an så drogs farten upp lite. 90 kmh, för att det inte skulle bli allt för långa köer efter mej, och vi skulle hänga med Jeepen i lagom tempo Om det var farten eller värmen eller bara ren skär otur lär jag aldrig få veta, men när vi hade några mil kvar och kört 53 mil, så märktes ett ljud i M6an, och bilen började bete sej som det var betong väg vi åkte på, dunk - dunk med väldigt jämna mellanrum, Jag svor tyst, visste redan vad det var. Vulkningen hade börjat släppa på ett av de helt nya däcken, saktade ner och kikade på kartan efter avtagsväg, Hittade en och började sakta ner mer för att gå in där, då släppte en fjärdedel av slitbanan på däcket, och det vart att svänga av och stoppa på en buss hållplats omedelbart. Inte direkt vad jag önskade första dagen, men bara att kvala upp ärmarna och plocka fram verktyg. Hade en tjock bilmejsel till att sätta på hylsan till skruvarna på däcket, började med en hammare , sedan 8 Kg släggan och började jobba på dem, men däckfirman hade gjort ett bra jobb med att dra åt, inte en bult rörde sej, Det ända som hände var att jag slog mejseln krokig, Vad tusan gör man då, ? Jag gick runt lite och kollade, och såg att plogen hade tryckt av ett rör till en elstolpe för pendlings parkering, så den drogs fram, bara dryga metern men bättre än inget, så plocka fram 3/4 dels spärrskaft lådan, och ta den fast härdade skaftet i den, . hade sådan tur att jag kunde med lite våld knacka in den i ett av de två hålen i original hylsan till däcken, Så med en ståendes med röret på skjutet på hylsnyckelskaftet och jobba vidare med bilmejseln och släggan, lyckades vi knäcka loss bult efter bult Ja det tog lite tid, men vi var på banan igen, och kunde köra de sista ca 5 milen till vår övernattning. Några i Taktältet, Jag och Jesper på flaket, mat och en folköl bjöd naturligtvis de på i Björkön, Ja nu kändes det ju inte så bra att köra in i Ryssland med ett däck med stor del av slitbanan borta, så jaga reservdäck vart det prio på. Drog i alla tåtar jag kunde, men ingen efter vägen upp låg på ett 11.00-20 däck, vet inte hur många jag kontaktade, efter vägen, men i Nordmaling var vi välkomna in hos Nymans Däckservice. En däckfirman där. så jag knallade på, nu såg jag till att inte gå upp i de hastigheter vi gjort dagen innan i utförslöporna, 103 kmh, visade GPSen på som max, , det fick räcka med att hålla sej till 90 kmh. Jag tänkte är det värmen så ger sej fler däck och lika bra att få de kollade innan jag var inne i Ryssland, ville inte stå, där och vara helt beroende av att få tag i däck till varje pris, De i jeepen rulla på och var och såg på både det ena och andra, handlade och åt, körde i kapp oss, och på så sätt vart det egentligen ingen rast och vila för mej och Jesper, så Nordmaling nåddes inom rimlig tid. Väl där visade det sej att däcket de hade var sämre än de trott och varken de eller jag vill ha det som reserv däck, det dom hade var ett helt nytt rull däck för 5000 kr + påläggning. till råga på allt hade de glömt av att mitt tidigare reserv däck var ett va de dåliga och ej skiftat det när jag satte på nya, och hängt på ett av de bättre, i stället, så mitt reservdäck jag hade på såg inte 100% bra ut, sprickor, som visade på att vulkningen även på det riskerade att ryka, Ja vad tusan göra, jag rotade i däck högarna och hittade ett 12.00-20 däck från en truck, som var nästan exakt så slitet att det hade samma rullomkrets som mina 11.00-20 däck. Ja det hade till och med lite grovt mönster kvar, Stom avgiften på det var 1000 kr enligt de på vulken där, men ja det var bara att kränga på det, är väldigt tacksam för hjälpen jag fick av dem, De övriga i jeepen tyckte det var varmt och vill åka, men chauffören och bilägaren, sa i från och väntade denna gång, de var ju lite beroende av var jag stannade för natten, då det mesta av deras packning var på mitt flak,. Min tanke var Pite havsbad, fast på stranden utanför campingen, på andra sidan bron. Jag sökte vidare efter däck men fick inge mer napp, så på kvällen gled vi ner på småvägarna till Pite campens motsida av bron till ön den ligger på. Bara att slå läger och göra kväller, samt slanga över dieseln i ett av faten jag hade med, det skulle lämnas på återvinningen i Piteå var tanken. Mat och bad stog högt på önskelistan nu. Att det drälle av båtar och vattenskotrar som körde hela natten gjorde inget de var en väldigt fin plats Ja då var dag 2 avklarad och jag fortsätter om resan på dag 3 Text och Foto Hans Hansen
  47. 10 points
    Hemma igen, Kul att ni försök följa mej, men efter allt strul vid tullen, så var surfen slut, och jag fick förslag av telia att öppna så jag kunde fortsätta surfa, förslagen låg på 2500 kr 5000 kr och 10000 kr Nä det blev inget surf eller bilder upplagda, Jag har nog ganska hårda inställningar om vem som kan se på FB, man måste vara vän med mej, Ja det vart väldigt tråkigt vid tullen, Detta kunde inte förutses eller åtgärdas på plats,, ändringen från Ryssarna kom samma vecka, och ingen inte ens Finska tullen visste om dem, De var otroligt hjälpsamma vid finska tullen, jag fick låna deras telefon för att ringa Rysssland, de ringde Moskva och alla de kunde komma på, de jag reste med satte Kola travels kontor på att hjälpa till, Hm ett litet misstag de gjorde det i mitt namn, första priset för att de försök hjälpa till vart 260 EURO, men de sänkte snällt nog till 20 EURO i timmen och satte 4 timmar på det, De kunde ju ändå inte fixa problemet Jag skulle ha ett Bilatrealt transport Intyg. (transport av gods mellan två länder där fordonet är registrerat i något av länderna) Men transportstyrelsen utfärdar ej det till privatägda lastbilar, och visste inget om det, då tog jag det ganska högt upp innan dagen var över, det gick åt 4 telefoner för att försöka samordna och reda ut det hela samtidigt, Min , Mitt resesällskaps och finska tullen, samt Kola travel, uppkopplade mot olika myndigheter samtidigt, väldigt rörigt Finnarna fick utfärda detta ända så långt som till veckan innan, men nu var det stopp för dem med, Dock fick jag som sagt åka in, men jag var tvungen att passera 2 militära kontroller, där skulle det gå bra, dock den sista där Rysk Polis samt militär stog dygnet runt, ja där hade jag fått böter 1000 EURO, som skulle betalas omgående, Vi funderade på om vi skulle splita den summan, men ingen kunde ge svar på om jag kunde få den boten så fort de såg mej, så det kunde blivit dyrt. Flera olika svar från Ryssarna, bilen vägde mer än 3.5 Ton, Bilen vägde mer än 6 Ton, mm, mm Ja ingen gav samma svar bara att det gick inte att köra in med den bilen lagligt för polisen, dock för tullen Ja det gick inte att lösa, hade i tanken att bestrida boten i domstol där, men visst ej om jag skulle få tillbrninga vänte tiden i kurran eller ej, Så efter 7 timmar vid gränsen och de andra hade åkt in, så jag beslutade att vända, Det var 2 timmar kvar till gränsen stängde, 1,5 timmar innan de stängde fick jag några kryptiska sms, om att en taxi skulle hämta mej i Finland, och att de hade fixat fram en Offroad hyrbil till ok pris, ringde kola travel och ja jag kunde hyra en av deras guiders bil, billigt, så ut med vad jag han och hoppade in i "taxin" ja det var vad jag förstog en Ryss som kunde köra in i Finland och vända, för att hämta mej och köra mej 20 mil till ett Motell. Vi var sen och måste igenom båda militär kontrollerna innan de stängde med, Så det gick fort kan jag lova, men en säker förare så det kändes tryggt trots att vi var långt över vad som var lovligt och vad vägen för en normal bil med förare tillät. Långt mer än max 80 km som jag tror var både lämpligt och lagligt, Rally med en fullpackad L200 och radarn påslagen som vart uppgrävd vid soldat gravarna efter vi var inne i Ryssland Taxi 20 mil, och två gränskontroller 8000 rubel, var riktigt vettig, totalt med återresan mm blev det taxi för 22600 rubel, men det delade vi på 2 så bara 11300 rubel för mej Väl på Motellet visade det sej att bilen jag skulle ha, ej var ledig, vart hänvisad till en hyrbils firma i Murmansk, och skulle ta en Taxi dit för att hyra bil, Lite drygt 20 mil till och 15000 Rubel enkel. Dyrt och väldigt luddiga hyresregler, och en deposition skulle lämnas, naturligtvis allt i förskott, det var en Offroad bil men ja jag kunde lika väl få betala hela bilen innan jag fått lämnat landet, om det tyckte det, så Nej Ja hur som bestämdes att Frank från Kola Travel skulle komma till Motellet, tidigt nästa morgon, han hade jobb att utföra vid sin camp, och stugor, dagen efter, Där bestämdes att jag och Jesper som åkte med mej, skulle än en gång lämna både en del av packningen, då alla vart för tungt blastade, och lämna resesällskapet igen, och åka med han i hans Landrover, så i med vad vi fick med, snodde några pannkakor, från de andras frukost, då vi inte han med våran. och många timmar i bil ut efter "White sea" släpptes vi av på en ljung hed, vid några stugor som var uthyrda, Inget tält och ligg underlag, inga kastruller eller stekpanna att laga mat på eller något kök för min del. Nåja dagen efter kom de andra och hade åtminstone ett tält och ett tunt liggunderlag med åt mej, Och jesper hade ett spritkök och en kastrull så vi redde oss. Då hade jag och Jesper haft en ovanlig men trevlig dag tillsammans med de Ryska gäster som befann sej i stugan, skjutit hel automatiskt hagelgevär med dum dum kulor "björn kulor" det gick 8 skott i magasinet, tillverkad av samma som tillverkade Kalashnikov, Det vara bara att göra en mantel rörelse så kunde man avfyra hela magasinet, en spännade "Shotgun", fått en flaska " Rysk whisky" så vi klarade alla mygg och bromsar å hästbromsar, och fått upp ett slags provisoriskt läger Lite strul då de i Jeepen fortfarande var överlastade, så det bestämdes att Frank skulle byta bil till sin GAZ 66, lätt ombyggd. Den kostnaden slapp jag, jag var så jäkla förbannad på vad som sagts och lovats, som sedan vart tillbakataget mm så jag var på väg hem igen, men vi löste det och det vart att åka GAZ 66 resten av resan, ja förutom "Taxin" tillbaka till Fnland då Ja Tullen i Finland var helt otroligt hjälpsamma, jag fick lämna M6an på tull området som bevakades dygnet runt, och hade grindar som var stängda från 21 till 07, dock både kamera övervakning och bemannat av beväpnade tullare, så den fick stå i fred. Måste tillägga att både Frank och Kola Travel var väldigt hyggliga och hjälpsamma, Jag slapp betala för att jag åkte med och provkörde hans GAS för att jag hjälpte till lite med det som behövdes fixas vid varje rast och natt uppehåll. en trevlig resekamrat var han också, Jag pumpade han på uppgifter om allt jag såg, så han till slut tyckte jag kunde bli en bra spion för Sverige, då jag kanske såg lite för mycket Nu har jag ett 16 Gb ett 32 Gb och ett 64 Gb med film och foton att ladda upp. Lovar att skriva mer om detta med både foton och film, Dock får det nog bli en följetong det var så många intryck och olika saker att det känns som att det är bäst att ta en dag i taget från tiden väl i Ryssland, ja eller två åt gången max, annars blir det för mycket att göra på en gång Fridens folks
  48. 10 points
    Midsommar i att ära..... MEN. Inte mycket har hänt då jag är lite låst, väntar på cnc-skärning, u-profil, ämnesrör och hydraulikkomponenter. Ett stycke chromoly eller seghärdad axel....... Förvandlades till två stycken axeltappar som styrrullarna längst bak ska sitta på. Ytter-konorna till styrrullarna svarvades även dom, nu väntar jag på ämnesrör att svetsa dit och göra själva "rullkroppen" av.
  49. 10 points
    Just got his one after twenty years storage.
  50. 10 points
    Så trevligt att vi äntligen är på banan igen, Tackar Sten med medhjälpare som nu lyckats med detta Ser verkligen fram emot att undersöka möjligheterna med den nya plattformen, Dock ej i kväll. Skall i stället berätta om helgens lilla äventyr, Ja det var väl egentligen meningen att jag skulle ta mej till Camp Grenaland i Norge, men omständigheterna förändras ju i bland, och jag kom ej i väg till detta, Så för att kompensera det för mej själv, samt ge "familjen" en helg med mej, gjordes en övnings camping tur till Tivedens skogar. Min med resande till Kola i Juli, ville prova sin senaste utrustning, så även jag , En brokig skara av en Fiat husbil, en jeep wrangler sahara och min M6a gav sej av på fredags kvällen, mot Tiveden, Vit Sand var första stoppet. Ja det var inga problem att följa skyltarna dit, några naturmänniskor, i normala bilar körde nästa ni diket, när de mötte mej som körde först,, andra slet i backen och letade sej fort åt sidan, Vägarna är smala där, och kurviga samt lite kuperade så de hade ofta väldigt kort tid på sej att bestämma sej för hur de skulle reagera när de mötte trucken vars stötfångare var högre än deras bilar Nåja väl på plats så var det lite oklart var man fick campa eller ej, vi ockuperade en del av parkeringen, och det ställdes upp ett tält inne på själva Vit Sand området. 4 vuxna 4 barn och två hundar. väldigt folktomt, och det var väl min uppfattning att så skulle det bli, Ja vi observerade skyltarna om eldningsförbud, i Örebros län, men missuppfattade även där att man inte ens fick tända en engångsgrill i en hänvisad grillplats med en stor metall ring runt. Det tog inte så lång stund innan en fet Pajero kom inrullandes, med Örebros logga på sidan, Det var parkvakten. Ja låt oss säga att han inte direkt var glad åt att hitta oss där i ful färd med att grilla. Dock kan jag även om det i bland verkar raka motsatsen, vara både trevlig samt en god förhandlare, och lite diplomatisk. Så en stund senare när grillen var väl släkt med flera hinkar vatten i järn ringen, och jag lovat dyrt och heligt att kl 08 skulle det se ut som vi precis kommit och bara skulle äta frukost på platsen, samt enbart laga mat på gasolköket på mitt flak, det vart godkänt av parkvakten, samt även husbilens kök, som naturligtvis även det var godkänt. Ja då fick vi campa där Men jag tror vi fick ungarna i säng kl 01, och att få ena gästen att kliva upp och riva tältet innan kl 08 lyckades jag inte med, så än en gång fick jag utöva mina talanger med samma parkvakt. Det var ändå en otroligt trevlig man, och egentligen inga bekymmer, 08,15 var det som vi utlovat, Sedan började det snart gå upp för mej varför han var så på om det med tälta mm, Jo Vit Sand, var inget lite bortglömt paradis, det bokstavligen drällde in folk, Busslaster med mänskor som skulle vandra, bada, paddla kanot mm, vi tog en fin promenad efter en av vandringslederna och när vi kom tillbaka var kaoset full ändat, Parkvakten hade fått hämta extra personal för att hålla ordning och hindra folk från att elda, samt upplysa om att detta ej var något tillhåll för företags event som tog upp halva utrymmet. Medans vi lagade lunch på flaket till mångas förtret, Så var vi lite behjälpliga med att se till att det fungerade runt vårat "läger", men jag klarade inte av detta speciellt länge, så vi fick ett tips om en lugn fin sjö utanför reservatets hägn och regler, , vägen var nog lite dålig, men det var möjligt att husbilen kunde ta sej ner, oss andra bekymrade han sej inte så mycket över om vi skulle ta oss fram. Sagt och gjort vi drog oss till nämnda sjö och väl där insåg vi att det var en tjärn, ej badvänlig, och att det ej passade barnens eller vårat önskemål och lämplig camping plats näst kommande dygn, Så fram med kartan och börja studera vilket alternativ vi hade, , Då kommer Jeep ägaren på ett han har en vän som äger mark vid en fin, lång grund sand strand, där det både fanns en flytande bastu och tillgång till båt. Så denna kontaktades, och jodå vi var så välkomna där och skulle till och med få låna huset om vi ville, och den "fina Träbåten" samt en plast båt var det bara att nyttja fritt, lika så även fisket. Jag snokade upp stället på kartan och vi satte av på div tvivelaktiga vägar dit. Ja jag kände att jag var behörig trafik om man säger så. Och vi kom till en underbar liten vik, där vi hade bra utrymme att campa, och vara för oss själva, Så när på en Tysk som låg på en filt under ett parasoll och 2 barn i en plast eka, som fiskade, å där låg en jätte fin träsnipa, med en plastbåt surrad vid sidan, Ja lite trångt var det, men efter att ha tagit svängen för att vända så snävt det gick, och bara kört över ca 3 cm av parasollets sido flärpar, samt fått backa ut ca 2 meter i vattnet, var jag på plats, Tysken låg helt stilla under sitt snett lutande parasoll, och sa inte ett ord tros att M6an körde ca 50 cm från han och nästan på filten. en iskall snubbe Väl etablerade , detta inkluderade avlastning av fyrhjuling till barnen och Jeepens taktält med anex tog upp hela vägen samt en bit av stranden, samt en massa saker, Tysken tog det med ro under sitt parasoll, och jag var ju naturligtvis nyfiken på den fina träsnipan vi skulle få använda, så jag vadade ut till den, hävde mej ombord, nyckel satt i så ja jag provstartade den, och skulle bekanta mej med reglagen, men något stämde inte, kylvattnet släpptes rak ner i båten och en länspump tog hand om det, Tusan så här kan vi ju inte åka tänkte jag och stängde av motorn, Då hör jag hur alla vrålar högt, högst vrålar ungarna i plast ekan, SÄG ÅT GUBBFAN ATT GE TUSAN I FARSANS BÅT; var det första jag hörde, Ett totalt missförstånd hade uppstått, det var inte båten vi fick låna, utan grannens som han precis hade sjösatt och upptäckt att en kylslang var trasig och då åkt hem efter en ny. Ja jag skämdes ju som en hund, , men det var en privat strand där enbart markägaren skulle hålla till så, när båtägaren kom ner gick jag han till mötes och bad om ursäkt samt förklarade varför och hur det hade blivit som det blev, Han var faktiskt lite road, och tog det helt ok, det visade sej vara en trevlig prick. Ja helgen flöt på ungarna badade i det 11 gradiga vattnet, körde fyrhjuling, samt badade bastu i bastuflotten som faktiskt var markägarens, vi fiskade lite från land och planerade inför Kola resan i Juli Markägarens far dök sedan upp och fick hjälp att sjösätta sin träbåt, den behövde ligga i och svälla en vecka eller så. Han skattade lite åt sin sons beskrivning av båten och förstog även han varför det blev som det blev, men vi var välkomna åter flera gånger, Ja där kan man ju tycka att det räckte, men på söndagens morgon, kom en man med hund ner och spände ögonen i mej och frågade om vi missat camping förbjuden skylten. och att vi blockerade hans båt iläggnings plats. Nu var jag ju 100% säker på att vi fick vara där och att ingen kunde komma och i fråga sätta det. Där någonstans slutade min diplomatiska sida,. Jag spände blicken i mannen gick ett steg närmare och frågade vem han var, vart han bodde, och sa till han att jo vi hade sett campingförbjuden skylten och visste att det var privat mark. och bad han gå hem och hämta dokument som styrkte att han ägde eller arrenderade marken och verkligen hade något där att göra själv överhuvudtaget. Men nej hade något lagligt understöd att komma och varken ifrågasätta eller prova köra bort oss, Men han hade ju sett campare där förut, och drog sina egna slutsatser. Då var han inte så stöddig längre, och det kom fram att han kunde lägga i sin båt på ett annat ställe. och att han visserligen bodde i närheten, så jag upplysta han om att vi även mycket troligt skulle återkomma och campera där igen, Lite spakare i benen bad han om ursäkt, vände och gick därifrån med svansen mer mellan benen än hunden sin. Sedan var det faktiskt dags att avrunda och plocka i hop och köra hem igen, vi lämnade platsen, mer välskött än vi hittade den, med mer ved i bastun än vad som fanns där när vi kom, Jo jag har fotat flitigt med den begagnade systemkameran jag har skaffat, men inte hunnit ladda upp de på datorn än, Jag vet inte men lite av livat på landet kan man väl kalla det Fridens folks och välkomna till det nya uppdaterade terrängbil.net
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...