Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2011-12-02 i Blogg Inlägg

  1. Nu har jag äntligen fått ner bilen från stödbena, Det kändes skönt att kunna börja använda den igen, gillar inte att ha den ståendes okörbar. Liten Hansen var också glad, nu kunde hon jaga på mej så hon fick komma ut och sitta en stund i bilen direkt på morgonen,Han bara få på mössa och skor, byta från pyjamas var inte att tänka på, det var ju brått ut till lastbilen Hm min unge håller på att bli lastbils frälst Naturligtvis har jag börjat testköra de nya däckena lite, När jag gick genom isen på åkervägen var det inte ens lite bekymmer att kravla upp på isen igen, inga diffar eller ens lågväxel Och jag är väldigt nöjd, Nu har jag varit ut genom plogbrinkarna och i okörd terräng, med mellan 30-50 cm snö, och en liten skare att tugga igenom ungefär i mitten av snölagret. det var absolut inga bekymmer, har även kört och hjälpt tryckt åkervägen som plogas upp här och där kunde jag svänga upp och hålla mej på plogbringen och ratta upp och ner från den som jag vela, I dag har det varit lite tendens till töväder och även på det underlaget som normalt fort lir väldigt halt har det fungerat bra, Skulle sätta fart på hyresvärdens tretton bil och ställa in i garaget, men den var lite väl trött i batterina så jag bökade mej intill och provade kabla i gång den, men gick bet, så det vart att vinscha fram den från sin parkering bland andra fordon. Det gick ganska tungt för tre hjul stod helt stilla, och vi enades snart att det var bäst att dra upp den med traktorn och knuffa in den i garaget, så den får tina upp lite innan jag kollar på den, Har även öppnat min vinsch och kollat skicket på den, Å jag kan inte annat än att bli imponerad över denna kina vinsch.den såg lika ren och fin ut som den gjorde när den var ny för snart två och ett halvt år sedan, trotts massor av användande och badning med den, I morgon hoppas jag att jag hinner ställa av skåpet och sätta dit flaket, jag vill ut och köra lite i lite värre terräng än vad som är lämpligt med skåpet på Ja det var lite om vad som hänt denna julafton
    3 poäng
  2. Ja så har tidsoptimisten och minnes experten fått tummen ur och fixat med bromsarna bak. Då det var körning i Brändåsen och sedan årsmöteskörning i Olerum, så var jag tvungen att ta itu med bromsarna bak, Det är ju blött ute och att köra till Brändåsen samt i leran å vattnet där för att sedan ha ca 20 mils körning innan jag kunde spola rent gjorde att jag tog in bilen i verkstaden kl 19:30 på juldagen. Är säkert klar till senast kl 24 tänkte jag Nåja ok först fram med fyra pallbockar och Hi-liften Hissa upp och palla bilen bak. Så av med hjulen och fram med lämplig bromstrumme avdragare. Ja en ca 8 kg slägga brukar funka fint. så släppa på juster skruvarna och knacka lite lätt med släggan på trummorna så hoppar de av så fint. Tryckluft för att rengöra överallt är nästan ett måste, glömma skydsglasögon skall man inte, tur solglasögonen funkar skapligt då. När jag blåst rent det värsta, lyfter jag av bromsbanden vid cylindern, med hjälp av två brytjärn eller större skruvmejslar. Sedan samma sak nere vid det fasta mothållet, Då ligger bromsbanden fint mot navet/drivaxeln, och man kan lyfta bort den övre längre fjädern med fingrarna. Så håller man koll på fjädrarna. korta undre i tredje hålet långa övre i andra hålet Nu är det dags att göra rent, jag använde roterande stålborste som man monterar på en vinkel slip, effektiv som tusan, och det behövdes om jag skulle hinna denna kväll/natt. När jag borstat rent på bromsskölden passades ringen in fick det till att den skall ligga ca 3-4 mm utanför bromsskölden när jag mätte på de med fast anliggning i bak kant,Tog även "navet där trumman ligger an, varför får vi se sen. Så var de för mej tre viktiga kem grejor Sikaflex Forma a gasket 2 Så vanligt fett Sikaflex först från utsidan och fulla upp sedan bakifrån, Lättast var att dra till det med fingrarna dock en aningen kletigt, men massor med trasor så går det bra. se till att inte få några luft bubblor emellan och torka ren ringen ordentligt på utsidan Så var det att göra rent på bromstrummorna Utvändigt där oringen och gummitätningen skall sitta samt där fälgen ligger an jag smetatde på form a gasket 2 innan jag monterade metallringen med gummit på, dels för att det inte stelnar helt så den går att få bort, och för att jag ville ha tätt bakom Invändigt där trumman ligger mot navet och rugga upp hela ytan på trumman, det tog längre tid än jag trott Ja även där lade jag på form a gasket 2 när jag var klar med gummiringen Så till den gamla spruckna gummi ringen, jag började lägga på sikaflex på insidan. smetade in det i gummit ordentligt med fingrarna och en liten flatmejsel längst in mot trumman Så lyfte jag försiktigt dit de nya bromsbanden, Justerade grovt in dem Så lite över kurs och kanske helt onödigt, men jag la ett lager form a gasket 2 mellan trumman å navet också, allt för att få det så tätt som möjligt utom där fukt skall kunna komma ut Smetade på ett tunt lager fett på själva slitringen så sikaflexet på gummitätningen inte skulle fastna i slitringen Sen dit med trumman och skruva fast med muttrarna bakvända så konan är utåt Sen mer sikaflex , nu utifrån roterade trumman och lade på sikaflexet, använde fingrarna och en lite flat mejsel här också, torkade bort det som råkade bli över. Så in och bromsa med pedalen ett par gånger och ut å rotera trumma emellan, så lite finare justering av bromsbanden Ja det var en trumma och ett per bromsband, bara tre kvar samt sista justeringen av bromsbanden. Ja runt kvart över fyra på morgonen den 26/12 såg det ut så här, diesel kanonen gick för fullt för att sikaflexet skulle härda. Bara att sätta tillbaka däck och städa upp efter mej Strax efter kl 05 var jag i torpet och duschade, å laddade kaffe kannan, runt kl 06 var jag tvungen att kliva upp från min skönhets sömn för att hinna få i mej något i magen å lite kaffe samt en rejäl dos värkisar, Runt 7 snåret bar det av mot Brändåsen för att provköra allt och kolla in 30-40 bilarna som skulle köra där Kom bara 15 min försent till start, Hur gick det då med denna renovering och uppdatering av bromsarna, Jo jag märkte inte av någon sämre bromsverkan under hela dagen i Brändåsen trotts väldigt mycket vattenkörning. 11 mil till Skänninge och sedan 9 till för att komma till Olerum igen så märktes det iget på att något slet på bromsbanden, bromsarna tog jämt å fint, Lite små körning i Olerum sen var det dags igen den 4 januari 2014. Blött tusan och ni som har varit här då vet hur leran blir, men bromsarna brydde sej inte om det. Har nu efter och under kylan kört en del och det ända som frusit har varit handbromsen, ute vid hjulen har det inte suttit fast. har inte öppnat och kollat än, men det känns som jag har både bättre och framför allt torrare bromsar. Oj det vart några bilder å då kunde jag inte ta i telefonen/kameran efter en trumma och jag var svart om händer å fingrar långt in på nya året Återkommer när jag plockat av några trummor för inspektion Hasse tidsoptimist Hansen Nåja jag fick då detta skrivet och utlagt innan det gått en månad
    2 poäng
  3. Så har det gått ändå en tur genom Finnskogarna ledd av Jonas och Lennart samt Bjarne. Denna gång tog jag min Wv transporter upp och hade i stället för att ta 13 bilen bokat passagerar-sätet i Jonsas sin 11a. Turen till upp till jonas gick lite fortare denna gång än senast, men jag som egentligen har all tid i värden var fullbokad av saker och hade en Student av fira av, så jag kom fram halv tolv på natten till Jonas ändå, med allt slarvigt slängt in i bilen. Mackor och små snack samt lite genomgång och koll på kartor hos Jonas sedan var det bingen som gällde. Som vanligt när man skall i väg på något kul var jag uppe tidigt, och började sortera bort det jag inte behövde ha med mej. Strax efter 8 på morgonen kikar Jonas ut och in mej till en mastig frukost, stekt potatis bacon och ägg stod på bordet. En tur till Sunne för proviantering och lastande av 11an var snart avklarade och vi kunde börja rulla tidigare än planerat mot första träff platsen, Som detta år var Rokkmakkstugan i Gräsmark, Sunne Kommun. Vi var ju lite tidiga så kaffepannan åkte fram och jag började med kaffe kok, snart rullade Calle med sin vita Land cruser Väldigt lik de FN/UN använder, följd av Janne med sin Sugga. Bild nedan :Jonas och Carl Janne med sin Sugga En justering av däcktrycket innan färd hade förstört ventilen på Jannes däck och det blev att skifta hjul det första han gjorde. Lite spännande då hans reservhjul inte hade ventil på och den som satt på det däcket som skulle av passade inte riktigt, så det var frågan om det skulle bli att leta en däckverkstad eller om uvarna löste det ändå. Naturligtvis så löstes det hela i skogen Snart hördes det ett välkänt ljud efter vägen. Krondäck som rullade på grus och Bjarne & Lennart var på plats. Ändå en kaffe kanna fylldes och nu vart det en skvätt över till termosen. Så var då de som skulle vara med från början samlade, Då el bekymmer och lite annat hindrade ett par fordon vart vi fem bilar som bege sej mot för många kända gamla trakter, nämligen Bjurbäcken där det hållits en del träffar genom åren. vi for till gamla kända vägar, som nu börjat växa igen, men var farbara för våra fordon i alla fall. Ett vad ställe i en myr hägrade. Men det fanns botten så alla bilarna tog sej smärtfritt över. Nästan så däckena inte ens blev blöta faktiskt Detta var en avstickare som vi tog lite så där härligt oplanerat som det kan bli när ett gäng terrängbils tokar samlas i skogarna Det första målet var egentligen att inspektera lägerplatsen för natten som skulle bli vid sjön trehörningen Då den var klart godkänd satte vi kurs mot Gylterudsgrottan i Mangskog. Där lämnade vi snällt bilarna och tog fötterna sista biten upp mot grottorna. Jo det hade varit farbart, men i bland känns det inte rätt att köra trots att det är farbart, detta var ett sådant ställe Jag som var den som drog ner medelåldern på turen tog på mej att ta mej in och kolla lite, stora pannlampan på och in i berget, som var kallt och jag stötte nästan omedelbart på is, Då vi hade uppgifter på att den var mist 50 meter djup, så var jag faktiskt trots bra lampa oförberedd. det grenade sej på flera ställen och att leta sej in var inga bekymmer, först när jag såg att andra lämnat snören antagligen från ingången och tagit med sej på turen in, kom jag underfund med att jag inte hörde gänget längre och fast jag bara gått-klättrat -krupit en liten bit in och kollat på olika gångar, så var det inte helt klart vilken jag skulle ta när jag började gå tillbaka. Så ett rep eller snöre hade nog varit smart att ha med Nåja ut kom jag ganska omedelbart, då jag inte tagit mej så djupt innan jag insåg detta med snöret och framför allt jag börjar nog bli lite stel för att krypa runt i berg, så det hejdade mej snart också Efter en del trevliga vägar där Lennart tog av för att tanka Gripen och vi andra fick oss en riktigt fin offroad traktor vägs tur, samlade vi i hop oss och letade vi oss tillbaka till "camp 1" vid trehörningen. Mat var ju nästa det viktigaste nu Och alla körde med sina specialiteter , Gallret på trefot som Bjarne hade med var väldigt användbart och det är värt att inskaffa eller kopiera för egna turer, Här med frukosten på gång Jag hade med mej en fältsäng som hängde i bårfästena så Jonas bil var ockuperad. Jonas och Lennart sov i var sitt tält, Carl på taket på sin fina bil och Bjarne å Janne i var sin bil. Då vi skulle få tillökning dagen efter runt 11a snåret, passade vi på att sitta uppe länge vid elden den kvällen vid sjön, Måste nästa säga att en av de stora höjdpunkterna på turen är att sitta och lyssna och prata med gänget ut över natten Morgon och kaffe är prio ett Snart kom Hedberg med en fin Unimog och Swärd med en TGB 1314 rullandes och de blev snart insatta i dagen planer, Nu var vi full trupp, de som inte var med nu missade sommaren fina tur. Vädret hade vi inga problem med som synes Väl insatta så var dagens första mål en väldigt fin tur genom gammalt beteslandskap på körvägar från sekelskiftet för att ta oss till en nerlagd Koppar gruva. Vägen genom beteshagarna var nästan ej synbar då gräset och buskar nu börjat ta över helt.. Men för inte allt för lång tid sedan hade en tysk börjat sätta upp en gammal timmerstomme på den gamla grunden. Varför det stannat av vet vi inte, men det är ändå lite kul att någon försökt att återuppbygga en byggnad på de fina markerna. Ett lämpligt ställe att samla i hop gänget var det i alla fall, Jannes sugga passade fint i i naturen där Ja så är ni kanske lite nyfikna på de som kom på fredags morgonen. Här Swärd eller om han stavar Svärd med TGB1314 vilket fick mej att sakna min bil lite, Sedan Hedberg bakom för att se till att alla var med, Egentligen skulle nog han kört föst och rensat vägen till oss andra, då Unimogen inte är någon liten skapelse Lite svårt att se men det går faktiskt en väg här. Ok då jag tydligen är oduglig på att få detta klart så kastar jag ut detta så länge och jobbar vidare med resten Så det kommer mera, men jag skriver inget datum Hasse med skrivkramp och annat i vägen
    2 poäng
  4. Ja så har även jag kommit till servo byggandets träsk av olika delar och metoder. Som vanligt ett impulsköp, men som med Aluzink hytten kommer att ge ODEN både en ansiktslyftning och bekvämlighets höjande faktor. Ok vad har inskaffats då, jo ett "kitt" från MB Geländewagen Detta innehöll Pump Styrsnäcka Ledningar Rattaxel Till detta köpte jag resterande rattaxel/rattstång och ratt. Foto ja naturligtvis Jag började med att kolla runt lite angående pumpen, som enligt min mening inte är för klen, men faktiskt smidigare än andra Geländewagen pumpar med mindre kapacitet. Alltså de yttre måtten var lite mindre, vilket blir en fördel då det inte är allt för gott om plats. En liten spec på vad den klara av Det första som måste till då jag planerar att svarva ner axeln till pitman armen så den passar i volvo snäckans genomföring i ramen Var att få av själva pitman armen, vilka brukar sitta något enormt hårt, då de väldigt sällan är lossade tidigare. Stora tre kvart tum mutter maskinen och en kraft hylsa fixade muttern. sedan vart det att hänga på en 5 tons hydraulisk avdragare och pumpa allt vad den klarade av Ok då det inte räckte, åkte gastuberna fram och jag värmde i 2 min, sedan hoppade allt isär så snällt Så nu är det dags att plocka loss axeln och börja mäta, nu råkar jag ha en del av en ram där volvo snäckan sitter kvar, så jag kan plocka bort den och mäta samt passa in G Wagen snäckan på den rambiten innan jag börjar riva på ODEn, på det viset har jag bilen körbar tills de delarna är klara att plockas över, Jag råkar också ha ett B 30 block liggandes med vattenpump och annat som krävs för att få pumpen på rätt plats utan att jag skall behöva krypa och mäta allt för mycket på bilens motor, vilket även det underlättar en del och bilen är körbar tills det är dags att plocka över allt. Det sitter faktiskt en rostig hytt på ramdelen jag har så jag kan experimentera med den när rattaxel- rattstång med ratt skall kapas till rätta och nytt fäste för rattstången byggas, så ser jag hur mycket jag måste höja hytten och göra distanserna färdig då jag ändå lyfter av hytt och byter den samtidigt med servo monteringen. Känns bra att jag sparat allt "skrot" nu när jag skall till med detta och jag kan ha bilen körbar tills allt är klart för montering. Att det finns några som gått Geländewagen vägen före mej och en massa erfarenhet här på forumet är ju ingen nackdel det heller Jag kommer naturligtvis hålla de som är intresserad uppdaterad om vad som händer i garagets terapi hörna med namnet Hansen tillskrivet ockupanten som hålls där
    2 poäng
  5. Ja så har ändå en "Finnskogs tur genomförts För min del startade det hela med några PM och samtal med Jonas Beau, här på forumet. Då jag skickat en önskan om att få delta i en sådan, när och om det blev någon av. Med några veckors förvarning och en preliminär rese plan på mailen, tog det 2 sekunder att svara. sen var det dags att påbörja förberedelserna, Bilen skulle ju klara ca 100 mil med både landsvägskörning och andra strapatser. Det vart en del jobb då min bil fått mer stryk i skogen än jag var medveten om. Detta finns att läsa om i tråden http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/6231-antligen-en-13-aeven-foer-mej/page__st__240&do=findComment&comment=101781 Några dagar ägnades åt att fixa med skåpet så bekvämligheterna ökade lite, och så vi skulle kunna " Bo " där två st bekvämt under turen, Jag hade bjudit med mej grannen och till lika klubb kamraten Kennet, Som även går under namnet Hinken, som co driver och rese sälskap Nåja onsdagen den 7/11 drog jag från skänninge till Olerum på förmiddagen, och började plocka över lite packning från Audin till TGBn, samt byta ut vatten i dunkarna och fylla på lite av matföråden, Viktigt att ta med var motorsågen med tillbehör och stroppar mm för eventuell bärgning, hi jack samt en rejäl verktygslåda och en hel del bra att ha saker, Samt ved inte att förglömma., Runt två snåret kunde jag rulla över till Hinken och lasta i hans tillhörigheter, 15 min senare var vi på rull mot Norrköping för att fylla dunkar och bilen med bensin totalt runt 100 liter där, Sen styrde vi mot Finspång för att fylla kylen med mat. Där slog vi på värmen i skåpet och ställde in GPSen på Jonas beau sin adress, då vi snällt nog var inbjudna på övernattning och frukost där. 31 mil och ca fem och en halv timme visade reseguiden då, Något som inte var rimligt med en full lastad TGB 13 med skåp Ok vi tippade på att vara framme runt 22 hos Jonas med mat och bensin påfyllnings stop. Vägen mot Örebro var helt ok och det kändes inte som vi var någon stopp kloss trots att vi sällan hade 70 kmh på mätaren Sedan var det bara att ge tusan i de som låg bakom, vi hade hittat en fin mars fart Mat uppehåll i Karlskoga, som hade en fin bussparkering vid sin MAX restaurang. kan rekommenderas om man har lite större bil, Så körde vi i våran lunk till karlstad, där solen lyste med sin frånvaro Men det var dags att fylla upp bilen med bensin igen, Då där låg den sista Preem macken vilket vi hade tank kort med oss till, resultatet var ganska ok med tanke på full lastad bil och att vi ändå hade en medel fart på hela 57 kmh Den hade sugit i sej 2,39 liter milen. med tanke på att vi inte körde full pumpat i däckena så var detta helt acceptabelt. Mörkret hade redan kommit när vi fylld upp i karlstad. Snart var vi på väg mot dagens del mål, och starten för finnskogsturen, Runt 20:30 slog regnet om till snö, och vi körde den sista halvtimmen med lite halka och en antydan till snö på vägbanan. Vid nio snåret var vi hemma hos Jonas och vart motagna med kvälls macka, en del snack och koll av kartorna. det vart ingen sen kväll, då Carl, mer känd som Seglarn här på forumet skulle ansluta till frukost.våra väckar klockor var ställda till 7 snåret På morgonen kikade vi ut på ett lite små snöigt landskap, Och det föll ner mer innan vi hade fått i oss frukosten beståendes av stekt ägg bacon och stekt potatis samt massor av kaffe, Något som vi alla uppskattade och tackar Jonas för När vi var mätta och goa, klev vi ut i bilarna för att köra till den första mötesplatsen, där fler skulle ansluta. Någonstans efter vägen stannade vi till för att besöka en man som samlat på sej några TGBs, han var tyvärr inte hemma men vi kunde då gå och kika på några av bilarna som stod framme. Det var lite av ett paradis för en TGB älskande då det stog väldigt fina ex parkerade i garagen, Som ni kanske förstår togs inga foton, och platsen får förbli ägarens och de som känner han sin hemlighet. Vi hittade på en sista bensinstation innan det bar av helt ut i ödemarken, så där fyllde vi upp bilen en sista gång, och med full tank samt 50 liter bensin i dunkar, kändes det ok att åka vidare. Jonas och hans valp ledde snart in oss på smala krokiga och nu både snöiga och hala skogsvägar. Carl körde emellan med sin fina Toyota med tak tält Efter ett antal mil tog vi in på den första traktorvägen, Jonas och Carl hade inga bekymmer att komma emellan träden, eller vada över de små bäckarna som rann rakt över vägen vi med 1314 fick smyga mellan trädena så gott det gick Och det syntes vem som fått med sej snön från skogen Jonas tog den längst ner på träden Och vi det som var kvar ovanför Nu blev det nästan för halt för att köra utan framhjuls drift för oss med kronans bilar, Skogs averkning = timmerbilar. Vilka polerade vägarna ordentligt i backarna, det var bara att hålla vettigt avstånd både uppför och nedför. Som gamal maskinförare är jag tvungen att visa timmer travarna, Man kunde utan bekymmer ha gömt två st elva bilar ståendes på varandra bakom dem. Maskinen som lastat dem var en PONSSE "Elephant" med en räckvid på kranen som är hiskeliga 25 m När jag stog brevid fotstegen nådde överdelen på min 173 cm korta hjässa bara till plattformen nedanför nummerplåten Nu var det snart dags för lunch och avlastning av ved vid "finnskogskojan" som skulle bli natt läger första natten och upp samlingsplats för de anslutande bilarna. Bjarne med co driver Bård och hans 11a dök upp när vi börjat såga upp stockarna som skulle hjälpa till att hålla kojan varm under natten. Mer saker lastades ur och nattlägret var ockuperat. Det var även Bjarne som skulle hålla i delar av vart turen skulle gå. Lite lurigt för oss andra, då vi inte riktigt visste vad som väntade framöver och vart vi skulle Det vart ingen lång lunch denna torsdag, Vi var snart ute på rull igen, efter några hundra meter mötte vi Lennart som var lite sen och körde med sin Nissan king cab, då hans valp "gripen" var av lite service behov, Han tog säte med Jonas i hans valp denna dag. Ivriga att få köra på lite snö underlag. gav vi oss i väg, än en gång med siktet inställt på en ca 4,5 km lång traktorväg, Riktigt inkörda med varandra var vi ju inte än, så att få stopp på alla bilar i en utförslöpa var början på äventyren, då jag som körde först hade bekymmer med att få stopp, och såg de andra kronbilarna komma glidandes i sidled bakom mej, Carl med sin Toyota hade nog lite bättre grepp än oss andra och kunde lättare få stopp på sin bil, nu det gick bra å en erfarenhet rikare och lite klokare, trixade vi oss in på traktorstigen, Spåren i snön avslöjade att vi hade en bil som kört före oss denna dag och det gav oss hopp om att vägen var fullt körbar, men ganska snart stod det klart att denne hade vänt, anledningen visade sej snart för oss. Denna bro lockade inte till någon överfart, då stockarna var några år för gamla för att bära bilarna över. Så fanns ju alternativet vad över, Ja det var fullt möjligt lite ner ströms, där en skogsmaskin tydligen vadat ett antal år före oss. Men då vi snackat om detta lite så stog vi över för att leta oss in från en annan väg, Det var helt enkelt inte försvarbart att vada i någon annans bäck och göra grova spår där vi skulle kunna köra ner och upp ur bäcken. Detta var absolut inte syftet med turen att ta oss fram oavsett skador och eventuell miljöpåverkan på vattendragen, Så valet var snart taget, och vi letade efter nästa infart till denna traktorstig. Men där var det nu bommat, vilket fallet inte varit tre veckor innan, även vid denna bom så hade vi naturligtvis kunnat ta oss runt, Än en gång så vände vi, skogen var ju full av för oss outforskade vägar Nu med ett mer vettigt avstånd mellan bilana och i fin eftermiddags sol Under Jonas ledning slingrade vi vidare på de nästan oändliga skogsvägarna, och stannade för kaffe vid en vacker sjö Då det mörkret faller ganska fort och vi inte riktigt fått nattlägret klart, rattade vi bilarna tillbaka mot kojan Det fanns gott om utrymme i kojan, men vi har ju alla olika lösningar på boendet, Carl har ju sitt tak tält, som fungerar utmärkt. Även i minusgrader Vi från olerum bäddade i ordning i skåpet och körde i gång webastovärmaren, vilket var riktigt skönt denna natt då temeraturen sakta sjönk med mörkret Med hänsyn till de andra ställde vi oss lite vid sidan av, då webasto värmarens kompressor låter som ett mindre jetplan som slår av och på efterbärnnaren Resterande bäddade upp i kojan, Här till vänster Bjarne och då till höger Bård Vi hade en riktigt fin solnedgång vid sjön.Här ett försök till "panorama bild" med min co driver "Hinken" När elden tagit sej ordentligt var det dags för dagens matlagning, Alla på sitt sätt och många goda dofter fyllde stugan. Sedan var det samkväm med planering och allmän snack om allt och inget Till vänster Jonas och Lennart sitter på höger . Då var alla utom jag presenterade på bild. det var inte så lätt att vara på båda sidor av kameran Första dagen gick mot natt och sakta droppa vi av och bäddade ner oss för vad som komma skulle. Och jag sätter punkt här för att fortsätta i del 2, Det blir alltså någon slags uppdelning, på dags turerna Tror nog ni skulle ge upp läsandet annars
    2 poäng
  6. Ja så steg solen sakta upp över den lilla tjärnen som vi camperade vid. Webasto värmaren hade gått nästan hela natten i skåpet, de två 24 V batteri paketen hade gjort sitt jobb utmärkt, vi hade gott om ström kvar, ändå var bilens batterier inte inkopplade, och framför allt motorn var varm och go, Å det behövdes nog denna morgon, Carl kom klättrandes ner från sitt tak tält och kollade temeraturen, den visade minus sju grader Av erfarenhet såvet jag att temeraturen brukar det sjunka några grader just som det gryr en klar morgon, så lite kallare hade det nog varit, Tjärnen som när det mörknade kvällen innan låg nästan helt öppen var nu helt igen frusen, ja ingen is som man testade att gå på, men det säger lite om nattens kyla. Det är bara att beundra Carl som sovit utan värme i tältet den natten, I kojan hade det eldats ordentligt så även de var uppe tidigt, Utvilade och redo för frukost, Kaffe kokades och hälldes på termos och vi packade snart i hop för att dra vidare. det gällde att ta vara på de ljusa timmarna. Som ni ser stod inte solen högt och vi hade redan hunnit rulla en bit. Planen för dagen var bland annat att leta oss fram genom småvägarna mot Bogen och en plats som är lite speciell, nämligen Rattahokyrkan. Det är en stenformation ute i skogen som ser ut som en kyrka. Enligt folkmun och vissa mer tillförlitliga källor säger de att den även använts till just kyrka, innan de fick egen kyrka i trakten. Detta är kopierat från Riksantikvarieämbetet "Description:Plats med tradition, bestående av en ca 20 m l (NV-SÖ) och 7 m brbergsklyfta. Den N sidan består av en ca 10 m l slät bergvägg ochS sidan utgörs av två st stenblock, ca 6 m h. Kyrkorummet sluttarmot NV och är beväxt med ett flertal granar. I terrängen omkringfinns spridda större stenblock. Platsen anses ha använts somkyrka då socknen saknade sådan. Det SÖ blocket anses ha tjänatsom predikstol. Rattaho anses betyda säljbråten. OBS. Fritexterna är inte kvalitetssäkrade. Information kan saknas eller vara felaktig." Det är inte jag som stavat fel denna gång, det har de klarat så bra själv . http://www.europeana...1630F3B895.html Nu var vädret så bra man bara kan tänka sej, Sol,ca tre minusgrader, helt vindstilla. Skulle själv kalla det julkortsväder, för det var riktigt grannt ute Så vad göra när vi stannade för att beundra den fina naturen, Jo dags att försöka få till ändå ett panorama foto. Lite trevligt när man kan sätta i hop 3 st bilder till en Ja det vart ungefär samma foto som jonas lade ut,men här ser man hur bilden skulle ha sett ut, den över är lite mer rak och utdragen Men som jag skrev vi tog vara på den ljusa tiden av dygnet och körde snart vidare Ett julkort var jag ju tvungen att ha, så vid en damm hittade jag denna gran att fota, inget att ha i vardagsrummet, men fin ändå Nu blev vägarna snart mindre igen och roligare enligt mej De fanns dock med på GPSen så helt borta var vi som inte visste vart vi skulle inte. I bland var det lite otäckt, för allt vatten som kommit under sommaren och hösten hade dragit med sej kanterna på vägarna, och det vart små ras och delar av vägen såg ut som en ravin, Något som inte alls var så roligt när det var ordentliga sluttningar vid vägkanten ,+ slingrigt och halt, man fick hålla sej till den övre sidan av vägen för att inte köra ner i ett sådant hål å riskera välta ut i slänterna. Ja ni ser inget sådant hål på bilden, den visar bara att det fanns slänter som visserligen gav oss fin utsilk, när hålen kom höll vi i ratten Men när vi sedan kom ut på civiliserade vägar igen, grinade oturen oss i ansiktet Jag hade innan jag lämnade Skänninge, tänkt att lägga i en kopplingvajer, för det var den ända vajern som man inte klara sej utan längre sträckor. Och jag tror nästan att det var enbart på grund av att jag glömde den som just kopplingsvajern på Bjarnes bil gav upp där vi inte kunde skaka fram en direkt eller under dagen Nu var det ingen vältrafikerad väg så vi fick kunde kolla vart skadan var någonstans utan att riskera få benen avkörda Det hittade vi snart och det var det klassiska uppe vid pedalen Jag fick plocka fram verktygslådan och börja rota efter något som kunde rädda situationen, Renskin var utmärkt att ha när man skulle ligga eller sitta på knä och skruva på den snöiga vägen Många kockar = dålig soppa eller vad brukar man säga, men så var det inte i detta fall, flera goda lösningar kom fram vart efter vi hittade bra att ha saker i mitt skåp. Lösningen då, jo en kabelsko storlek 35 kvadrat två st slangklammor att fästa kabelskon i det avkortade höljet, "vi var tvungen att kapa det för att komma åt den fransiga änden på vajern" så en batterisko för minuspolen Kabelskon klämdes alltså fast mot höljet med de två slangklammorna, de fick agera stopp av höljet, sen pilla kennet dit batteriskon på pedalen och jag spände upp vajern och fäste den i batteriskon. Ja det funkade fint som provisorisk lagning Skulle vara intressant att veta hur länge det håller. men han byter nog till en annan vajer så fort han kan , Ok detta tog ändå lite värdefull tid av oss och vi var alla enig i att det inte var lönt att varken köra vidare med denna lagning på småvägar och vidare in i obyggden till Norge som tydligen var vår nästa läger plats. Så Rattahokyrkan får stå kvar på platser som skall besökas och vi tog en avstickare hem mot Bjarnes hem, Nu var denna "genväg" till Bjarna inte i bästa skick och det var nära att det gick riktigt illa ändå en gång, Vägen var väldigt spårig och nu även hal, så de fick ett kast med 11a bilen och körde i diket, nu studsade de upp på vägen igen och var på väg över och ner på andra sidan, och som ni såg på tidigare foton, så förstår ni kanske att ur de slänterna studsar man inte upp igen Turen och skicklighet räddade dem och de klarade sej, men det vart flera sladdar och ordentliga backar där handbromsen för min del användes samt sexhjulsdrift och hög ettan när det gick utför, man fick verkligen köra efter samma växel ner som upp. Och hålla avstånden vart ändå viktigare men ändå alltid ha koll på att bilen bakom var med. Väl framme hos Bjarne plockades en av godbitarna fram, Japp det fanns att välja på, men mer om dem kan jag lägga ut i galleriet senare, det som startades upp var en Amerikansk M6a med Multifuel motorn = häll i vad brännbar vätska du har och kör Speciellt liten är de ju inte heller. och det behövs nog en genomgång innan man tar den och kör i väg med första gången själv.Det fanns lite reglage att vrida å dra på Vi flyttade över packning och fylld på med mer ved ganska fort, då vi nu var sen även för ta oss till lägerlatsen, Så hade nog Bjarne sina speciella vägar som vi skulle köra efter för att få med oss lite ställen att besöka fast rutten ändrats så oväntat Ja vägarna blev då mindre och mindre en vart efter och helt utan något som talade om att vi passerat gränsen mellan Sverige-Norge så dök det upp Norska väg skyltar Något som slog mej då och även förut är att i Sverige när de varnar för kurvig väg brukar det stå en sträcka, men inte i Norge Där sätter de bara upp en skylt Antar att det säger något om standarden på vägarna Det är bara att räkna med krokig väg tills man är ute ur Norge igen EEE HMM HOST Nåväl vi jagade på mot en by som heter Svullrya och han i tid innan butiken där stängde. Parkerade våra fordon lite bakom så de fick plats, något som lockade byns barn dit med stora ögon och glada miner. Naturligtvis ville Norskarna handla lite gosaker "hemifrån" så även jag, och i den trevliga butiken hade de verkligen lite av varje, En äkta "lanthandel" där det fanns allt från mat till kläder,verktyg och annat nödvändigt, som det krävs flera butiker i normala fall för att man skall hitta det som behövs för dagsbehovet När vi avklarat inhandling var det inte långt till lägerplatsen, som låg fint vid älven och framför folkparken där i Svullrya. Denna natt var det fler som skulle tälta, så vi hjälptes åt att hinna få upp tältet innan mörkret kom smygandes. Ett svenskt militär tält av lite ovanligare modell med en fin kamin till och faktiskt dragkjedja vid ingången, riktigt modernt Snön skottades ur och golvet täcktes av en press Sen var det bara att börja elda i kaminen så vi kunde laga och äta våra läckerheter i värmen i tältet Ja vi lyxade till det och eldade även utanför, det fanns ju en bil som hade plats för lite extra ved med nu Naturligtvis såg vi massor av saker och ställen efter vägen, speciellt en massa finntorp och hus i olika prisklasser, helt otroligt att många av de gamla torpen som ofta tyvärr står mer eller mindre öde är i sådant bra skick än i dag. Stilarna på de "rikemans villor " vi såg varierade, när man trodde att man sett det finaste så dök det snart upp ett annat ändå finare eller pampigare På timmerstorleken på en del av husen stog det klart att det var nog skogspatroner som byggt den en gång, då de inte hade sparat på storleken på stockarna Denna kväll satt vi uppe och myste i tältet medans det föll en blandning av regn och snö, som smattrandes på duken. Å som en Göterborgare skulle sagt, det var ett gäng GOA gubbar som var samlade där Trotts lite missöden hade vi det trevligt och inga sura miner syntes. Även denna händelse rika dag var snart över Jag tycker nog att jag pressat in en del foton, men det går bara inte att få med allt och mycket lämnas åt sidan med hänsyn till de som äger fordon och annat vi kikade på. Jag avslutar för denna dag här och tar upp resterande i del 3
    2 poäng
  7. Nu är det banne mej dags att ta sej i kragen och börja göra något åt 13on och bryggeriet Började med att ta trimmern och röja utanför och runt bilar mm, i dag. När jag till slut stog med pannlampan och körde, Insåg jag att det behövs mer än bara kvälls jobb. Tog ett kik in och ser hur jäkligt det blivit på dessa månader då jag bara hämtat saker och kastat in dem. Så här kan jag ju inte ha det, jag mår ju dåligt när jag väl öppnade ögona och inser hur illa det egentligen är. Så jag stängde för kvällen . gick upp till chefen och sa till om att nu är det dags för mej att vara lite ledig. samt få komma in med 13on under tak så jag kan lacka innan det blir för kallt att hålls med det. Inga bekymmer då vi har passerat den "kritiska perioden " på året. Jag skall jobba en dag till och sedan, får jag 3 dagar av samt helgen. därefter går jag ner i tid även veckorna framöver, så jag blir klar med både städning av bryggeriet, och 13on, Till lika skall jag tömma både garaget och mitt hobbyrum hos Xet, så jag behöver verkligen al plats jag kan få. vad som gick att skaka fram innan nya verkstaden är klar är en gammal byggnad som de kallar vedbon. två delar en där det går att låsa ordentligt och med en lite övervåning, dock bara en enkel dörr, så en del till där jag kan få in skopan eller gafflarna och fronten på Fordson i alla fall. Så den suddiga entry bilden får representera hur det varit under sensommaren å hösten här. Bara börja röja fridens folk
    1 poäng
  8. Ser ut som jag är klar med det mesta av det utvändiga snickeriet, har bara lite foder runt fönster och några plåtar kvar, typ en halv dags jobb när det är sol och fint. Då börjar jag med det som är viktigt här i livet i stället Mjuk startade på tisdagen med att dra eld på en grävmaskins motor som stått i typ 10 år, den skall in i grävmaskinen jag sprängde motor blocket på, så tog jag onsdags förmiddagen åt att riva bort kåpor samt skruva bort allt och lyfta ur den sprängda motorn. Rekord tid på det totalt 3 timmar tycker man skall vara nöjd om man börjat från 0 och fått ur en stor diesel 6a på den tiden. Hem och vila lite å laga mat så rullade vi in en valp och efter den min 13 bil i verkstaden. Valpen , ja den var det slut med allt runt kopplingen på, så den väntar på att det skall komma hem nya delar. Oden hissades snart upp och ett hjul åkte av, jag blir lika konfunderad varje gång jag gör detta, då jag i regel har spolat i flera omgångar med roterande högtrycks tvätt så sitter det ändå lera och gräs mm kvar inne bakom bromsledningar mm. Så jag brukar börja med att ta det sista med tryckluften, så mycket trevligare att skruva om man slipper få lera och annat trillandes ner på sej och delarna hela tiden. Nu hade jag ju lagt slitringarna i diesel bad en dryg vecka innan jag skulle ha dem, det var väldigt effektivt mot tätnings massan och rost samt skit som satt kvar på dem. i princip bara att torka av dem med papper och blåsa rent i hålen med tryckluft så var de som nya och de allra flesta lås skruvarna gick att lossa på. Såg riktigt bra ut Ja sen vart det att ge sej på broms trummorna och broms sköldarna för att få de rena innan allt skulle monteras på dem, Jag skall tvätta av invändigt med ljummet vatten när jag öppnar och utvärderar inom kort, nu har det enbart gjorts rent med roterande stålborste som man sätter på en vinkel slip, samt tryckluft Så var nya hål borrade i de främre bromsbanden för en av fjädrarna Sen det är bara att börja plocka tillbaka på en sida Först o-ringen Sedan den helt nya tätningen Värt att notera är att bromstrummorna är förberedda så att det bara är att plocka dit delarna fast det aldrig suttit några på denna bil. Jag börjar med att sätta dit slitringen så den sitter ungefär där den skall, så drar jag fast bromstrumman med muttrarna bakvända, när trumman sitter som den skall justerar jag in eller ut slitringen så det i mina ögon ser bra ut, vilket innebär anläggning gummit mot slitring jämt runt om hela vägen, där drar jag fast lås skruvarna i slitringen och tätar sedan på baksidan med sikaflex. Sen åker trumman av igen och montering av bromsband påbörjas. Vet att många trilskas med detta då en fjäder sitter innanför bromsbandet och den andra skall fästas lite trixigt till bakom navet, Nu vara jag själv och lyfte dit dem och satte dit fjädrarna, så det finns liksom inte någon möjlighet att fota hur jag gör, men i huvudsak så låter jag de ligga mot navet och utanför cylindrarna och mothållen, medans jag monterar fjädrarna, sedan lyfter jag på bromsbanden på sin plats med två brytjärn eller större skruvmejslar. det brukar gå ganska smidigt och man sliter inte ihjäl sej med att försöka få dit fjädrarna när allt är utspänt. Så på med trumman och drar åt lika som när jag passade in det hela, Det går mycket lättare att justera dem när hjulet är av, så jag gör en grund justering innan jag börjar på andra sidan och gör om hela proceduren, Grund justeringen är att dra åt tills bromsarna nyper, och sedan släppa två hack på justerings skruvarna. När jag är klar med den andra sidan startar jag upp motorn och gör några bromsningar med pedalen, går ut och vrider lite på bromstrumman och gör sedan några pumptag på pedalen igen. detta för att bromsbanden skall lägga sej till rätta, och jag kan göra den sista justeringen på båda sidor, Jag har inte läst mej till vad rätt justering är, utan provat mej fram på min bil och andras, och just det med att från låsta hjul till att släppa ca 2 hack på justeringen och det går att röra trummorna obehindrat igen, ger enligt mej ett lämpligt avstånd när man sedan trycker på bromspedalen, de tar inte 100% direkt men långt innan man är nere så att man är i kontakt med avkänningen för allt för djup verkan på bromspedalen. Ja så ligger då nya ringar i dieselbadet och bak axlarna väntar på sin tur. Det brukar gå fortare då man dels slipper borra nya hål för fjädrarna och det är inte lika trixigt att få tillbaka bromsbanden. Nu skall ju allt rengöras och det skall dit lite nya saker och där kan man ju lägga hur många timmar som helst om man vill, Jag är ganska nöjd om det är torrt och relativt rent i bromstrummorna, känns inte som någon prio på att få det skinande blankt och nymålat där faktiskt. Återkommer när det hänt något mer med Oden Mvh Hasse Hansen
    1 poäng
  9. Hallå det börjar dra i hop sej för vinter jobben på Oden. Lite akut blir det att ändra planerna och börja med att riva av stötfångaren och vinschen, då mitt vinsch fäste har böjt sej. Då jag i samarbete med Petter på Bofab i Vadstena byggde det tog vi i lite i överkant trodde jag, men kina vinschen har ju visat sej fungera bra och är tydligen stark också, då den dragit hela fäst plattan på 10 mm sned trots triangel förstärkningar. Nu har den ju fått jobba en del under åren, men jag tror att det var när jag släpade tre 13on bilar sammankopplade med varandra, Dom alla hade låsta hjul och gjorde vad de kunde för att stå stilla, då de agerade stopp under en vinschning av en i lera djupt ner satt jeep. Det sida som gett sej mest har bockat ner ca 5-7 mm längst ut Nåja jag upptäckte det innan jag dragit sönder vinschen så en dag i Bofabs verkstads lokaler så har vi snart byggt ett nytt fäste, nu lite mer förstärkt. Så till nästa vinter förberedelse, Bromsarna. Slit ringarna i metall ligger i diesel bad så jag får loss några av skruvarna som skall klämma fast dem på bromsskölden. Ringarna i gummi har jag börjat pilla lite på och bytt till helt nya gummin på. Ja det blir inte på alla då jag inte fått tag i nya till alla sex hjulen, men fram skall det på nya, Efter att ha plockat bort stål ringen som håller gummina på plats och tvättat av den samt metall höljet, kunde jag med lite pillande få dit det nya gummit. Det vart en del skillnad mot de gamla, skall pilla av det i kväll och göra i ordning den så jag har nya till båda framhjulen, Bak blir det att renovera be bästa av dom gamla gummina, plocka över kulor från de kasserade så de blir fullt på dem bak och sedan fixa sprickorna med sikaflex. Ser ut som jag hinner klart med väggarna på "tillbygnaden" på Björktorpet denna vecka. bara lite foder runt fönster och annat kvar som jag kan fixa med på kvällarna. Så nu blir det fokus på fordon
    1 poäng
  10. Hej det har varit dåligt med skrivandet här, Bra eller dåligt ? Ja det beror ju på hur man ser det. 13 bilen har då inte stått orörd och jag har hunnit med en hel del. Får se nu , jo det var ju så att fronten trycktes in när jag fick för mej att 13 bilen bröt is lika bra som isbrytaren ODEN. Det lyckades vi fixa till skapligt en skruvar kväll, med hydrualisk plåtriktare Slutresultatet vart allt annat än vackert, men jag gillar inte spackel så det får gå som krigs skada än så länge, Tyvärr så märkte jag att det var lite mer rost nere vid golvet och trösklarna än jag önskat. och laga rost är ju inte värdens roligaste jobb. Då bilen varit namn lös tidigare så är den härmed döpt till ODEN Så när jag fick ett erbjudande om en Aluzink hytt, nappade jag för ODEN skall få sej en välbehövlig ansiktslyftning Lastade min servicbil med verktyg och drog i väg mot huvudstaden. En nu lite mer känd forums medlem och 11 bils ägare hade hytten på sitt jobb. Det vart av olika anledningar inga foton från demonteringen, Men väl lastad på min service bil kunde jag lugnt åka hem, den fick precis plats mellan lemmarna på flaket Väl hemma i verkstaden använde jag kedjespelet där för att hissa upp hytten från flaket. ODEN hade hämtas och min lilla vagn hängts på efter Bara att backa in och se till att jag fick hytten så bra placerad att det blev jämn vikt på vagnen.då kan jag lätt hänga på och av vagnen efter behov av flytt av den. Då över dörrsidorna hade fått gått till ett öppningsbara fönster på sido dörrarna bak projekt, var jag utan dem, en hade jag så den hamnade på förarsidan så instrumenten klara sej, Det är lite plåt jobb fram på hytten , men inge rost som tur är Nu kördes det hela ut och står å väntar på att jag skall hitta en lämplig lokal, att greja med hytte i samt att jag kan lura Obelix att fixa det lilla i fronten Den har lämpligt sällskap av 2 st andra 13 bilar som står på gården, en skall vi plocka lameller och en del annat från, sen skall den plockas ner och axlarna säljas samt de delar ägaren ej anser sej behöva. Den andra får lamellerna och det som behövs , så det blir en mer komplett bil, ja eller rullande jordbruksredkap som den är reggad som Annars håller jag på att samla i hop mina saker som är utspridda över östergötland och få dem till ett och samma ställe, så får jag gå igenom vad jag egentligen har
    1 poäng
  11. Jag får väll visa vad ca 15 cm is kan göra med fronten på en 13 bil. Nu skulle det ju inte vara djupare än att däckena fortfarande skulle synas, sa de åt mej, JA ok jag vet ju som banansvarig att det kan variera och att just nu var det mycket vatten överallt, men isen hade inta samma kaliber på andra ställen så jag tyckte det var lugnt då jag räknat med ca 7 cm is. Man ser ju på myrvattenlinjen från batteri lådan och framåt hur djupt bilen doppades när isen brast. Skadorna är ju inte så enormt farliga, men på ett lite jobbigt och känsligt ställe då ljusbilden kommer påverkas av hur slut resultatet bli. Sen är det ju det där vad man är bra på och inte, där skall jag villigt erkänna att rikta bilplåt inte är min starka sida Å här måste det ju bli bra och rätt, spackel fixar det inte, ja om det skall bli riktigt gjort då. Så nu hoppas jag att någon i klubben är duktig på att använda hyrualisk press då en fin sådan satts finns i verkstaden, sen någon som kan knacka lite plåt vore guld värd. Ja annars får jag väll göra som vanligt, bara prova på själv och hoppas det går bra Tar jag bort spolarvätske burken kommer man åt skapligt "tror jag" Andra sidan var det inte farligt alls på, där är det bara en ny sarg till lyktglaset som krävs, vilket jag turligt nog råkar ha på reserdels hyllan fast jag nyligen satte dit två på kompisens bil Han till och med erbjöd sej att skänka tillbaka dem, men det reder sej ändå Jag vart tvungen att flytta på lite av mina saker jag börjat drälla runt verkstaden hos markägaren I Olerum i dag, då de riskerade att följa med i snösvängen. Så vad bättre än att släpa in de i verkstaden, som jag såg att jag sakta håller på att fylla med mina "projekt " och bra att ha saker samt att jag förflyttat svetsen min och en del andra skrymmande maskiner dit . tur att de har användning för en del av sakerna Först släpades min alu låda som saknade bakstycke och kommer från okänt militärfordon in. Där provade jag den utmärkta lilla plasma skäraren han har för att kapa upp nytt bakstycke i alu durk Och för att vara första gången jag använde en sådan så vart jag nöjd, I morgon inhandlas alu popnit i lämplig längd och storlek så skall aludurken borras och nitas fast. Detta blir baksidan som kommer stå på flaket vänd mot hytten. för att det skall bli riktigt bra måste jag svetsa i hop en ställning över motorn och batterilådan, som är fällbar mot flaket till så jag fortfarande kommer åt att skruva även när flak med nya förvarings lådan är på plats. Sen har jag ju min dryga 2 meter långa tryckluft tank liggandes där, Markägaren hade använt den för att lägga sitt nya slit stål till planerings skopan på, så han hittade det när han behövde det, i dag hade han ju sällkap i verkstaden och beslutade att det var dags att lyfta in skopan för lite ombyggnad och byte av slitstål. När vi ändå var i farten så satte vi igång hans 21 kw dieselvärmare för att tina av snö och is från tanken som skulle klyvas för att bli plogblads ämnen. Så fick vi det extra varm och gott när vi skulle tillbringa dagen där också Med den fina plasma skäraren var långsidorna på tanken snart avklarade och resten tog jag med stora rondellen Två fina plogbladsämnen Nu har jag en lämplig halva att bygga på, Å någon annan en halva, det är många som sliter i den, men då jag prioriterar tjänster och gentjänster före pengar som oftast, så går den nog gratis till kenny69 som hjälpt mej mycket under de fem år jag hållt mej här nere, i för mej södra Sverige. Genom att jag har krängt av och på alla mina däck gratis på hans jobb,å det har blivit ett bra gäng med både vanliga bildäck och terrängbils däck genom åren. Utnyttjat deras pelarlyft ett otal gånger, och bara att få komma in i värmen och få hjälp med både det ena och andra massor av gånger, så ser jag ett utmärkt till fälle att få ge något tillbaka. Men så var det där med att min blivande kombinerade vardags bil/servicbuss skulle in för besiktning i morgon, Så när jag hade gjort ovanstående jobb använde jag mina sista krafter att fixa lite med den när verkstaden ändå var varm. Ja så mycket vart det inte gjort, jag skruvade fast en låsbar alulåda på flaket. städade ur en del saker och packade resterande så det inte kan fara omkring i hytten.Plockade fram varnings triangeln och reflex västen. Så skulle jag fixa lite med ena sido spegeln, men nu hade mina fingrar börjat strejka för länge sedan, och det vart 7 års olycka, och rota fram en annan spegel och skruva dit tills jag får tag i nytt glas till original spegeln. Hoppas den går igenom så jag kan börja med 13 bilen och alla projekt som jag har runt och på den snart
    1 poäng
  12. Som också har en historia bakom sej. Nu är det möjligt att jag inte fått allt helt rätt. Men ägaren till torpet som vi skulle besöka. hade tydligen lagt vantarna på en karta som skulle visa vart INKA skatten i Peru var gömd. för att genomföra denna skattjakt köpte han upp en hel del utrustning, bland annat militära fordon och vad jag förstår annan militär utrustning. Det mesta fraktades ner till Peru men en del blev kvar vid hans bostad, som nu mer mest liknar ett ödetorp där det snokats och tyvärr vandaliserats en del genom åren. Mannen i fråga lever än i dag och finns i de trakter han sökte sej till, Detta vet jag då en av deltagarna på turen varit i kontakt med han, angående att försöka köpa loss de fordon som blev kvar, dock utan framgång Om han hittade någon skatt framgår inte, Vi letade oss alltså fram efter vägar som vi oinvigda lätt hade snurrat bort oss på, de blev mindre och allt mer oanvända, men så rätt vad det var så passerade vi ett hus, som var ordentligt igenbommat, med stora skyltar om att det både var larmat och video övervakat. Så de hade säkert haft besök av de som varit i INKA mannens torp. Efter en liten bit till så var vi framme vi den vändplan som avslutade vägen och vi fick en först blick av torpet som låg en bit upp mot skogen. Med en blandning av nyfikenhet och en smula vemod knallade vi upp mot torpet som stod med dörren helt öppen och bilarna som nu börjat förfalla Bilderna som jag kommer visa här nedan är nästan lite sorgliga för oss med intresse för gamla fordon och annat som hör till. Jag kommer att skriva några kommentarer och frågor, då jag inte riktigt vet vad allt vi såg var till eller hade för ursprung/fabrikat, så ni får gärna rätta eller kommentera de olika fordonen efteråt Det första som syntes var bakändan på en GMC ????? ja med ett enormt elverk och batteribank bak i skåpet där dörrana stod på vid gavel och både natur och väder hade börjat leta sej in i skåp och bil. Fotot taget genom en gammal cykeltransport vagn Brevid stog en volvo med ett ändå större skåp, fyllt med utrustning och en kompressor på kopplat bakom Det är de två ni ser på bilden där torpet är med Lite lustigt är att på alla bilarna var stötfångarna klädd med kraftiga sönder skurna däck, Antagligen för att kunna flytta dem med varandra Klart kompressorn måste få vara med Alla fordonen var samman kopplade med en grov vajer och framför det jag tror är en GMc står en Volvo startjeep Ja vad skall man säga synd och skam, men han hade säkert en tanke att ta med även dessa Lite längre bort mot en ner rasad timmer lada skymtade denna skapelse. En ombyggd bärgningsbil Med en HIAB kran monterad på, vad den använts till är ju en sådan där fråga man funderar över. Den var då värd att kika lite närmare på kroken på aggregatet var lite imponerande, inget man stoppade i ficka och knallade i väg med, fyra trissor på själva kroken gjorde att det nog gick att få extra kraft när det behövdes Vinsen eller vinscharna fram var ett kapitel för sej, det satt tre stycken där, den längst till höger utan vajer, och användes säkert till löpande vajer för att dra ut dom fasta vajrarna med Motorn var som på det mesta där en bensinare Det fanns ju annat än militära fordon också, Denna bandare tex. Faktiskt med svenskt ursprung Å vad är en gård utan hjullastere ? här en HOUGH PAYLODER Model H90 Jaja ok det blir många foton, men hur tusan skall jag kunna beskriva allt vi såg med ord, när man inte ens visste fabrikat eller ursprung, så det får ni gärna hjälpa till med om ni vill. Ta detta elverk helt utan idmärkning eller fabrikat. Ja eller denna start motor som inte gick att missa då den var nästan lika lång som dörrhålet Eller en Alu båt på ca 120 cm Har skulle man veta vad eller vilka som tillverkat dem ? Ja ladan hade ju rasat och man skymtade bara några motorblock och andra mer svår identifierade saker. så det lämnar vi bara åt fantasin att klura på vad som gömde sej där. Men ett uthus stod upp och där vågade vi kika in. Naturligvis var även det fyllt av skatter för oss att kolla på. Ta denna fina båtmotor. En Archimedes tillverkad i Stockholm med plast propeller, eller däckena som skymtar bakom Jag skulle kunna lägga in nästan hur mycket som helst, men avslutar denna rundvandringmed en oidentiferad vagn som faktiskt hade alufälgar. Och en bild på denna hybrid mellan moped och cykel Ja det var med blandade känslor åtminstone jag lämnade denna plats åt sitt öde . Men vi skulle ju vidare och leta oss fram till en litet speciellt cafe, Och därmed lämnar jag över en stund till Jonas som kan lite mer om detta kafe JONAS BEAUSANG Efter att kört någon timme efter att vi sett militärbilarna på ödetorpet blev vi kaffe sugna och stannade vid Elvis Cafét i Östmark. Utanför stod Elvis själv och han ställde glatt upp så vi fick ta en bild på honom. Han var faktiskt ännu mera Elvislik i verkligheten. Cafét heter Memfhis Salong & Café. Det är dottern till "Elvis" som startat och driver cafét. Dom har haft besök av en av Elvis Presleys orkestermedlemmar där. Och dom har varit i USA och köpt Elvis grejer att dekorera cafét med. Klart sevärt. Vi drack kaffe och åt goda smörgåsar och såg på Elvisfilm Blue Hawaii tror jag det var. Det kom in folk hela tiden så det var full rulle där, men väldigt varmt , så till slut gick jag ut. Efter en stund kom de andra ut också. Programmet för denna träff var i stort sett slut nu." Vad gör vi imorgon?", frågade en. Ja då åker vi hem efter frukost i kojan sa jag. Då blev det så att några gav sig och åkte hem medan dom tuffaste stannade kvar, dvs Hasse, Kenneth, Lennart och jag. I sanningens namn hände väl inte så mycket den kvällen. Vi kom fram till Finnskogskojan vid skymningen och eldade upp och lagade mat. Lite drickbart hade vi kvar som vi hällde i oss. Efter frukost plockade vi ihop skräp och snyggade till och åkte hem. Men där fanns ett ödetorp som bara jag fick se. Slut Jonas Hittade på den bort tappade lappen där jag skrev av GPS uppgifterna om antal mil mm Först så skrev jag upp att vi hade en medelhastighet av 59 kmh Olerum till Karlstad, och att vi räknade ut en soppa förbrukning på 2.38 liter milen från Norrköping till Karlstad. Ja så de totala uppgifterna då. Vi körde med 13 bilen totalt 1002,2 km med en medel hastighet på 46,2 kmh en total medel hastighet på 29,8 kmh och en max hastighet på 86 kmh. Totalt slog vi i 270 liter bensin, vilket ger en total soppa förbrukning på runt 2,7 liter milen. Ganska bra med tanke på att vi åkte på onsdagen och var hemma på söndags kvällen. Lite diffust är att det stod att vi hade en total körtid på 21 tim och 23 min samt var stillastående i 11 tim och 11 min, jag stängde av GPSen när vi stannade för kvällen och satte på den på morgonen, tror nog att vi körde mer och stod stilla mindre om jag skall vara ärlig, och då stämmer inga uppgifter från GPSen Nåja det vi är säkra på är hur mycket soppa vi hällde i och där var vi nöjd med tanke på hur länge vi kört på den, och hur vägarna såg ut efter Rottneros. På detta hade jag själv 19,3 mil med Audin för att köra från min dotter i skänninge före turen å tillbaka direkt efter..Så min resa blev 119 mil totalt Uppskattningsvis hade vi en vikt på 4 ton med skåpet på och lasten med räknad, däck trycket var lågt med tanke på all asfalt vi plöjde på vägen upp och hem, jag låg på 1,6 bar på alla däck. men bättre med lite grepp på de hala vägarna än att köra fullpumpat var tanken. En 24V kompressor skulle vara fint. 12 voltaren kör omvandlare stekhet efter två däck, klart det skulle gått att fylla på en mack eller ta ström direkt från ett batteri till 12v pumpen, men samtidigt var jag lite nyfiken på vad det skulle göra med att köra på militärens rek tryck på soppa förbrukningen H,HANSEN
    1 poäng
  13. Nu tar vi och fortsätter turen, Måste bara visa ett exempel på en fin lada/uthus som vi passerade med tanke på att det stått oanvänt i många år så är det förutom spillkråke hålen i väggen i utmärkt skick Detta är taget med mobil kamera, nästan så det känns som ett svartvitt foto Naturligtvis så fick folkparken ett besök, och även där råkade jag hitta två rariteter, ja inga militära sådana men ändå värd att visas Det var under dass letar turen jag skymtade något i mörkret, så jag smög in under skärmtaket som var fyllt av bråte, där stod först en Bobbla gömd eller glömd, inget märkvärdigt med det. Men det var den som stod innanför som fångade mitt intresse,något man inte ser varje dag, nämligen en äkta "Londontaxi" Helt otroligt att de tillverkas med samma utseende utvändigt och bara uppdateras invändigt så länge Detta ex hade varit i trafik så sent som 2007. jag försökte få fram tillverkaren, men hittade bara en handbok, av vad jag förstår är det ett eget märke på dem, Slänger in några foton på bilen Rymligt värre bak och föraren satt då ganska säkert Taxametern satt till och med kvar, Ja och vad fanns under huven då ????? Första pris till den som kan svara på det Ok nu lämnar vi denna raritet och tar oss vidare vad som hände Det som först kändes som en kall rå natt, vart egentligen inte det för oss i skåpet , Vi levde nog på att värmen stått på fullt under hela tiden vi körde, å nu var skåpet riktigt tort och skönt. Denna natt behövde vi inte ens använda oss av värmaren, den startade vi upp på morgonen när det var dags för dagen kaffe kok, Då både jag och Kennet är riktiga kaffe tunnor så tog detta den mesta av tiden på morgonen, Två en liters termosar + det som gick i våra termos muggar skulle kokas varje morgon, När möjligheten till att koka "riktigt" kaffe fanns, så lämnades de annars ganska vanligt på turer,"pulverkaffet" åt sidan, Något som inte präglade denna tur var stress, Det var en riktigt avslappnad stämning från vi gick upp på morgonen, till natt lägret var slaget igen. Det var inga bestämda uppställnings tider, men ändå kom vi i väg i vettig tid, Och dagarna flöt på med många små stopp. När det vart kväll hjälptes vi alla åt med att få ordning på allt, innan mat och snack kom i gång. En lite skön känsla av att klockan inte spelade någon roll och det var dagens ljusa timmar som styrde vart och vad vi gjorde och tog vägen rådde över det hela. Men en slags plan fanns det ju, denna dag stod tre besök på listan att bocka av. när vi rullade i väg så var det inte i något stressat tempo, väglaget hade ändrats än en gång, som det gör vid det väder vi hade, Nu skulle skidskor varit att föredra då stora delar av vägen var som en nyspolad isbana, där någon hade tappat ett och annat gruskorn Men med radiona och vettig fart och avstånd var det inga bekymmer för gamla rävar som deltagarna på denna tur. Så skrev jag väll att det var varierat.Ja annars gör jag det nu. Ren asfalt, Snöiga/isiga grusvägar Som utan förvarning blev ändå snöigare och bakom nästa krön eller krök, var smetiga grusvägar för att växla så konstant Det första vi letade efter var ett "fenomen" som här hette Röjdenkorset Bjarne körde ju först med sin mäktiga M6a, tycker denna bil var värt ett extra foto. inte det lättaste att ratta med inte dagsfärska hjul i detta underlag och han fick ta dom där extra svängarna in på småvägar när det rekades efter korset, och vända på de smala vägarna. Hm det kanske behövdes mer än bara vägen i bland Nu visade det sej att rekningarna var lite onödiga, då det hade blivit lite bättre skyltat sedan de var där sist Men de var ändå en del av turen och vi såg ju mycket roligt när vi vände framför någons hus Snön ställde till det för vårt besök och det gick inte få några bra bilder eller var det något annat som !!!!!!!!! Ja min bästa bild Ja om detta kors och själva platsen finns det många historier och teorier. Jag klipper in några jag googlat fram Varmland.se Korset i Röjden Lilla byn Röjden är känt för två saker båda lika mystiska. Dels är det korset vid Mikkola, dels är det spökerierna vid Välgunaho. Korset vid Mikkola är knappt 2 m långt och nästan lika brett och består av två fördjupningar i kors. Runt korset växer gräs medan det i själva korset inte växer något alls och har heller aldrig gjort. Ingen vet vilka hemligheter som döljer sig i Mikkola och ingen vet vilka krafter som härjade på Välgunaho vintern 1901. Möbler rörde sig, glas, porslin for genom luften, sängar ställde sig på ände. Det slutade med att torpet utrymdes. Idag finns bara grundstenarna kvar. wikipedia Röjden är en by i Torsby kommun i norra Värmland. Röjden ligger i Södra Finnskoga socken mellan Bjurberget och Falltorp, nära den norska gränsen. Den ligger öster om Fallsjön, vars areal delas mellan Sverige och Norge, och är högt belägen (450–470 meter över havet) i likhet med många andra finnskogsbyar. Byn grundades av svedjefinnar som kom till Finnskogen på1600- och 1700-talet. Gårdarna har finska namn, såsom Gossila,Mikkola, Dobba och Sanla. Under sommarhalvåret kommer många turister för att titta på Korset i Röjden. Det är utgrävt i marken, ca en decimeter djupt och dryga metern långt, där all växtlighet har utplånats, medan det runt omkring är vanlig gräsväxt. Det finns uppgifter om att det grävdes före 1900-talet, platsen är skyddad med staket. Röjden är även omtalat för spökerier, i synnerhet på gården Velgunaho. Enligt sägnen ska hemsökelsen här år 1900 ha varit så intensiv och outhärdlig att ägarna gav upp, flyttade och rev huset. Väggfasta bänkar av kluvna stockar och andra möbler flyttade på sig. Saltkar, kafferostpanna och porslin flög genom luften. En blind kvinna kände på sig när spökerierna skulle starta och sägs ha varnat med orden "nu kommer de små". En text med skriften nedan har suttit på staketet runt det KORSET I RÖJDEN ÄR RISTAT I MARKEN FÖRE ÅR 1850. UPPHOVSMAN OCH ÄNDAMÅL ELLER MOTIV ÄR OKÄNDA. MARKVEGETATION OCH FALLANDE LÖV HAR EJ FÖRMÅTT UTPLÅNA DET. FÄDREN ANADE DUNKLA MAKTER I MULLEN. Södra finnskoga södra HEMBYGDSFÖRENING inhängnade korset år 1962. En bild uppladdad från nätet Googla gärna själv på det, då det finns en hel del historier och bilder på korset och saker runt det. Nåja några spöken eller annat skumt såg vi då inte Då alla var nöjda tågade vi vidare genom skogarna. Nu var det ju Lördag och en stor dag för alla jägare så vägarna var allt annat än otrafikerade. vid flera tillfällen fick de snällt stanna och släppa förbi oss, I bland med ett flyktigt hejade, men oftast med ogillande blickar. När de kom i flertal så var de lite kaxigare och skulle försöka möta oss utan att stanna, vilket resulterade i att deras fyrhjuls krafs blev stående i den mjuka dikeskanten. jag erbjöd mej att vinsch upp den som satt fast, men det var bara något blankt bling bling till grill där fram. och inget att koppla i, så kompisarna fick dra han bakåt och de kom upp. Dessa grabbar var faktiskt några av de som inte blängde ogillande på oss och uppträdde som de ägde vägen, Kul att träffa sådan som omväxling Som ni ser på spåren på vänster sida, var det inte mycket som skulle till innan de satt fast Nåja trots dessa jägare så körde vi igenom härlig natur med vyer som lockade till foton Nästa del mål var ett lite mer hemligt ställe. Ja och här har min data hacker till dotter tagit bort allt jag gjort i natt, så del tre fortsätter men ni får detta så länge OBS Jag fixar lite med foton, och fortsättningen klipper jag in här när den är klar igen
    1 poäng
  14. Ja så var denna helg nästa över, har förmidagen på söndag att skruva på innan jag kör tillbaka min dotter. Jaha vad har hänt då. inte mycket Fredags morgon åkte vi till garaget, och där stog traktor grävaren med frontplåten nere. Så i stället för att lyfta av flak mm, vart jag involverad i att leta delar och försöka hitta på kablar och annat som skulle gå till "tredjefunktion" knappen på spaken till front lastaren. en öppningsbar skopa skulle kopplas på och sättas fart på, Dåligt med utrymme var det gott om,och konstigt nog såg det inte ut som det funnits någon tredjefunktion på den, men efter en hel del letadande pch pysslande fick vi fram två st fungerande magnetventiler som passade på var sitt block, och lite slangar tillverkades, så var det fart på den öppningsbara skopan eller vad man väljer att ha där. Efter det ville min dotter sova och ta det lugnt resten av dagen/kvällen. och det var inte lätt att skruva med en 13 kg unge hängandes på ena armen,då hon vägrade stå brevid och kika Ja så vart det lördag, och jag han med att få dit bilen, Som börjat tina fram nu från den lilla värme solen gett den När jag väl var framme igen efter alla bestyr som det är att ha med en liten en på mekar helg, så stog grävaren där igen, nu med trasig returslang till hydrualiken och jag hade inget lämpligt att lyfta av flaket med Men pressa i nya kors på kardanerna gick ju bra Nu vet jag att det skall vara ok i alla fall Värre var det med fördelningslådan, när jag väl fått bort den enda kardan jag hade kvar på, och lossat på bromstrumman samt skruvat bort medbringaren, startades bilen upp och den kördes med hög fyra i. Under och mäta var det ju meningen, men det var uppenbart att axeln var krokig, och jag får byta fördelningslådan, då det är enklare än att riva två lådor och byta axel och annat som kan ha fått sej en smäll Så jag började att plocka i hop verktygen som liten hade dragit runt i halva verkstaden, och gick sedan lös på den fördelningslåda som skall på. Åtta 13 mm muttrar runt fästet samt de åtta som håller locket där man kan sätta på kraftutaget, och sen den stora 32 mm muttern som håller i hop dreven i lådan, var snart borta. och lådan kunde lyftas av och läggas för syning på golvet Lite broms detaljer måste plockas över, annars kändes och såg det ok ut Så även vauumklockans ena del samt membran , då det gapade tomt även där, Trots brytning - ryckandes och anndra medel hittade jag inge glapp på utgående axel fram heller, visst den var inte rentvättad och fin men det har inte runnit olja från packboxarna varken fram eller bak, så det ser lovande ut. Ja i morgon söndag blir det några timmar på förmidagen som jag skrev, sen köra 9 mil och lämna min mekar kompis, Kl 16 ungefär kan jag sätta mej i bilen och köra tillbaka och hoppas de fått tag i en returslang till traktorn. Så är det bara att tömma de nyfyllda lådorna igen, lyfta av flaket så jag kommer åt bättre, och börja lossa på alla slangar kablar och sedan skruva av lådan. Hoppas jag hinner med det när jag inte har medhjälparen med , sen får jag kamma örona bakåt och lägga på ett kol. innan måndag kväll skall det sitta en fungerande låda på, kardanerna vara monterade, spindlarna fram fått tillbaka ett eller två av sina chims, et Men hon måste ha jobbat på bra någonstans, för overallen jag tog med och som hon använt dessa dagar i garaget, gick inte att få ren från olje och fett fläckar, så den får nog stanna här och vara mekar overall nu, Inte värt att visa upp den för hennes mamma Undrar hur badvattnet såg ut efter hennes kvälls bad i kväll . Nåja det hjälpte att kamma örona bakåt och köra på, Fick lite hjälp av klubbkompisen/grannen, så med gemensamma krafter lyfte vi av de ca 325 kg durk plåt som låg bak på flaket för bättre driv. Å tack vare tryckluften och de underbara verktyg man kan koppla till den Så var flaket snart lossat och bilen kunde dras ut ur verkstaden för att med traktor lyfta bort flaket. samma traktor knuffade in bilen igen, Nu kunde vi stå och jobba i stället för att krypa under, samt använda "traversen" som lyfthjälp. Lådorna var ju av vid motor skiftet för ett år sedan, så det gick fort när man visst vilka storlekar på det var på bult skallarna och vad som måste lossas. inte ens hastigets mätarvajern ställde till med bekymmer Nu var lådan snart på golvet och vissa saker plockades över. lite rengörning av anläggnings ytor och på med packning på tub, lyfta på plats och bulta i hop igen gick så fort att jag nästan inte ens han med att tänka på fotografering. med en gubbe på vadera sida satt snart allt på plats igen. lite justering av slaglängden av membranet till framhjuls driften, och fylla med ny olja, så kunde den riktiga mek hjälpen ta kväller Jag fortsatte med kardarn montering och städa upp lite efter oss. Nu är det bara handbroms monteringen och den sista kardanen kvar. Ja några foton blev det, nu är det sova på schemat och upp med tuppen för fortsatt verksamhet, Hm det är ju mitt i natten ju Ok nu gick bilen utan vibrationer eller andra oljud, Ok det vart inte den dag jag lovade att fingrarna skulle fungera igen, men i dag gör dom det så nu kan jag samman fatta vad som hänt. Innan jag tar en ny sväng i garaget i morgon lördag och söndag. Jo handbroms belägena hade släppt på en av backarna, så jag fick låna nya och skicka mina på renovering, Det var snart i hop plockat och jag justerade den undre inställningen, och testade mot trumman tills det vart ok, spände sedan upp vajern, så nu tar den på fjärde kuggen, skönt att de är ok i alla fall. Det var en hel dels skillnad på att justera rätt på de undre justeringarna, än att ställa dem lite så det såg bra ut, och det kommer slita jämnare på belägen Lite pilligt att få dit pinnarna och spänn brickorna när man samtidigt måste hålla in backarna och hålla emot sprinten bak på broms skölden, men en liten flat svets tång som knipte i hop och låste spännbrickorna vid montering,, kan vara ett litet tipps Ja så var det till att plocka i sär spindlarna fram och stoppa tillbaka en eller två chims brickor. Med rejäla mutter maskiner gick det smidigt. Denna gång hissade jag upp hela fram axeln och tog båda sidor så jag kunde känna att det inte vart för hårt eller för mycket glapp Sedan var det bara att skruva bort de undre locken och ta mutter maskinen och lossa på 24 mm muttern som håller i hop det hela, ruska ut konan, göra rent och lägga på chims, för att dra åt och kolla om det vart bra. Ja så lika på andra sidan, när minimalt med glapp fanns och bilen vart lite mer lättstyrd var det ok Passade på att inspektera damaskerna från en av de som säljer ny fina. som nu suttit ett tag och de såg fortfarande fina ut. Inget kosmetiskt tvättande och upp smörjande, bara kalla sanningen Så i hop med allt igen, och nästa steg var att byta ut fläkt bladen till kylfläkten. Det var ju lite bökigt att få ut det hela, när det hela tiden rasade grus och lera från strumpan och annat jag inte kommit åt att tvätta. Då man ändå måste plocka bort axeln från vattenpumpen passade jag på att trä dit två nya remmar till drivningen av det hela, så det går lätt och fort att byta om de skulle gå av. Ett tipps till alla som skall lossa på fläkt och axel av någon anledning Jag mätte upp inre måttet på ringen på fästet som fläkt bladen går i, fick det till 36,6 plus minus några mm om den är skev, vilket min var så den fick jag ta och smida tillbaka med en kulhammare , men skillnaden på ljud på en hel fläkt mot en med trasig vinge märktes gott. Klart en el hade varit optimalt, och står på önskelistan Nu har jag ju en tom ram att montera den emot Broms trummorna fram plockades av , allt rengjordes och backarna justerades när trummorna kom på igen, så nu är den biten avklarad. bara fyra trummor till att plocka bort och rengöra samt göra en justering på bak Lite lull lull han jag med, Knappen till belysningen på takbågen har hängt och dinglat bak vid fönstret på sidan bakom föraren, den är av samma sort och färg som helljus brytaren på panelen, nu fick jag äntligen tummen ur och drog längre kablar så de räckte fram till panelen och brytaren hamnade mellan den för halvljus automatiken och den blå som man slår på om man vill kunna använda hel ljuset, jag får märka upp den nya så man inte tar miste på det två. Så var det detta med att när skåpet sätts på blir det i vägen för belysningen bakåt, som då får vinklas rakt ut åt sidorna. Två platta små LED lampor har in skaffats, med dimfunktion inbyggd i, så två plus kablat drogs och klammades från säkrings plinten i hytten och efter ramen ända bak, en som gör att de lyser max, och en för dim funktion till när man själv vistas bakom och står uppställd för camping eller så. extra kabel för att dra till en brytare i hytten har jag naturligt vis lämnat. Det kommer även bli en tjuv till dimmer funktionen från skåpet, så man slipper klättra in i hytten för att få lyse bakom skåpet Att göra i helgen Ja så var det där förargliga med att jag glömde en väldigt viktig mutter i växelådan .Nåja den drev då hela tiden så drevet har inte lossnat från axeln, och det skall bara vara att öppna luckan för kraftutaget och sätta dit den samt dra åt, Jo ett olje byte blir det ju, men det skadar nog inte när lådan legat några år med olja i, nu har jag hunnit skölja runt oljan lite i den och något gammalt elände kanske har släppt. Rengöra och justera bromsarna bak. Skruva dit LED lamporna och koppla in dem samt sätta en brytare till dem. Lasta på skåpet, skruva i hop vatten slangarna och sätta i det andra extra 24 v ström backuppen i skåpet, struntar i 12 v, har ju det på omvandlaren och12 v till 220 v kan jag ta från ett batteri, till det lilla som krävs för att ladda kamera batterina Det blir alltså 2 X 24 v i skåpet + de som sitter på bilen, det borde räcka för att driva webasto värmaren och kyl under nätterna. Sen den vanliga packningen som man behöver för en 5 dagar tur i vildmarken. Mat och massor av extra bensin. Jag uppdaterar väl efter helgen och sedan på bloggen när vi är hemma från fem dagars turen Tror ni det skall bli trevligt att få ut och rulla i fem dygn Fridens folk
    1 poäng
  15. Håller på med tak byte på "flygeln" Hemma i Björktorpet. Och jag kunde inte köra upp plåtar mm med transporten som jag hämtat matrealet med. Så jag hängde på båtvagnen som jag lastat flaket på bakom 13 bil med skåp. Flyttade över lasten till flaket på vagnen. och körde upp allt dit det skulle. Lite enklare än att bära plåtar och virket själv upp. Skönt att jag kan använda flaket trotts att jag för tillfället har skåpet på bilen
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...