Jump to content

tomasmarklund

Korpral
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About tomasmarklund

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Karlskoga

Recent Profile Visitors

311 profile views
  1. Efter nollställning av trippmätaren på min Tgb 30 slutade både trippmätaren och vägmätaren att snurra här också :-( Hastighetsmätaren fungerar dock som den ska. Frågeställning: Krävs fungerande vägmätare vid besiktning? Är mätaren möjlig att öppna och ev åtgärda felet i mätaren? Antar att det är små nylonkugghjul i den som har hälsat hem Kan man få tag på nya (eller begagnade) hastighetsmätare?
  2. Jag har gått och blivit lite sugen på att skaffa en TGB30, bra-att-ha-grej helt enkelt. Som ett led i funderingarna har jag idag ringt runt till några försäkringsbolag och frågat vad den skulle kosta. Här är resultatet av min undersökning, siffrorna är helårspremien i kronor: (misslyckat försök till html-kodning...) Trygg hansa Hel: 11100, Halv: 6876, Trafik: 3708, Avställd: 1968 Länsförsäkringar Hel: 3917, Halv: 2423, Trafik: 1700, Avställd: - (1) IF Hel: 3162, Halv: 2193, Trafik: 1650, Avställd: 430 Dina försäkringar Hel: 4537, Halv: 2906, Trafik: 2329, Avställd: 419
  3. Pysslandet har legat nere ett tag pga andra projekt. Så kallat "förvärvsarbete" som snor all tid.. men å andra sidan ger pengar till fritidsaktiviteter ;-) Rapporter kommer, när det finns nåt nytt att rapportera. Nya däck har den fått, men det gör varken till eller från på värmeproblematiken
  4. Kvällens experiment, med kylarlock ersatt med en avskuren PET-flaska (så att nivån kan stiga utan att rinna över) ger följande: När termostat öppnar blir övre kylarslang varm (och sen blir den luftfylld), klämmande på kylarslangen ger bubblor i kylaren, dock utan uppenbar avgasdoft. Jag ser inga tecken på cirkulation nere i kylaren när jag varvar upp motorn och tittar ner genom påfyllningshålet. Borde det inte virvla högst märkbart? När jag varvar upp motorn så sjunker nivån en aning, när jag släpper gasen stiger den igen Nedre kylarslang = helt kall = ingen cirkulation? Även om man hade
  5. Feltolkningen är accepterad. Ordet "värmeproblem" kan ju vara riktat åt båda hållen, jag var otydlig i rubriken. Fryser gör jag inte, delvis pga värmeventilen inte stänger helt så det blåser varmluft hela tiden. Men det är (borde vara) en separat historia Korrekt, inget expansionskärl, bara en slang från kylaren där den pinkar ut överskottet när övertrycket blir högre än vad kylarlockets fjäder orkar hålla emot.
  6. Sant, renspolning är nog aldrig fel. Hur kollar man på enklaste sätt att vattenpumpen verkligen pumpar som den ska? Nej i värmepaketet värmer det som tusan så "ej får värme" är inget problem, det verkar inte som att värmepaketet blir luftfyllt. Det är som jag nämnde tidigare den övre kylarslangen som blir luftfylld, alltså mellan termostathus och kylare. Var kommer den luften ifrån?
  7. Termostaten är en "Calorstat by vernet", inköpt över disk på Autoexperten. Jag har kokat både den nya och den gamla på spisen och övervakat med termometer. Båda öppnar, den nya (82° C) öppnar något tidigare än den gamla (87° C ?) Stopp i kylaren skulle onekligen orsaka både dålig cirkulation och dålig kylning, men jag får en känsla av att luften i övre kylarslangen är ett symptom som man inte kan ignorera. Att motorn sen blir varm kanske bara är en effekt av dålig cirkulation pga "luftlås" i övre slangen? Luft ska inte finnas där, oavsett hur bra eller dålig cirkulationen är. Var tu
  8. Jag har fått värmeproblem i valpen Vi börjar med kall motor och välfyllt kylsystem. När motorn blir varm öppnar termostaten (vid 82° C) och den övre kylarslangen blir varm. Så långt allt väl. Efter ett tag så börjar tempen smyga uppåt mer och mer, 90°, 95° och uppemot 100° C. Klämmer jag då på kylarslangen så känns det att den är luftfylld. Skruvar jag av kylarlocket då så får jag varmvattensprut på fingrarna, det gör jag inte om igen Min tolkning: Eftersom övre kylarslang blir luftfylld så får man sämre (eller ingen) cirkulation genom kylaren, varpå motortempen stiger.
  9. På valpen sitter det en ca två dm lång dragstång (nr 46 i bild) mellan den runda balken framför kylaren och dragtappens fäste i kofångaren. Det är den stången som tar lasten och inte kofångaren när man bogseras. Men hur tusan ska man komma åt att spänna/lossa muttern? Det är ju förtvivlat trångt i fästet på både balken och kofångaren, vettiga verktyg får inte plats..
  10. Här syns "metallpinnar i V-form" tydligt: https://scontent-cdt1-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e15/917176_1495092550725569_988624296_n.jpg Och här syns plåt-modellen tydligt https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b6/Personterr%C3%A4ngbil_903_Artillerimuseet_2017.jpg/1200px-Personterr%C3%A4ngbil_903_Artillerimuseet_2017.jpg
  11. Jag söker en grill till 60-talsvalpen. Förra ägaren hade satt dit ett plogfäste och då plockades grillen bort, nu tänkte jag återställa ordningen. Svar skickas via meddelandefunktionen (PM) här på forumet. Mvh Tomas
  12. Hmm. Det lät ju sisådär. Ska man strunta i i slangen helt då?
×
×
  • Create New...