Gå till innehåll

tomasmarklund

Korpral
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om tomasmarklund

  • Placering
    Member

Profile Information

  • Hemort
    Karlskoga
  1. Nähej, forumet gillade inte tabeller i html-format
  2. Jag har gått och blivit lite sugen på att skaffa en TGB30, bra-att-ha-grej helt enkelt. Som ett led i funderingarna har jag idag ringt runt till några försäkringsbolag och frågat vad den skulle kosta. Här är resultatet av min undersökning, siffrorna är helårspremien i kronor: (misslyckat försök till html-kodning...) Trygg hansa Hel: 11100, Halv: 6876, Trafik: 3708, Avställd: 1968 Länsförsäkringar Hel: 3917, Halv: 2423, Trafik: 1700, Avställd: - (1) IF Hel: 3162, Halv: 2193, Trafik: 1650, Avställd: 430 Dina försäkringar Hel: 4537, Halv: 2906, Trafik: 2329, Avställd: 419 Folksam Ville inte försäkra den alls. 1) Glömde att fråga.. Villkor: Max 500 mil per år, bruksfordon (dvs inga "veteranbilsvillkor"), privat ägare, ingen yrkestrafik. Obs: Hos IF är jag redan kund "till vardags", det kanske gav mig lite lägre premie där. Förslag på fler försäkringsbolag?
  3. tomasmarklund

    Värmeproblem i valpen

    Pysslandet har legat nere ett tag pga andra projekt. Så kallat "förvärvsarbete" som snor all tid.. men å andra sidan ger pengar till fritidsaktiviteter ;-) Rapporter kommer, när det finns nåt nytt att rapportera. Nya däck har den fått, men det gör varken till eller från på värmeproblematiken
  4. tomasmarklund

    Värmeproblem i valpen

    Kvällens experiment, med kylarlock ersatt med en avskuren PET-flaska (så att nivån kan stiga utan att rinna över) ger följande: När termostat öppnar blir övre kylarslang varm (och sen blir den luftfylld), klämmande på kylarslangen ger bubblor i kylaren, dock utan uppenbar avgasdoft. Jag ser inga tecken på cirkulation nere i kylaren när jag varvar upp motorn och tittar ner genom påfyllningshålet. Borde det inte virvla högst märkbart? När jag varvar upp motorn så sjunker nivån en aning, när jag släpper gasen stiger den igen Nedre kylarslang = helt kall = ingen cirkulation? Även om man hade världens bästa kylare borde den nedre slangen vara fesljummen åtminstone?
  5. tomasmarklund

    Värmeproblem i valpen

    Feltolkningen är accepterad. Ordet "värmeproblem" kan ju vara riktat åt båda hållen, jag var otydlig i rubriken. Fryser gör jag inte, delvis pga värmeventilen inte stänger helt så det blåser varmluft hela tiden. Men det är (borde vara) en separat historia Korrekt, inget expansionskärl, bara en slang från kylaren där den pinkar ut överskottet när övertrycket blir högre än vad kylarlockets fjäder orkar hålla emot.
  6. tomasmarklund

    Värmeproblem i valpen

    Sant, renspolning är nog aldrig fel. Hur kollar man på enklaste sätt att vattenpumpen verkligen pumpar som den ska? Nej i värmepaketet värmer det som tusan så "ej får värme" är inget problem, det verkar inte som att värmepaketet blir luftfyllt. Det är som jag nämnde tidigare den övre kylarslangen som blir luftfylld, alltså mellan termostathus och kylare. Var kommer den luften ifrån?
  7. tomasmarklund

    Värmeproblem i valpen

    Termostaten är en "Calorstat by vernet", inköpt över disk på Autoexperten. Jag har kokat både den nya och den gamla på spisen och övervakat med termometer. Båda öppnar, den nya (82° C) öppnar något tidigare än den gamla (87° C ?) Stopp i kylaren skulle onekligen orsaka både dålig cirkulation och dålig kylning, men jag får en känsla av att luften i övre kylarslangen är ett symptom som man inte kan ignorera. Att motorn sen blir varm kanske bara är en effekt av dålig cirkulation pga "luftlås" i övre slangen? Luft ska inte finnas där, oavsett hur bra eller dålig cirkulationen är. Var tusan kommer luften ifrån? Kan dålig cirkulation bero på dålig vattenpump också, eller är det för långsökt/osannolikt?
  8. Jag har fått värmeproblem i valpen Vi börjar med kall motor och välfyllt kylsystem. När motorn blir varm öppnar termostaten (vid 82° C) och den övre kylarslangen blir varm. Så långt allt väl. Efter ett tag så börjar tempen smyga uppåt mer och mer, 90°, 95° och uppemot 100° C. Klämmer jag då på kylarslangen så känns det att den är luftfylld. Skruvar jag av kylarlocket då så får jag varmvattensprut på fingrarna, det gör jag inte om igen Min tolkning: Eftersom övre kylarslang blir luftfylld så får man sämre (eller ingen) cirkulation genom kylaren, varpå motortempen stiger. Låter den svalna en aning så att övertrycket försvinner, öppnar kylarlocket och klämmer på slangen, pressar ur all luft och fyller på med mer vatten, för det HAR gått efter. Bubblar i kylaren gör det när jag klämmer på slangen, men ingen uppenbar avgaslukt iaf. Startar upp igen och efter ett tag är det samma sak, tempen kryper uppåt och övre kylarslang blir luftfylld. Hmm... Teorier: Paj topplockspackning? Avgas pressar ut i kylsystemet och trycker ut vatten. Måste dock vara en liten skada, för det tar en stund, 5-10 minuters körning, innan slangen är luftfylld. Läckande kylare? Fast.. det är ju ett övertryckssystem, om än inte högt övertryck, så det borde inte suga in luft nånstans, det borde pressa ut vatten isåfall Läckande vattenpump? Om den läcker på sugsidan där det är lägre tryck så skulle den kunna suga in luft? Saker jag HAR gjort: Bytt termostat. Första tanken var att den kanske hade kärvat ihop och därför inte öppnade ordentligt, så att motorn sakta blev varmare och varmare Bytt fläktrem (tidigare). Den gamla slirade, kanske har spänt hårdare nu så att det bryter på vattenpumpsaxeln? När jag bytte rem så bröt jag lite på remskivan till vattenpumpen och jag tyckte att den kändes okej och glappfri men.. Nästa åtgärd tänkte jag skulle bli att mäta kompressionen. Om den skiljer sig mellan cylindrarna så är topplockspackning en kandidat antar jag. Övriga tips, förslag, idéer, teorier? Jag är ingen motorguru så all hjälp är välkommen
  9. På valpen sitter det en ca två dm lång dragstång (nr 46 i bild) mellan den runda balken framför kylaren och dragtappens fäste i kofångaren. Det är den stången som tar lasten och inte kofångaren när man bogseras. Men hur tusan ska man komma åt att spänna/lossa muttern? Det är ju förtvivlat trångt i fästet på både balken och kofångaren, vettiga verktyg får inte plats..
  10. tomasmarklund

    Utrustning 903a

    Här syns "metallpinnar i V-form" tydligt: https://scontent-cdt1-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e15/917176_1495092550725569_988624296_n.jpg Och här syns plåt-modellen tydligt https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b6/Personterr%C3%A4ngbil_903_Artillerimuseet_2017.jpg/1200px-Personterr%C3%A4ngbil_903_Artillerimuseet_2017.jpg
  11. tomasmarklund

    Dimensioner på innerslang?

    Tack, bra tips!
  12. tomasmarklund

    Köpes: Grill till Volvo Valp (L3314/3315)

    Jag söker en grill till 60-talsvalpen. Förra ägaren hade satt dit ett plogfäste och då plockades grillen bort, nu tänkte jag återställa ordningen. Svar skickas via meddelandefunktionen (PM) här på forumet. Mvh Tomas
  13. tomasmarklund

    Dimensioner på innerslang?

    Hmm. Det lät ju sisådär. Ska man strunta i i slangen helt då?
  14. Jag tänkte köpa nya däck till valpen och tänkte samtidigt passa på att byta slangarna så är det också gjort för de närmaste 30 åren eller så. Men vilken dimension på slangarna ska man ha? Jag tänkte beställa Silverstone MT-117 SPORT, 285/85 R16. Original är ju däcken 8.90 tum, och slang som heter 9.00 tum är ju "bara" 229 mm, blir den för liten? Ska man ta slang som heter 10.00 eller 11.00 istället? Antar att för liten slang kommer att tänjas ut för mycket i däcket och inte hålla lika bra, och för stor slang kommer att vecka sig och krångla inne i däcket. Tips, förslag, rekommendationer, åsikter?
×