Jump to content

olzon

Sergeant
  • Content Count

    72
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

olzon last won the day on April 7

olzon had the most liked content!

Community Reputation

223 Excellent

About olzon

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Trollhättan

Recent Profile Visitors

223 profile views
  1. Sossarna och Mp kan givetvis förhala och utreda det till leda för att dra ut på tiden. Men hoppas definitivt, inte för att jag behöver. Utan för att jag ska kunna
  2. Har tyvärr inga egentliga exempel på bra transporter, enda gången våra har gått på transport har varit när de levererades till oss. Vi kör 12 mil enkel (24mil tur och retur) väg med våra, resan är en stor del av äventyret i våra ögon. Stora verktygslådan med, extra vätskor och tid för resan.
  3. Lite felvända bilder från gårdagens pyssel. dörren går lite lågt, vad tror ni. Räcker det att lyfta sprintarna och lägga under en bricka? också gjort en kopplings/laddningsbox. Sådär lagom valpig. Ska till lite fler uttag och brytare samt en voltmätare. Också hittat läckage tjuven på bromsarna. Luftningsnippeln vänster bak är kass, tar ca 4 dagar för den att läcka ut hela systemet.
  4. Ser helt ny ut efter allt arbete! Imponerande. .
  5. H.Hansen- Låter som att du egentligen är bonden som driver gården. Utan vinsterna från den. Har aldrig hört talas om bönder som har möjlighet att resa ifrån sin gård på sådant vis, detta låter så otroligt bortskämt att jag skäms bara av att läsa det. Håller med tidigare talare, efter en tur in i väggen förra året så har jag tagit beslut som var jobbiga och styrt om verkligheten. Trodde givetvis att det ALDRIG skulle gå. Men är otroligt glad att jag gjorde det. Mår mycket. Mycket bättre idag.
  6. Fick satt in ny kupé belysning. Återstår att se om den tömmer batteriet. Den släcks av att man trycker på den, men anpassad till båt och från hyllan på biltema. Så kan man inte klaga, lite färg. Så såg det nästan ut som att mobförådet själva satt dit den.
  7. Kan också tillägga att man var coolast på älgjakten, bland alla moderna pickuper. Däremot var de flesta väldigt överens om att jag skrämde bort älgarna i valpen
  8. Tillbaka på vägarna efter vinterns undanställning. Blev att fylla på och lufta bromsarna, sedan en stadstur i det fina vädret i helgen. Planer på G är. - Färdigställa ljuddämpningen och isoleringen av skåpet. - Köpa, måla och montera ny hålmasonite. - Dra el och montera ny belysning i skåp. Samt 230V(landström) och 12V uttag i luckan till vänster om dörren, bland annat direktkopplat på "underhållsladdare" av batteriet. - Ny belysning i kupé (gamla armaturen ramlade isär) - Montera kontaktanslutningar i både kupé och skåp. (USB, Cigarettuttag m.m för laddning och annat) Finns lämpliga hål borrade sedan tidigare att använda. - Montera ny sittbänk på högersidan i skåpet. - Montera in den andra båren på högersidan i skåpet. - Fixa så att man kan fälla upp bårarna och fortfarande använda sittbänkarna. - Montera backbelysning/arbetsbelysning bakåt. Men känner lite som Hansen med sin REO. Bäst ljus ger de högt upp, men vet inte om man vill ha de sittande så "synligt" - Monter extraljus fram. Velar om att införskaffa typ 5" extraljus och sätta på samma plats som mörkerbelysningen brukade sitta på. Eller om man ska "smyga" in en ledramp fram på något vis. - Bocka/böja till höger framdörr, är en två cm stor glipa där nere som drar rätt upp i byxbenet när man kör. - Rengöra och behandla underredet. - Skaffa jutesäckar till snökedjorna. - Montera diverse praktiska fästen i såväl skåp, kupé samt bakdörr. - Dunkhållare, lösa detta på något sätt. Har en orginal dunkhållare som ska hänga under. Men vet inte om jag vill hänga dit den rostfällan innan underredet är tip-top Jag och sambon skall köra dalsland/värmland på lagom sån där camping semester med valpen i sommar. Också lagom långt bort när saker krånglar... Dalsland är man bekant i och känner gott om vänliga själar. Annars blir det väl lite lagom småturer och lämpliga skogsäventyr, lär synas kring tvåstad-dalsland-kålland till och från. Älskar att köra valpen! Annars för övrigt så har jag smått kikat runt på nätet efter ett släp till valpen samt att bygga en carport att bilen i. Men bara tillstånd i stadsbebyggelsen hamnar kring 7000:- så känns sisådär tråkigt att tömma hela nöjeskontot på en carport. På de andra fronterna. Farsgubbens valp, behöver lite ytterligare elektroniskt och mekaniskt överseende. Han funderar också på något typ av oljebehandling av bef patina för att "konservera" han hade fått något tips men minns inte om det var linolja eller hur det var. Annars så skall den kompletteras med takavgasröret samt att bef skall bytas ut mot en helt ny sats. Han bytte också däck i höstas. Farsgubbens Viking, skall väl skåpet sakta fortsätta sin renovering. Ett rostfritt.. (man tager vad man haver) kök påbörjades ifjol och användes under såväl träffen i Bengtsfors som Älgjakten. Annars är det väl smärre översyner, den har rullat två säsonger nu rätt friskt utan något krångel. Så lite smörjning och kärlek hade säkert suttit på sin plats. Annars är min tanke att slå upp Kokvagnen och faktiskt göra något storkok med den. Den har ju tyvärr blivit stående sedan vi släpat hem den, så hade varit kul att sätta igång den och lära sig hur den fungerar.
  9. Hade tänkt sätta samma Quickfist under bänken på min valp, så man kan hänga undan åtminstone en pangare. Tror du de håller fast trots viberationer? Så inte siktet ligger mot och skaver.
  10. Idag har det förberetts för kommande veckans äventyr. Oljebyte, rundsmörjning, tändningsjustering och fininställning på förgasaren. Samt montage av två lastnät för lite kläder och annat lätt som man inte vill ha på andra ytor. Nu fick skåpet sig en rejäl gummimatta också, så redo för smuts och skog
  11. Idag har det skett, skamfläckarna är utbytta. Work-in-progress och färdigt resultat!
  12. Fick svetsat ett nytt fäste till generatorn och monterat dit på riktigt. Givetvis glömde jag tänka på att original rem kanske inte passade, men lämpligt nog öppnade biltema här i Trollhättan i Torsdags. Så en sväng dit så löste sig problemet. Sedan, krångla dit kylare, plåtar och allt, återmontera generatorn, fylla och provköra. Tog mer eller mindre hela dagen, minus elva kaffe och sovmorgon Men nu är den redo för att besöka däcksverkstaden i veckan och få sina nya skor inför Älgjakten.
  13. Teigen har ett vinsch fäste som man sätter fast med sprinten och två bultar i fram. Kika in där och ta inspiration om man inte är sugen att handla så kan man alltid tillverka något eget.
  14. Valp-uppdatering! Farsgubben har fått på sina nya Petlas på sin valp. Gjorde under för honom i komfort. Jag skulle också till däcksverkstaden då jag tröttnat på att min hastighetsmätare visar 20km/h fel och att bilstackarn får varva så mycket extra. Men...... Varning varning, Varningstriangel! Efter en skogshelg med farsgubbe, vovvar och en stor hög oförbrukade gyttorp så var vi påväg hemåt när vi råkar ut för vårt första militärbilshaveri. Generatorn är lös och fläktremmen har lossnat, visar sig att den enbart sitter med en bult i blocket samt justerarmen. Bulten har gått helt och hållet av, så fram med spännband. Farsgubben hämtar vatten i en å, silar bort lite grodyngel osv så vi kan få koll på vattenniven igen. Kränger tillbaka den hårt slitna remmen, spänner fast allt med två spänband och en kofot. Olyckligt nog går remmen av helt strax utanför Tun. Men några stamanställda på F7 Såtenäs ser ju en grönbil på vägen och bogserar oss åtminstone till Macken där bilen kan stå över natten. För reservremmen, den låg givetvis i andra valpen. (notering till mig själv, reservdelar i båda bilarna!) Tillbaka på söndagen, ny rem på plats så makade den sig hem helt problem fritt i ca 50knyck de sista 6 milen. Sedan fick bilen bli parkerad på uppfarten i väntan på uppehåll i väderprognosen. Fick flera bra tips både härifrån samt på jobbet. Tyvärr kom jag inte åt den satans bulten utan att ha lossat på allt det tråkiga framför motorblocket. Så en onödigt lång process med flera fel och misslyckanden innan tillslut kylaren med plåtar var ute. Fick t o m aktiverat min bror som från insidan satt och försökte hjälpa mig styra ut hela paketet ner under motorn. Kylaren är fin och tät utan skador, så den åker in i sin fulla form. Men plåtarna var rejält fula, så det får lite övergång. Ska väl få en dust med lite grön / svart täckfärg sen också. Men när det väl var tomt och fritt så kom bulten ur så himla fint och snällt. Trots hatet för "grispittar" så köpte jag en grövre variant på vår blåa varuhus (biltema). Värmde loss först lite, borrade ur och bara drog ur den oförskämt enkelt. Frågan nu: ska jag fästa den likadant eller använda de icke brukade fästhålen? Som sagt, funderar på om man ska bygga/köpa ett fäste eller montera det som det satt innan? Ska på jakt efter rätt tum bultar iaf oavsett. Kikade också på kylargardinen som satt kvar, trodde den var bortplockad. Men var bara kedjan som gått av. Funderar på att göra i ordningen den innan det blir återmontering. Hur har ni på era bilar? Har ni dem kvar? Lite nya grejer som skall in i bilen i samband nu då. Sambon är extra glad över den nya baklampan istället för den trasiga som sitter där idag. Fick också tag på två stycken rostfällor... Eller jag menar reservdunkshållare. Det ökända rosthotet som hängde under karossen bakom föraren. Tänkte göra mig ett projekt av att göra i ordning dem och montera på våra bilar på ett "rostsäkertsätt" Så har någon tips eller idéer för hur det ska skyddas från det bruna helsiket. Så tar jag tacksamt emot det (påminnelse till mig själv att köpa en Hi-lift!! samt skapa längre armar till pallbockarna för liknande jobb där chassiet behöver hänga löst.) Extra klossar bakom hjulen, samt tre punketer vilande fram så stod den riktigt still. Men kändes, si-sådär. Som sagt tvingade jag med mig bror ut ifall något hände. Som nämnt ovan, härnäst ska det göras i ordning och sättas tillbaka kylare, generator osv. Byte lite packningar och smått och gott som vi fick med oss från Teigen samt oljebyte igen, krigaren har rullat tappert i sommar och nu blir det översyn sen inför höstens äventyr. Och så fort den brummar igen, lovar jag att byta däcken!!! Roger över, roger ut!
  15. Varit några veckor med fullt upp. Mängder med jobb, sedan försöka förbereda flera fordon inför Bengtsfors Military Meet. Helgen var lyckad, allt höll nästan. Vi konstaterade att dieselvärmaren till Vikingen drog betydligt mer ström än vi trodde, så får kompletteras med ett elverk. Tyvärr ingen terrängslinga i år, men fick lagt i alla hjulen och klättrat upp och ner lite med bilen för första gången iaf bakom parken. Uppdaterar med lite bilder nedan, svårt att komma ihåg att ta kort i år. Hade fullt upp att prata med folk och krypa ner i motorhuvar. Fick stora nöjet att köra runt lite TGB30 för första gången, så C-kort lockar nu Välkommen till Dalsland gott folk! I år härjades det på "inhägnat område" Vår del av campen med sällskap av träffens enda MB. Vår flotta. Vikingen uppställd med tillhörande värmeaggregat, drar mer ström än fotogen/diesel Farsgubben "Farbror Bertil" i sitt esse med att skapa lite bespisning. Skam för honom, att blanda vadmalsbyxor med m/59! Trubadur på kvällen, han må ha spelat på kvarterskrogar och pizzerior.. Men aldrig i en trossvagn! Flygbasledningen samt startgrup säve infann sig. Intresant willys projekt med två drivande bakaxlar, lämnade ett tydligt rökmål i skogen! Har en förkärlek för udda lastbilar, denna dragare var otroligt vacker. Känns orättvist att behöva C kort för denna, min sambo har dessutom sagt att jag inte får köpa någon förrän vi flyttat till gård... typiskt. Två scanior, en startbil samt en ryss? Före detta parkering, tur att de har gröna väghyvlar och bulldozers att återställa med Inte alla hade samma tur, men det mesta löser sig tillslut efter band och hjulbyte. Bilen lastad för hemfärd med inköp. Teigen var otroligt hjälpsam som kom ner med ett lass åt oss. Får avsluta uppdateringen från Bengtsfors med en hedersbild på Vikingen. Missat att fota och dokumentera lite om gubbens renovering i skåpet, golvet var helruttet så han har byggt om det. Får komma i en senare uppdatering. Komplettering.... Missade delarna nedanför. Min första valp camping kan man ju inte bara låta bli att dokumentera!! Bårupphängningen jag gjorde klarade mig utmärkt. dvs +110kg. Så mer än nöjd faktiskt. Får se till att minska den siffran i framtiden. Isoleringen gjorde sitt, men finns lite mer att jobba på. Bodde med fotogenlampa på, under natten samt försvarets sjukvårdstäcke. Hade inga bekymmer med att det blev rått eller kallt. Hade extra kamin ifall att, men den behöver jag inte gå upp och starta. Har en eberspächer liggande från en volvo 940 som har gått på just bensin. Funderar på om det är något att bygga in för framtiden. Vi får se. Sen hittade vi lite bra ha saker. Farsgubbens valp ska få sig nytt avgas och Teigen hade svenskt liggande med utblås på rätt ställe, samt även takdelen. Så varför inte Fick mig också snökedjor till min bil, då farsgubbens har sina orginal kvar. Övrigt smått och gott var. * styrdämpare - till farsgubbens valp. * Reservdunkar - 2 per fordon. * Mörkerbelysning - till farsgubbens fordon. * Slangar, dunkhållare, fästen diverse saker man inte kunde ungdå.
×
×
  • Create New...