Jump to content

Hultebergarn

Korpral
  • Content Count

    48
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Hultebergarn last won the day on September 1 2019

Hultebergarn had the most liked content!

Community Reputation

70 Excellent

About Hultebergarn

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Sjuntorp

Recent Profile Visitors

256 profile views
  1. Hej! Ligger såhär i semestertider och spånar på något kul att hitta på med terrängbilen. En av alla ”smådefekter” min bil har är rost i golvet. Det är inga stora hål, men några av dem möjliggör att det stänker in från framhjulen vid körning. Någon som har gett sig på att byta ut plåten därbak? Det är primärt i passagerarhalvan jag funderar på. Tips på tillvägagångssätt mottages:)
  2. Vägen är inte min utan ägd och nyttjas till största del av en stor skogsbonde (Stundtals halvgrinigt). Samma gubbe som äger marken runt min gård, och som jag givetvis vill hålla mig väl med. Mötte nämligen ett par grabbar på fyrhjuling här i helgen, som nervöst frågade om jag var markägaren. De såg lite lättade ut när jag svarade nej. Det jag vill komma fram till är om det finns skogsvägar av sämre karaktär som man får köra på. Eller upphör det att vara väg när skicket är kass? Tänker på de trevliga overlandingfilmer (svenska) som finns där det körs en del på skogsvägar. Har markägarfrågan rets ut i förväg här tror ni? Annars är det väl lite modigt att lägga upp det på Youtube?
  3. Hej! Hur skall man resonera och tolka terrängkörningslagen? Har här hemma en grusväg som efter en vändplan fortsätter på en mindre skogsväg som är anlagd, alltså inte bara två hjulspår. Vägen används numera för skogsbruk, men var nog ursprungligen vägen in till ett torp som ännu finns kvar( dock obebott sedan långt tillbaka). Vägen blev totalförstörd av skotare förra året, men återställdes sedan hjälpligt. Detta måste ursprungligen ha varit huvudvägen till torpet, men när anses vägen återigen vara terräng? Nedan är en bild (om än suddig) på hur vägen är just nu.
  4. På min 11bil satt det en 12v winch monterad vid köpet. Då det inte följde med batterier till bilen var den inte ansluten. Har på grund av nojjighet inte kopplat in winchen mer än för provkörning och då över ett av batterierna. Vad tror ni är den minst sämsta lösningen? Köra winchen på 24v och hoppas på det bästa, köra på ett av batterierna och även där hoppas på det bästa? Eller köpa ytterligare ett 12v batteri till winchen och köra någon form av 24 till 12 adapter som tål parallell last samt kan ladda batteriet? Och ja, givetvis kan jag ju köpa en 24 volts winch, men kan man få till en fungerande lösning med befintlig så sparar man ju en del pengar. Föregående ägare bör ju ha använt winchen, så någon av ovanstående lösningar måste ha fungerat för honom.
  5. Har varit vid sjön många gånger. Riktigt fint ställe:) mest imponerande var nog första gången jag var där (för kanske 25 år sedan), tyckte då när vi åkte, att vägen aldrig tog slut samt att den blev allt sämre sista lilla biten. När vi väl kom fram så stod där en tysk med husvagn. Hur f-n hade han hittat dit? Detta var ju i princip för internet uppfanns, så han kan ju inte ha googlat fram sjön. Rörande sovning så funderar jag på att bygga någon form av fällbar säng som man kan lägga liggunderlaget på. Nu har jag ju en anledning att ta tag i detta projekt:) var även inne på att köra med hammocken inne i bilen. Men den är nog lite för lång.
  6. Har ni övriga gjort så att bilen är bäddbar, eller kör ni tält eller liknande?
  7. Detta låter ju riktigt intressant:) Nära att åka också:) Men bada i april???
  8. Låter ju onekligen som en trolig felorsak även på min bil. Hoppas på lite mektid i helgen. Hade när jag körde ett vinande som jag inte riktigt kände igen. Samma vinande som när jag kör med fyrhjulsdrift på traktorn. Kanske skall palla upp alla hjul och se vilka hjul som snurrar? Är man modig så kan man ju palla upp den helt och lägga i växel med motorn igång. Då ser man ganska snart om fyrhjulsdriften går in när man jocksar på slangarna.
  9. Bara så att jag är helt med. Lyser lamporna för diff samt fyrhjulsdrift enbart när funktionen är faktiskt aktiverad? Med andra ord, när man saknar vacuum så går det inte att få lamporna att för diffspärr att lysa. Eller aktiveras lampan när man vrider på vreden oavsett om vacuum finns eller inte.
  10. Ja, det låter ju som en trolig problemkälla. Hur är det med indikerings lampan för fyrhjulsdriften, lyser den alltid om fyrhjulsdrift är inkopplad, alltså även vid vacuumläcka? Eller är det enbart när man trycker på knappen alternativt kör på lågväxel? Fick inte lampan att tändas varken på knapp eller lågväxel för ett tag sedan. Men när jag löste elfelet funkade lampan igen. Blev lite fundersam på varför, då felen enligt elschemat inte hängde ihop. Samt att elfelet nog har funnits sedan jag köpte bilen, men lampan för fyrhjulsdrift har fungerat i alla fall sporadiskt. Får börja rota i slangarna till att börja med:)
  11. Har nu lagt några mil på mätaren(och några kronor på bensinkontot), utan några bekymmer. Har dock noterat en sak som gör mig lite orolig. Inför besiktningen slängde jag på pildäck bak då jag har en tveksam skada på ett av mina super swampers. Påväg hem från besiktningen lät det som att jag körde över en sten, körde i ett potthål eller liknande då det ”slog till” i bakvagnen. Såg dock inget i backspegeln. Samma sak hände igen påväg till bondens dag i morses, då han jag heller aldrig se något i spegeln. Påväg hem senkommen även samma klonk, smäll när vi körde ut från parkeringen. Denna gång konstaterade jag att det var slät asfalt. Har kollat däcken runt om nu och allt ser ok ut. Så vad sjutton kan det vara? Någon som har varit med om något liknande? Har ju lite olika dimension fram och bak på bilen, men borde ju inte göra något så länge man enbart kör på bakhjulsdrift. Eller gör jag en tankevurpa här? Fyrhjulsdriften går ju in vid bromsning. Den kanske har hängt sig? Hör dock hur ventilen pyser. Någon som har tips vart jag skall börja leta?
  12. Hej! Är det någon här på forumet som har en hållare till reservdunken att sälja? Och när vi ändå är igång så skulle jag även vara intresserad av två pildäck. Hör av er via pm:)
  13. Så blev det äntligen dags för besiktning nummer två. Lite nervöst måste jag säga. Hade som längs kört en mil utan att stanna. Nu var det två mil att åka. Men bilen höll ihop hela vägen, och gick igenom med blankt papper. Även på denna besiktningsstation var det inte möjligt att lyfta upp axlarna, men här jobbade det betydligt mer välvilliga killar. Så med brytjärn konstaterades det att inget glapp fanns. Co var fortfarande lite hög, men även här gjorde grabbarna sitt bästa för att få den godkänd (läs varnade för kung och fosterland). Så den hamnade med nöd och näppe på rätt sida gränsen.
×
×
  • Create New...