Jump to content

Hultebergarn

Korpral
  • Content Count

    41
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Hultebergarn last won the day on September 1

Hultebergarn had the most liked content!

Community Reputation

63 Excellent

About Hultebergarn

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Sjuntorp

Recent Profile Visitors

140 profile views
  1. Låter ju onekligen som en trolig felorsak även på min bil. Hoppas på lite mektid i helgen. Hade när jag körde ett vinande som jag inte riktigt kände igen. Samma vinande som när jag kör med fyrhjulsdrift på traktorn. Kanske skall palla upp alla hjul och se vilka hjul som snurrar? Är man modig så kan man ju palla upp den helt och lägga i växel med motorn igång. Då ser man ganska snart om fyrhjulsdriften går in när man jocksar på slangarna.
  2. Kanon:) då får felsökningen påbörjas.
  3. Bara så att jag är helt med. Lyser lamporna för diff samt fyrhjulsdrift enbart när funktionen är faktiskt aktiverad? Med andra ord, när man saknar vacuum så går det inte att få lamporna att för diffspärr att lysa. Eller aktiveras lampan när man vrider på vreden oavsett om vacuum finns eller inte.
  4. Ja, det låter ju som en trolig problemkälla. Hur är det med indikerings lampan för fyrhjulsdriften, lyser den alltid om fyrhjulsdrift är inkopplad, alltså även vid vacuumläcka? Eller är det enbart när man trycker på knappen alternativt kör på lågväxel? Fick inte lampan att tändas varken på knapp eller lågväxel för ett tag sedan. Men när jag löste elfelet funkade lampan igen. Blev lite fundersam på varför, då felen enligt elschemat inte hängde ihop. Samt att elfelet nog har funnits sedan jag köpte bilen, men lampan för fyrhjulsdrift har fungerat i alla fall sporadiskt. Får börja rota i slangarna till att börja med:)
  5. Har nu lagt några mil på mätaren(och några kronor på bensinkontot), utan några bekymmer. Har dock noterat en sak som gör mig lite orolig. Inför besiktningen slängde jag på pildäck bak då jag har en tveksam skada på ett av mina super swampers. Påväg hem från besiktningen lät det som att jag körde över en sten, körde i ett potthål eller liknande då det ”slog till” i bakvagnen. Såg dock inget i backspegeln. Samma sak hände igen påväg till bondens dag i morses, då han jag heller aldrig se något i spegeln. Påväg hem senkommen även samma klonk, smäll när vi körde ut från parkeringen. Denna gång konstaterade jag att det var slät asfalt. Har kollat däcken runt om nu och allt ser ok ut. Så vad sjutton kan det vara? Någon som har varit med om något liknande? Har ju lite olika dimension fram och bak på bilen, men borde ju inte göra något så länge man enbart kör på bakhjulsdrift. Eller gör jag en tankevurpa här? Fyrhjulsdriften går ju in vid bromsning. Den kanske har hängt sig? Hör dock hur ventilen pyser. Någon som har tips vart jag skall börja leta?
  6. Hej! Är det någon här på forumet som har en hållare till reservdunken att sälja? Och när vi ändå är igång så skulle jag även vara intresserad av två pildäck. Hör av er via pm:)
  7. Så blev det äntligen dags för besiktning nummer två. Lite nervöst måste jag säga. Hade som längs kört en mil utan att stanna. Nu var det två mil att åka. Men bilen höll ihop hela vägen, och gick igenom med blankt papper. Även på denna besiktningsstation var det inte möjligt att lyfta upp axlarna, men här jobbade det betydligt mer välvilliga killar. Så med brytjärn konstaterades det att inget glapp fanns. Co var fortfarande lite hög, men även här gjorde grabbarna sitt bästa för att få den godkänd (läs varnade för kung och fosterland). Så den hamnade med nöd och näppe på rätt sida gränsen.
  8. Hej! Saknar silen/nätet i tankpåfyllningen. Någon som har förslag på en alternativ lösning? Tatanka har en sil på sin sida, men strax över 600kr kändes lite väl dyrt.
  9. Börjar närma sig besiktning nr 2 nu:) har justerat ner halvljuset så det motsvarar det som var ok, tutan fick lite nya kablar, samt att jag såg över elen. Visade sig att kabel 5 hade lossat från mörkläggningsvredet och detta resulterade i att postitionsljus mm bara fungerade med motorn igång samt enbart på halvljus. Fick även bytt luftfiltret. Hade för mig att det var bytt när vi såg över bilen efter inköpet, men tydligen inte. Filtret var helt igensatt. Efter provkörning hade bilen märkbart mer ork. Så det borde nog göra gott för co halten. Enda orosmomentet nu är ett av bakhjulen. Är en gren eller sten som har fläkt upp en flik i däcksidan. Ser lite o bra ut. Desvärre har min extra uppsättning hjul ett udda däck, så jag får väl byta bakhjulen för besiktning. Vill minnas att besiktningen vill ha samma hjul på respektive axel?
  10. Lät AD bildelar ta hem ett. Nummer 331lx285. Det var som ersättning för det volvofilter som satt i bilen nu med nummer 681609. Kostade 103kr
  11. Någon som har koll på på vad som gäller för filter på biltema nu för tiden? Hittar inte numret ovan.
  12. Antar att du menar Dekra på kardanvägen? Hade tid bokad där, men den blev ombokad då killen var sjuk. Tog då en tid i Lilla Edet då jag var så jädra sugen på att få det gjort. Tog till och med ledigt från jobbet... Skall se över de punkter jag kan ordna själv. Sedan skulle jag vilja löst CO halten på rätt väg då jag upplever att den suger i sig lite väl mycket bensin. Är själv helt okunnig på förgasare.
  13. Ett första försök till besiktning gjort, med blandat resultat. Var en ung kille som besiktigade, och detta var hand första Tgb. Så han frågade om bromsprov, där jag förklarade att det görs på väg. Så ut på en liten sväng. Där konstaterades att tutan tydligen hade slutat fungera men bromsar torkare samt spolare funkade. Därefter avgasvärde, och där hade jag CO6,5( trots ca 25% E-85) In på lyften för att konstatera att höger halvljus stod lite högt. Han frågade därefter vart chassinumret satt. Och insåg då att jag inte hade en susning. Bilen hissade då upp för att se om vi kunde hitta något, vilket vi inte gjorde. Killen insåg då också att bilen pga portalaxlarna var för hög för att han skulle kunna lyfta den. Så han föreslog att vi avbröt besiktningen och att jag bokade en ny tid vilket jag gjorde. Så nu har jag en liten arbetslista. fixa tutan fixa CO2 fixa halvljuset få fram chassinummer får nog även se över elen generellt då det känns lite ostabilt.
  14. Lyckades till slut lirka loss munstycket. Så nu har jag säkert spolat igenom en liter i systemet utan bekymmer:kr
×
×
  • Create New...