Jump to content

sdt

Korpral
  • Content Count

    46
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

sdt last won the day on March 19

sdt had the most liked content!

Community Reputation

97 Excellent

About sdt

  • Rank
    Member

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.youtube.com/littleshopoffredrik

Profile Information

  • Location
    Malmö

Recent Profile Visitors

123 profile views
  1. Ja, jag misstänker att det skulle kunna bli populärt. Jag ska försöka fixa en måttsatt ritning.
  2. Kanonbra, tack för råden!
  3. Haha! Det har jag inte, men det går ju klart att göra. Där är dock en hel del meckande, det är inte riktigt bolt-on. Jag funderade dock på att kanske ta fram någon form av kit som är mer eller mindre bolt-on om det finns intresse för det. Men jag tänkte konvertera bak också, så får vi se sedan.
  4. Hallå töser och pågar! Nu är det så att det har blivit lite problem här... Runt juletid var jag och sonen ute och sladdade i snön när framhjulen plötsligt bromsade för att sedan helt låsa sig. Det gick att få det att släppa genom att backa nån meter. Jag gjorde bedömningen att det var trumbromsarna som bråkade och eftersom jag ändå tänkt modifiera till skivor fram så var det inte riktigt så nedslående. Sagt och gjort. Den senaste tiden har gått åt till att fixa skivor fram. Härom dagen blev det klart och provkörning påbörjades. När jag efter en stund hoppade ur och vred om frihjulsnaven kom jag inte merän en halvmeter innan hjulen låste sig igen. Suck... Nåja, den goda nyheten är att jag har sjukt bra bromsar. Den dåliga är att lagren till ingående axel i framdiffen har skurit. Varför? Jo, där var ingen olja. Noll! Förmodligen har tidigare ägare dränerat den och sen har jag missat att fylla på när jag köpte den. Har något svagt minne av att han kan ha nämnt det vid köpet. Jag har bara helt missat att kolla det. Så nu ska jag bara laga diffen, sen ska det gasas! Tips på hur jag enklast fixar problemet och var jag kan få tag på lager tar jag tacksamt emot!
  5. Aha, jag antog att C202-axlarna gjorde varvtalet lägre eftersom C202an är mer anpassad för väg-körning, men det är alltså tvärt om? Jag får ta en runda imorgon med gps-hastighet och kolla motorvarvet, men det känns som att det skulle funka ganska bra med 4-växlat.
  6. Också en intressant tanke! Från början var tanken att byta till en dieselmotor och därför kom jag in på växellådsbyte. Nu när det blev en bensinare istället finns ju inte samma behov av en 5e växel. Man kanske helt enkelt skulle behålla originallådan och slippa flytta fram motorn. Ang. varvtalet verkar det stämma ungefärligt på min. Men enl. uppgift ska min ha axlar från 903an, så jag tycker den borde varva mer i så fall. Kan klart bero på däcksstorlek också.
  7. Eile, Tack för förklaringen gällande lådorna. Och framför allt tack för tipsen om bygget. Så många gånger jag stört mig på att man inte kommer åt motorn från sidorna. Att montera avtagbara plåtar kommer högt upp på listan. Det kommer att underlätta mycket, särskilt nu när jag ska ha i en större motor.
  8. Efter en hel del möda och en hel del regn är nu motor och elsystem ute ur S40n. Ännu är det inte bestämt när jag ska börja på motorbytet i Valpen utan det får ta den tid det tar. Det är ju en ganska rejäl pjäs, särskilt på bredden, så jag räknar med att det blir en hel del modifierande innan den sitter på plats. Växellådan är inköpt också, en M45 med overdrive (om jag inte minns fel). När jag mätte den visade det sig att den var ca 130mm längre än original-lådan (M40). Med adapterplattan blir måttet ca 140mm. Planen är att Valpen ska hissas upp tillräckligt, framaxeln monteras bort och sedan ska den nya motorn rullas in under med hjälp av någon vagn. Sen får den väl hissas upp på plats genom talja monterad inne i Valpen. Låter rätt enkelt i teorin...men kan nog bjuda på en del utmaningar och vara ganska tålamodsprövande. Vi får se helt enkelt!
  9. När jag köpte min bil så satt ingen chokearm på förgasaren. Därför vet jag inte i vilken vinkel choken ska stå och jag misstänker att detta är en anledning till min höga bränsleförbrukning. Så är det någon som utifrån bilderna kan säga när den roterande delen står i nolläge i förhållande till den fasta delen? Samt även hur mycket chokearmen rör sig (i grader) från noll till full choke? Jag har försökt att rotera den med motorn igång, för att på motorns gång försöka utreda hur den ska stå, men blir inte klok på det.
  10. Idag kom ett paket! Det ligger ju inte överst på listan, men det var lika bra att beställa skivorna nu. Så att de finns här när jag bestämmer mig för att sätta igång med ombyggnationen från trummor. Skivorna är till en Suzuki Samuraj om jag inte minns fel. Artikelnummer på bildelaronline24.se är 82B0147 ADK84327 Lika mycket för andra som en minnesanteckning för mig själv.
  11. Fin puts på grejorna, mycket trevligt projekt!
  12. Snyggt! Vilken skillnad det blev med de nya däcken!
  13. Då var vintern räddad! Jag har länge gått och funderat på motorbyte i valpen och nu är en donatorbil inhandlad. Min tanke från början har varit en dieselmotor, men istället har en S40 2.0T inhandlats för ändamålet. Det kommer bli tajt och ev. får jag modifiera insuget och generatorfästet för att få ner alltihop i det något för trånga motorutrymmet, men det ska gå. Tanken är att den ska passas ihop med en M46-låda med hjälp av en adapterplatta. Anledningen till att jag köpte en hel bil är att jag då kan ta allt som jag behöver till motorbytet (motorn, generator, AC, servopump, ecu mm.). Inte för att ACn ska användas just nu men det kan vara bra för framtiden Dessutom behöver jag en hel del annat från bilen. Framsätena ska hamna som baksäten i valpen så att båda ungarna ska kunna hänga med. Jag kommer förmodligen ta värmepaketet. Och sen har jag även beställt bromsskivor så jag kommer kolla om jag kan använda oken från S40n till konverteringen. När jag nu var ute och tog bilderna på motorn och låste upp bilen slår det mig att jag kanske ska ta även centrallåset. Det hade ju onekligen varit najs med c-lås på valpen. Stora planer...vi får se vad som blir gjort och vad som inte blir det...det kommer förmodligen bli en hektisk vinter... Ordningen ligger i nuläget som följer, men kan komma att ändras Steg 1 Slakta donatorn och göra mig av med resterna Konvertera till bromsskivor Byta motor och värmepaket Montera S40 framsäten bak i valpen Steg 2 (Om tid, ork och intresse finns) Servostyrning AC Centrallås
  14. Nu tycker jag det är dags för en uppdatering här. Hur går det, är bilen körbar och blir det träff till sommaren 2019?
  15. Det har du ju rätt i. Toe-vinkeln har jag inte kollat så det borde jag såklart göra. I detta fallet försvann dock problemen helt med däckbytet. Jag tror att däcken som satt på var så torrspruckna att de var ovala. Dessutom rejält obalanserade. Har varit uppe i närmare 100 utan några som helst problem med de nya däcken. Styrdämparen var slut, satt löst och monterades därför bort helt. Verkar inte som att den behövs i nuläget.
×
×
  • Create New...