Gå till innehåll

sdt

Sergeant
  • Innehålls Antal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    9

sdt senast vann den dag 6 Januari 2020

sdt hade det mest gillade innehållet!

Om sdt

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.youtube.com/littleshopoffredrik

Profile Information

  • Hemort
    Malmö

Senaste besökare till profilen

827 profilvisningar

sdt's Achievements

Member

Member (1/1)

123

Anseende bland gemenskapen

  1. Bra att veta att det finns kunskap och bra maskinpark, det ska jag helt klart hålla i minnet. För min del är det såhär att jag gärna delar med mig av ritningen och bilder på hur jag byggt mina bromsar. Att däremot tillverka till andra eller sätta ihop kit och sälja får någon annan göra. Jag vill inte ligga vaken på nätterna och fundera på om bromsarna håller på andras bilar...det räcker att jag gör det med min egen Sen är det även så att denna versionen av bromskonverteringen nog får kallas v1.0 Jag är helt enkelt inte 100% nöjd med den. Mest för att oken är för stora för att man ska kunna använda originalfälgar, samt att de sticker utanför bromsskivans centrum (i bredd), vilket för oss till mitt nuvarande projekt. I I V Vad jag pysslar med på min bil är nog mindre spännande än vad det låter som. Jag håller på att tillverka spacers pga att jag inte får på de fälgar jag helst vill använda eftersom de tar i bromsoket.
  2. Nja, det kan du väl kanske ha rätt i att det är dags för en uppdatering. Jag ska ta itu med att lägga upp en ritning på adaptrarna till bromsoken, men eftersom jag måste måtta får det bli när jag ändå har av dem. Men jag håller på med en sak som innebär att de måste demonteras så det kan nog kanske komma en skiss snart...om inte något annat kommer i vägen
  3. Tack! Ja det börjar väl likna nåt tycker jag. Det är ju fortfarande långt kvar innan bilen börjar närma sig något slags slutresultat, men det är på väg åt rätt håll. Det största problemet nu är att få karossen någorlunda tät. Det läcker som ett såll runt bakdörren och sidodörrarna, vilket gör att det nästan alltid är fuktigt på golvet i bilen. Planen just nu är att bygga nya sidodörrar som är något större, både för att kunna täta ordentligt och för att få det lättare att kliva in och ut. Men vi får se vad jag bestämmer mig för till slut.
  4. Det har hänt en hel del sedan sist. Efter ca 1 år är nu äntligen 4-hjulsdriften tillbaka. Problemet löstes genom att jag köpte en hel begagnad axel, flyttade över lite fästen och gjorde iordning. De senaste dagarna har valpen blivit flitigt använd, det är så grymt skönt att problemet är löst! Något som också hunnits med sedan sist är att bygga förvaringslådor och plant upphöjt golv. Dessutom håller jag på att göra i ordning fälgar till nya däck. Och en Hi-Lift har jag också skaffat.
  5. Jag tänkte göra en röjning här hemma och har en hel del valpsaker som ligger och tar plats. Eftersom min bil är en blandning mellan C202 och 903 så vet jag inte exakt vilka delar som är till vilken bil, men hör av er vid intresse så kan vi kanske lista ut det tillsammans. Pris diskuteras Det som finns är bland annat: 4st originalfälgar med slitna däck på Whitespokefälgar 15" (kassa däck) 2 olika kylare i dåligt skick (renoveringsobjekt) Bromstrummor Bromsbackar (använda) Växellåda med fördelningslåda Bladfjädrar Drivaxlar Fredrik 0704 838334
  6. Ja, jag misstänker att det skulle kunna bli populärt. Jag ska försöka fixa en måttsatt ritning.
  7. Kanonbra, tack för råden!
  8. Haha! Det har jag inte, men det går ju klart att göra. Där är dock en hel del meckande, det är inte riktigt bolt-on. Jag funderade dock på att kanske ta fram någon form av kit som är mer eller mindre bolt-on om det finns intresse för det. Men jag tänkte konvertera bak också, så får vi se sedan.
  9. Hallå töser och pågar! Nu är det så att det har blivit lite problem här... Runt juletid var jag och sonen ute och sladdade i snön när framhjulen plötsligt bromsade för att sedan helt låsa sig. Det gick att få det att släppa genom att backa nån meter. Jag gjorde bedömningen att det var trumbromsarna som bråkade och eftersom jag ändå tänkt modifiera till skivor fram så var det inte riktigt så nedslående. Sagt och gjort. Den senaste tiden har gått åt till att fixa skivor fram. Härom dagen blev det klart och provkörning påbörjades. När jag efter en stund hoppade ur och vred om frihjulsnaven kom jag inte merän en halvmeter innan hjulen låste sig igen. Suck... Nåja, den goda nyheten är att jag har sjukt bra bromsar. Den dåliga är att lagren till ingående axel i framdiffen har skurit. Varför? Jo, där var ingen olja. Noll! Förmodligen har tidigare ägare dränerat den och sen har jag missat att fylla på när jag köpte den. Har något svagt minne av att han kan ha nämnt det vid köpet. Jag har bara helt missat att kolla det. Så nu ska jag bara laga diffen, sen ska det gasas! Tips på hur jag enklast fixar problemet och var jag kan få tag på lager tar jag tacksamt emot!
  10. Aha, jag antog att C202-axlarna gjorde varvtalet lägre eftersom C202an är mer anpassad för väg-körning, men det är alltså tvärt om? Jag får ta en runda imorgon med gps-hastighet och kolla motorvarvet, men det känns som att det skulle funka ganska bra med 4-växlat.
  11. Också en intressant tanke! Från början var tanken att byta till en dieselmotor och därför kom jag in på växellådsbyte. Nu när det blev en bensinare istället finns ju inte samma behov av en 5e växel. Man kanske helt enkelt skulle behålla originallådan och slippa flytta fram motorn. Ang. varvtalet verkar det stämma ungefärligt på min. Men enl. uppgift ska min ha axlar från 903an, så jag tycker den borde varva mer i så fall. Kan klart bero på däcksstorlek också.
  12. Eile, Tack för förklaringen gällande lådorna. Och framför allt tack för tipsen om bygget. Så många gånger jag stört mig på att man inte kommer åt motorn från sidorna. Att montera avtagbara plåtar kommer högt upp på listan. Det kommer att underlätta mycket, särskilt nu när jag ska ha i en större motor.
  13. Efter en hel del möda och en hel del regn är nu motor och elsystem ute ur S40n. Ännu är det inte bestämt när jag ska börja på motorbytet i Valpen utan det får ta den tid det tar. Det är ju en ganska rejäl pjäs, särskilt på bredden, så jag räknar med att det blir en hel del modifierande innan den sitter på plats. Växellådan är inköpt också, en M45 med overdrive (om jag inte minns fel). När jag mätte den visade det sig att den var ca 130mm längre än original-lådan (M40). Med adapterplattan blir måttet ca 140mm. Planen är att Valpen ska hissas upp tillräckligt, framaxeln monteras bort och sedan ska den nya motorn rullas in under med hjälp av någon vagn. Sen får den väl hissas upp på plats genom talja monterad inne i Valpen. Låter rätt enkelt i teorin...men kan nog bjuda på en del utmaningar och vara ganska tålamodsprövande. Vi får se helt enkelt!
×
×
  • Skapa nytt...