Jump to content

pbv301

Korpral
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

pbv301 last won the day on November 25

pbv301 had the most liked content!

Community Reputation

36 Excellent

About pbv301

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Sundsvall
  • Interests
    PVRBTGB B RBS56

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för svaren, då har vi fått förklaringen till varför det är som det är. /pbv301
  2. Vad som ser ut att vara en väldigt fin/helt original Volvo N86/Lastterrängbil 941 4x4 1969 med kran och fast flak;https://www.blinto.se/auction/Volvo-941 ... 0672-22228/pbv301
  3. Smorde upp låsen på min PVrobotTGB (1111 med bakdörrar) och kunde konstatera att bägge dörrarna på vänster sida bilen inte gick låsa innifrån. Dvs inre handtaget går inte föra framåt/nedåt för att låsa, bara bakåt/uppåt för att öppna dörren. Nu kan man ju tycka att det är överkurs att låsa dörrarna på en öppen bil. Nyfiken som man är så tog jag ändå bort dörrsidan och kunde konstatera att det i den del av låset som inre handtaget sitter i finns en försänkt M4 skruv som spärrar handtaget från att röras framåt/neråt. När jag tog bort skruven så gick dörren låsa. Någon ann
  4. Skulle överväga TGB30 före TGB40 om du inte absolut behöver flaklängden/lastkapciteten. Lägre kostnader i minskad bränsleförbrukning pga lägre vikt och en axel mindre, + lägre kostnader om du ska uppgradera till moderna däck (vilket blir ett stort lyft med höjd utväxling). Sedan håller jag med bsvensso, man bör betänka att det handlar om extrema terrängbilar så det bör finnas en uttalad plan för var/hur/när man tänker sig använda denna förmåga. Är fördelningen 99,9% asfalt och 0,1% terräng så kan äventyret lätt bli en plåga. /pbv301
  5. Någon borde rädda denna till eftervärlden... Inte nog med att det är en "okörd" C202, dessutom en kapellvariant som jag aldrig sett tidigare. Eller, vid närmare eftertanke, finns en bild i någon Volvobok tagen på 80-talet på kungen stående vid bakdörren på en C202 med kapell. Kanske är denna bil? https://www.blocket.se/annons/stockholm/Unik_Volvo_Valp_C202/92867949? /pbv301
  6. Brandtgb 921 i originalutförande på Blocket; https://www.blocket.se/annons/halland/volvo_valp_med_drivkarra_921b_mt/91925111 /pbv301
  7. It is a common and widespread missunderstanding that the TGBs for the RBS56 (the PVRBTGB) were made from regular TGB11. They were not, they were made from regular PVPJTGB 1111 where the rear of the body (seam is behind front doors) was removed and a newly made rear body (made by Hägglunds) including a more substantial hydraulic lift for the RBS 56 was fitted. The new rear body has some parts in common with "regular" TGB 11, for example lower parts of rear doors and trunk door, but it is nevertheless a custom made rear body. The re-construction was made at the regiment's workshops (
  8. En liten djupdykning i numren på denna insats... Reservdelskatalogen TGB11/13 ger två nummer på insatserna, dels den ursprungliga "icke-halogen" nr 1566363 och dels den senare ersättaren H4 med nr 1212963. 1212963 satt på/kunde monteras på 140/160/P1800/Amazon/PV/Duett, ja alla med 7" insats och separat parkeringsljus. 1212963 finns hos "alla" Volvoklassiker-handlare, t ex; http://www.motoroldies.se/Shopp/index.php?menuitem=200&Modell=PV&artikel=1212963 https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/stralkastarinsats-h4-volvo-7-12v.html https://v
  9. Kör på 98 med blyersättning, men det hjälpte tydligen inte? Men bilen har inte gått 1000 mil ännu, så o-ringen kan ju ha varit mycket gammal, vem vet... /pbv301
  10. Startade upp 11:an efter vinterns stillestånd i söndags. Startade villigt och lämnade den på tomgång för att backa ut bil nr 2 i garaget. När jag kommer tillbaka ser jag hur det rinnner/droppar intensivt med bensin under bilen... Fort stänga av, vi vill inte ha någon brand här inte. Här visar sig nyttan med forum i allmänhet och detta forum i synnerhet. Visst hade jag läst om något vanligt fel som visar sig genom besinläckage under förgasarna? Jodå, mycket riktigt. Lokaliserade den läckande bottenpluggen, hade ingen o-ring i korrekt dimension 15,54x2,62, men 16x3 funkade.
  11. Som jag har uppfattat det så bestod mörkläggingsbelysning fram till någon gång mitten 60-talet av en lykta med skärm framåt, en vit rund positionslykta framåt och två runda små bakåt. Bilder på Valpar/TGB903 från tidigt 60-tal är bestyckade på det sättet, se t ex; https://digitaltmuseum.se/011013048429/60-hk-1-2-t-terrangpersonlastbil-volvo-903-kallad-valpen https://digitaltmuseum.se/011014318910/enligt-notering-grabbar-tillbaka-fran-manover-4-3-60 Den ordinarie orange-/röda vanliga baklyktan var separat. När L3315/Raptgb 9033 kom under andra halvan av 60-talet så mo
  12. Återkom gärna med ett nr. Hade fått intrycket att dessa Kone inte längre gick uppbringa. /pbv301
  13. En tråd till; /pbv301
  14. If you have a Swedish registration number for the vehicle you can check here; https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon/Fordonsuppgifter Under "Status" there is "Påställt första gången" and a date. That is the date when (for ex-military vehicles) they were first registered by the military (most often between 1975 and 1979). Under "Sammanfattning" there is "Fordonsår" and that is as mentioned earlier in most cases 1975 for the TGB 11 (4x4) and TGB 13 (6x6). The TGB 20 (flatbed with back-to-back seats), from where your pictured sign originate
  15. Här har du en huvudcylinder till ifall du behöver en i reserv. https://www.tradera.com/item/1005/385545785/ny-huvudbromscylinder-lockheed-2-volvo /pbv301
×
×
  • Create New...