Jump to content

pbv301

Korpral
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

pbv301 last won the day on March 4

pbv301 had the most liked content!

Community Reputation

31 Excellent

About pbv301

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Sundsvall
  • Interests
    PVRBTGB B RBS56

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. It is a common and widespread missunderstanding that the TGBs for the RBS56 (the PVRBTGB) were made from regular TGB11. They were not, they were made from regular PVPJTGB 1111 where the rear of the body (seam is behind front doors) was removed and a newly made rear body (made by Hägglunds) including a more substantial hydraulic lift for the RBS 56 was fitted. The new rear body has some parts in common with "regular" TGB 11, for example lower parts of rear doors and trunk door, but it is nevertheless a custom made rear body. The re-construction was made at the regiment's workshops (Miloverkstäder), possibly at a few select ones that specialized in this procedure. So every PVRBTGB (be it first or "B" version) is a previous PVPJTGB 1111. It is logical when you think of it; in the 1990's the 1111 with it's 9 cm anti-tank gun was obsolete and no longer effective on contemporary armour. There were a lot of 1111 available, many in good condition since "combat vehicles" often spent long periods in storage ("mobförråd") and got less usage/miles than everyday "daily runners" like the TGB 11. The attached picture is an extract from the repair journal of my truck, a PVRBTGB B RBS 56 that began service as a PVPJTGB 1111 in 1978 and after (only) 5852 km in 1996 was re-constructed to carry RBS 56 by the "Miloverkstad" in Skövde. /pvb301
  2. En liten djupdykning i numren på denna insats... Reservdelskatalogen TGB11/13 ger två nummer på insatserna, dels den ursprungliga "icke-halogen" nr 1566363 och dels den senare ersättaren H4 med nr 1212963. 1212963 satt på/kunde monteras på 140/160/P1800/Amazon/PV/Duett, ja alla med 7" insats och separat parkeringsljus. 1212963 finns hos "alla" Volvoklassiker-handlare, t ex; http://www.motoroldies.se/Shopp/index.php?menuitem=200&Modell=PV&artikel=1212963 https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/stralkastarinsats-h4-volvo-7-12v.html https://vparts.se/se/stralkastare-till-volvo-amazon-h4.html https://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.17974.38749/h4-insats-7-volvo-vst-for-hogertrafik-typ-sverige Verkar kosta 900-1000 kr/st, men då får man "Volvo-märkta" glas... Tror att dessa samtliga var/är av Bosch tillverkning, ref nr 0 301 600 108. Verkar finnas/ha funnits både med välvda och plana glas? Hellas motsvarighet till 1212963 heter 1A6 002 395-031, precis som 3uba296 angett ovan. https://cat.hella.com/web/public/hella/sv/100000/101466/Strålkastare%2B-%2B-insats/$catalogue/2/$product/1A6%2B002%2B395-031_88/index.xhtml Kuriosa 1: TGB 1111 (öppna PV-jeepen) hade originalmonterat sk "sealed beam" insatser, dvs lampa och insats som en hermetisk enhet där du måste byta alltihop när lampan gick sönder. Kuriosa 2: H4-lampan lanserades 1971 /pbv301
  3. Kör på 98 med blyersättning, men det hjälpte tydligen inte? Men bilen har inte gått 1000 mil ännu, så o-ringen kan ju ha varit mycket gammal, vem vet... /pbv301
  4. Startade upp 11:an efter vinterns stillestånd i söndags. Startade villigt och lämnade den på tomgång för att backa ut bil nr 2 i garaget. När jag kommer tillbaka ser jag hur det rinnner/droppar intensivt med bensin under bilen... Fort stänga av, vi vill inte ha någon brand här inte. Här visar sig nyttan med forum i allmänhet och detta forum i synnerhet. Visst hade jag läst om något vanligt fel som visar sig genom besinläckage under förgasarna? Jodå, mycket riktigt. Lokaliserade den läckande bottenpluggen, hade ingen o-ring i korrekt dimension 15,54x2,62, men 16x3 funkade. Snabbt var det fixat! /pbv301
  5. Som jag har uppfattat det så bestod mörkläggingsbelysning fram till någon gång mitten 60-talet av en lykta med skärm framåt, en vit rund positionslykta framåt och två runda små bakåt. Bilder på Valpar/TGB903 från tidigt 60-tal är bestyckade på det sättet, se t ex; https://digitaltmuseum.se/011013048429/60-hk-1-2-t-terrangpersonlastbil-volvo-903-kallad-valpen https://digitaltmuseum.se/011014318910/enligt-notering-grabbar-tillbaka-fran-manover-4-3-60 Den ordinarie orange-/röda vanliga baklyktan var separat. När L3315/Raptgb 9033 kom under andra halvan av 60-talet så monterades två lyktor med skärm framåt och bakåt en ny helröd ROBO kombinationsbaklykta som rymde alla funktioner. Den ersattes på 70-talet av en ny "trekammarvariant" med orange blinkersfält i mitten som också innehåller alla funktioner. Den används än idag. De två främre lyktorna gjordes demonterbara och togs bara fram vid behov, som på t ex TGB11/13/20. Den sats som visas på bilden i inlägget ovan liknar de man ofta ser på Tradera och de är ofta av Civilförsvarets ursprung. De var avsedda att monteras på diverse civila bilar som kallades in. Ofta medföljer kablage, brytare och instruktioner för montering. Sannolikt alltså från perioden före mitten av 60-talet. /pbv301
  6. Återkom gärna med ett nr. Hade fått intrycket att dessa Kone inte längre gick uppbringa. /pbv301
  7. En tråd till; /pbv301
  8. If you have a Swedish registration number for the vehicle you can check here; https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon/Fordonsuppgifter Under "Status" there is "Påställt första gången" and a date. That is the date when (for ex-military vehicles) they were first registered by the military (most often between 1975 and 1979). Under "Sammanfattning" there is "Fordonsår" and that is as mentioned earlier in most cases 1975 for the TGB 11 (4x4) and TGB 13 (6x6). The TGB 20 (flatbed with back-to-back seats), from where your pictured sign originates, are in most cases manufactured later, say early to mid 1980's. It also has five forward gears as opposed to four on the TGB 11 and 13. The sign in your picture is on a TGB 221, originally used by anti-aircraft platoons for transporting men and anti-aircraft missile launchers RB70 and later RB90. The back-to-back seats covers 2/3rds of the flatbed, the last 1/3rd is storage for the missile gadgets, accessible from the rear of the vehicle. /pbv301
  9. Här har du en huvudcylinder till ifall du behöver en i reserv. https://www.tradera.com/item/1005/385545785/ny-huvudbromscylinder-lockheed-2-volvo /pbv301
  10. Hittade denna godbit på Youtube, verkar vara en verklig "mångsysslare"... /pbv301
  11. Påminner om detta fel: Del 4 och 7 i Grundkatalogen fungerar fortfarande inte att ladda ner. /pbv301
  12. Bytte nyligen olja i främre hjulväxlarna. Höger var fin, men vänster var vad som närmast kan betecknas som "blyertsgrå". Har nu kollat igen efter ca 20 mils körning och oljan i höger är fin, men vänster är återigen "grå". Några ideer om orsak? Någon som upplevt detta? /pbv302
  13. 265 000 kr för en Raptgb 915... Såld på Bilweb auctions i början på juli. Renoverad och komplett med radioapparater. https://bilwebauctions.se/sommarauktion-2019/volvo-radiopersonterraengbil-915-1571 /pbv301
  14. Svenska Volvoklubben anordnar Volvoträff för alla typer av Volvofordon i Sundsvall/Njurunda lördag 13/7 2019 Läs mer och anmälan; https://j43.cybian.se/42rd/lluvy/events/eventDeltagareRegistrera.jsp?eventId=5&foretagsnr=2031 /pbv301 Volvoträff 190713.pdf
  15. Önskar köpa ett fräscht komplett hydraulaggregat (elmotor/hydraulpump) från en PVPJTGB 1111 (öppen TGB11). Kontakt via PM. /pbv301
×
×
  • Create New...