Jump to content

pbv301

Korpral
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

pbv301 last won the day on April 16 2019

pbv301 had the most liked content!

Community Reputation

14 Good

About pbv301

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Sundsvall
  • Interests
    PVRBTGB B RBS56

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Här har du en huvudcylinder till ifall du behöver en i reserv. https://www.tradera.com/item/1005/385545785/ny-huvudbromscylinder-lockheed-2-volvo /pbv301
  2. Hittade denna godbit på Youtube, verkar vara en verklig "mångsysslare"... /pbv301
  3. Påminner om detta fel: Del 4 och 7 i Grundkatalogen fungerar fortfarande inte att ladda ner. /pbv301
  4. Bytte nyligen olja i främre hjulväxlarna. Höger var fin, men vänster var vad som närmast kan betecknas som "blyertsgrå". Har nu kollat igen efter ca 20 mils körning och oljan i höger är fin, men vänster är återigen "grå". Några ideer om orsak? Någon som upplevt detta? /pbv302
  5. 265 000 kr för en Raptgb 915... Såld på Bilweb auctions i början på juli. Renoverad och komplett med radioapparater. https://bilwebauctions.se/sommarauktion-2019/volvo-radiopersonterraengbil-915-1571 /pbv301
  6. Svenska Volvoklubben anordnar Volvoträff för alla typer av Volvofordon i Sundsvall/Njurunda lördag 13/7 2019 Läs mer och anmälan; https://j43.cybian.se/42rd/lluvy/events/eventDeltagareRegistrera.jsp?eventId=5&foretagsnr=2031 /pbv301 Volvoträff 190713.pdf
  7. Önskar köpa ett fräscht komplett hydraulaggregat (elmotor/hydraulpump) från en PVPJTGB 1111 (öppen TGB11). Kontakt via PM. /pbv301
  8. Volvos civila smörjschema för C303 där GL-5 rekommenderas i axelväxlarna är från 1978, se bif fil. /pbv301 C3Civilversion-Smorjschema.pdf
  9. Som relativt nybliven TGB-ägare så ställs jag liksom många före mig inför valet av olja i "de åtta transmissionerna" (4x hjulväxlar, 2x axelväxlar & 2x växellådor). Har sökt runt här i forumet länge och att det finns många olika åsikter och rekommendationer är ingen överdrift... Så här har jag tänkt; Eftersom min bil kommer från Försvaret har jag valt att utgå från deras smörjschema. De brukar ha rätt bra koll på läget och underhåll och smörjning kan nog anses som "core-business" i deras verksamhet Den senaste versionen av smörjschemat är M7782-005860 är från 2005. De använder två olika oljor; "Motorolja 5W/30 syntetisk" (M0741-840800) till hjulväxlarna och växellådorna samt "Transmissionsolja 80W/140" (M0741-263000) till axelväxlarna. I "Produktkatalog Försvarsmaktens Drivmemedel" (M7789-000183) från 2014 kan man läsa mer om dessa oljor. "Motorolja 5W/30 syntetisk" beskrivs som en "Året runt-smörjning av diesel-och ottomotorer, vissa växellådor i fordon och artilleripjäser mm." Som datablad refereras till Q8 T 910 och Statoil MaxWay Ultra 5W-30. Varför en motorolja i en transmission frågar jag mig? Vänder mig till det civila smörjschemat till C303 och även här är uppdelningen tydlig mellan axelväxlarna å ena sidan och hjulväxlar/växellådor å andra sidan. Skillnaden är de sk "additiven", GL-1 med nästa inga additiv för hjulväxlar/växellådor och GL-4/5 med kraftiga additiv för axelväxlarna som är av hypoidtyp (drevens centrum på olika höjd vilket resulterar i att det blir en glidande rörelse mellan drevens kuggar). Min slutsats är att Försvaret i brist på GL-1 transmissionsoljor som verkar vara på väg bort (och för att minska antalet oljor?) ersatt GL-1 med "vanlig" motorolja, ett förfarande som t ex beskrivs i denna artikel. Motorolja t ex "gräsklipparolja" SAE 30 innehåller inga "GL" additiv som angriper lagringar av gulmetall. Att Försvaret använder en sk "multigrade" olja 5W/30 handlar väl sannolikt om att få bättre lågtemperaturegenskaper. "Transmissionsolja 80W/140" till axelväxlarna beskrivs som en " hypoidolja bestående av solventraffinerad mineralolja som innehåller EP-additiv samt additiv som ger oljan god oxidationsstabilitet. Oljan är klassificerad enligt API GL-5". Som datablad refereras till Statoil GearWay G5 80W/140. Statoils oljor finns inte längre, de är en del av Fuchs Lubricants. Q8 T 910 verkar inte heller finnas längre, men syntetiska 5W/30 motoroljor finns hos de flesta fabrikaten. Personligen har jag goda erfarenheter av Agrols oljor och kommer att använda Agrol Transmission (80W/90 GL-1) i hjulväxlar och växellådor samt Agrol Hypoid (80W/140 GL-5) i axelväxlarna. Agrol Hypoid uppfyller MIL-2105, samma standard som Försvarets "Transmissionsolja 80W/140" (M0741-263000). OBS! Detta är mina personliga reflektioner och tankar, alltså ingen rekommendation till andra. "Var och en blir salig på sin tro" gäller i högsta grad när det gäller val av oljor. Och du, glöm inte att man kan aldrig smörja sig fattig! /pbv301
  10. Det var del 4 & 7 i Reservdelskatalogen (version 1996) som fattades/var trasiga, inte i Verkstadshandboken. /pbv301
  11. Ur Tillbehörslistan TGB 11/13; Ur instruktionsboken;
  12. Observera att de har en tjänstevikt på dryga 1000 kg. Ger under 1500 kg maxlast trots 2500 kg totalvikt och stora mått, vilket är lite synd. De är avsedda för ammunitionshantering inom flygvapnet, man sänkte ned vagnen och vinschade på någon form av häckar/vagnar som innehöll robotar och dylikt till stridsflygplan. Lastsäkring/skenor är anpassade till dessa vagnar. /pbv301
  13. Del 4 och 7 i Grundkatalogen fungerar inte att ladda ner, "Filen kan inte hittas" felkod 3D161/G. /pbv301
×
×
  • Create New...