Hej på er. Har läst en del och inser att ni sitter på väldigt mycket lärorik information om dessa lastbilar.
Har nyligen tagit lastbilskort inom jobbet. Och har en stuga mitt ute i ingenstans. Vägen dit plogas inte och har hittills funkat att ta sig fram med en högre, nyare pickup.
Har länge funderat och drömt lite om en TGB30, mer som en kul att ha. Efter ett besök idag inser jag att det saknas helt framkomlighet de sista 900 metrarna genom en skog.
Vilket gör att en TGB30 känns mer nödvändigt än något som är kul att ha.
Så, jag vet en som vill sälja en som är reggad för civiltbruk, besiktigad och körklar. Efter C-kursen med tillhörande YKB så har jag förstått att det är mer att tänka på runt lastbilar än bilar. Som gammal bilmek (fordonsgymnasie) så har jag viss, om än begränsad kunskap om fordon. Så genast dyker det upp frågetecken. Köpet kommer uppskattningsvis ske inom en vecka eller två.
- Något speciellt att tänka på trots att den är besiktigad? (Maskinellt, underhåll, vanliga fel som går att upptäcka okulärt för en lekman)
- Det är ett företag som köper den, något speciellt att ta hänsyn till där?
- Eftersom den är klassad som veteran förstår jag att färdskrivare ej är lagstadgat - korrekt?
- Tänker i en framtid regga den så att den kan användas inom ett företag. Vilket gör att jag behöver trafiktillstånd - några erfarenheter på det?
Oerhört tacksam för all input, ev. varningar och saker ni känner att jag kan ha missat.
Håller till i Mälardalen.
Mvh Sayerbýr