Gå till innehåll

Sayerbyr

Korpral
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Sayerbyr

Profile Information

  • Hemort
    Mälardalen
  • Intressen
    Renovera ett gammalt torp

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Sayerbyr's Achievements

Member

Member (1/1)

4

Anseende bland gemenskapen

  1. Med lite trix gick det att nyttja befintliga fästen/drag/vinsch-lösningar. Här är vad som skulle göras.. https://sayerbyr.wordpress.com/2019/04/28/skrotbilens-sista-fard/ Det kommer inte bli så mycket till projekttråd. Då 30:ian inte är projektet. Bara ett redskap för att ta sig runt i skogen.
  2. Hej, Har är på G att göra affär med yoda. Väntar på montering av kran, hjul och reg.bes. Sen blir det enklare att arbeta vid torpet. Har ett gammalt bilvrak som behöver dras bort. Vill inte backa 1 km genom skogen. Vart är det lämpligt att fästa dragöglor/bogseröglor fram och bak på en tgb30? Bultas eller svetsas? Har sett fina lyftöglor som ska svetsas och som klarar 10-20 ton och säkert mer bereonde på modell. Kan dessa vara ett alternativ? Tänker mig att de sitter som på många offroad-bilar fram och bak för att enklare kunna fästa linor/kejdor etc för att dra med. Någon som byggt eller gjort liknande operation innan?
  3. har nog redan skickat ett mail till dig. Behöver bara få tid över att komma
  4. Tack! Jag ska se till att hålla mig på rätt sida om gråzonen så blir det nog bra Vet ju att det pratas om att alla måste ha digitala skrivare inom kort. Det kommer ju då behövas en massa meck kan jag tro då för att få dem att synca med lådan.
  5. Tack, så långt jag jag också kommit efter att läst de två trådarna jag fick tips om innan. Kruxet är väl som jag också läste att jag skulle behöva någon som VET hur den ska låta och kännas som är med och provar. Jag vet hur en amerikanare ska/kan kännas och låta. Men en sådan här...
  6. Strålande tack. De var lite gamla så jag hade inte kommit så långt bak i min läsning. Men de gav mycket! Vad det gäller trafiktillståndet och färdskrivaren så gick jag tillbaka i utbildningsmaterialet och insåg att jag nu blandat ihop undantagen. Där det till en början står att kör och vilotider inte gäller samt att färdskrivare ej är krav. Under puknter veteranfordon står. Kommersiellt fordon som är klassat som veteranfordon i den medlemsstat eller land den körs och som utför icke-kommersiella transporter av personer eller gods. Där föll det ju på typen av transport. Så den får rulla inom företagets regi tillsvidare.
  7. Hej på er. Har läst en del och inser att ni sitter på väldigt mycket lärorik information om dessa lastbilar. Har nyligen tagit lastbilskort inom jobbet. Och har en stuga mitt ute i ingenstans. Vägen dit plogas inte och har hittills funkat att ta sig fram med en högre, nyare pickup. Har länge funderat och drömt lite om en TGB30, mer som en kul att ha. Efter ett besök idag inser jag att det saknas helt framkomlighet de sista 900 metrarna genom en skog. Vilket gör att en TGB30 känns mer nödvändigt än något som är kul att ha. Så, jag vet en som vill sälja en som är reggad för civiltbruk, besiktigad och körklar. Efter C-kursen med tillhörande YKB så har jag förstått att det är mer att tänka på runt lastbilar än bilar. Som gammal bilmek (fordonsgymnasie) så har jag viss, om än begränsad kunskap om fordon. Så genast dyker det upp frågetecken. Köpet kommer uppskattningsvis ske inom en vecka eller två. - Något speciellt att tänka på trots att den är besiktigad? (Maskinellt, underhåll, vanliga fel som går att upptäcka okulärt för en lekman) - Det är ett företag som köper den, något speciellt att ta hänsyn till där? - Eftersom den är klassad som veteran förstår jag att färdskrivare ej är lagstadgat - korrekt? - Tänker i en framtid regga den så att den kan användas inom ett företag. Vilket gör att jag behöver trafiktillstånd - några erfarenheter på det? Oerhört tacksam för all input, ev. varningar och saker ni känner att jag kan ha missat. Håller till i Mälardalen. Mvh Sayerbýr
×
×
  • Skapa nytt...