Jump to content

Robert Gladh

Korpral
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Robert Gladh last won the day on August 28

Robert Gladh had the most liked content!

Community Reputation

31 Excellent

About Robert Gladh

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Sandviken

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gissa hur många av lamporna som helt plötsligt fungerar om man sätter ihop detta kontaktstycket? Den som gissar rätt vinner ett avgassystem till en Tesla. Detta är precis framför höger knä, övre delen av kontakten sitter fast under kontrollen av spjäll, fläkt osv.
  2. Inte för att vara negativ utan en tanke. Är det verkligen bra med icke absorberande material mot luckan? Sett flera luckor som varit rejält dåliga och som haft gummimatta under som låst inne fukt, man ser hur rosten gått in ifrån och ut. Ska göra en helt ny lucka till min tgb som också sett bättre dagar.
  3. Ok det är så alltså. Då är det antagligen så att jag inte får ljus då reläet helt enkelt inte drar för att det saknas spänning. Var denna kabeln tar vägen är ju du mysterium dock. Ska rota vidare i morgon
  4. Det verkar vara här jag har problem. Har 24v ut från säkringen men vid mörkläggningsbrytaren är det 0v.. På Alu-zink verkar det vara ett löstagbart kontaktstycke, bild nedan. Detta har jag inte dock, det sitter ett svart stycke vid särkingsboxen men inget som innehåller kabel 23, den försvinner nämligen in i en kabelkanel som antagligen går mot instrumentbrädan. Sitter det fler kontaktstycken? Jag hittar då inga
  5. Tackar! Ja de är ju helt ok numera. Vi får väl se om ena radiobilen säljs så småningom. Man ska ha förvaring för allt också Det är min TGB11 som får mest uppmärksamhet nu. Prio 1 är att få ordning på belysningen. Någon har ju gått amok med avbitare och skarvar. Ljuset funkar om man ljustutar men kan inte lysa kontinuerligt. Nu är allt som det ska UTOM en sak och det är kabel 58 som går från ljusbrytaren högst upp till vänster på panelen. Det går 5 kablar ut, 5,27,56, 58 och 58. Ja det är två nummer 58.. Den som är kapad i mitt fall är den oranga kabeln. Har ett elsy
  6. Radiobil nummer 2 Faktiskt nyligen inhandlad och inte fått hem den än. Väntar dock ivrigt på transporten.. Gått på F21 i Luleå. Stod faktiskt inne på området fram tills att jag köpte den, dock ägts av en privatperson. Ägaren innan honom var yrkesofficer och gjorde ett gediget jobb på att återställa bilen till ursprungsskick, främst jaga rätt på radioutrustningen som slängts av tidigare ägare. Tyvärr förlorade han båda benen under en attack i Afganistan, vilket fick honom att sälja bilen. Bilen är i väldigt bra skick som synes, något märkligt lacksläpp bak men det verk
  7. Radiobil nummer 1 Bilen var fullt fungerande vid köp dock inte särskilt ompysslad mer än oljebyten. En härliga massa mossa på taket. Bak i skåpet hade tidigare ägare blandat motorolja, jord samt rådjurspäls till en vidrig gegga som fick skrapas bort. Bilen har nu gåtts igenom noga och är numera hela helt grön istället för den halvdassiga lacken. När vintern var som värst 20/21 valde en vikt på tryckplattan att lossna och göra kejsarsnitt på sprängkåpan så ny sprängkåpa jagades fatt i. I samband med detta byttes även kopplingen som det visade sig vara hö
  8. Lite kort om kapellvalpen som inledde min bana. Backen var rasad vid köp så lådan byttes direkt. Fördelningslådan läckte så handbromstrumman badade i olja. Likaså koppling byttes. I övrigt gick bilen bra även om den såg ut som skit. Mätarhuset var knappt fungerande så även det fräschades upp något. Motivationen dök dock relativt snabbt när första radiovalpen köptes så denna såldes i Jan 2020.
  9. Hej Har inte presenterat mina fordon än här. Har två 3315 samt en tgb11 En från 1967, en från 1968 samt 1975 på 11 bilen Inledde med en kapellvalp 2019 som jag köpte av en kollega. Bilen var ett vrak när jag hämtade den, mycket plåt var dålig och elen var kaos. Drog om all el samt bytte mycket av plåten innan jag sprang på min första radiobil som var i ett betydligt bättre skick även om den inte hade blivit alltför bortskämd av tidigare ägare. Överväger dock att låta den lämna parken då jag har min senaste pärla som är som ny i princip.
  10. Min är en delvis aluzink. Fotsteg är kvar men taket bak är aluzink. Tänker jag rätt i övrigt? Mörkläggningsbrytaren kan ju faktiskt få ryka. Reläerna borde ju ha 24v så fort tändningen är på?
  11. Felsökt lite mer idag. Kabel 23 från säkringsboxen går till mörkläggninsbelysningen, därefter går strömmen ut genom kabel 27 till ljusomkopplaren. Från denna (kabel 27) går strömmen vidare ut genom 56 till ljusreläerna. Jag har 24 volt vid kabel 23 från säkringsboxen men noll volt vid mörkläggningsbelysningen. Det verkar sitta ett skarvdon någonstans i bilen, vart sitter denna, ser en svart prick på elschemat. Verkar vara så att strömmen försvinner längs vägen. Ohm-mätte kabeln och oändligt motstånd så känns som den är fimpad. Bifogar bild över min förklari
  12. Får noll volt på 86 på båda reläerna så lär få noll på 85 också. Ska grotta i vart kablarna 56 från ljusbrytaren ska ta vägen, verkar som att de går vägen förbi någon kontaktdon innan de går till stift 86 på reläet.
  13. Bytt det ena, det i mitten. Väntar på relär från Patrik Fransson för att byta dom. Dock är jag 100 på att 56 på båda reläerna ger 0 volt så något måste dra en ny kabel från brytaren till reläet först.
  14. Båda kablarna med nummer 56 går till varsitt relä, ena går till relä 23 andra till 24. La en bild på elschemat ovan, klickar man ett par gånger på bilden får du den i fullstorlek. Har iaf fått "ljustutan" att fungera, den går ju via stegreläet som klickar så fint när man blinkar med ljuset så då vet jag att det funkar som tänkt. Tror det som återstår nu är att ge relät 23 och 24 ström via port 86 på reläerna, utan dessa = inget ljus. Det är ju någon fårskalle som varit och klippt kablar, bytt plats osv så det är lite att härleda. Borde verkligen vara körkort på svagström ock
  15. Ser att ordningen inte överenstämmer med bilden nedan, är det någon som vet med sig att de sitter i samma följd som på schemat (är ju ingen portmarkering på ljusomkopplaren) enligt elschemat ska ljusomkopplaren endast ha fyra kablar, 5, 27, 56 samt 58 precis som min har. Dock ser man ju en avklippt snutt på min.
×
×
  • Create New...