Jump to content

Volvo Laplander Camper

Löjtnant
  • Content Count

    264
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    36

Volvo Laplander Camper last won the day on February 5

Volvo Laplander Camper had the most liked content!

Community Reputation

314 Excellent

About Volvo Laplander Camper

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Värnamo

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Är det inte rätt nummer på bilden?
  2. Nej saab har jag bara ägt en 2 taktare den vita som såldes på high chaparall auktionen efter Bengts död när delar av museet avvecklades.
  3. Någon som noterat prisökningen på gamla saabar. 2019: https://bringatrailer.com/listing/1969-saab-95-wagon-5/ 2021 https://bringatrailer.com/listing/1975-saab-95-v4-estate-combi-station-wagon/ Blocket https://www.blocket.se/annons/kalmar/saab_95_1_5/94041285
  4. Nej, inte om bilen används lite då och då så det inte torkar ut, det är asbest och ser ut att ha grafit i sig liknar inte filttätningar som alltid läcker lite. Finns en hel del på nätet om detta, till amc jeep mm finns två halvor i gummi och då går det byta när man gör större oljebyte och rengör tråget. Men indenor som jag åker med har den äldre typen och vissa var med en nit i ovandelen in i blocket.
  5. Jo så är det, efter första ungen och strulet runt det renoverade jag ju bilen för att aldrig mer komma tillbaks, men så blev det ny dam och 3 ungar till och inga mer långturer, men när ungarna blir myndiga och man passerat 70 så kanske lite ork finns kvar att åka utanför gränserna, frugan drömmer om det. Troligen blir det motsatta bilen rycker och pengar läggs på mer bekvämligheter i hemmet och världen är ju mer komplicerad att åka i nu dels massa regler och sen sönder turistadd på 80-90 kunde man fortfarande upptäcka ställen där ingen varit eller inte turistanläggningar fanns.
  6. Huu vad gör ni i kylan och snön? Själv drömmer jag om framtida bastubygge eller spa när något mer rum blir ledigt och längtar till sommaren, från mitten på 80 till långt in på 90 missade jag alla vintrar här, vid först minusgraden vred jag om och bara körde iväg.
  7. Ni är lyckligt lottade med volvo motorer jag har delad reptätning, googla och känner er lyckliga , veven måste ut vilket går underifrån men är som en helrenovering. De som sägs är att ang reptätningar är att låg oljenivå får dem att både torka och bränna hårda samma gäller nog packbox, och filt vet jag det rekommenderades att olja in dem väl vid byte i bröstkåpan på äldre bilar annars brände de och läckte rätt omgående, så oljor som är feta och ligger kvar är nog en fördel om fordonet har långa stillestånd mellan uppstarter. Så byt till packbox och slå inte våldsamt dit den då kan om oture
  8. Kan mycket väl vara urtrampningslagret, två konstruktioner finns en som har lagret var frilagt och vid koppling får slira och accelerera upp mot tryckplattan till motorns varvtal (järn mot järn) och en där man istället alltid låter lagret varva med tryckplattan hela tiden . Har du vajer så är det ett frilagt lager och då är nog även tryckplattan hårt sliten i fingrarna. Men komplett sats är alltid bättre att byta.
  9. Oljud från koppling? Ni har väl vajer på era bilar ingen stång som kan börja sjunga? När har du oljud? Är det vid urtrampning kommer det alltid låta något från lagret är det med friläge är det ingående på växelådan eller vanliga drevraslet bottenstocken snurrar ju alltid med.
  10. Det är väl inte filt utan packbox vid svänghjulet filt var ju b18 bröstkåpan. Lagret är vanligt standar, tryckplattor kan rasa av ålder finns några ex där vikter släppt och slagit sönder svänghjulskåpan men ofta är en komplett sats inte så mycket dyrare. Sen undrar jag om det verkligen inte är smidigare och går att även på 11/c303 ta lådorna uppåt och låta sidofästet samt tvärbalken var kvar, för när du sen lyfter ihop det underlättar det att ha balken kvar lägga lådan där ett lyft till och centrera in den sen bulta dit fd lådan . Att dela lådorna är 8st extra muttrar och skruv. Även pe
  11. Känns bilen igen , men varför slussas de via ungern och säljs i tyskland med ungerska licens regning, tidigare ägare här var Rickard med 6x6 c202 bygget.
  12. @Hansen Jag tror nog äldre dum laddare gav mer laddström för snabbare laddtider.
×
×
  • Create New...