Jump to content

Volvo Laplander Camper

Kapten
  • Content Count

    441
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    64

Volvo Laplander Camper last won the day on January 13

Volvo Laplander Camper had the most liked content!

Community Reputation

526 Excellent

About Volvo Laplander Camper

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Värnamo

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Modet på bilar har tyvärr gått till lågprofil däck vilket blir stötigare och nylonet bankas ut i leder . Det är stor det skillnad på både ljud och komfort förbrukning och livslängd samt pris , så jag tror högre profiler kommer tillbaka kanske inte 80 men väl 70. Mina spindelleder är pressade och benen varken kommer eller kan inte tas bort pga av inre länkarmslagring , så det är bara mera våld som gäller.
  2. Ändrar du i fd lådan får du även med en högre utv på 1 och backen . Så ändra inte för mycket. Jag har 15% ändring på utv (samt även od med 20%) vilket känns bra för diesel men känns ändå lite trögt vid start och när man backar . Finns div lösningar både här med zf 5 växlat och på facebook med omkastade drev. Vill du räkna utv så funkar den länk rätt bra. https://www.autopower.se/tips/
  3. Har inte svetsat pinne detta århundrandet men har du provat att vända polariteten. Besökte besiktningen också igår och fick en spindeled lillebilen, damask fusklagningen höll men ny beställd tog även två spindelleder eftersom båda sidor varit med lika länge och då slipper man göra andra sidan nästa år. Dessa små bilar förbrukar leder, blir 3 bytet jag gjort på den.
  4. Putte skulle väl ta fram nya överdrag https://www.facebook.com/groups/588395788478438
  5. Måtten stämmer nog bra hade en tgb stående bredvid min här förut. Men blir de inte lite höga och får samma problem som c202 har med sina originalstolar som satt på skenor, (om man inte fäster om dem direkt i hjulhuset), obekvämt på längre sträckor för högt för underbenen.
  6. Äntligen lite + grader så lite bes fix att göra-körförbud går in i morgon så besiktning i veckan. Med tanke på Hansens dammaskbyte får jag väl bjuda på ett riktigt fusk som blev tvunget att göras idag. Jag har alltid med tunnslang i bilarna tex cykelslang funkar till det mesta lappa kylarslangar mm och även till dammasker lida hårt på axeln till rätt höjd är nåd trä över och sen lås fast med några varv till och här drogs även lite vulcande limtäta. Självklart ska den bytas men dessa bilar har låsklämring inne i knuten och är lite riskabla att slå isär knut på, så byte bör bytas med dyrt dam
  7. Såg din annonsering efter kaross men där går ju inte att svara . Här finns ju en man med valp+reservdelsvalp + helt ny kaross aldrig monterad. Kan hända han säljer om han blir av med allt på en gång och du delar upp affären och själv tar karossen och någon annan köper bil +reservdelsbil . Axlar och lösdelar eller reservdels kaross gick inte att handla tidigare eftersom han tänkt någon gång i framtiden bygga en helt nybil, men blir han av med allt kanske tid och pengar blir mer tänkvärt och han nappar-tiderna har ju ändrats.
  8. God jul på er all, här är firandet uppskjutet i år pga av influensa med febriga barn.
  9. Jo det är ju så man gör om man inte har ett verktyg man spänner ut damasken rejält och bara trär på den, gjort likadant på lillebilen med en invändig låsring inne i knuten och såklart skuttade den väck första metern man provkörde och knuten delade sig . Lånade vid ett tillfälle damask spännverktyg och drog på riktig damask över hyndans kardan glidlagring något som kan rekommenderas på bilar där man aldrig kan tänka sig få dit ny damask över något känsligt ställe.
  10. Det du gjorde med att ge den full kräm på df var att se till att den magnetiserade för fullt , om det nu var lite okontakt vid kolen så rättade det nog till sig nu när det blev belastade. Du bör även kolla laddlampan så ingen onödig oxid finns där.
  11. Men varför byta om den gav sina 30 volt då är den ju ok, däremot så behöver nog kablar till relät ses över även jord/minussidan.
  12. Du hade batterispänning på df men är detta bara mätt ? Laddar den fullt om du lägger en ny +eller bryggar b+ till df så är generatorn hel. Vanligt annars som Hansen skriver tjärvande kol utslitna bör de inte vara om du inte passerat minst 10K mil, gjorde för skojs skull en generatorenovering och delar var riktigt billiga tog från frejs motor de har allt man kan behöva.
×
×
  • Create New...