Jump to content

Volvo Laplander Camper

Korpral
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Volvo Laplander Camper last won the day on June 28

Volvo Laplander Camper had the most liked content!

Community Reputation

36 Excellent

About Volvo Laplander Camper

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Värnamo

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Numera som vanlig badare så påverkas man inte av språngskiktet, men förr har man ju sett skikt som varit nästan lite surralistiska, som att dyka i olja. Vi har stora gäddor ser dem vid brygga lite då och då flyttande i ytan som stora större grenar och ibland simmar de upp bredvid båten när man åker sakta. Tror mycktet gädda tas i våra sjöar härrom året togs några utländska "yrkesfiskare" med större kylbil, tror de även hade medarbetare utspridda på andra platser, när fiskelyckan svek gick det nog lika bra med motorer. https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/ngO0xL/atta-haktade-i-smalandsk-tjuvfiskeharva Jag brukar bara ta upp fisk när det passar in i menyn, tycker mer om soppor eller råstekta potas och grönskare när man är ute, gäddor undviker jag helt de klabbar ner båten.
  2. Har någon gång justerat till hängda mekanska stag till ventilerna på någon turistbuss(neoplane) lite rysk roulette att krypa in under framhjulet när bussen hängt sig på slagsida.
  3. Så klart mätt ovan språngskitet, i bad djup. Brukar lägga båten utanför en ö mitt i sjön där det finns ett långt sandrev fören 5m djup aktern andra lagom midjedjupt så man enkelt kan ta sig upp och inte behöver ha motor upptilltad, kan bli helt galet varmt, se bilden mätt så långt termometern avkännare var lång dvs några meter under ytan. Abborren tog på en liten gul spinnare som hängde efter båten när jag skulle lägga till vid sandrevet. Har en bekant som en gång om året åker upp hit från Skåne och sätter ett litet nät brukar vara fullt med stora abborrar, men tror det börjar minska nu när "visa nationaliteter" börjat tråla sjön, förra året såg jag dem köra så gott som dynget runt i djuprännan med bara ett upehåll när det var som mörkats, ger ju mer pengar än bärplockning.
  4. Tog Badankan på en tur på några dagar, dagtid var familjen med på sjön, svala nätter på sjön, vattnet varmare än luften för sista kvällsdoppet och abborrar lagom stora (min fotstorlek 44) och tranor som flygger in i solnedgången för att svalka sig. Tranor: https://youtu.be/bdTclN52c_Q
  5. De ena stod väl på parkeringen för äldreboendet.
  6. Ser man på marinforumen så har b30 alltid dragits med div värmeproblem, men på bilsida är ju inte belastningen så krävande. Men hur högt över toppen ligger vattennivån i kylaren är det i nästan samma nivå bildas lätt luftficka på fel ställen? Det finns ett flertal rätt smidiga expansionskärl man lätt kan ansluta och flytta upp kylvattennivån.
  7. Fredag : Studentfirande hos grannar så en bra anledning att jag själv äntligen sover i bilen, ungarna brukar ju ha den som lite lekstuga i trädgården så de har sovit där en hel del i den, och det var ju riktigt bekvämt. Men innan det var dags för nattningen provades att köra sjön runt där båten ligger och trots man bott här i över 50 år visste jag inte att det fanns mängder med väl underhållna gamla naturvägar numrerade i ett större naturområde, bokskog och höga höjder med fin utsikter mm vi hittade dem även utmärkta på en gammal karta från 70 talet med nummer och inget för vanligt bilåkande men helt ok för högre 4x4, gav lite overlanding känsla, och inga förbudsskyltar eller bommar. Slutade med att turen som var tänkt bara bli någon mil plötsligt blivit 6 mil. Har också tagit tag i mina hoppiga hjul snurrade upp dem i hög hastighet med en gammal borrmaskin och upptäckte direkt att ena fälgen fram var skev och hade även ett ojämnt däck, blev klart bättre när detta hamnade bak och inte rykte i ratten. Vet inte om den blev knäckta förra året när jag var nära att smälla på motorleden när två bilar blev osams vid ena påfarten och tvärstoppade så all bakomvarande trafik på leden fick åka med låsta hjul, jag hade bakhjulen i luften och en rejäl nigning på vänster fram just den fälg som nu var skev. För skojs klipptes två plåtbitar till ögonlock så det blev lite bedjande valpögon .
  8. Whats wrong in all your boxes? the fd51 the transfer box, and stearingbox? m45?
  9. Är det helt tätt från front till kyl så luften inte tar någon annan väg? På min har jag även förstorat luftintaget med en båge under stötfångaren och sen bara en plåt som håller tätt och tvingar in all luft till kylet. Tar jag bort plåten går den upp direkt och startar fläkten. Sen blir ju dieslar varma om man stressar dem över motorns bästa varvtal vilket ligger rätt mycket lägre än bensinare. Jag har orginal kyl ett riktigt dåligt lappat och lagat många gånger men är förstorat både upptill(varmvattenberedare till campern) och nertill för extra vattenreserv sen ligger templuggen i botten så den inte startar fläkt så fort termostatet öppnar utan väntar till nytt tilloppsvatten till motorn börjar bli varmt, tror jag lagt mig något under 80 grader på tilloppet vilket gör att motorns topp i bakkant håller ca 85 vid tillslag Jag kör öppet system.
  10. jkpg har bra kylarservice http://www.kylarefabriken.se/produkter.html men ett flertal finns som bygger och säljer standar element, se blocket annonser mm. Har du öppet ner framför kylet så luften ej tvingas in genom kylet?
  11. https://www.blocket.se/annons/halland/reservdelar_till_c202_laplander_valp/89724382 Reservdelar till C202 Laplander Valp 100 kr
  12. Svar ja beroende på vilken låda som man syftat på, se sprängskiss på lagring av bottenstock mm. Men detta är ju något som några en hel generation inte förstår som gladligt förstör m47 lådor med att bulta ihop dem nedväxlingslåda som ger ett felaktigt moment istället för att välja någon annan m låda med bättre lämpad lagring.
×
×
  • Create New...