Jump to content

Conny Petersson

Korpral
  • Content Count

    49
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Conny Petersson last won the day on July 2

Conny Petersson had the most liked content!

Community Reputation

55 Excellent

About Conny Petersson

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Vimmerby

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I just det här fallet var det nog lugnt, för hon gick ganska mycket på startmotorn innan vi försökte få igång henne. Kompprov, tändningstest och primning av soppapumpen hann nog gott och väl få upp lite oljetryck innan det väl tände till. Bra att tänka på dock.
  2. Då var PU'n igång och rullar. Lite fixande med klassiska checklistan går runt, gnista, kompression och soppa och hon gick igång med ett enormt stinkande rökmoln efter bortåt tio år. Kopplingen satt givetvis ihoplimmad men efter att ha försökt känguruköra loss den utan framgång läste jag runt på det här forumet och hittade tipset att använda ett spännband på kopplingsarmen och efter lite körande på startmotorn på tvåan hög lossnade den. Det finns bara ett spår av bromsar som sedan ligger an, pedalstället kärvar så att pedalen stannar i bott och måste lyftas med tårna, kupéfläkten har jag i
  3. Det behöver du inte göra Hansen, iaf inte än.. Jag väntade mig något liknande och det är en klart hanterbar renovering att göra. Bekymren kommer senare när karossen ska lagas upp. Ramen är enkel..
  4. Jag märkte att även pickupen en gång lidit av samma originalluft i balkarna, men där är jobbet redan gjort. Den ska förresten startas upp inom några veckor, mest för skojs skull och se hur den mår.
  5. Det får nog bli att köpa in lite 100x60x3,6 vkr, och sätta lokala plåtknäckarn på att skära ut och bocka bakre kofångaren. Jag lutar åt att helt rationalisera bort vad jag tror är lastkännarstrypventiler som var kopplade till bakaxeln med fjädrar, länkage och kedjor. Någon som avråder från detta? De goda nyheterna är att det mesta som sitter bultat i ramen i form av fästen verkar okej. Det hade varit väldigt mycket jobb att återskapa fästen för stötdämpare, genomslagsgummin och liknande. Balk är ändå rätt enkelt om man är nogrann. Äventyret fortsätter..
  6. Då har jag kommit lite längre i diagnostiseringen. Tveklöst behövs det lappas lite i bakramen..
  7. Inrullad i verkstan med bara en smula marginal. Får nog städa undan lite om jag ska kunna göra något med den, men det känns helt sjysst att ha den i värme och ljus, med tillgång till tryckluft, dammsugare och ström. Dessutom den enda plats jag röker min tobakspipa inomhus..
  8. Varför i hela friden har den en assymetrisk fläkt? Först trodde jag att det saknades några blad, men den ska visst vara så.
  9. Mycket rost såklart, men mest kosmetiskt vad det tycks vid en första anblick. En hel lergrop med tillhörande musbo på bensintanken..
  10. Nu var det ett tag sedan jag skrev något här, och eftersom det äntligen rört lite på sig tänkte jag att det är dags för en liten uppdatering. Det har varit mycket att stå i som vanligt, men den lilla tid jag haft har gått till att tillverka en lyftbom till traktorlastaren eftersom jag ville kunna nå lite längre och inte ha karossen gunga in i traktorkylaren. Häromdagen blev den klar och idag var det uppehåll iregnet och en ledig eftermiddag, så då kände jag att det var dags. En ganska tung rackare trots allt, men den blev lite lättare när man lossade det sista som höll de
  11. Det låter ju jättebra. Får se hur skicket på mina servon är när jag kommer dit, men jag räknar kallt med att allt behöver renoveras och då kan man ju ta i beaktande om man ska uppgradera några komponenter och rent allmänt få till en uppstädning av det hela. Varenda bromsrör och slang behöver ju ändå bytas, så då kan man ju kanske passa på att bygga in åtkomliga luftningsnipplar på höga punkter när man ändå är där.
  12. Tyvärr inte, det är rätt besvärligt att tillverka en och jag tror inte det finns så många som skulle betala vad det kostar om jag gjorde en liten serie. Däremot får du väldigt gärna låna min om du står för portot eller kan fixa någon annan transportmetod.
  13. Nu tror jag att det mesta som ska lossas är loss, och jag provade att lätta lite på karossen genom att sätta domkraften mellan däckets ovansida och insidan av hjulhuset och klossa upp mellan ram och karossfästen. Fyra av de urspringliga åtta fästena är bortrostade och jag tror karossen satt några cm lägre än den ska göra. Nu visade det sig samtidigt att jag trots allt nog bör plocka bort rattstången med tillhörande styrväxel för det blir för riskabelt och besvärligt att försöka trä av hela karossen över rattstången som jag först tänkt. Med friskt mod och manualen i hand kunde
  14. Efter lite inspektion och stålborstning ser den faktiskt okej ut. Rosten verkar ha kommit någon annanstans ifrån för det finns ingen synlig gravrost i loppet. Tack för input. Är den samma som c303 ökar det nog möjligheterna att hitta delar. Jag lutar mer och mer åt att försöka renovera originalbromssystemet snarare än att bygga ett nytt, inte minst för att jag fick med några kartonger bromsband och cylindertätningar på köpet.
  15. Ett blästerskåp kryper högre och högre upp på önskelistan..
×
×
  • Create New...