Jump to content

H.Hansen

Administrators
  • Content Count

    4,812
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    264

H.Hansen last won the day on May 16

H.Hansen had the most liked content!

Community Reputation

4,361 Excellent

About H.Hansen

  • Rank
    Administrator
  • Birthday 05/05/1970

Profile Information

  • Location
    Älgsjö Gård

Recent Profile Visitors

2,499 profile views
  1. Åker ju om typ 15 min till Norge, Men har de 2 främre med ögla från en byggbod , liggandes, Skulle bugga till min TGB med dem, men den är ju såld och jag har andra vagnar nu, så den bara ligger och väntar på ett projekt, kan tänkas skilja mej från den, men det får vi ta nästa vecka i så fall
  2. Tackar Låter bra, Gasol på lösvikt skulle sitta fint. tråkigt att alltid behöva tömma tuberna helt. Och behöver jag både värme på flak och kyla i kylen så behöver en tub fyllas. Ja jag såg det om Olslotunneln och blev glad, Färjan Strömstad -Sandefjord skulle kosta ca 1900 kr För en 8 meters husbil 3 meter hög. På färjan går det att boka den som husbil om man ringer och pratar med dem. Tror de enbart går på registering och vikt på Bomstationerna, så det blir Lastbils Bom peng. Undrar om de har olika vikter så jag kommer under 7500 kg eller något liknade Bjarne som skall med, är bekant med Kongsvinger så finns det en väg runt Bomstationerna, Då vet han av dem, Men vi skall dela på det, så totalen kanske inte blir så mycket extra. Bara att lägga Färje pengarna på Diesel, gör att jag kommer runt 50 mil, och det vart det inte extra på turen om jag kört Oslo tunneln, nu blir det nog lite längre totalt.
  3. Vaknade typ 04. Bara jag och Månen uppe känns det som Det körde i hop sej lite i går så sista förberedelserna inför Camp Grenaland fick vänta. Men jag har ju ett dygn på mej innan avfärd. Dock blir det en liten omväg på X antal mil. Kör upp till Lekvatnet och hämtar upp en passagerare så i stället för att köra ner mot Dröback och ta Oslofjord tunneln. Blir det Kongsvinger och genom Oslo. Bara ca 10 mil extra . Men en massa Bom pengar skulle jag tro. Nåja bara jag kommer dit och hem igen är jag nöjd Nu packa ur fiske saker och i kläder och annat. Fridens folks
  4. Ha sprickor i dessa är tydligen ofta förekommande. Har bytt och lött några under åren. Ett litet tipps på vatten problemet är använd dubbla tätnings ringar. Känns som röret kommer ner rakt då de styr dem bättre och chansen att få det tätt första gången ökar. Hjälpte en med just det och han hade lossat och provat många gånger. Utan att få tätt. Men vid först försöket med dubbla tätningar blev det tätt.
  5. Lite för nära inpå Norge tur för mej. Annars hade det varit trevligt.
  6. Ja vem har rätt ? Jo jag ser att civila har rekommenderat GL 5. Ditt tryck är från 1978 så det är nyare än det Militären gav ut 1975. Har du det att gå efter så använd det. då har du i alla fall använt det Volvo rekommenderat för civila varianter, och mej veterligen är axlarna lika. Att MILO verkstäderna har ändrat genom åren är ett faktum, En av anledningarna kan vara att det just är Mässings detaljer i axlarna och de sett att det ej blir bra, En annan anledning är att reducera antalet oljor man bör ha med i fält, Detta kan nog Milo verkstäderna svara på bättre Anledning nr två vet jag att de strävat efter. då jag diskuterat detta med folk som tidigare arbetat på Milo verkstäder Är du osäker så kör med GL 5 det kan inte bli så mycket värre än att du får byta de detaljer som är Mässing om något händer. Mässing spån är ju mjukt så jag, OBSERVERA "tror" även här att de ej skadar övriga detaljer i axlarna eller hjulväxlar nämnvärt dit oljan även kommer. Funderar på varför frågan egentligen tar så stort utrymme då du redan bestämt dej för GL 5, och hittat dokumentation som stödjer detta. Kör på det Jag har i dag Rockwell axlar på mitt fordon, och hade stora svårigheter att hitta rätt olja när jag skulle byta i dem, det tog flera turer till dem jag handlar olja av och jag bytte från den jag bestämt mej för först, till vad deras leverantör rådde mej till, priset var i stort sätt det samma , Nu var inte priset det som avgörande, då axlarna är mycket dyrare än många oljebyten, och att byta axlar eller få ras på grund av fel olja då jag skulle i väg på en 400-500 mils tur i främmande land, och i riktig obyggd, det var jag inte så intresserad av. Det hade blivit dyrt att hämta dit en av reserv axlarna jag har, och jäkligt krångligt. Då jag byter vid 1000 mil om jag ej misstänker att det kommit in något i axlarna som ej skall vara där, har jag några hundra mil till innan jag köper nästan 60 Liter ny olja och byter igen, så har jag ej kunnat kolla oljan än, dock har jag öppnat och tagit ut ett litet prov för att se att det ej är vatten i oljan. Så efter nästa tur, som blir nu i Maj, är det nog dags för ett oljebyte igen, då har det gått ett år och på ett ungefär 1000 mil sedan jag bytte förra gången
  7. Ja min expertis i olja kan ju verkligen i fråga sättas. Har ingen Harvard examen i just GL tillsatser i oljor .Ja inte i något annat heller. Vart har du hittat att Volvo och Militärens expertis kräver GL 5 i en axel framtagen i slutat av 60 talet ja eller början av 70 talet. Svårt att veta exakt när i produktionen de bestämde exakt hur axlarna skulle bli. Vi har haft många olje experter här genom åren. Det vet jag med säkerhet då jag varit aktiv här sedan 2006. När forumet startade. Det har genom åren visats många olika olje rekommendationer som tryckts upp av Försvarsmakten och andra. Den mest förekomna varningen har varit undvik GL 5 i axlar. Kör hellre med vanlig motorolja Googlade lite snabbt på just GL tal nu på morgonen. Och hittade två lite olika texter http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20100726/vad-ar-hypoidolja/ Denna är nog mest beskrivande. Sen är det upp till dej att göra en bedömning av hur just dina axlar jobbar. För Nä jag är ingen utvecklare av axlar heller. Och har inte den expertisen heller. http://www.reginol.se/vaxelolja.html Av vad jag läst om oljor till militära fordon av äldre typ genom de 15 + år jag sysslat med dem. Så har jag fått fram att GL 1 klarar kraven i lättare fordon så som en Volvo valp eller den lite tyngre TGB serien. Under de förhållanden de är framtagna för och den last de är tillåtna att framföras med. Om Volvo och även den militära sidan ändrat på sina rekommendationer genom åren. Ja. Varför. Har ingen aning. Kan bara berätta för dej vad som skrivits här under snart 13 års tid. Och hur svaren mest frekvent varit. Vad du sedan bestämmer dej för att hälla i, kan bara du hållas ansvarig för. Hoppas att någon av artiklarna jag klistrade in kan vara till hjälp. Klarar du få ett svar från någon olje tillverkare. Där det garanteras att deras rekommendationer är rätt och de står för följd skador. Ja så följ dem. Och vänd dej till dem om något händer som du beviserligen kan hänvisa att det var deras oljas fel att det hände. Här kan du nog bara få spekulationer och ej bevis eller garantier är jag rädd för. Mvh H.Hansen
  8. Är i Värmland och pysslar med denna Totalt genomgången. Allt utom generatorn nytt. Ja förgasaren renoverade . Och allt i både top och motor nytt Den skall i en 1314 Trevligt att skruva med något sådant Hoppas bli klar i dag, Söndag
  9. Vet med säkerhet att glid plattorna på gafflarna till diffarna är i mässing i axlarna. Nu var det ej i går jag plockade isär och i hop en TGB axel. så jag minns ej exakt vad mer för detaljer det finns i dem som är mässing förutom oljeskrapan som för in oljan till främre lagret på pinjongen Växellådorna är det massor av mässing i, så där är GL 5 ej att rekommendera. Men varför chansa om det går att gå ner i GL tal och få tillräcklig smörjning ändå.
  10. Är det inte mellan spräng kåpan och motorn, kommer det vatten eller olja där så är det dags för stor service Det är något grovgängat vet jag, inte mm men. väldigt nära mer som "rörgänga " vad de nu är i , någon Tum i alla fall Kan se om jag hittar den i mina pärmar, men måste tydligen jobbe lite i dag också först. Har bara glassat runt sedan i slutet av April, till "någons stora förtret". Varit hemma, åkt till Gävle och firat min Bror, varit på Off Road träff, med Jeepen, utan att köra sönder elleer behövt tok tvätta efteråt, Tvingad att köra i terrrängen av min Dotter , så det vart riktigt teknik körning, så jag ej skrapade i något eller satte mej fast, nästan ej ens lera på däckena, ändå var det Olerum vi körde i. Där brukar inte grejorna se speciellt fina ut efter en dag. Bokat resa med Tåg till Nord Norge i sommar, De andra kommer efter med husbil, jag ville upp tidigare och fiska. Fan vad smidigt med natt tåg, drar i sej några öl, går och lägger sej, så vaknar man typ i Arvidsjaur. Å kan gå och köpa kaffe. Så buss från Narvik till Tromsö. Ny båt och motor ligger och väntar på mej, Fick äran att ställa i ordning nya "släkt båten" som inköpts Ja skönt som tusan med bara vara tid en stund, Nu ut och transportera dräng Fridens folks
  11. H.Hansen

    Speedometer cable

    I think the speedometer cable from TGB 11 is suitable There is one her under sell Hastighetsmätare wire Volvo 346141 Pris 800 Kr
  12. är det 60-80 Dollar för 2 st ? , då kan jag hoppa in på en Min är ju typ 10 år och hur länge som helst kan den ju inte hålla. M6an har jag inbyggd kompressor på, men det är ofta bara att ha en 12 v i bilen, rätt vad det är så är det förlite luft i ett släp eller något, som man inte orkar släpa till verkstaden för att pumpa
  13. Jag har köpt lager fram till valp härifrån http://ericbearings.com/
  14. Åhh har funderat lite på vart jag skall ha mina fiskespön bak i M6an, Har en tub nu, men för de långa glasfiberspöna är den inget bra och fler spön i en tup blir inget bra, kanske man skulle prova om det går att sätt fiskespön i dem Hade en tanke på mellan press och ryggstöd på sätena efter sidorna, men där kommer tält stängerna få husera framöver. Så att sätta sådana på en lång sidan borde fungera.
  15. Om vi börjar med hjulväxlarna och axelväxlarna, så finns det ingen anledning att ha olika oljor i dem, Du kommer snart upptäcka att tusan har det försvunnit olja från axeln, och börja leta vart den tagit vägen, Så kollar du hjulväxlarna, och där kommer det ut dubbelt mot vad du fyllt i. Jo det är så här, att i axelröret finns bara en lite upphöjning i metallen som håller axeloljan kvar i axeln. när du kört och det kastats upp olja där, och kör lite i sid leds lutning, så rinner den oljan ner i hjulväxlarna. Kör du länge i sid leds lutning och kraftig sådan, ja då rinner mer över, dock aldrig så du får en farligt låg nivå i axeln, men så pass mycket att man kan få tappa hjulväxeln, Ja aldrig skall man ju inte säga, allt kan gå till det extrema och står man parkerad vid en rejäl fastkörning med tipp risk, så kolla olje nivåerna, men det gäller som praxis egentligen varje gång man lagt ett fordon på sida . Och akta dej för GL5. det finns mässingsdetaljer i axlarna. som du själv skrev, GL reagerar med Gul metall, kör gl 1 i både axlar och hjulväxlar, varflr krångla till det, du skall väl inte köra paris -dakar med den ? Ja vilket märke mm, Agrol duger fint. Kör det i många fordon. ingen har tagit skada av oljan än i alla fall. Ja Armen ville nog inte ha en halv lastbil med olika oljor på fat för att kunna serva fordonen, så de körde med 2 sorter, Har till och med läst i gamla skrifter att har man motor olja med. så duger den till allt, kortare sträckor, så då är de nere på en olja Dock blir jag lite osäker när du skriver syntetisk olja, Jag brukar köra med mineral eller max delsyntet i gamla fordon, Den är lite "kilbbigare" och lämnar en oljefilm kvar om jag fattar det rätt. vilket är bra om de står en stund och skall startas upp. Tänk på att fordonen konstruerades på 60 talet, och skillnaden på olje kvaliteten och tillsatser har ändrat otroligt sedan dess Men så är det ju som du även skriver det finns lika många profeter som olje blandningar. Bara min åsikt, dock överlevde min 13 bil mej och lever än, utan ras på något. M6an kör jag bara 2 oljor i och bara mineral, Det tog flera samtal från Swedols försäljare innan vi var överens om vad som skulle i axlarna och lådor, men även där kör jag mineral baserad olja, tiden får utvisa om jag har gjort fel val, dock efter alla samtal var både leverantörer och återförsäljaren och jag överens om att det skulle vara det i den i alla fall och LÅGT GL
×
×
  • Create New...