Jump to content

H.Hansen

Administrators
  • Content Count

    4,854
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    276

H.Hansen last won the day on August 21

H.Hansen had the most liked content!

Community Reputation

4,446 Excellent

About H.Hansen

  • Rank
    Administrator
  • Birthday 05/05/1970

Profile Information

  • Location
    Älgsjö Gård

Recent Profile Visitors

2,910 profile views
  1. Lager skålarna och lager snedslinta vid lagringen av kingping lagrena ? Skålarna är ju av bakelit original, brukar bytas till mässing när man byter, själva "LAGRET" är ju en rostfri kula, de är nog svår att sned slita, men som sagt lagerskålarna, Dåliga /trasiga eller sned slitna, då kan kamber ändras.
  2. Hej Pär.

    Du behöver lägga till hur man får kontakt med dej på din annons för att den skall bli godkänd och synlig för övriga.

     

    Inget som jag infört nu, utan  det ligger kvar som ett krav så långt som från Andreas tid. juridisk är ägaren till forumet ansvarig för av som sälj mm på köp och sälj. och måste kunna redovisa alla annonser om polis eller andra myndigheter kräver det, om än för en så oskyldig sak som en fönster list, släpper vi på den policyn, så blir vi med tiden slapp med annat, 

    det räcker att du skriver svar via PM

     

    Mvh H.Hansen

    1. volvoT33

      volvoT33

      Hej Hansen!

       

      Ok det är lugnt, jag förstår. 

       

      Telefon: 070 99nio 72 33

       

      Mvh Pär 

  3. Då våran nuvarande ägare Sten Svensson. Alias Wingflyer. Skall ut på en längre resa med Segelbåt och ej kan styra denna skuta som han gjort i ett antal år nu. Sedan han tagit över rodret från Andreas Eriksson. Så går nu uppgiften över till nästa man. Då jag måste lära mej mer om nästa steg. Själva plattformens innersta. Så kan vissa saker ta längre tid än de gjort tidigare. Hoppas ni har lite tålamod till att börja med. Dock kommer Wingflyer att fortsatt kunna logga in och hjälpa till med allt. Även Andreas har erbjudit sej sin kunskap, om just det innersta av plattformen vi ligger på, då hans nya skötebarn även ligger på samma plattform. I dagsläget kommer inga större ändringar att göras. Vinkon kommer täcka upp som administratör, då jag får fler andra uppgifter att göra för forumet. Kristaga har tackat ja till att hjälpa till som moderator på forumet. Tillsammans hoppas vi kunna hålla oss på rätt väg även i fortsättningen. Vi tappar inte bara en Ägare och Admin när Wingflyer ej har möjlighet att ha internet kontakt som tidigare. Utan även den som kan mest om TGB 30-40 Av oss som "jobbar" med detta forum. Så i framtiden kommer en ny moderator med bra kunskaper om dessa rekvireras.. Fram till dess litar jag på att ni med den kunskapen fortsätter hjälpa varandra som ni alltid gjort. Ny juridisk ägare blir då jag Hans Hansen. Jag kommer sträva efter att kunna hålla samma kvalitet som tidigare. Det kommer bli några fler timmar bakom skärmen. Men mitt intresse för fordonen och det runt om, svalnar inte direkt med åren. Utan intresset växer på gott och ont. Att jag hängt här sedan 2006 tycker jag tyder på att jag verkar bli kvar en stund till. Kanske inte den bästa lösningen. Men i detta nu så blir det så. Jag tackar både Sten och Andreas för att jag fått detta förtroende. Mvh H.Hansen
  4. Har varit ut på en liten sväng med M6an. En trasig traktor har gnagt på mitt samvete. Jag fick inte ordning på den förra gången jag provade. Men har funderat på vad tusan det kunde vara som ställde till det med den. Då det nu var det dags att hjälpa samma ägare med broms justering och lite fix inför årlig besiktning av en TGB 13. Så passade jag på att lufta M6an. Traktorn hade jag rätt om. När jag rev i elen på rätt ställe och fixade lite med kontakterna så hoppade den i gång och all el fungerade som det skulle. Skönt när man hittar rätt i det man funderat över. Lite kräftor på kvällen. Tidigt morgon kaffe på flaket Så lite snabbt justerade av bromsar. Och helgen var avklarad. Jo får erkänna att jag nästan gick bet på att fixa handbromsen på en S 70 med. Bytte vajer och fick inte till så det tog ordentligt och anordningen vid hjulet låste sej på något skumt vis. Men ett samtal och göra rätt vid övre justeringen så gick det bra och bilen klarade ombesikningen i dag. Nu se till så dotra är klar för skol starten Klass 2 i morgon. Och möjligen kolla på en liten roddbåt Fick en liten Yamaha utombordare med mej efter helgen och behöver en liten båt att ha den på för att komma ut på lite fiske med dotra. Vi är trött på att stå på land och fastna i vassruggarna. Lite annat på gång med. Men det avslöjas snart. Fridens folks Mvh Hasse
  5. Ja hon är full av förväntan, men 4 kattungar som föddes i förrgår tar uppmärksamheten nu, Tusan de har ett härbärge för djur där i Skänninge, 7 katter och en hund innan, denna skall jag försöka ha hos mej så mycket som möjligt
  6. Hej Trevligt att se att det är full fart här trotts, semester tider, Ja jag var lite för fullpackad för att få med mej datorn på Tåget, 33 kg rygga 2 st väskor och fiske saker på mej och 10 kg rygga samt en stor väska på Liten Hansen, Samt att jag lovat hjälpa till att bära en stor bag med nya täcken och kuddar åt morsan, ja då fick jag lägga datorn i husbilen som skulle komma efter, Men den la de ur, på grund av platsbrist eller något, så det vart inga skriva på Norge turen. Men så skönt med en riktig semester, tror jag fick 3 telefon samtal på 3 veckor. ja som jag svarade på då. Fiskat i havet, vandrat på fjället, och insåg att min kondis inte var vad den brukar, jag hängde inte riktigt med min 12 år yngre syster som sportar samt cyklar till sitt jobb oavsett väder året runt, då är det en bit ändå, och hennes man är inte sämre. Ja ungarna är som ungar är, de for upp för fjället som bergs getter, jag med en allt för lite rygga, Gjorde för typ 8 till 12 år, fullpackad, fick nästan ej luft och till slut tog en av de spänstiga den då gick det bättre, och jag kom mej upp i alla fall samtidigt. Ungarna badade i varenda lite älv och "vatten" / sjö de hittade, sen var de i havet där emellan, att det var smällt vatten som gav 1000 nålar när man doppade sej brydde de sej ej om, och 12 grader i havet var ok det med. De betade av alla 4 större älvar som var inom vandring och båt turs avstånd, åkte forsränning med sej själv som flytetyg så jag har nog ej sett så sönder skrapade ungar förut, men det stoppade dem ej. Fick några riktiga goda stunder med släktingar. studerade och fick lite båt renoverings tips av min 81 årig släkting som renoverat 2 båtar under vintern, och tipps på vart jag kan köpa rätt spik om man nu kan kalla dem det. Så nu går jag i planer på att börja se lite på min gamla båt, som är 70 år i år, och behöver få några bord bytta, bland annat. Satt och försökte få in splitsning rep tekniken igen, det var något år sedan jag gjorde det, men en över 80 årig fiskare/tömmerman är en bra lärare, så några rep lyckades jag få godkända Turen hem gick över Lofoten , Ett besök på Adolf kanonen var självklart . Caliber 40.6 cm, Eldrör över 21 meter, Vikt enbart kanonröret över 150 Ton, Det var fett att se den anläggningen Så över till Bodö och Saltströmen, sedan kusten ner en bra bit innan vi vek av mot, Dovre fjäll och Elverum , så över Torsby och hem. Sista dagen tappade jag lädret vid en rastplats, vi letade som tokar där men fann den ej, så spärra allt. Sedan slog jag på jobbtelefonen och hade en massa missade samtal från ett å samma nr, ringde upp och en man från Torsby hade hittat den och skickade hem den när han fått adressen, allt i, så trevligt med ärligt folk och som la lite tid på att försöka lokalisera ägaren, Naturligtvis fick han hittlön Ja vi han byta bil och åka och se om jag dög som hundägare av en kennel i Borås trakten, Det gjorde jag tydligen så nu kommer det snart en ny resekamrat. Valde ut en Golden Retriver valp, En Hane. Alla andra i familj å släkt här är ju av det täckta könet, ett rent matrikat, bara jag och en katt som är av manligt kön, så det måste utjämnas En av de första träningen blir att sitta i M6an, sedan åka med i den Ja väl hemma så var det som vanligt, En hög längst in i garaget, med Hasse fix, Maskiner som var behov av servis, lagning mm. Jag tycker ju att smörja och städa ur samt tvätta både traktorer och redskap, kan vara förarens jobb, inget man spar åt andra, Men så var inte fallet. Inser lite väl starkt efter en stund i från detta, och fått varit i kuperad varierande terräng med fiske möjligheter, Att slätten bör nog lämnas snart, hitta ett annat jobb där jag får köra och sköta min egen maskin, kunna fiska och vara i riktig skog utan att åka en dag bort. ja det lockar en del. Men men. Önska är en sak realiteten en annan. Krävs ju ett halvt tivoli dragpark för att få mina saker härifrån Näpp nu skall jag nog försöka sova å vila lite, och inte sitta vaken mitt i natten för värk efter 2 dagars krypande i och under maskiner. Tänkte skriva lite ryss, men vart fast vid läsning och detta, Fridens folks och fortsatt god sen sommar
  7. Någon som tänkt sej till Bengtsfors i år ? Det hålls 4-8 September i år. Har sett att de skruvat fart på minst en ny band/stridsvagn. En rysk GTT som bara har 6,6 mil och 42 timmar på mätaren seda 50/60 talet, den har en vulgär 6 cyl dieselmotor på 16 liter med underbart ljud Amfibe körning brukar vara ett inslag. Hålls i Folkparken i Bengtsfors, klart värt ett besök om man ej varit där, Körnig brukar finnas, både rund turer och hopp å lek i grustaget. Samt möjlighet att få åka med i trevliga vagnar.
  8. Denna har jag använt till Valp/felt och den klara de flesta situationer Biltema ca 200 kr st PALLBOCK 3 TON Art. 15-109 Fasta lägen: 8 Justerbar höjd: 345–545
  9. Har ej sett en så hög vinsch som just den modellen du vill ha dit, men feta hydrauliska och det har gått bra. Mäskte ej heller något med värmen på min med vinsch där fram framför gallret. Den får nog luft underifrån om det behövs
  10. Ja den var lite speciell, med det flak bygget, Studerade ju den en del på Camp Grenland treffet som du kanske mins. Ja jag ser att foton är därifrån med Såg inte riktigt ut som andra jag sett med original flak på. Påbyggnaden var gjord av Floby om jag ej minns fel, vet att jag dokumenterade det och även försvarets anteckningar om det, ja när det var gjort, det satt ju en del märkningar på själva flaket mm
  11. Oftast får man byta dem, när man bänt loss dem, Var väldigt nog att få med slangen upp ordentligt i hålet, tappar du ner den där framme är det en del pill med att få upp den, om det händer brukar jag använda en ganska styv ståltråd och stoppa i utifrån och försöka få fram under instrument panelen, trångt som tusan, sedan fixera slangen vid den dragtråden och var med med en fin näbbtång så man inte tappar slangen när den skall vinklas upp ur hålet igen, ett tips är att låsa slangen med en svetstång under tiden du rengör eller byter munstycken. Det sitter som två vingar på själva munstycket, och det är ett trixande att trycka in båda samtidigt och få loss dem hel så de går att återmontera. men kan vara värt det då det går två slangar ,en slang till varje munstycke, och är det skräp i det som sätter igen, kan det vara bra att spola ur slangen vid rengöring.
  12. Lite sent svar kanske, men jag har vid flera tillfällen, räddat gamla batterier som börjat tappa kraft just med att fylla syra från batterier jag dömt ut. De stora traktorbatterierna som dömts ut då de ej varit till förnödenhet vid start på vintern, och bara bytts ut av bekvämlighet, brukar jag ta rätt på. Ofta så är vätske nivån oroande låg i dem, och första batteriet fyllde jag med batterivatten, det blev ej helt återställt, men fun gerade till att driva div 12 v saker som jag provade i verkstaden, näste de bytte. ett år senare på samma traktor, fyllde jag med syra från mindre batterier som skulle skrotas, det blev riktigt bra. Körde det i min traktor bra länge, När det var dags att byta i en annan traktor tog jag det också och fyllde med syra, även det blev bra, Så bra att det "lånade de tillbaka" och det har stått för elverket som drivs av en traktor motor, i flera år nu. och det starar så snällt vid varje ström avbrott som varit hitintills, Om det är celler som är skadade så ja då är de ju körda, men helt klart går det att få lite mer liv i dem om man häller i syra, enligt vad jag upplevt, Har inga vetenskapliga belägg alls för detta, utan berättar bara hur det gått med de batterier jag provat på. Batterier som ej klara 12 v gränsen, när de bara står mellan en laddning och tidsramen en vecka, Obelastade de räknar jag som skrot, då är det något annat fel än just vätskenivån på dem
  13. Jag och Fredrik har diskuterat. Och egentligen var vi båda dubbel bokade. Men denna körning hade vi utlyst först så annat fick stå tillbaka. Men med så svalt intresse. Så kan vi nästan se det avblåst för denna gång. Så får vi kavla upp ärmarna och göra ett försök framöver.
  14. Ja de finns, men priserna och kontaktförsök med olika "leverantörer" har visat sej vara svårt, ja det går helt enkelt inte sälja något som kostar 40- 70 tusen för 4 till 7 tusen Så dessa annonser är rena bluffen, ser liknade saker dyka upp i flödena, men när man provar kontakta dem för frågor är det tyst eller så studsar mailen, sidorna slutar existera efter några månader, Det ända som går bra är att betala in pengar till dem, sen kommer det inget och ja, kontakt är omöjlig. Har fått kontakt med seriös försäljare, men då kostar de som sagt ej en tiondel av vad som är rimligt längre, spelar ingen roll om det är billiga kina maskiner, Det tillverkas ej tillräckligt många för att det skall bli någon prisdumpning. Oftast väntetid på att få en vid beställning, även hos en seriös handlare Som vanligt, är det för bra för att vara sant , så är det oftast ej sant.
×
×
  • Create New...