Gå till innehåll

JDW

Major
  • Innehålls Antal

    1 951
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    35

JDW senast vann den dag 14 Oktober

JDW hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 580 Excellent

Om JDW

  • Placering
    Member
  • Födelsedag 1965-03-17

Profile Information

  • Hemort
    Karlstad

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tumregeln är att dimensionera efter "svagaste" punkten (kabel, strömbrytare, relä tec), men inte mer än högsta behovet. Just startkretsen har kort utnyttjandetid och man kan hänga på järsgårn (det kostar spänningsfall vid #svårstartat#), dock ligger nog brinntiden för bilsäkringar kortare tid än minut? På en vanlig diazed i hemmet så kan man köra dubbla strömmen i en timme, jag har inte koll på utlösningskarakteristik för bilsäkringar...
  2. JDW

    Vad har ni gjort idag då?

    Har just piskat runt 400 mil där o såg ingen gyttja nånstans...... Nu tror jag iofs lite den röda "dirt" som finns på marken i kombo med vatten kan bli en härlig smet, men med andra däck så ökar väl förmågan markant? Däremot väldigt många "terrängbilar" som säkert sällan var utanför asfaltkanten, men även många som var ute o körde i terrängen, som är slät för det mesta, eller mjuka kullar (eller berg som man ändå inte ska köra i). Så jag tror att det definitivt finns ett värde i ditt specialbygge just som campingfordon. Du har ju inte så bråttom så hugg i så du skäms är väl mitt tipps. Lär ju bli en förhandling, eller inget svar. Eller gör som smålänningarna som sålde torpet för 150k o pruta inte när köparen ville förhandla. Sen att köparen betalade i EUR var ju en överraskning.
  3. Varit på en roadtrip i det stora landet i väster, man får se ganska mycket efter de stora vägarna, tyvärr kan man ju inte få foto på allt, men en del vart det.... Efter att kikat på Reedwood o Sequioya trän så fanns en fördämning, dammen var tom men en stor marina med många båtar, lokala ordningsmakten ville dock hålla ett öga på besökarna Vid en bar strax väster om death valley fanns denna expose över campingvagnar Och i den 107 gradiga hettan (puuh) i death valley så var det några ute o provkörde bilar... Vid Lake Powel är det många som turistar o campar på den fina sandstranden Flera ekipage hade europeiska skyltar, bland annat Tyska, Belgare o Holländare (fick inga bra kort förutom denna Belgare (nåja)) Ett bärgar ekipage från Williams Vid Grand Canyon kan man åka på personliga rundturer, mer eller mindre ståndsmässigt
  4. JDW

    Vad har ni gjort idag då?

    Har haft lite bekymmer vid avbländning då "hållet" på halvljuset släpper, köpte ett växlingsrelä' på Motoroldies och vipps så slutade problemet! När jag åkte mot jaktstugan i Söndags kom det några arga blinkningar och naturligtvis så hade jag inget halvljus. Testade med att byta reläerna för hel o halvljus, men båda funkade. Så i dag bytte jag till det "Nya" växlingsrelät, och #problemsolved Lite dokumentation (OBS 12V)
  5. JDW

    Beslag till sidoframrutor

    Baklastarna, LM 620/640 hade väl skjutbara sidorutor? Även dumpers o skotarna kan ha haft?
  6. JDW

    Beslag till sidoframrutor

    Kan även komma från entreprenad/jordbrukstraktörerna...
  7. JDW

    Strålkastare H4

    Även jag har MECA insatser, var lite kläm o bryt innan de fastnade i kransen. Nu hade jag AlZn med H4 från början iofs.... Står en del poster i reservdelstråden har jag för mig
  8. Efter en massa annat så skruvade jag isär spaken i dag. Infästningarna var väl pressade och såg orörliga och ok ut. Plastflärparna inkl fjädring gick lite 1/2 trögt. Så i brist på annat så blåste jag i BW-40 o motionerade det som såg ut o skulle vara rörligt o skruvade ihop => det blinkade så fint (nåja, 2/3 takt i början, men det verkade släppa sen, har ju bara LED så det kanske är för dålig last). Så tack för tipsen ovan, var ganska enkelt bara man fick ur tummen. Har ju vart "planerad körning" då jag kört JDW till jobbet några gånger, är ju lite BMW-aktigt o köra utan blinkers, speciellt när man ska ut på motorvägen o lite filbyten.....
  9. JDW

    Vad har ni gjort idag då?

    MEN bidde det några tomylsor??????
  10. Jag har kört med Btema runda bak och bytt glödlamporna fram till Led från Jula sen en massa år, har fungerat tills nu. Jag får ju bara en "startblink" på indikatorlamporna och inget mer. Får försöka göra ett felsökningsryck i helgen.
  11. Med spaken så är det heldött åt båda hållen ( är LED glödpärer, men de borde lysa ändå. ingen blink i indikatorlamporna heller (de brukar ju blinka första iaf efter byte till LED) Varningsblinkers så funkar det ( i 2/3 takt ungefär)
  12. ja det är samma ställe i så fall. Ena skruven satt så den gick att lossa, inte den andra. Sitter dessutom med nån avancerad kontakt under så det ser inte ut som Btema passar direkt... Får rycka o slita lite i kontakterna där o i spaken o se om det hjälper. Kikade i min Gooogggle, är det inte likt så säg Numret sitter ju perfekt placerat bakom bygeln
  13. JDW

    Uppfräschning av Jeep J20

    Ja frågan är väl långhårigt eller krossad plysch Lite neon gör resten...
  14. JDW

    Vad har ni gjort idag då?

    Var där o köpte nåt för några år sedan, då skulle Morgan "rensa lagret" för att bara sälja däck. (alla jeep'are har redan våra grejjer, så marknaden är mättad")
  15. JDW

    Vad har ni gjort idag då?

    Har ett gäng vindfällen som gnager i samvetet, men det har ju vart så torrt att man inte torts starta motorsågen. Nåväl nu verkade det grönska så i dag gjordes en ansatts (var fortfarande för torrt, men då var jag på plats o tog med några trän hem...). Mötte fö en ambulans 13 och nån "M6-ich" (hann inte identifiera) i Jössefors, på väg från Bengtsfors?? Grannen har huggit lite så jag tänkte man kunde gena med nån av de nya stamvägarna, men upptäckte för sent att det inte var en bra ide, så det blev att backa rakt bakåt innan det gick att använda den "gamla" vägen. Den "gamla" vägen funkar ju, men är en trixig övergång över en bäck med lite sten som man måste ha hjulen på rätt ställe, därefter ett part med grus o berg, under vänster hjulpar, samtidigt som det är blött under höger. Dessutom 60/70 cm höjdskillnad mellan hjulen... Nåväl, bara man kommer upp är det slätt o fint, en del sten men den torra sommaren har gort att gräset inte växt så man ser bra, rekade dock körväg. Startade sågen o kvistade av 2 granar, var lite stenigt och djupa traktorspår fram till vindfällena o jag har ju inte testat spelet sen nya wiren... Granen kom så fint att man kunde bli misstänksam, den vände tom "automatiskt" upp nedsidan som jag inte kom åt så det gick att kvista också (var inte läge att sätta svärdet i en sten i torkan). Kroka i vindfälle #2, o payback time, satt fast direkt i en stubbe som var med i vältan Lite trixande med spett o kila, men det hjälpte inte utan det vart att flytta JDW för att få sidodrag , då kom även den granen så vackert. Nästa aspirant var en björk som låg bra till efter "hemvägen", stropp #3 var lite kort så jag krokade i en extra bandsling o det tjorvade ihop sig så träden hamnade på rad, lite otympligt att köra så det blev att backa några gånger, dra fram de 2 trän som hamnat efter så jag fick alla på samma ställe för omtag. Sätter mig i o startar för att backa JDW för att kroka i de 3 stammarna, ingen gas! Trodde först gaswiren gått av, men rev upp motorluckan (Jag måste ha annan förvaring av allt som finns i plastlådan!). Såg då att gasstaget lossnat i främre upphängningen? Lyckades böjja in det, dock försvann den bussning det ska sitta i. Försökte se bussningen uppifrån. Är ju inte läge att när man är ensam i skogen krypa under när bilen står i lutande backe. Jag släppte en reflex som markör o körde med axeln lagrad i stort hål, funkade trotts allt. Backade bak för att koppla på stammarna och strax bakom reflexen låg bussningen nerkilad i gräset! Får klura ut i vilken ordning det ska monteras tillbaka. Efter det var det en "behaglig" tur ner till väg, alla tre träden var med! Bara att kapa ner i bärbara bitar, hälften vart lass på kärran så det blir att åka upp o ta med resten till veckan. Att bara ta med 50cl vätska till skogen var för lite, men fick dyka ner i en källa nere vid vägen o fylla på nån liter.
×