Jump to content

JDW

Major
  • Content Count

    2,187
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    62

JDW last won the day on September 24

JDW had the most liked content!

Community Reputation

1,931 Excellent

About JDW

  • Rank
    Member
  • Birthday 03/17/1965

Profile Information

  • Location
    Karlstad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vad kostar en färdigklippt materialsats?.
  2. Arquus (Volvo) Scarabee (Skalbaggen)
  3. Tatanka har bra service, dock tröttnat nån gång när typ nåt som går i ett brev kostar 175 kr i frakt
  4. Tempgivaren verkar funka, det är ju den som driver mätaren. Att det blir varmt där bak innan termostaten öppnar är normalt, men det blir väldigt varmt för dej innan flödet kommer igång. Termostaten var huvudmisstänkt, men nåt stör flödet
  5. gänget inför skranket https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/atta-misstankta-for-stold-av-militarfordon-i-enkoping?cmpid=del:tw:20200910:atta-misstankta-for-stold-av-militarfordon-i-enkoping:nyh:lp
  6. Systemet är fullt o luftat.... Termostaten funkar, var "kortis" mellan alla pinnarna när jag sladdade vägen sist. Jag körde fläkten med + direkt på högfart o den höll tempen bra. Så det får bli live tester, krävs tyngre körning för att få fläkten att gå men den går ibland på eftervärmen när man stannat. Bara man hittar rätt pinne för "jorden", det borde ju bara vara 2 försök för helt fel, men "totalkortis" när det är varmt kan ju lura en
  7. Efter lite tid för att byta reläer, allmänt ryck o slit, mätningar mm så funkar det genom att var för sej koppla hög/ låg styrkabel mot "jord" nere vid termostaten. Så nu är det bara att få färgerna på rätt pinne på termostaten. Passade på att märka upp H/L kablarna o reläerna. Det finns en annan karossbytt Vattenfallare i stan, så jag åkte dit o bad att få krypa under. Nu var det naturligtvis inte exakt lika termostat som jag har, men den blåa satt i ena änden.
  8. Vad använder du för matta? ( rev ju ur plywood'en för några år sen....).
  9. Instrumentet är allt bra... 12V finns på ingång primär resp signalkrets. Lägger jag + direkt på utgående pin på relät i primärkretsen startar resp fläkthastighet. "Jordar" jag signal-pin på relät så klickar relät men ingen fläkt startar.
  10. Ligger på ca 12V med fluken mätt mot en skruv, så spänning finns, borde ju ge pip med summern eller fladdra när det är i ohm läge om det vore nån kontakt genom relät. Elfläkten går ganska sällan när man bara kör på väg (ja, det hörs ju inte...), så det är inte säkert jag märkt det. Vanligtvis startar elfläkt en stund efter man stannat för att öppna nån vägbom eller så o luftflödet står till eller i terräng/med vägsladden bakom, så de kan ha bränt ett i taget.
  11. det kontaktstycke som sitter "i instrumentbrädan" har inget med kylfläkten att göra såvitt jag kan se, kabelhärvan går in i motorrummet. Jag har testat reläerna o hört att det klickar , men inte haft primärkretsen inkopplad då, testade det nu och det klickar men inga fläktar? Testade med fluke o mäta resistans och den reagerade inte (lite halvtaskig stomkontakt, men den brukar fladdra. Testade ett relä till jag hade, samma funktion (kan vara bränt det med, man byter ju ibland o felen "går över" bara man rycker några gånger). Får köpa nya reläer o testa o se vad som händer. Vattenfall karossbytte 200st C303'or på Miloverkstaden i Skövde, hur ser det ut på militära AlZn karosser? Får kanske bli knappar så man kan tvångstyra vid terräng eller vägsladdning. Det jag varit rädd för är att styra Högfart medan Lågfart går till via termokontakt, men när jag mätte i går verkade alla 3 pinnar på termokontakten hänga ihop när motorn var varm, så det kanske funkar även när både H och L ligger + ?? Eller finns kontakt där L kan ha + i "0" läge, men bryts om man slår till H (går ju bygga med reläer men blir mycket som kan krångla)
  12. Det är påkostat med varsina säkringar o matning för signal (gul) respektive primärkretsarna (röd). Grön resp grå kabel till fläkten är hel. Huvudmisstänkta är kablarna ner till termokontakten, i övrigt har jag kollat. Testade att kortsluta de båda mot blå där nere och då borde fläkten startat, men det gjorde det inte på nån av dom. den svarta där nere är grövre än de 2 svarta som sitter i relät, så nån skarvpunkt finns på vägen. Finns ingen kontroll lampa när fläkten går.
  13. Är vardera enkelrelä för H resp L hastigheterna, reläerna funkar och primärkrets från relä-> fläkt ok. testade iofs bara att det klickade i reläna, jag körde inte fläktarna den vägen så visst kan det vara avbrott. Har inte haft hantlangare så jag kunnat sumra de 3 kablarna mer än att blå piper mot "jord". En tydlig #tilläggskonstruktion": Såg en kabelsko dingla uppe i mörkret när jag summrade termokontakten, men var lite varmt då så jag får kika vidare med ficklampa när det svalnat och tillfälle ges. Kablarna går i gemensamt hölje (med en massa andra) genom motorrumsväggen, så nån kopplingsplint/ avgrening måst finnas nånstans där. Sitter ett stort kontaktstycke på insidantull vänster bakom "handskfacket", är gott om plintar över. En partlista hade varit guld värd...
  14. Ankarstyrningen på reläna matas från säkring och jordas via termokontakt och då drar relät, relät's primärkrets matar sen H resp L på fläkt. Vid dagens vägsladdningsprojekt lade jag fast + på H på fläkten för att slippa koka glykol..... När motorn var varm så summrade jag de 3 pinnarna på termokontakten, förväntade mig att det skulle vara kontakt mellan "jord" och det ena läget, men det pep mellan alla pinnarna. Jag förutsatte att endera H eller L var till, men ligger båda tlll när det är varmt? När jag körde med H fläkt igång låg tempen på normalt, men detta mättes när jag slagit av motorn o krupit under, dvs nån minut så nån värme rusning kan ha skett. "H" sladden har samma gröna färg både nere vid termokontakten, medan "L" sladden ser tunnare ut samt dessutom 2 kablar uppe vid relät, vart den andra tar vägen /byter kabel får bli ett projekt att leta. Reläerna sitter på en plåt bakom handskfacket o härvan går in i motorrummet. Nere vid termokontakten kommer 3 sladdar uppifrån,
×
×
  • Create New...