Jump to content

JDW

Major
  • Content Count

    2,075
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    50

JDW last won the day on November 10

JDW had the most liked content!

Community Reputation

1,803 Excellent

About JDW

  • Rank
    Member
  • Birthday 03/17/1965

Profile Information

  • Location
    Karlstad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har sökt gröna långkallingar, men det finns inte heller. Vi får väl "hoppas" på att nytt uniformssystem öppnar upp marknaden för m/90 Officiellt vilken nasare som hade? Kviberg var det dåligt sist jag var där (vart en värmetröjja, men man behöver ju i övre storlekssegmentet).
  2. JDW

    JDW

    Främre fästet för fjäderbladet vänster bak släppte när jag var i skogen i våras, en tur via Slutarp skaffade delar. Nu fick grannen bilsmed lite tid o kunde svetsa ett nytt fäste. Viss skillnad... Fram före Efter Bak höger före Bak Vänster före (fjäderfästet vilar mot golvet...) Bak efter Så en dec högre insteg o 5cm högre lasttröskel....
  3. Just John Deere grönt är väl väääldigt eftertraktat av tjyvar......
  4. Höglandskompaniet verkar ha köpt på sej en massa reservdelar från nåt NATO land, men även en del Svenskt, bl a verktygssats förScania TGB 29k https://www.xn--hglandskompaniet-mwb.se/product/verkygssats-scania-anpassad-sarskilt-for-tgb30-o-40-45 Samt en massa från Räddningsverket mm
  5. 50cm, 1500kg sätter väl ribban litegranna, men torde finnas ett antal som prekvalificerar sej.
  6. Light Multi-Purpose Vehicles (LMPV) and Chemical/Biological/Radiation/Nuclear (CBRN) Detection Vehicles for the Swedish Armed Forces https://www.e-avrop.com/fmv/e-Upphandling/Rfi.aspx?id=1142 6 varianter: 9 pers trupptransport Ledning Sjuktrp Log, 2 varianter Vakt/eskort AWD, diffspärrar, 50cm vadförmåga o 1,5ton last. Lär rensa ut de sista 11/13/20 från FM....
  7. JDW har blivit stående ett tag pga annat, provstartade i torsdags o varmkörde o kollade alla lysen och så I dag 9 mil västerut till torpet. När jag öppnade bommen för sista kilometern så såg jag att höger halvljus givit upp. Åkte in och hängde på vägsladden, körde ut till avtagsvägen för att vända och märkte då att det rök oroväckande framför...... Visade sig spruta en stril glykolvatten från slangfästet på toppen. Eftersom det även vart en sväng till tippen innan, ja eller ÅVC så var verktygslådan urlyft.... Så en promenad på en km tillbaka till torpet för att hämta verktyg och en vattenkanna. Gick att få tätt, men tempen var oroväckande hög, fladdrade dock ner lite så jag vände och krokade it. Körde till första mötesplatsen där man kan kroka av sladden, men nålen dippade ner mot 90 så jag fortsatte... (är en bit med skog/stenigt så måste jag lämna sladden där så tar jag mej inte ut o ingen annan in. Men det gick tillbaka så jag kunde kroka av, dock runt 120 grader..... Körde fram till torpet, fyllde litegranna i påfyllningen. Men under tiden jag provsköt studsaren o kontrollerade ett antal pass så fick JDW svalna. Sedan dax för 9 mil hem (200 m nedförsbacke totalt)..... Tempen steg snabbt upp mot 120, vart några dippar då tempen sjönk, oklart om vattenpump och/eller termostat krånglar, att det ändå vart några dippar indikerar termostat. Stannade vid OK i Arvika på en "diskret" plats. Ångbastade lite med vattenkanna'n för att få ner tempen. In och handlade en 13 PU nyckel för 50 spänn, och tänkte ta bort termostaten när det svalnat. Lirkade loss ena bulten vid termostaten, men den andra sitter en kabelklammer på så den fick jag inte loss. Så då tog jag bort slangklämman o tryckte ner "piggen" på termostaten så den hamnade snett.Slangen var tom..... Fyllde vatten direkt förbi termostaten o satte tillbaka slangen. Fortsatte de sista 6 milen o det knatade ganska fort upp mot 90 grader, stannade halvvägs o kollade vatten nivån som var OK, slangen från termostaten var dock varm så det flödar. Tempen hade dock stigit till 120 när jag startade igen och hamnade på ett lite högre temp än innan jag stannade, verkade dock vara flöde. Körde igång värmarna när jag stog på gården hemma, men det verkade inte ta nåt i expansionskärlet ändå, så evt finns luftficka nånstans. Men rimligtvis funkar vattenpumpen och det får bli termostatbyte.
  8. Boxeez har ju den affärsiden att packa om inrikes order....
  9. Vart hamnar skatten? Det var skatten som tog död på alla EPA-/A- registrerade dragbilar för cirkus o tivoli ( o ersattes med tysk-/ polsk- registrerade "fullfarts" lastbilar. Liksom min farbrors trailerdragare som han körde grävmaskinen med.. "Chiptrimning" borde ha en marknad här.
  10. En finsk knekt som spekulerar om modernisering av bandvagnar och plats i modern krigföring https://corporalfrisk.com/2019/09/01/bv-206-meets-mercedes/
  11. Vart på Öckerö i helgen, passerade Kvibergs på vägen ner. Sortimentet tunnar ut, men motorvärmare var prissänkta till 750kr.
  12. UFO spåret ser jag som det mest sannolika.....
  13. En sammanfattning som kan vara intressant att läsa om Unimog's historia www.myvan.com/en/craft-and-makers-en/mercedes-benz-unimog-the-all-rounder/
  14. Man kan äta asbest (iofs risk för riktiga magsår då det kan vara vasst) Men i lungorna är det inget bra.. Så lagom är nog bäst, ska man hantera Sidi plattor (asbest väggbeklädnad) eller eternit tak så håll blött o hantera lugnt o sansat så skivorna inte går sönder. Bromsband blir ju per definition damm av allt till slut men blåsa rent med tryckluft är inte att rekommendera som påpekats ovan.
  15. Ytterligare en skillnad mellan AlZn o gamla är att undertill var karossen "invikt" med en hylla på 1-2cm i rät vinkel mot sidan, där lade sig lera och rosten fick arbeta i fred. AlZn har bara en lätt invikning i nederkant.
×
×
  • Create New...