Jump to content

Fredrik L

Moderators
  • Content Count

    2,403
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    60

Fredrik L last won the day on December 21 2019

Fredrik L had the most liked content!

Community Reputation

1,243 Excellent

About Fredrik L

  • Rank
    Moderator
  • Birthday 03/03/1973

Profile Information

  • Location
    Göteborg

Recent Profile Visitors

1,137 profile views
  1. Jag sover i bilen och Johannes har taktält. Marktält fungerar bra med så det är en smaksak egentligen.
  2. En kort film från en nedfart, för en 13 var det inget större problem men för en 11 eller 1111 var den lite hårigare. Nu är det 6 år sedan jag var där men som jag kommer ihåg området är det en skön blandning mellan berg, skog och surhål
  3. Hej

     

    Håller på att funderar på att byta motor i min TGB, har ju länge varit inne på att stoppa i en Audi 2,5Tdis maskin på 140hk mycket på grund av motorns härliga ljud samt driftsäkerheten på just den motorn. Har ju till o med köpt 3 st just sådna bilar för att kunna plocka delar fast för stunden så åker jag typ i 2 av dom istället -_-

    Nackelen är ju att den har kamrem vilket inte är optimalt samt att motorn är lite bred då den har pumpen ganska långt ut på sidan i bakkant av toppen.

     

    Så nu är jag inne på att ev ta en Mb om606 motor istället med en 603pump vilket jag förstått att du gjort va?

     

    Funkar dom där färdiga adappter kitten som fanns att köpa förut mellan om 603 motorn och tgb växellådan?

    Tänkte på motorfästen osv

     

    Sen verkar ju 606 motorn ha många olika utföranden på insug o liknande, den motorn jag hittat nu som finns ganska nära till hands har en 603 pump till. Men den har ett väldigt stort insug och det ser inte ut att få plats mot förarsidan. Har du gjort ett eget insug på din motor?

     

    Skulle va kul om du hade lite byggbilder och fakta som jag skulle kunna kika lite på. Få se hur jag ska fortsätta med mina konverteringsplaner. (många bilder på forumet går ju tyvärr inte att kolla på längre tyvärr)

     

    Mvh 

    Micke

    1. Fredrik L

      Fredrik L

      Hej Micke,

       

      Först vill jag säga att byta motor utan att adressera utväxlingen är lite meningslöst.

      Ska bilen bara användas i skogen duger B30 gott men vill man använda bilen på längre turer är en diesel och ändrad utväxling modellen.

      Utväxlingen kan du åtgärda antingen genom en växellåda med överväxel eller genom att byta utväxling i axlarna till 5:1.

      Nästa sak jag vill poängtera är att med facit i hand skulle jag satsat på en OM605 istället på grund av att OM606 sticker fram lite över framaxeln vilket skapar en hel del problem.

      Använder du original låda och ett SMT kit så klarar sig en OM606.

      SMT adaptern till original lådan fungerar så vitt jag vet men motorn lutar en hel del vilket kan medföra oljeproblem vid terrängkörning.

      Insuget finns så vitt jag vet bara i ett utseende och det får som du misstänkte inte plats utan man är tvungen att bygga ett eget. Jag har ritningen/måtten på flänsen.

      Jag kan ta lite bilder nästa gång jag är i garaget, är det något speciellt du vill kika på förutom insuget?

       

      // Fredrik

    2. Audi Quattro

      Audi Quattro

      ja just det jag glömde fråga om växellådan... för den har du ju bytt...vilken du använde nu?

       

      Det var ju en tanke jag hade med att använda en Audi motor att jag skulle kunna ha en audi växellådan bakom på något vis för att få mera växlar samt annan utväxling. Problemet då blev anslutingen mot fördelningslådan samt hur långt bak den ev hamnar iomed att audi lådorna är betydligt längre än volvolådan. Sen finns det en volvo låda som passar mot audimotorn iomed att volvo köpte in sig på just 5 cylindriga audimotorn och hade dom i några olika modeller men med sin egen växellåda. vet dock inte vilken beteckning den har men en bekant har sagt att fördelningslådan passar mot den växellådan. Han håller nämligen på att bygga om sin tgb till cheva chassie och har kollat på massor av olika settupps med passande växellådor mot fördelningslådan. Nu blev det nog v8a och automatlåda för hans del och sen tgb ramen under med axlar.

       

      Även audimotorn lutar en hel del i sitt orginalmonterade utförande och det gör ju också att den blir väldigt bred även om man rätar upp den och då även där risken att inte få smörjning vid vissa lutningar...

      Samt att den då också blir väldigt hög vilket kan bli problem...

       

      Jag kör ju rätt mycket med min tgb så att byta motor känns rätt smart iomed förbrukningen samt att den är lite väl klen i orken speciellt med släp bakom (tex min minigrävare) Jag har ju nästan åkt 2000 mil sen jag skaffade min tgb så den används rätt mycket skulle jag tro jämfört med hur många andra använder sina.

       

      Just vridet och hk var ju intressant i dom 606 motorer med 177hk utförandet.

      Audimotorn går ju också lätt att få upp runt 180 hk och ca 300 nm i vrid med en kcr box men nu när jag börjat kolla närmare på själva jobbet så känns det som att motorn blir för bred i vilket fall som helst samt just kamremmen blir en svag punkt vid ev gyttjebad.  

    3. Audi Quattro

      Audi Quattro

      ja just det bildmässigt så var det väll det mesta runt själva motorn som var intressant att se lite hur du löst men har du inga bilder från byggets gång så kvittar det kanske.....

       

      Sen höjde du din bli lite karossmässigt mellan ram o hytt va för att få lite bättre marginal vid motorbytet? 

      har jag för mig jag läste för massor av år sedan....

       

  4. Kättilstorp i all ära men om man nu kan välja mellan en TGB träff på ett riktigt potent körområde och Kärringberget i Skövde borde valet vara löjligt lätt........ Hur ofta får man möjligheten att träffa likasinnade och både se och snacka TGB långt in på småtimmarna?
  5. Intresset för att köra längre bort än sitt egna dynghål är tyvärr inte så stort Tänk hur kul vi kunde ha om fler kunde tänka sig att köra en bit för att träffas. Jag planerar i vilket fall att komma upp oavsett om det bara blir Hasse och jag, men jag hoppas givetvis på så många som möjligt Svana och co klart ni ska fixa till bilarna och visa upp både bilarna och hur man kör dem Skulle vara väldigt kul att sitta runt lägerelden och tjöta bilar och äventyr
  6. Det vore kul om det kunde bli ett gäng från forumet Jag är intresserad men har inte koll på semestern ännu.
  7. OM 605 och OM 606 var de sista mekaniska motorerna, tror 98 var sista året. Därefter har de common rail. OM 613 har common rail så ska du få den till att fungera får du ta med dig givare,styrdon m.m. från donatorbilen för att få det att fungera vilket inte är helt lätt.
  8. Hej, Ställ frågorna här i tråden så alla får ta del av dem och jag ska försöka svara efter bästa förmåga.
  9. Difflamporna aktiveras av en vakuumkontakt och framhjulsdriften av knappen på panelen och kanske av kontakten i fördelningslådan men det har jag inte hundra på. Med andra ord behöver diffarna vakuum för att lamporna ska tändas medans framhjulsdriften enbart behöver en elektrisk signal
  10. Amanda i vårt resesällskap kommer kanske med en reseberättelse, vi får se. Soluppgång över Gold beach 6/6 2019 13 bilar nedanför Arromanches, Notera vad som är kvar av mullberry hamnen i bakgrunden Hann även med en overlandingtur i några Balkanländer, bilden är från en morgon i Rumänien Denna gång med en lite mer komfortabel bil
  11. Jo det var säkert jag som var på väg hemmet efter en fin helg på Overland expo i Stöllet. Bilen har varit och rört på sig en hel del i sommar. Strandturen i Skagen med våra Danska volvovänner 3 veckor i Europa med Normandie och 75 årsjubileumet av D-dagen som höjdpunkt En vecka med kiddsen uppåt i landet Overland expo i stöllet Och däremellan ett antal helger på Bråt i Borås Bilen ska användas
  12. Då har tiden kommit för att inkomma med en skarp anmälan om man vill följa med på turen. Vid ett för litet deltagarantal är det inte säkert att resan blir av.
×
×
  • Create New...