Gå till innehåll

Fredrik L

Moderators
  • Innehålls Antal

    2 438
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    68

Statussvar postade av Fredrik L

  1. Hej

     

    Håller på att funderar på att byta motor i min TGB, har ju länge varit inne på att stoppa i en Audi 2,5Tdis maskin på 140hk mycket på grund av motorns härliga ljud samt driftsäkerheten på just den motorn. Har ju till o med köpt 3 st just sådna bilar för att kunna plocka delar fast för stunden så åker jag typ i 2 av dom istället -_-

    Nackelen är ju att den har kamrem vilket inte är optimalt samt att motorn är lite bred då den har pumpen ganska långt ut på sidan i bakkant av toppen.

     

    Så nu är jag inne på att ev ta en Mb om606 motor istället med en 603pump vilket jag förstått att du gjort va?

     

    Funkar dom där färdiga adappter kitten som fanns att köpa förut mellan om 603 motorn och tgb växellådan?

    Tänkte på motorfästen osv

     

    Sen verkar ju 606 motorn ha många olika utföranden på insug o liknande, den motorn jag hittat nu som finns ganska nära till hands har en 603 pump till. Men den har ett väldigt stort insug och det ser inte ut att få plats mot förarsidan. Har du gjort ett eget insug på din motor?

     

    Skulle va kul om du hade lite byggbilder och fakta som jag skulle kunna kika lite på. Få se hur jag ska fortsätta med mina konverteringsplaner. (många bilder på forumet går ju tyvärr inte att kolla på längre tyvärr)

     

    Mvh 

    Micke

    1. Fredrik L

      Fredrik L

      Hej Micke,

       

      Först vill jag säga att byta motor utan att adressera utväxlingen är lite meningslöst.

      Ska bilen bara användas i skogen duger B30 gott men vill man använda bilen på längre turer är en diesel och ändrad utväxling modellen.

      Utväxlingen kan du åtgärda antingen genom en växellåda med överväxel eller genom att byta utväxling i axlarna till 5:1.

      Nästa sak jag vill poängtera är att med facit i hand skulle jag satsat på en OM605 istället på grund av att OM606 sticker fram lite över framaxeln vilket skapar en hel del problem.

      Använder du original låda och ett SMT kit så klarar sig en OM606.

      SMT adaptern till original lådan fungerar så vitt jag vet men motorn lutar en hel del vilket kan medföra oljeproblem vid terrängkörning.

      Insuget finns så vitt jag vet bara i ett utseende och det får som du misstänkte inte plats utan man är tvungen att bygga ett eget. Jag har ritningen/måtten på flänsen.

      Jag kan ta lite bilder nästa gång jag är i garaget, är det något speciellt du vill kika på förutom insuget?

       

      // Fredrik

    2. (Se 2 andra svar till denna statusuppdatering)

  2. Bilen ute för intresse koll. samtidigt håller jag på att försöka få in hytten i bryggeriet för genomgång och lackering, I Lördags köpte jag ett till skåp. det var ur rivet på inredning, men jag skall byta ut mina dörrhantad mot det nya skåpets så jag får det låsbart, och sedan får jag se vad som händer med det, Har tvivlat en stund på detta med att komma ut på turer med 13 bilen, det nya boendet kostar lite mer och samtidigt sjönk inkomsterna, så det går inte direkt på + nu, men jag jobbar p...

    1. Fredrik L

      Fredrik L

      Jag körde min 13 utan turbo i början och visst fungerar det även om det är trevligare med turbo

    2. (Se 5 andra svar till denna statusuppdatering)

  3. Blåhallen suger... inget skruvande idag heller. Med +/- 0 grader, 15m/s så blåser regnet in under bilen :(

    1. Fredrik L

      Fredrik L

      vet hur det känns ! Ett garage i xl storlek stod på tomtens önskelista men det blev inget i år heller :(

    2. (Se 1 annat svar till denna statusuppdatering)

  4. Idag är dagen D,ställer 131an på pallbockar för servostyrning alà hydraulkolv :-)

  5. Idag är dagen D,ställer 131an på pallbockar för servostyrning alà hydraulkolv :-)

×
×
  • Skapa nytt...