Gå till innehåll

Fredrik L

Moderators
  • Innehålls Antal

    2 438
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    68

Fredrik L senast vann den dag 22 Februari 2023

Fredrik L hade det mest gillade innehållet!

Om Fredrik L

  • Födelsedag 1973-03-03

Profile Information

  • Hemort
    Göteborg

Senaste besökare till profilen

3 062 profilvisningar

Fredrik L's Achievements

Member

Member (1/1)

1,3k

Anseende bland gemenskapen

Enkel statusuppdatering

Visa alla uppdateringar av Fredrik L

  1. Hej

     

    Håller på att funderar på att byta motor i min TGB, har ju länge varit inne på att stoppa i en Audi 2,5Tdis maskin på 140hk mycket på grund av motorns härliga ljud samt driftsäkerheten på just den motorn. Har ju till o med köpt 3 st just sådna bilar för att kunna plocka delar fast för stunden så åker jag typ i 2 av dom istället -_-

    Nackelen är ju att den har kamrem vilket inte är optimalt samt att motorn är lite bred då den har pumpen ganska långt ut på sidan i bakkant av toppen.

     

    Så nu är jag inne på att ev ta en Mb om606 motor istället med en 603pump vilket jag förstått att du gjort va?

     

    Funkar dom där färdiga adappter kitten som fanns att köpa förut mellan om 603 motorn och tgb växellådan?

    Tänkte på motorfästen osv

     

    Sen verkar ju 606 motorn ha många olika utföranden på insug o liknande, den motorn jag hittat nu som finns ganska nära till hands har en 603 pump till. Men den har ett väldigt stort insug och det ser inte ut att få plats mot förarsidan. Har du gjort ett eget insug på din motor?

     

    Skulle va kul om du hade lite byggbilder och fakta som jag skulle kunna kika lite på. Få se hur jag ska fortsätta med mina konverteringsplaner. (många bilder på forumet går ju tyvärr inte att kolla på längre tyvärr)

     

    Mvh 

    Micke

    1. Fredrik L

      Fredrik L

      Hej Micke,

       

      Först vill jag säga att byta motor utan att adressera utväxlingen är lite meningslöst.

      Ska bilen bara användas i skogen duger B30 gott men vill man använda bilen på längre turer är en diesel och ändrad utväxling modellen.

      Utväxlingen kan du åtgärda antingen genom en växellåda med överväxel eller genom att byta utväxling i axlarna till 5:1.

      Nästa sak jag vill poängtera är att med facit i hand skulle jag satsat på en OM605 istället på grund av att OM606 sticker fram lite över framaxeln vilket skapar en hel del problem.

      Använder du original låda och ett SMT kit så klarar sig en OM606.

      SMT adaptern till original lådan fungerar så vitt jag vet men motorn lutar en hel del vilket kan medföra oljeproblem vid terrängkörning.

      Insuget finns så vitt jag vet bara i ett utseende och det får som du misstänkte inte plats utan man är tvungen att bygga ett eget. Jag har ritningen/måtten på flänsen.

      Jag kan ta lite bilder nästa gång jag är i garaget, är det något speciellt du vill kika på förutom insuget?

       

      // Fredrik

    2. Audi Quattro

      Audi Quattro

      ja just det jag glömde fråga om växellådan... för den har du ju bytt...vilken du använde nu?

       

      Det var ju en tanke jag hade med att använda en Audi motor att jag skulle kunna ha en audi växellådan bakom på något vis för att få mera växlar samt annan utväxling. Problemet då blev anslutingen mot fördelningslådan samt hur långt bak den ev hamnar iomed att audi lådorna är betydligt längre än volvolådan. Sen finns det en volvo låda som passar mot audimotorn iomed att volvo köpte in sig på just 5 cylindriga audimotorn och hade dom i några olika modeller men med sin egen växellåda. vet dock inte vilken beteckning den har men en bekant har sagt att fördelningslådan passar mot den växellådan. Han håller nämligen på att bygga om sin tgb till cheva chassie och har kollat på massor av olika settupps med passande växellådor mot fördelningslådan. Nu blev det nog v8a och automatlåda för hans del och sen tgb ramen under med axlar.

       

      Även audimotorn lutar en hel del i sitt orginalmonterade utförande och det gör ju också att den blir väldigt bred även om man rätar upp den och då även där risken att inte få smörjning vid vissa lutningar...

      Samt att den då också blir väldigt hög vilket kan bli problem...

       

      Jag kör ju rätt mycket med min tgb så att byta motor känns rätt smart iomed förbrukningen samt att den är lite väl klen i orken speciellt med släp bakom (tex min minigrävare) Jag har ju nästan åkt 2000 mil sen jag skaffade min tgb så den används rätt mycket skulle jag tro jämfört med hur många andra använder sina.

       

      Just vridet och hk var ju intressant i dom 606 motorer med 177hk utförandet.

      Audimotorn går ju också lätt att få upp runt 180 hk och ca 300 nm i vrid med en kcr box men nu när jag börjat kolla närmare på själva jobbet så känns det som att motorn blir för bred i vilket fall som helst samt just kamremmen blir en svag punkt vid ev gyttjebad.  

    3. Audi Quattro

      Audi Quattro

      ja just det bildmässigt så var det väll det mesta runt själva motorn som var intressant att se lite hur du löst men har du inga bilder från byggets gång så kvittar det kanske.....

       

      Sen höjde du din bli lite karossmässigt mellan ram o hytt va för att få lite bättre marginal vid motorbytet? 

      har jag för mig jag läste för massor av år sedan....

       

×
×
  • Skapa nytt...