Jump to content

Puppe

Major
  • Content Count

    531
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

Puppe last won the day on October 4

Puppe had the most liked content!

Community Reputation

506 Excellent

About Puppe

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Våxtorp

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du får inte tvätta i vanligt tvättmedel, då försvinner IR-skyddet.
  2. Kom precis in från en tur, ska kolla stiften imorgon.
  3. Hälsan tiger still, som det heter. Dubbelkollade tändningen, kastade om tändstift och gjorde rent tändkablar och nu är inget stift svart. Ettans mkt ljusbrun, resten perfekt ljust gyllenbruna. Motorn går bra, litet bludder men inget som jag akutstör mig på. Så det blir nog ingen isärplockning (hoppas jag).
  4. Eller denna Castrol Classic D140 är en rak (mono-grade) mineraloljebaserad transmissionsolja för flertalet typer av växlar. En mineralolja med låg halt av tillsatser speciellt anpassad för veteranfordon. SAE 140 API GL-3 Kompatibel med gulmetaller Castrol Classic D140 skadar ej känsliga material och gulmetall så som brons och mässing. Kan med fördel även användas i styrväxlar där API GL-3 krävs. (OBS: Ej lämplig för hypoidväxlar som kräver högre API GL klass som tex: GL-4 eller GL-5.)
  5. Castrol Classic XL 20-50,. Sunoco Energy Classic 10-40. Googla på motorolja med hög zinkhalt, typ. Då dyker det upp en del.
  6. OK tack för feedback! Gillar dock inte svart stift på fyrans cylinder, ventilspel? Har sedan jag köpte bilen Swedols mineralolja 10-40.
  7. Efter jag ställt tändningen och justerat ventilspel så tycker jag att det inte tickar lika mycket. Men trycker fortafarande ut avgaser där det inte ska komma ut.
  8. Har ringt till KG Trimning och pratat med en av deras mekaniker. Enligt honom kan det vara själva kolven som är dålig där kolvringarna sitter, kolvringsspåret kan ha blivit sunkigt efter stillastående en längre tid. Det är inte alltid sådant märks på kompressionen då kompressionstestet enbart går på startmotorn => låga varv men det visar sig vid högre varvtal. Känns som det är dags att börja pilla litet. Måste man ta loss motorn för att byta kolv och kolvringar?
  9. http://hortlund.se/dack/militarlastbil/900-16-sta-super-lug
  10. Bytt till blyfri topp, bytt till brytarlöst tändsystem, nytt avgassystem från Raka rör. Ventilspel justerat till 0,40mm. Tändning ställd enl tillverkares rekommendationer. Den jag köpte bilen av hade inte använt den mycket, hade stått still en hel del. Kan ju vara så att den stått för länge och något fastnat som sedan skadats när motorn börjat röra på sig. Tror mer och mer på något lager, typ vevaxellager. Känns inte som en kolv spruckit, då skulle det ju låta med en gång och även komp skulle nog påverkas. Med tanke på komp så är motorn i bra kondition i övrigt.
  11. Smogdosan, eller oljefällan, är rengjord. Kommer rök från den också. 21-23 grader vid 1500 varv är fabriksrekommendation. Får lyssna och känna när motor är varm.
  12. Packningen är ny. Om packningen är fel på borde det inte komma ett hårt knackade när motorn är varm. Borde inte heller bli svart på tändstiftet.
  13. Kommer avgaser ur oljepåfyllningen och oljefällan samt det trycks ut litet olja från oljepåfyllningen. Motorn knackar när den är varm, som ett hårdare ljud än dåligt justerade ventiler. Har öppen vevhusventilation original B18 motor. Kompressionen kall motor är 175psi på cylindrar 2,3,4. 1 har 165psi. Tändstift cylinder 4 sotigt med OK ventilspel 0,40mm. Oljetryck mellan 4-5 varm motor. Har bytt till blyfri topp och brytarlöst tändsystem för några hundra mil sedan. Tändning nyligen justerad för ett tag sedan till 21 - 22 grader vid 1500 varv. Vad kan orsaka detta övertryck, något dåligt lager inne i motorn? Tror inte det är ventilerna eller kolvringar, då borde kompressionen vara sämre.
×
×
  • Create New...