Jump to content

Puppe

Major
  • Content Count

    539
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

Puppe last won the day on October 4 2019

Puppe had the most liked content!

Community Reputation

514 Excellent

About Puppe

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Våxtorp

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Puppe

    pto + winch

    Is it possible that you write in English, it would be easier.
  2. Blir litet bök menar jag. Gök kan man med fördel ägna sig åt på andra ställen än under en Volvo Valp.
  3. Var glad att du inte har en urvalp, där går original framlager på drygt 3000SEK per styck och det behövs två per sida. Finns ju Kina förstås men det är alltid dyrt att köpa billigt. Så 600SEK/lager är rena glädjekalkylen!
  4. Om du inte hittat det så har du smörjschema här http://terrangbil.net/forum/index.php?/files/category/2-volvo-903valpfelt/ Gör rent nipplarna innan och köp ett bra fett, det lönar sig. Finns ett gäng smörjställen och alla är lika viktiga. Blir litet gök och krälande under bilen men du vänjer dig. Lycka till
  5. Verkar som författaren blandat ihop åren. Unionen inleddes 1814, om jag kommer ihåg rätt. Ungefär samtidigt började Sverige mer och mer stå utanför andra länders konflikter. Men absolut, unionen upplöstes 1905. Kul uppsats!
  6. https://www.tradera.com/item/343434/371871003/styrdampare-original-volvo-valp-903- styrdämpare Volvo valp
  7. Lager är dyrt så kolla dom. Främre kardanaxel är det vanligt med glapp i. Kolla bakre balken ovanför/ bakom tanken. Kan finnas rostangrepp. För 60 lapp ska däcken vara bra, bilen besiktigad och förgasare fixad. Rost i karossen, ta en magnet i en kökshandduk eller annat tunt tyg och dra utmed plåten. Där den fäster dåligt eller inte alls är det nog rost. Kör ut på landsväg några mil, kolla temp, oljetryck, lyssna efter missljud, vibrationer. Ligger bilen bra på vägen eller drar den åt något håll? Vobblar den på landsvägen eller när du kör över ojämnheter som t.ex järnvägsövergång? Kör även på lågväxel med fyrhjulsdrift, lyssna efter missljud. Vad har ägaren haft bilen till? Hur länge har han haft den och varför säljer han den? Kolla smörjställena, får inte vara torrt och osmörjt, finns ett gäng smörjnipplar.
  8. Du får inte tvätta i vanligt tvättmedel, då försvinner IR-skyddet.
  9. Kom precis in från en tur, ska kolla stiften imorgon.
  10. Hälsan tiger still, som det heter. Dubbelkollade tändningen, kastade om tändstift och gjorde rent tändkablar och nu är inget stift svart. Ettans mkt ljusbrun, resten perfekt ljust gyllenbruna. Motorn går bra, litet bludder men inget som jag akutstör mig på. Så det blir nog ingen isärplockning (hoppas jag).
  11. Eller denna Castrol Classic D140 är en rak (mono-grade) mineraloljebaserad transmissionsolja för flertalet typer av växlar. En mineralolja med låg halt av tillsatser speciellt anpassad för veteranfordon. SAE 140 API GL-3 Kompatibel med gulmetaller Castrol Classic D140 skadar ej känsliga material och gulmetall så som brons och mässing. Kan med fördel även användas i styrväxlar där API GL-3 krävs. (OBS: Ej lämplig för hypoidväxlar som kräver högre API GL klass som tex: GL-4 eller GL-5.)
  12. Castrol Classic XL 20-50,. Sunoco Energy Classic 10-40. Googla på motorolja med hög zinkhalt, typ. Då dyker det upp en del.
  13. OK tack för feedback! Gillar dock inte svart stift på fyrans cylinder, ventilspel? Har sedan jag köpte bilen Swedols mineralolja 10-40.
×
×
  • Create New...