Gå till innehåll

Vinkon

Administrators
  • Innehålls Antal

    4 344
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    203

Vinkon senast vann den dag 17 Mars

Vinkon hade det mest gillade innehållet!

Om Vinkon

  • Födelsedag 1985-01-01

Profile Information

  • Hemort
    Jämtland
  • Intressen
    Bandfordon

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Vinkon's Achievements

Member

Member (1/1)

3,6k

Anseende bland gemenskapen

  1. The Sepson-block probably looked something like this one: https://www.klaravik.se/auktion/produkt/brytblock-3/ If you compare the initial M-numbers you can see they are at least in the same category of snatch blocks. Domkraftförlängare could be something as simple as an pipe with a top-plate you put on top of the jack due to limited reach. Other vehicles have big wooden blocks for the same reason. Vridpinne is either B or C (with a 3/4"-fitting). Probably C since A and B would both probably be named the same, "dragskaft". Why would the location of the presenning in the list disqualify it as the canopy? If its due to limited space, maybe it was supposed to be permanently mounted and only folded where it is? Ståndare is as you found correctly a part of a flower. With my extremely limited knowledge of maritime stuff, I would argue that ståndare means something along the lines of a "small pillar", in this case for the lanterna. I also found other examples that seem to support the"small pillar"-hypothesis. https://digitaltmuseum.se/021026148196/lykta https://digitaltmuseum.se/021026156809/laterna-magica However the meaning other than for the flower is probably for the common swede very archaic and outdated (unless they're boat-people, they love that shit ) Drivdorn = drive punch
  2. Jadå, jag behövde ladda batterierna på ett lite mer udda vis bara...
  3. Registreringsbevis Or more commonly known as reg.bevis and regbevis. Same name for both military and civilian document. Or possibly as MikaelD points out; with the prefix "military".
  4. Jaha, då var det dags igen för kontroll efter körning; efterdra slangklämmor. Drog åt de jag kom åt bakom förarluckan, vilket kanske motsvarar 1 % av totalen I övrigt fick jag ett trevligt paket i veckan från Ukraina med oljegrovfilter, så nu klarar jag mig livet ut Tanken är att byta ut bränslesystemets filter och tillföra vattenavskiljare precis som försvaret gjorde med de sista sista vagnarna man hade i drift, förmodligen de som gick till Finland sen. På så sätt kan jag också enkelt få tag i fräscha och lättillgängliga förbrukningsartiklar inom rikets gränser.
  5. Doesn't it require you to register an account there in order to read the articles?
  6. Interesting. So was this thicker belly also applied to later British versions?
  7. Not really, a big and sharp stone can be enough to puncture it. The design was originally intended as an artillery tractor, so the aerial burst-protection was good enough. During their use in our army the infantry had to disembark 200 meters prior to the "attack target" (anfallsmål) due to the low level of protection. The thickest plates in the front is 14 mm. The yanks call them "battle taxis" for good reason
  8. Såna här slangar och alla de ni sett i inläggen innan gör att jag överväger skarpt att lyfta ur motorn för att gå över alla anslutningar så jag faktiskt har koll på vagnens status, som det är nu törs jag inte lita på den. Och då kan man ju även passa på att fixa de gängade kutsarna till bottenluckorna när man ändå håller på där. Aaa, va jobbit det kändes nu
  9. Klåfingrig som jag är pillade jag på generatorns ena anslutning som verkade medfaren och dåligt fastsatt. Så när jag skruvade loss den för att kolla så föll den isär i händerna på mig Sjukt simpelt uppbyggd; skala kabeln och trä igenom och vira runt den så hålls det på plats när man drar åt muttern. Kabelstrumpan kläms fast med två koniska brickor. Tyvärr ville inte bakeliten längre vara med, men eftersom jag hade kvar alla bitarna gick det att limma ihop igen. Sjukt fältmässigt, det var inte många verktyg jag behövde heller. Sen verkar det vara standard att många kablar är lite längre än vad som behövs, det underlättar både om man behöver laga igen eller lättare jobba med kontakten. Det är ju inte skit bara för att det är ryskt. Dock hade det inte volymmässigt funkat i ett modernt pansarfordon, är ju lite mer signaler som ska hanteras numer.
  10. Det gamla regnumret skrapades fram en fin dag: Så om nån har bilder på min 203450 från sina glasdagar i Boden är jag såklart intresserad
  11. Lite städning hanns även med i somras, hyfsat mycket skit som lagrats under åren: Så efter att ha öppnat så många luckor i balkarna jag hittade och spolade ur så kom det ur åtskiliga kilon. Obligatoriskt fynd i form av lösplugg och en krona. 2 st 7,62, förmodligen från en en ksp 58. Uppenbart dåligt vårdad vagn efter övning Och innan nån ringer socialen så har jag redan tömt ut krutet
  12. Fortsättning på följdverkningar: Kylarjalusiets dragspel som ska stoppa splitter från kärnvapen och förbaskade utbrytarrepubliker består av brickor och en hävarm som alla sitter fast i en skena kopplad till en spak vid föraren så man kan stänga igen den när det blir spännande eller efter användning. Det kändes rappligt och oljades upp lite, kan vara välbehövligt att gå över och renovera dessa framöver. Samma sak här; skadad skruv och gäng. När jag satte ihop allt igen så satt inte ens några skruvar rakt, vilket jag först tog bevis på att jag var kass tills jag insåg att ingen av de skruvarna kan ha suttit rakt även innan. Så planen är att i framtiden när jalusiet gås över så byter jag äver kutsarna och sektionerar jalusi-plåten så det blir bra på riktigt. Eftersom jalusiet var i dåligt skick hjälpte jag dem på traven med en brytspak medans jag öppnade upp dem med spaken från insidan, och naturligtvis gick en av de dåliga hävarmarna av.. Knappt så man kan visa sig på byn ju...
  13. En dag möttes jag av den här synen: Flera liter kylvätska på golvet vid förarplats... Så det var ju bara att öppna så många luckor som möjligt för att försöka hitta nåt, till och med kylarjalusiet åkte av i ren desperation: Kylarn såg ut som att nån ryssjävel hoppat jämfota på den, så det blev att rikta flänsar mitt i allt. Efter att ha lagt ut ett gäng bitar wellpapp kunde jag till sist lokalisrera läckaget till nånstans innanför luckan bakom föraren. Jag var länge övertygad om att det var den bakre flänsen till förvärmaren som kylvattnet kom ifrån, dock insåg jag att den tätade mot växellådans oljetank och inte kylvatten. Så efter ännu mer letande och till och med filmande hittade jag det: Det var en av alla tusentals slangklämmor som inte var åtdragen, va i helv--- Och så till följdverkningarna: Det blev att byta ut avslagna, krokiga och i allmänt skadade skruvar för luckorna under vagnen, samt lite riktande av hålens öppningar. Kan säga att jag invensterade i flera storlekar av gänginsatser för att så många gängade kutsar var bara skit.
  14. Ingen som vet vad den här strömmatande anordningen har varit till för?: Den verkar ha suttit på höger motorrumsvägg i gruvgången. Inget verkar beskriva den i nån dokumentation heller.
×
×
  • Skapa nytt...