Gå till innehåll

Wingflyer

Administrators
  • Innehålls Antal

    2 795
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    124

Wingflyer senast vann den dag 28 Augusti

Wingflyer hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 118 Excellent

Om Wingflyer

  • Placering
    Member
  • Födelsedag 1951-01-13

Profile Information

  • Hemort
    Eslöv

Senaste besökare till profilen

1 069 profilvisningar
  1. Visa fil TGB1113VHB Terrängbil 11 och 13 Verkstadshandbok med tillägg Inlämnare Wingflyer Inskickat 2018-12-06 Kategori Volvo TGB 11/12/13/20  
  2. Wingflyer

    TGB1113VHB

    Version 1.0.0

    6 nedladdningar

    Terrängbil 11 och 13 Verkstadshandbok med tillägg. Nedan även en länk till handboken i originalformat. https://www.dropbox.com/s/4v4wyr58o420kmg/Grund.pdf?dl=0
  3. Wingflyer

    Kola Pensula 2018

    Fantastiskt Hasse!!!
  4. Wingflyer

    Förgreningsdosa hylstag / uttag

    Hej Vänner! Påminner om att Köp/Sälj inte är diskussionstrådar. Tråden stängs härmed och flyttas inom kort till arkivet. Mvh /Admin
  5. Ja det är en CB. Från vänster. FM/AM=moduleringstyp, normalt AM när du pratar med andra utan FM/AM-omkopplare. PA är när du har en yttre högtalare på bilen och pratar i den genom mikrofonen (PA=Public Address). ANL och NB är olika störningsreduceringstyper (Automatic Noise Limiter-brusreducering / Noise Blanker-tändstörningar). +/- är justering av mottagarfrekvensen. Att användas om motstationen ligger snett i frekvens. Squelsh = brusspärr. Vrid till det blir tyst. HF Gain minskar mottagarens känslighet. Kan stå på max. Lycka till med radion!
  6. Wingflyer

    Vad har ni gjort idag då?

    Haha, jag kontrollerar inte någon. Men när det är uppenbart att lämnade uppgifter är fejkade så kollar jag med de funktioner som finns i IP Board. Det händer oftare än du tror att oseriösa typer försöker registrera sig. Någonstans måste ribban ligga och hos oss ligger den enligt förra inlägget ovan. Tror du håller med om att Terrängbil.net är ett av de mer städade och seriösa forumen på nätet och jag tror att våra regler är en av orsakerna.
  7. Wingflyer

    Dexxas Bärgare....

    Hej Dex! Kul att se dig här igen!
  8. Wingflyer

    Vad har ni gjort idag då?

    Hej Alla! På förekommen anledning får jag meddela att det som ni kanske märkt, numera krävs att förnamn, efternamn och bostadsort anges för inloggning, och att ni kan se de uppgifterna på er profil till vänster om foruminläggen. Det är dock bara du själv och Admin som ser namnet, ingen annan. Det har varit lite "synpunkter" på detta kravet och till de som hört av sig har jag sagt att detta är mitt beslut som ägare och finansiär av Terrängbil.net. Orsaken är att man inte ska kunna vara anonym medlem, och då reduceras risken för oseriösa inlägg, bråk och spam, etc. avsevärt. Forumvillkoren framgår när man söker medlemskap och varje ansökan kontrolleras mot IP-adress. Forumsystemet har en hel rad verktyg som hjälper Admin med sådant. Det har t ex hänt att man uppgett namnet "Kalle Anka" och bostadsort "Sverige". En sådan ansökan spärras direkt. Men har man rent mjöl i påsen så är man hjärtligt välkommen. Har man däremot något att dölja och vill vara anonym så rekommenderar vi att man söker sig till andra platser på nätet. Allt för bibehållen trivsel och seriösa inlägg! För övrigt har vi vind i seglen just nu. C:a 30 nya medlemmar har registrerat sig i september och oktober i år! Hälsningar Sten
  9. Wingflyer

    Vad har ni gjort idag då?

    Lysande Vikon! Mer inspiration, precis vad vi behöver när dagarna blir kortare! Kul observation med Fidel, ungefär vad jag sade i somras också. (Inget illa menat HH) Har för övrigt bestämt mig för att dra ned lite på grönbilsbeståndet. Blir nog en TGB40 med kran, en TGB40 utan påbyggnad, en TGB11 med dålig kaross men med en extra fin radiokaross medskickad, en amlastbil och en TGB13 med 20-flak till salu. Möjligen också en TL12 startbil. Och ännu mer "möjligen" en TGB11 i trafik. Suck!
  10. Wingflyer

    Vinkons Bandvagn!

    Tack Viktor! Behövde lite inspiration för att ta tag i min 202...
  11. Wingflyer

    Vad har ni gjort idag då?

    Ett gammalt knep som nästan alltid fungerar är att ta en mutter lite större än den trasiga bulten, hålla den centrerad över bulten och bränna på med MIG-svetsen i hålet. Har gjort detta otaliga gången och aldrig misslyckats. Värmen expanderar bulten och när den har svalnat är det lätt att skruva ur den. Släpper muttern från bulten är det bara att ta en ny mutter och göra om det. Det vanliga alternativet med s.k. "grispittar" (vänstergängade koniska tappar) är omständligt och kräver att man borrar tillräckligt stort och djupt hål i centrum på bulten. Sitter bulten fast så går tappen ofelbart av.
  12. Wingflyer

    Vad har ni gjort idag då?

    Högerklicka på Dropbox-ikonen längst ned till höger på skärmen och klicka sedan på kugghjulet. Ny klick på den blå Synka och sedan knappen Selektiv synkning. Där kan du välja vad som ska ligga kvar på din dator av det som ligger på Dropbox server. På så sätt frigör du utrymme på datorn men behåller allt på Dropbox.
  13. Wingflyer

    Vad har ni gjort idag då?

    Hasse, Jag har Dropbox och det finns inget enklare. Mobilen lägger själv bilderna direkt på Dropbox via Dropboxappen som jag hämtade gratis. På datorn klickar jag upp en mapp i utforskaren med Dropbox, sedan är det bara att klicka och dra dit jag vill ha bilderna. Jag har nästan obegränsat utrymme och tror jag betalar c:a 700kr per år. Dropbox sköter all backup och jag kan gå tillbaka och hämta filer som jag raderat av misstag.
  14. Wingflyer

    MinÄlva

    Snyggt! Kul att allt fungerar! Angående teorin, nästan rätt. Generatorn har en regulator som strävar efter att alltid hålla en viss spänning på utgången B+, i ett 24V system c:a 28 volt. Utan belastning är då spänningen med motorn igång c:a 28 volt och strömmen 0 ampere. Lägger vi då på en last (halvtomt batteri, belysning, etc) så strävar generatorn att hålla sina 28 volt och strömmen (ampere) ökar. Om belastningen (ström, ampere) blir större än generatorn klarar så sjunker istället spänningen. Ett exempel, två strålkastare på vardera 100W drar 7 ampere (200W/28V=7,1A). inga problem det klarar generatorn med stor marginal. Men med 10 strålkastare blir det för mycket för en 30 ampere generator 10x100W/28V=35,7A) och den orkar inte hålla spänningenvilket innebär att batteriet kommer att laddas ur trots att motorn går. Ovanstående är det hela väldigt förenklat. Ytterligare en viktig parameter är det som kallas inre motstånd, både i generatorn och lasten, ett batteri t ex eller en lampa. Även motstånd i kablar, mm. I praktiken betyder det att generatorn inte orkar hålla full spänning från noll till full last (med din nya generator 80A) utan spänningen sjunker succesivt lite med ökad belastning. Detta gör dock i sin tur att man kan få en uppfattning om hur mycket ström generatorn ger (eller egentligen belastas med) genom att mäta spänningen. Med halvladdat batteri strax efter motorstart kanske spänningen mätt på batteriet är 26 volt, för att efter 10 minuter komma upp i 28 volt. Det betyder förmodligen då att strömmen först var hög (många ampere) medan batteriet laddades upp, för att sedan sjunka när batteriet åter blivit "fulladdat". Som en lektor vi hade på teknis brukade säga, "Detta verkar nog enkelt, men vänta bara till jag har förklarat det..."
  15. Wingflyer

    Vad har ni gjort idag då?

    Hela historien Hasse!!!
×