Gå till innehåll

Skabblusen

Korpral
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Skabblusen

Profile Information

  • Hemort
    Osby

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Skabblusen's Achievements

Member

Member (1/1)

6

Anseende bland gemenskapen

  1. Håller med Wingflyer och snetok. "cellerna i kylaren täppas igen med lera eller annat bråte" - En polare satte igen sin kylare med lervatten. Den kokte direkt när vi skulle köra vidare. En spolning med trädgårdsslang och vips trillade tempen ner till normalt. Du skriver - "sköljt ur kylaren" och "Alla slangar blir varma". Hur är det med slangen efter kylet? Är den lika varm? Det ska den ju inte vara. Kolla att det blir virvlar under kylarlocket. Ser du dom, har du cirkulation och då borde det vara en utvändig kylarspolning som behövs. Lycka till! : )
  2. hej wingflyer Du kommer inte att tro resultatet av felsökningen! Det får bli en"cliffhanger " tills vi ses på tgb träffen i Växjö. Trevligt att ses, och vi ses snart igen. Hälsar / Skabblusen och 131
  3. Vill ingen använda bensinvärmaren som sitter i 13-skåpen? Är dom dåliga? Jag har ju sparat min för framtida projekt...
  4. Hej Stefan Klart du ska skaffa en 20! Att den är lite längre kan nog kvitta. Du kan inte stå still och veva på ratten med någon av TGB-modellerna. Det kräver utrymme, teknik och planering att köra dom. Det lär du dig på en dags körning. Akta dig för att ha en Jeepförare att leda dig i skogen. Då får du instruktioner i stil med: -Kör fram hit, lägg om fullt och backa. Problemet är "lägg om fullt". Det går inte om du inte heter Magnus Samuelsson. Men han hade nog inte fått plats i hytten alls. : ) Åter till din drivlina. Det är skillnad mellan lådorna. 5-ans 1'a är något lägre än 4-ans. Men både 5-ans och 4-ans högsta växel är 1:1. Fördelningslådorna är likadana, det samma gäller för portalerna. Men det är olika diffar i alla tre modellerna, C303 (11), C304 (13) och C306 (20/22). Högst är C303 (11), den går lättast och är snabbast. Men din 20 blir lugnast i skogen och det är där dom kommer till sin rätt.
  5. Jag har inte kikat under panelen ännu, men kan man plocka bort vissa stift ur kontakten på torkarmotorn? I så fall skulle jag rekommendera dig att plocka bort stiftet på 53a eller 53e i kontakten. Fortsätter den att snurra då borde överkopplingen ske antingen i reläet eller knappen. Det är inte så att någon har skiftat kablarna i någon kontakt? Om 53a kabeln hamnar på 53 i motorkontakten kommer den aldrig att stanna. 53a är ju en konstantmatning. /Hasse
  6. När jag ringde och pratade med Kurt på Volvo sa han direkt att "De treaxlade fordonen får dra 3500kg". Jag har en PDF med hans underskrift på att mitt fordon får dra 3500kg, om jag demonterar en bladfjäder på varje sida bak. Dessutom uppfyller det tydligen bromskraven enl. "VVFS 2003:22 Kap 12§3" . Det tillsammans med att jag kunde visa upp vikterna på min balk och krok, fick mig att valsa igenom regbesiktningen. : ) Iofs blev jag av med orginalkroken. Det skulle tydligen bli lite omständigare om den skulle vara kvar. Jag får ta och kika på huruvida det går att få fram fler adapterplattor mellan drag och balk.
  7. Jag använde dragbalken från en VW Crafter och en enkel kula på 18 eller 20 kN. Jag har 3500kg i dragvikt nu. : ) Har inte jag redan skrivit det här i forumet tidigare? Hmmm... Va fasen hette den tråden...
  8. Bror min smäckte dit en kylarslang från Biltema på mittenkardanen (mellan låda och första bakaxeln). Lite moddad, men inte mycket. Han slet nog bara ut ståltråden, sen var det klart. Inte säker på vilken det var exakt, men borde vara något i stil med "Böjbar kylarslang av gummi", 61-383, 50x180
  9. Det borde fungera faktiskt. Dvs om kondensatorn klarar 24V. Många "elektronikkondensatorer" ligger mellan 35 och 50V, hur det är med bilkondensatorer vet jag faktiskt inte. En kodensator gör ju inget annat än suger åt sig överskott och släpper iväg när spänningen faller precis som om den vore ett jävligt snabbladdat batteri. Dålig jämförelse, men det följer samma princip. Skillnaden är att en 50V kondensator far inte illa av att sitta i ett 24V system. Om du kör 50V i en 35V kondensator "koker" den och exploderar om den är överladdad en stund. Det kan vara så att man ska ha olika Farad vid olika tändsystem, men spänningen i sig borde kvitta.
  10. Hmmm.... Borde inte årtalet ha med saken att göra? Du skrev "- Du kan ju regga om den till personbil. ger inga skillnader på besiktningsfrekvens eller skatt. Möjligen att försäkringen kan ändras." Är det inte så att vi hamnar i ett "fack" direkt med bara årtalet i åtanke? När jag skulle regga min 1313 med 3.5 ton kula pratade jag massor med min BI. En av hans funderingar var " -Bälte! -Eller vänta nu.. Om där finns, ska de funka. Finns dom inte slipper du dom helt. -Det där med veteran ändrar på allt." Jag är helt säker på att andra på forumet har reggat sina 11'or som LB med 6 passagerare. Utan att påvisa något särskilt skäl.
  11. Vackert! Det är ju nästan så vi skulle gå samman och köpa hem ett parti med snäckor med tillbehör! Detta är ju i särklass den vackraste lösningen som dykt upp hittills. Jag håller fullständigt med i uttrycket "Bolt on". När snäckan väl är modifierad är den ju "Bolt on" på en annan bil om den säljs vidare. Jag vill ha!! Hur löser du pump och reservoar? Jag har själv ett komplett system till en Mazda B2000 (?) pickis, som ska monteras på något sätt. Ditt ser trevligare ut.....
  12. Visst gick det igenom! http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/ Min 1313A (UAL231) har 3500kg på 50mm kula. Kroken är inte längre aktiv. Det är bara enkeldrag (kula) numera. Jag och bror min skulle ju göra ett inlägg om detta.... Den berömda tummen sitter fast ordentligt! ; )
  13. Jag hänvisade till deras PDF som listar de olika svenska skyltarna. Där står dimensionerna på den millitära skylten också. Dom stämmer bra med den lilla USA-skylten. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/Registreringsskylt-och-bevis/Svenska-registreringsskyltar/ "Registreringsskylt (â€USA-skyltâ€) Mått: 300 x 110 mm." "Militär registreringsskylt Mått: 300 x 100 mm." Jag sa att det finns ett avsett ställe att sätta skylten på.... Om den hade passat. Det gick igenom utan protester. /Hasse
  14. Jag köpte några 3" böjar,ett rör och den största dämparen som fanns på Biltema. Det blev lite manligare ljud efter det. Totala längden på rör och dämpare är väl knappa 2m numera. Det har påverkat gången på motorn lite. Men det är knappt märkbart. Fick bygga en ny upphängning av dämparen men jag satte den i orginalfästet.
×
×
  • Skapa nytt...