Gå till innehåll

goethe

Sergeant
  • Innehålls Antal

    105
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

goethe senast vann den dag 12 April 2012

goethe hade det mest gillade innehållet!

Om goethe

Profile Information

  • Hemort
    Stockholm

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

goethe's Achievements

Member

Member (1/1)

6

Anseende bland gemenskapen

  1. Jag gjorde egna av bara lite plattjärn med hjälp av vinkelslipen. Trodde det skulle bli jobbigt men var hur lätt som helst, använd någon av dom tidigare som mall. Är ju inte superprecision direkt.
  2. Kände att främre kardan glappade på min 3314. Knutkorsen var slut men även pinjongen i framxeln glappade. Hur jobbigt är dessa två (?) lager att byta? Vilken olja ska det vara i framaxeln?
  3. Se där, min är 33 mm lång. Och på lamellen står det Borg och Beck. Kan passa på fråga om kopplingsslang. Min är av, kan man skarva på något sätt eller finns det nya?
  4. Urtrampningslagret lät ganska så slitet nu när jag snurrade på det, kanske inte skuret direkt men klart rispigt ljud. SKF-nummer 238949. Men när jag kollade efter ett nytt lager (SKF verkade stämma in på volvo 164) så såg det ganska så annourlunda ut tyckte jag. Framför allt har mitt lager ganska mycket av den runda stålcylindern framför lagren, på bilder på 164-lagret tycks lagret ligga mycket närmare "fingrarna" på tryckplattan. Om man jämför mina bilder med t.ex. dessa http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.14876.44786/urtrampningslager-164 https://shop.klracing.se/sv/artiklar/urtrampningslager-164-b30.html
  5. Tänkte lägga till lite bilder, kanske ni kan se vad som behöver bytas. Anledningen till att jag behövde öppna upp det var att kopplingen rostat fast och jag inte fick loss den. Det var något år sedan den var igång men jag har för mig att den var svår att helt koppla ur, ibland att få i växklarna. Men jag tycker lamellen verkar ha ganska mycket material kvar eller? Urtrampningslagret är "dött", går säkert att köra med men känns väldigt dåligt. Jag blev lite orolig över spåret lagret ligger emot på tryckplattan (visst är det vad delen med fjäderstålet heter?), tyckte det var väldigt djupt. Kan det vara något sådant slitage som gjort den svårväxlad? Visst vore det trevligt att byta allt men grejorna var som sagt ganska så dyra och jag använder bilen väldigt lite.
  6. Tidigare har jag bytt koppling på min 3314 med B18 och tog då en koppling till volvo 140 vill jag minnas att det var. Nu ska jag byta på en C202 och som vanligt är det lite rörigt med den korrekta satsen. Det är grova splines, 10 stycken. Lamellen är 240 mm. Den döda kopplingen som jag bytte på 3314 var mindre, gissar på ca 1,5 cm mindre i diamter. Dock 10 splines. Hörde att Volvo 164 ska ha 240 mm-platta men jäklar vad de kostar. På CVI går ett kit på nästan 4000:-. 1500 för en vanlig koppling till B20 verkar mer humant. Meca har en 220mm (artikel 1240-622014506) med 10 splines med lager för 1425:-. Jag är snål helt enkelt... Men jag tänkte lite att med tanke på att jag kört i flera år med en "liten" platta till min 3314, borde inte det gå till c202? Eller är det något jobbigt med annat lamellcentrum eller liknande kanske.
  7. Passat verkar kanske inte helt dumt, har t.ex. biltema mycket delar till dom eller måste man köpa dom muppdyrt från VW?
  8. Sitter med en Saab 9000-98 som med lite risk börjar bli lite till åren kommen samt att jag egentligen skulle föredra en kombi till hunden. Kör även fast regelbundet på olämpliga "vägar" så fyrhjulsdrift skulle inte skada. Det jag funderar lite på är det här med nya bilar och vad man kan göra själv. Valp, volvo 140 och Saaben har inte varit några problem att lösa saker på men jag misstänker att när man börjar komma upp mot 2002 så är allt betydligt mer elektriskt? Bara elfelen jag haft på Saaben gör mig orolig och om jag dessutom mer eller mindre kräver verksatdsutrustning bara för att byta något småsak så kanske det lönar sig att köpa något äldre. Rost är jag allergisk mot då jag vet hur jobbigt allt blir att reparera när det är rostigt, hörde rykten om att Volvo har galvaniserad undersida vilket borde minska rosten betydligt? En XC70 känns spontant inte helt fel men en kompis som nu köpt en sa att den drog ca 0.8 liter milen, det är vad min saab drar nu och hans var ändå en 04. Så vad jag egenligen vill ha är en fyrhjulsdriven bil (lämpligen ej konstant för att minska förbrukningen), tålig mot väder och vind så att den inte är sönderrostad, "simpel" kontruktion där saker kan lagas och utan massa onödigt skräp. Eller är det helt enkelt så att jag kommer behöva "lämna in den" om jag vill ha dessa krav och samtidigt relativt låg förbrukning?
  9. Jag förtydligare lite; från generatorns B+ går kabeln till startmotorn och från startmotorns koppling går även en tjock kabel till batteriet. Så från generatorn går kabeln till batteriet med undantaget att den skarvas vid startmotorn. På kabeln, ca 30 cm från generatorn, går också en kabel från den stora (generator till startmotor oich batteri) frammåt i bilen, inte kollat om den går till tändningen eller säkringsboxen men det är via den hela bilen får sin förbrukning för t.ex. lampor osv om jag inte tar fel, så hade den tidigare ägaren dragit det. Blinkers fungerar om jag stänger av motorn igen, men när motorn är på så lever dom sitt eget liv. Funderar på om det kan ha något att göra med laddlampan. Jag kopplade den till ett ledigt stift på tändningen som jag kontrollerade fick spänning när nyckeln vreds, men det kanske kan påverka annan elektronik på något sätt? Men det ska alltså inte vara några konstigheter egentligen med reläna och den nya generatorn?
  10. Byte ut generatorn nu men har efter start av motorn gissar jag att jag tidigare hade en likströmmsgenerator, inte växel. Framljuslamporna tänds inte, blinkerserna är galna (blinkar väldigt snabbt) och det är allmän domedagskänsla. Gissar att det är reläna som inte tycker om den nya generatorn. Startnyckeln på min är en nyckel där man sätter på tändningen av/på samt en fjäderknapp man trycker på för startmotorn, läste någonstans att tändningslåset kan spela roll vid övergång till växelström så tänkte bara nämna det. Är det bara att byta ut reläna eller är det något gigantiskt projekt med att lägga om elen som behövs?
  11. Ja jag "anser" det, borde räcka med 1,5 meter, max två, och om generatorn maxar 55 A så borde 16 mm2 räcka med god marginal. Tror ni att 4W är lagom för laddlampa förresten, läste att det är lite känsligt med effekten på den så att generatorn inte slutar ladda vid tomgång.
  12. Tackar så mycket för allt stöd! Var och inhandlade en biltemagenerator igår samt höftade till med en 950 mm rem. Efter diverse svordomar över vinter, mörker och kyla så var generatorns nedre fäste ihopsvetsat och monterat, dagens uppdrag blir att förlänga den övre armen, dra elen och se om jag inte kan ta bilen på en provtur. Just det, remmen blev en aning för lång även om jag förlänger armen, armen skulle behöva ta i generatorns fläktplåt och det kändes inte helt optimalt. Blir en tur till biltema för rem samt någon lampa till instrumentpanelen så att jag får min laddningslampa. Tidigare ägare har krossat det lilla glas som ska sitta över lampan samt slängt lampan och lamphållare, men biltema har säkert något. Har tagit en del bilder som jag kan lägga upp så snart jag löst det här. Förresten, vilka kabelareor rekomenderas? Räcker jordningen via generatorns chassi eller ska man dra en extra sladd? Sen från G till startmotor, har hört allt från 6-25 mm2, har tänkt kapa en startkabel och använda den, biltema har 8, 14 och 22 mm2. Mekonomen vägrar skriva dimenstioner på de kablar de har. När jag räknar lite tycker jag folk verkar överdimensionera med 22 eller 50 mm2, 10 mm borde räcka med 16 mm2 borde vara med väldigt god marginal, eller räknar jag fel?
  13. Förresten, har för mig att det är den skruv som den rosa pilen pekar på här som är av/fast i blocket. Känns som om jag åker på att försöka få ut den, har bävat i ett år med tanke på hur tajt det är där...
  14. Förresten, har för mig att det är den skruv som den rosa pilen pekar på här som är av/fast i blocket. Känns som om jag åker på att försöka få ut den, har bävat i ett år med tanke på hur tajt det är där... Inte min motor men hittade bilden och tyckte den visade det nedre fästet väldigt tydligt, har dock för mig att jag har någon form av trekantigt gjutjärnsfäste och inte ett sådant som bilden visar.
×
×
  • Skapa nytt...