Jump to content

PFalk

Menig
  • Content Count

    4
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About PFalk

  • Rank
    Member
  • Birthday 06/16/1974
  1. Det verkade omständigt med bilder.. går det inte bara att ladda upp som förut? Vart vi ska åka får väll framtiden utvisa - drömmen finns, men vis av erfarenhet sedan tidigare så kan det ju vara så att resan dit är själva DET. Dvs det kanske är drömmen, planeringen och byggandet som är resan?? När vi väl sitter på Island - som är första steget kanske vi bara tittar på varandra och undrar vad vi gör där.. För att vara lite mer specifik så är min/vår tanke, som så många andras, att avverka Afrika. Men som sagt - den lågan kanske dör på Island. än så dröjer det nog någon månad innan jag börjar med lastbilen igen - anledningen är vädret då jag inte kan hålla på inomhus. Jag gör inte detta för att det är ett måste utan jag gör det för att det ska bli bra och för att det är kul - och solsken och värme gör det mesta lite roligare.
  2. Tanken är att det ska bli "husbil" av den och tanken var att stabshytten (sh) skulle vara boutrymme. Dock har vi börjat fundera mer vart efter vi har rensat shen - vi gör ju inte detta för att kunna bo någon/några nätter på en terrängträff eller dylikt utan det ska fungera att bo i under en längre tid. Detta har då lett oss fram till att shen inte är rätt för oss då det är en lös standardenhet, detta leder bla till: - utnyttjar inte allt tillgängligt utrymme dvs utrymmet mellan hytt/flakgavel/sh.. ca 1,5m (mellan hytt och hytt) x 2,4 (bredd) x 2 (höjd) ger ju iaf ca 7 m3 ytterligare - den för oss onödigt avrundade takformen minskar innerutrymmet samt tar bort möjligheten till vettig planering av förvaring samt planlösning - takformen gör det svårare att sätta dit solceller - det är dubbelgolv - väger mer samt minskar möjligheterna att utnyttja utrymmet nedåt. Har ju också kvar hela flaket vilket leder till luft/fukt mellan sh och flak - dörrarnas placering passar oss inte riktigt - mm etc osv.. Så detta har då lett fram till att stabshytten kommer att ställas av hemma på tomten och bli garage till vår folkvagn samt förråd i övrigt ist (därför jag vill veta vad den väger då det blir att lyfta dit sh med kranbil). Sen kommer vi att bygga ett nytt boutrymme som utnyttjar tillgängligt utrymme bättre (det är förhoppningen iaf - är säkert inte helt lätt att lyckas med detta vid första försöket) Så det som står på schemat just nu är: - Lyfta av sh - Sanera bort allt onödigt - ex militär motorvärmare, mörkerbelysning etc - "Bygga om" förarhytten - innebär att allt onödigt ska bort även här och allt ska flyttas till instrumentpanelen (från mittkonsollen), byta stolar, måla och ljudisolera - Flytta batterier, montera extra dieseltank - Måla om skönheten Efter att chassit är ok kommer bygget av boutrymme att ta vid och jag är fullt medveten om att detta projekt kommer att ta längre tid än planerat och kommer att kosta några kronor - men tid har jag och pengar, ja - jag får väll sluta leka med massa andra projekt/fordon under tiden.. (skulle gissa att det kommer kosta någonstans runt 200 tusen)
  3. Det var inte mkt - kanon. Tack! En annan tanke som slog mig - vikten kanske står på någon av alla skyltar som sitter på alla möjliga och omöjliga ställen. Jag får undersöka.
  4. Precis som rubriken lyder - hur mkt väger en tom stabshytt - dvs utan all inredning, utan elverk, utan allt annat löst. Om ni inte vet vad en tom väger kanske ni vet vad en fullt inredd väger - jag vet ju ungefär hur många kilo jag plockat bort..
×
×
  • Create New...