Jump to content

Diffen

Sergeant
  • Content Count

    142
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Diffen last won the day on June 30

Diffen had the most liked content!

Community Reputation

264 Excellent

About Diffen

  • Rank
    Member
  • Birthday 10/03/1963

Profile Information

  • Location
    Glumslöv

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. jo det blev nog en tanke vurpa.. men nu är det på banan igen
  2. Max - nu hittade jag det, var under kapitel 7 (Ram, fjädersystem o hjul). Jag kollade i kapitel 4 (kraftöverföring), där var även sprängskisserna på hjulväxlarna finns så det lurade lite. Plockade av andra sidan tidigare i kväll och passade på att mäta spalt mellan bricka o hus och den var 0 så skall bli intressant att mäta in med fjädervåg när jag bytt ut packningar
  3. Intressant, vilket kapitel kan jag hitta info i? kollat i verkstadshandboken som finns uppladdad här men hittar ingen info om det
  4. Packboxar köpte jag via SLP (Swedish Lorry Parts) Den "vanliga": Volvo nummer 959026, SLP nummer PB-9026. Går åt 1st/hjul Special packboxen: Volvo nummer 946099, SLP nummer EPL-6099. Går åt 1st/hjul O-ring: Volvo nummer 949658, SLP nummer OR-658. Går åt 1st/hjul Bytet var hyfsat enkelt. I huset finns 2st grova sår som ser ut att kunna användas till att få in och montera den inre packboxen men är ganska trångt och deformerar packboxen lite. Jag valde att knacka ut lager ringen till det inre lagret, mätte läget för boxen (djupmåttet) Kollade hur eventuell slit yta såg ut på axel och eftersom den så fin ut så gjorde jag ett verktyg så att jag kunde knacka ner box till rätt läge (stopp mot lagerring läget)
  5. Nja.. O-ringen skapar förspänningen eftersom muttern drar bricka till anlägg på drevet. I gapet mellan kortändan o huset ligger o-ringen.
  6. Har sedan höstas fått sämre broms på vänster fram på 11:an så det blev till att plocka av trumman och kolla innan sommarens turer. Optimist som man är så tänkte jag att det var säkert något enkelt som en läckande hjulcylinder .... Backarna var lite "smorda" dock inte direkt blöta och hjulcylindrarna såg täta ut men efter lite skrapande o torkande så spårade jag det till läckande packbox i navet så det var bara att demontera hela navet från huset för att komma åt. Yttre packboxar var inte helt enkla att få tag på (Tatanka hade inga) men sen blev det byte av både inre o yttre och lite färg Passade på o renovera hjulcylindrarna med... Kollade i rep.man. om ev åtdragningsmoment på den stora muttern på axeltappen men det nämns inget. Är det någon som vet vilket åtdragningsmoment som det kan vara på muttern? Intressant lösning på lagerspänning, finns inga schims utan tydligen är det en O-ring under mutter o bricka som komprimeras och skapar spänning (verkar det som)
  7. Hejsan I den här tråden hittar du en del matnyttigt http://terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9444-fjädring/&do=findComment&comment=103795
  8. Tyvärr så sk.. det sig o komma iväg men hoppas ni får en fin helg
  9. Låter ju som en trevlig aktivitet Har lite problem med dålig bromsverkan som jag fixar med (tar bara på höger...) så om det löser sig och vädret verkar bli stabilt, så är det inte omöjligt jag kommer upp
  10. Tjena Ekström

     

    Du har väl rullat lite med din 935:a, hur mycket drar den milen på landsväg ca... Märkte du skillnad när du satte på däcken med rullmönster?

    Vilken hastighet brukar du ligga på?

     

    /Diffen

    1. 54ekstrom

      54ekstrom

      Hej! Missade detta meddelande då jag varit bortrest ett tag och inte läst på datorn nå mycke. Min 935 drar strax under 4 L/mil och jag håller sällan mer än 65, kanske spurtar i 70 nån kortare sträcka, men 60-65 är mer behagligt. En liten minskning av förbrukningen tror jag att jag märkt, men man känner också att det är jätteviktigt att hålla minst 2 kg i däcken; om nåt tappar lite börjar man känna vibrationer och att det liksom går lite trögt. Jag hade nån ventil som inte tätade 100%, därav att jag märkte detta. Generell körupplevelse med rullmönstrade däck är bara positivt; tystare, stabilare och ingen negativ upplevelse med styrningen (trodde den kunde bli lite trög). Till saken hör kanske att jag lät sajpa bakdäcken för att de skulle vara lite snällare vid kurvtagning och det stretar inte så mycket efter det när man kör i stadsmiljö (asfalt, skarpa hörn).

    2. Diffen

      Diffen

      Ingen fara :)

      Jag fick tag i en runda helt nya trelleborg däck från mobförråd med rullmönster som skall på. Bra tips med saipningen, skall kolla om jag kan få gjort det.

      tycker också att 65 är behagligt. Skall se om det går att ”ekonomi” trimma lite genom att trixa med tändningen alt se om man kan ev få på en 2 ports förgasare via adapterplatta.

      Min är ju inte lika tung som din eftersom jag bara har flak 

       

  11. ok, blir en ganska stor skillnad i rullomkrets vs orginal, ca 10%. Är ju inget fartmonster från början... men 11.00 börjar bli ganska svårt att hitta
  12. Hej Lasse Vad är det för däck dimensioner du har? Original är 11.00x16 Vanligt i det militära att man la på rullmönster fram istället för terräng mönster. Dock samma dimension fram som bak
  13. Hej Eddie

    Skickade ett mejl till dig angående avgassystemet.

    Vad skall du ha för det?

     

    Mvh

    Diffen

  14. Verkar vara lite problem med att trycka på "gilla" knapparna
  15. Tack Svana, jag drog i väg ett mejl till RÖA (enligt burken) nu i em och fantastiskt nog så svarade de på en söndag, snacka om service De svarade följande: Hej Tack för din förfrågan. Tyvärr så säljer vi inte till privatpersoner då vi enbart är grossister. Kontakta gärna någon av våra återförsäljare, Syntema Eskilstuna. Älvsjö, Tibro eller Linköping. Du kan även köpa genom Fellessons i Växjö eller Tinter i Kållered eller Skövde.
×
×
  • Create New...