Jump to content

Mikaelsson

Korpral
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Mikaelsson last won the day on September 14 2013

Mikaelsson had the most liked content!

Community Reputation

18 Good

About Mikaelsson

  • Rank
    Member
  1. Mikaelsson

    Signalspaning

    SÅ HÄR SER UTRUSTNINGEN UT NÄR DEN ÄR IGÅNG. DATA FINNS ATT LÄSA UNDER VISSA BILDER. OMBYGGD HYTT. MYCKET NYTT.
  2. Mikaelsson

    BV 206

    Det var en mycket trevlig tur i den lätt vita terrängen. bara och hoppas på lite mer snö.
  3. nej nått sådant har jag inte. Vet inte vad MLAT är. Är det någon form av triangelinmätning och positions bestämning? Ska ordna lite fler bilder snart.
  4. ACARS avlyssnar jag genom en scanner (en av tre), och sänder data till en dekoder som kan presentera informationen på data skärmen. Men ACARS innehåller sällan position (kan finnas), men man kan läsa meddelanden som sänds. Äldre system som fortfarande används till viss del, om jag förstått rätt. Jag använder en Kinetic SBS 3 som kan ta emot transponder signaler och även presentera dess information MODE-S/ADS-B. I realtid. Med hjälp av båda delarna så kan den intresserade se ganska mycket. Mer information hittar man på http://www.coaa.co.uk/planeplotter.htm eller http://www.kinetic-avionics.com Vidare så är det naturligtvis gott om möjligheter att avlyssna och lagra radiotrafik.
  5. Hmmm... okej. men har du kollat oljenivån i vxl lådan på ett korrekt sätt. Jag hade liknade problem i vintras. och då var det något för lite olja. Fyllde bara någon liter och sedan funkade det bra. Den gick inte att rubba ur fläcken förrän olje tempen steg och därmed också volymen av olja. Dom är känsliga på oljenivån.
  6. Har du fått någon ordning på växlandet? Om inte: Är det alltid när bilen stått stilla? Eller är det bara om den är "kall"?
  7. Ja. det är säkert så. Men där slutar mina kunskaper helt och tvärt.... Tyvärr. Har ingen erfarenhet gällande Linux eller liknande. Skulle vara om man hittar någon lokal förmåga som kan hjälpa till.
  8. Det är väll kanske inte själva hårddisken som är problemet rent fysiskt. Snarare behövs original disken med drivrutiner och program till SPARC datorn så X-terminalerna kan börja jobba tillsammans. Så helt enkelt hårddisk med original programmering från försvaret. Jag har fått ihop delar så det mesta är komplett (97%), men saknar denna disk. Antar att det klassas som "vital del" på den tiden som utrustningen var aktuell. Skulle faktiskt vara riktigt kul att få den att fungera till 100%. Och då är det hårddisken med program som saknas. Samt en antennväxel men det är mindre viktigt.
  9. Jag har inte kontrollerat dom något mer, bytte stift tidigare och även tändningen stod lite fel. Nu går den som en klocka. Får ta en titt på stiften om x antal mil.
  10. Nej. Det är inte en giraff. En Signalspaningshytt från S1. Som ingått i televapen kompaniet. Radarn är en egen installation som avlyssnar ACARS information från flyg och presenterar det på en radar bild. Det var inte något som försvaret använde. Det är i stort sett endast 2 saker som jag i nuläget saknar i hytten. Hårdisken som driver SPARC CPU:n och en original antennväxel. kanske finns det någon som vet var man kan få tag på detta?
  11. Ja exakt. Som jag skrev längst upp....... "Dessa är ej längre i försvarets tjänst. Står nog till försäljning inom kort."
  12. Ja. Det ser du ju enkelt från utsidan.
  13. Det fanns ytteriggare 2 rum, så full med bandvagnar att det knappt gick att ta sig fram. jag gissar på mellan 150 - 200 st totalt.
×
×
  • Create New...