Jump to content

kristaga

Major
  • Content Count

    739
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    49

kristaga last won the day on August 2

kristaga had the most liked content!

Community Reputation

1,066 Excellent

About kristaga

  • Rank
    Moderato

Profile Information

  • Location
    Noregur

Recent Profile Visitors

1,088 profile views
  1. Begge ble levert som radiovogner. L3315 var en litt justert utgave av L3314 HT. L3315 var etter det jeg har hørt bare levert som radiovogner. Den viktigste forskjellen er øka lasteevne og øka totalvekt. Antakeligvis fordi alt radioutstyret var veldig tungt.
  2. Teltet er nesten identisk med det vi kjøpte i våres. Vårt heter Helsport Varanger 8-10 Camp. Den eneste forskjellen som er synlig er at vårt har aluminiumsstang i midten og så er det tre hemper til bardunene. Veldig kjekt å kunne stå oppreist når en skal skifte klær. Jeg er for gammal til å åle meg rundt i et minitelt.
  3. Kjøp et ryggekamera (backkamera) som du monterer i retning mot høyre.
  4. Er hjemme etter 3000 km på vegen med C303-en (ellevebilen). Heile familien på tur. Skriver mer her: http://terrangbil.net/forum/index.php?/topic/13476-lindesnes-nordkapp-med-militærbil-sommeren-2020/ Fjellene Sju søstre er innhylla i lave skyer: Her er ruta vi tok:
  5. I fjor ble det lagt ut et spørsmål på FB-gruppa til Historiske militære kjøretøyers forening om noen hadde lyst til å bli med på kjøretur Lindesnes - Nordkapp. I løpet av vinteren ble jeg og kona enige om at vi kunne bli med gjengen et stykke nordover, og så se hvor vi havna. De to første stoppene var Lindesnes og Gol, men vi ble med fra tredje overnatting på Norsk vegmuseum rett nord for Lillehammer. Her samla elleve kjøretøyer seg for videre ferd nordover. Vi i vår egen feltvogn, Volvo C303 1976-modell, ei feltvogn av typen Volvo L3314N «felt/valp» fra 60-tallet, fire lastebiler av typen M6/M35 (2½ tonn) fra 60-tallet, en lastebil av typen M55 (5 tonn) fra 60-tallet, tre feltvogner av typen Mercedes 240GD Geländewagen fra 80-tallet og en eks.-militær ambulanse av typen Mercedes 300GD Geländewagen fra 80-tallet. Etappene vi kjørte var som følger: Dag en: Andebu - Vegmuseet (Lillehammer) (28 mil). Dag to: Vegmuseet - Dombås - Berkåk - Malvik/Abrahallen (34 mil) Dag tre: Malvik - Nordlandsporten - Korgfjellet (41 mil) Dag fire: Korgfjellet - Polarsirkelsenteret - Rognan - Fauske - Klungset leir. Herfra skulle de andre fortsette å kjøre utover kvelden og natta, så da sa vi farvel og stoppa på Straumen (24 mil). Vi bestemte oss da for å snu og kjøre Helgelandskysten sørover. Dag fem: Straumen - Bodø - Nordlandsbadet - Skaun (9 mil) Dag seks: Skaun - Bodø - Flymuseet - Storvik. (11 mil). Dag sju: Storvik - Sandnessjøen. (27 mil) Dag åtte: Sandnessjøen - Brønnøysund - Torghatten - Brønnøysund - Løvikelva. (17 mil) Dag ni: Løvikelva - Stjørdal. (30 mil). Dag ti: Stjørdal - Hegra festning - Hjerkinn (24 mil) Dag elleve: Hjerkinn - Vegmuseet - Sjusjøen (21 mil) Dag tolv: Sjusjøen - Åsmarka - Lillehammer - Hønefoss og vest for Tyrifjorden hjem (30 mil) Til sammen omtrent 3000 km. Bilen har gått som ei kule heile vegen. Jeg har fylt litt olje og stilt tenninga en gang. Har også fylt noe vann, men det var på grunn av en liten lekkasje jeg hadde før vi starta turen. De andre kom seg til Nordkapp også nesten uten problemer, en reparasjon av ei dieselpumpe og en motorbrann som ble slokka tidsnok. Vi har bodd i telt på turen bortsett fra ei natt som vi tok på hotell i Stjørdal på vegen hjem. Hadde lova ungene ei natt på hotell på turen. Det første de sa da vi kom inn på hotellrommet var «se, vi skal sove i senger i natt»! Noen bilder: Rutevalg: Nokså fullasta bil, men etter hvert ble pakkinga mer effektiv og vi fikk bedre plass: Stopp ved en tilfeldig butikk på Berkåk: Pick-up café. Noen av småbilene på turen: Ankomst Nordlandsporten: Nordlandsporten: Korgfjellet. Flott utsikt, men bra at ikke E6-en går her lenger: Klargjøring til middagsmat på Korgfjellet: Klokka er to på natta og sola er bare rett under horisonten i nord. Svartisen i bakgrunnen: Vi krysser polarsirkelen: Rett nord for Bodø: Vi besøkte flymuseet i Bodø: Overnatting ved skolen i Storvik: Utsiktspunkt mot Svartisen: Fjellene Sju søstre sett midt på natta fra Sandnessjøen camping: Ved avreise på formiddagen etter hadde det klarna opp: Helgelandskysten. Flott ferjetur: Vi skiller oss ut på ferja: Overnatting i det fri er lov i Norge: Hjemme igjen:
  6. Overnatting ved Norsk vegmuseum på Lillehammer i kveld.
  7. Nedre slange, anbefalt 92 ° eller 95 °.
  8. På Biltema var valget mellom 92 ° og 96 °. Det ser ut til at 92 ° passer bra, motoren koker ikke når vifta slår seg på. Lys i bryteren er planlagt.
  9. Ble ferdig klokka tre i natt. Det fungerer fint. Overraskende hvor mye mer stillegående bilen har blitt. Les mer her: http://terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9671-kristagas-c303tgb111c/page/2/&tab=comments#comment-163870
  10. Bytta til elektrisk kjølevifte. To kvelder pluss heile lørdagen gikk med. Ut med radiatoren: Ut med vifta. Spal VA18-BP71/LL-59A, 385 mm, 24 volt. Temperatursensor på nedre kjølevannsslange. 38 mm var litt stor, men det gikk akkurat. Biltema 32-2138. Jeg har kjøpt sensor som slår ut på 92°. Biltema 61-580. En tysker på C300-gruppa på Facebook lagde en serie med luftledende deksler passende til Spal VA18-BP71/LL-59A og jeg kjøpte et. Måtte også kjøpe ny vifte da den jeg egentlig hadde planlagt å bruke var størrelsen mindre. Jeg kunne bruke de originale klemmene til gardina som egentlig var der. Så var det å montere radiatoren igjen. Ekstremt trangt, men fikk det til. Det verste var å feste høyre skrue som fester radiatoren. Jeg trur jeg bruke over en time på den ene. Venstre skrue gikk lett. Så var det strøm. Fant fram en tretrinnsbryter til boggiløft/-senk til Volvo lastebil. Brukte noen timer på å være sikker på virkemåten. Har kopla etter dette skjemaet. Amatørmessig, men jeg er ikke fagmann på bilelektro. Jeg brukte mye mer tid på oppkoplinga av strømmen enn monteringa av vifta. Hadde også en bryter til klimaanlegget på en lastebil liggende. Den måtte donere symbolet sitt. Nå er bryteren auto (nedre relé) når den står opp (kjølevifta går på når sensoren måler 92°). Midten er av (i tilfelle service eller vading). Ned er tvangsstyrt på (øvre relé). Da går vifta så lenge det er strøm på batteriet. Flytta bryteren for automatisk kjørelys til venstre for å unngå sammenblanding.
  11. Dette trur jeg kommer til å bli bra.
  12. Hallo! Firmaet Kamo Oko Vidi skal begynne å produsere overgir til fordelingskasse FD51 som er på C300-serien (11/13/20) og C202. Den vil gi 0,77 i overgir og monteres på plassen der kraftuttaket står montert på biler med vinsj (tilsvarende Warn Overdrive til Willys). Den skal være så kompakt at vakuumtanken ikke må bli endra. NB: Har du kraftuttak for eksempel til mekanisk vinsj kan du ikke bruke den. Overgiret koples inn via vakuum eller trykkluft. Brandon Montz har tatt initiativ til en gruppebestilling, og da blir prisen EUR 1400 (USD1600) + frakt og moms. Bestilling gjøres via et Google docs-regneark som ligger her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1z832Vzr4MxwxDYewGQk61eH5WPIdDcFPfdNbd5ntUAo/edit?usp=sharing Produksjonstida er to måneder + to ukers leveransetid. Eksempler på hva endring i turtall blir med overgiret utkopla/innkopla, og med de tre forskjellige utvekslingene bilene kommer med:
  13. Da denne kalenderen kom i posten i går ble hjemmekontoret endelig komplett.
×
×
  • Create New...