Gå till innehåll

Johannes

Major
  • Innehålls Antal

    1 198
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    111

Allt postat av Johannes

  1. Det där har jag råkar ut för två ggr av olika anledningar... Skruvarna spelar nog inge roll gissar jag, dock skulle jag först kolla: Bränslefiltret precis framför bensintanken, risk att det är igensatt så bensinflödet räcker bara till lägre varvtal eller högra varvtal en kort stund innan bensinen börjar sina. Kolla när du kör om bensin-nivån sjunker i vattenavskiljaren (glaskoppen) Den ser du med ficklampa under färd om du kör med öppen lucka i hytten, sjunker den snabbt pumpas inte bränslet fram tillräckligt snabbt. Om det inte är något av detta gissar jag att du får öppna förgasarna och kolla gummimembranen, de brukar paja men de är ju billiga att byta, 60 kr på mekonomen. Jag hade ett elände att få bort stjärnskruvar som håller locket på förgasarna, fick såga ett spår med ett sågblad eftersom nån tidigare ägare hade pajat dem. Man kanske törs värma försiktigt med varmluftspistol om de ändå sitter fast. Det kan säkert vara något annat oxå men detta är ju enkelt att kolla ivf.
  2. Hmm... Har just bett en bön och hållit tummarna..... Men är ändå lite nervös.... Har blivit fotograferad av 3 stycken fartkameror på två dagar..... Dessutom i onödigt hög hastighet enbart pga slarv... Enda trösten är att jag alltid har solskyddet nerfällt och sitter så långt bak som möjligt och hittills har jag klarat mig undan ett 20tal foton från fartkameror.... Denna gång är jag lite mer nervös eftersom jag vid ett av tillfällena satt något mer framåtlutad än vanligt.... Nu börjar en lång väntan, ungefär som att vänta på tomten fast tvärtom...
  3. Kolla nivån i burkarna till bromsvätskan under askkoppen i hytten, rök tyder på att det droppat på en varm trumma eller att bromsarna kanske ligger an.... Då låter det ju som bromsvätska ändå gissar jag, läcker en kolv droppar det direkt ner på trumman och är den varm ryker det, det kan mycket väl fortsätta droppa på en parkerad bil och efter 3 veckor orsaka en liten pöl... Oljan i axlarna fyller genom en plugg på själva diffklumpen och tömmes genom en likadan plugg i underkant, den oljan behöver man inte byta om den inte är förorenad, den håller visst nästan för evigt. Jag vet inte om man kan kontrollera nivån i axeln på något sätt, ingen aning om oljan skall nå upp till påfyllningspluggen... Det finns säkert någon som vet.
  4. Det är nog mitt förslag oxå, grundlig rengöring tejpa lite papperstejppå misstänkta ställen, sedan ut å köra för att framkalla läckage och sedan kolla varifrån läckaget kommer. På framaxeln har min en förmåga att bultarna som håller fast portalen skruvar upp sig själv och det börjar droppa ur axelolja. De behöver lite gänglåsningsvätsksa.
  5. :-) Vacker! Bor du i Danmark? Är det annorlunda avgasregler i Danmark?
  6. Man kan nog inte ha skum (eller isolering) ända upp till takplåten på en kåk, då finns inge luftspalt så allt organiskt mtrl ruttnar eftersom fukten stannar kvar under plåten, det har nog inte med vilken sorts isolering man använt utan bristfällig spalt och nockventilation, det var liknande problem i mitt hus, fick ta en hålsåg och göra 20 hål genom taket och sedan täcka hålen med en liten platshuv under pannorna. Kondens borde inte vara någon risk med skum om den endast är oorganiskt mtrl, det är samma lösning i väggarna på kylskåp, frysar mm och där kan det bli rejält med temperaturskillnader (60 grader) men de innehåller förstås inget trä eller masonit utan endast plåt och plast. Fukt kan man spraya på efter att man sprutat för den skall svälla mer men när den stelnat så binder den inte fukt mig veterligen. Jag har haft en klump liggade ute i regnet länge men det enda som hänt är att solen gjort den porös men inte tyngre trots regnande. Det är nog klokt att höra sig för med proffsen först..... Blir lite jobbigt att få bort eländet om man skulle ångra sig.... Grabbarna på foamking har förhoppningsvis koll på sådant... :-)
  7. >JDW du har rätt omsatt det sväller, man får nog spraya utan panel, sedan skära till det när det torkat och trycka dit panelerna i efterhand. Det går nog inte att spraya in bakom en panel utan att det blir kass.... Intressant med firman som sprutar, gissar att de har en högre kvalité än byggmax, å åtgången är ju inte så stor så det kostar nog inte många kr. Jag skall nog testa på en panel för å se om det funkar...:-)
  8. Skulle man kunna isolera med pu-skum och sedan klä med lämplig skiva? Pu-skum har högre U-värde än isolering och man kan ju enkelt fylla alla så hörn så att det inte blir glipor och få en ännu bättre effekt? När jag använt det i huset klibbar det fast rejält så förhoppningsvis även på plåt men det har jag inte testat.... När det stelnat får man förstås skära till det men det är ju ganska hårt när det stelnat så det borde göra att masonitskivorna inte trycks in och hoppar lös lika enkelt som med dagens mjuka glasull? Pu-skum är mitt favoritvapen mot getingbon oxå, smyg in spraya i hålet och spring ut snabbt.... :-)
  9. Http://www.sigicon.se Mest jeepgrejor men taktält, dunkhållare och annat.
  10. Intressant, då får vi se om biltema klarar wingflygarens granskande blick. Det nog bara att du skapar en logga "approved by wingflyer" och stämplar godkända föremål från biltema. Kanske krävs en separat tråd? :-)
  11. 24>12 volt, upp till 25 ampere kontinuerlig, peak 30 amp. Skall man utgå från att det är skräp? Samma artikel kostar 29 pund på eBay verkar det som.... http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-24V-to-12V-DC-DC-Car-Power-Supply-Inverter-Converter-Conversion-Device-30A/830098830.html
  12. Fjärås får enligt egen utsago inga mer fordon från försvaret, allt som står kvar är gammalt. FM har andra rutiner för skrotning numera, vet inte vart grejorna tar vägen om de inte går att sälja på tex auktion?
  13. Frippe, jag googlade det där kolfiberepoxilaminat och fick träffar fulla med ord som; grafen, pikometer, nano, jasplan, termisk stabilitet och annat. Det verkar vara lite överkurs.... :-) Glasfiber har jag inte testat att bygga med själv men nån gång få bli den första... Den svarta plastskivam verkar bra, man kanske får börja med bitumenmattor, isolering med alufolie och sedan innerst glasfiber eller plastskivam med lite små hål i? Stämmer det att bitumenmattor som man värmer fast tar bort kondensen från plåten eller har det med temperatur och annat att göra?
  14. You have a good looking friend, does she have a TGB too?
  15. Finns det något bättre mtrl man kan använda? Det får ju inte mjukna, mögla eller pajja för enkelt... Masoniten tycker jag är lite för klen så den böjs gärna lite och hoppar då ur spåren och blir hängande på sniskan. För egen del behöver det inte se original ut, viktigare att det håller för "evigt" så man slipper göra om det igen....
  16. Jag skall inte använda de vanliga fläktarna, de drar för mycket ström och låter ganska illa. Jag gjorde misstaget att låta bilen stå på tomgång ganska länge med fläktarna igång för ett par månader sedan, då tömde fläktarna startbatterierna så att jag nästan inte kunde starta motorn efter ett kärringstopp i skogen.... Generatorn laddar knappt alls på tomgång och fläktarna verkar suga i sig ganska många amp. Nu är mina startbatterier inte i superskick iofs men fortfarande OK enligt cteks batterianalys......... ........fläktarna sög mer kräm än vad generatorn gav ivf. Det får bli ett separat elsystem som skall driva all campingutrustning. Någon form av varmluftsblåsande historia med låg ampere för vintercamping och ett separat simpelt system när man har 230 (kupéfläkt?/radiator). Jag har kollat lite olika båtvarianter, wallasvärmare, gasol, bensin/diesel mm men har inte riktigt klurat ut vad som är bäst. En uppenbar fördel med bensin är att jag inte behöver flera olika bränslen men förmodligen skall jag köpa något gammal gasolkök på blocket så gasol skulle möjligtvis finnas ombord ändå. Jag har noll koll på hur mycket bensin/gasol/el de drar eller hur många kW värme som behövs. Önskvärt vore att få ca 10 plusgrader inne i skåpet när det är 15 minus ute. Antagligen behöver jag isolera både golv och väggar på något sätt, kanske blir parkettgolv inne? :-) Det är dock lockande med en riktig bensinvärmare så får man en varm motor oxå, ingen nackdel om man stått stilla ett par dagar i minusgrader, och startbatterierna kanske är lite trötta... Eller varför inte både och, en lös gasol/bensinvärmare till camping och en annan till motorn....
  17. @MikaelD Det låter som det bästa förslaget hittills, både värme för motor och kupé, bubblavarianten är nog enklare att koppla in kanske men med kommentarerna angående den så verkar det som man måste ha en eldpost hela nätterna ......... ...... då faller ju lite av idén, bilen är förvisso varm men man får sitta utanför i kylan med ruska lång och pulversläckare och vakta istället för att sova... PM:ar dig.
  18. Elverk är nog mest en nödlösning, inte aktuellt på en campingplats, då får man nog en och annan sur blick. Däremot skulle det funka på jakten vintertid när man är ensam i skogen.... Jag har letat efter en Bensinvärmare från en bubbla, simpelt att koppla in, ner med slangen i en dunk och 12 volt på trådarna så sprutar det varmluft. Har dock bara hittat 6voltare den senaste tiden men innan 2018 bör det väl dyka upp några sådana. Den skulle förmodligen gå att bygga in i en låda så man kan använda den till bilen/taltältet eller annat.
  19. Nej jag kör V70 i tjänsten (utesäljare) jobbar i Västsverige så varje gång jag passerar på väg till u-hamn/jkpg brukar jag kolla efter din elva. :-)
  20. Så mycket har jag aldrig lutat.... (Fegis förmodligen).....:-)
  21. Nu har jag kommit en liten bit på vägen med diverse blocket köp.... 1 st ctek M300 laddare 12 v, 25 amp. för fast montering. 1 st Isotherm 12-24 v kylskåp Det kommer bli en kombination av era tips är tanken, solpaneler ( minst 200 watt, kanske mer) med en mppt regulator. Förhoppningsvis med en ram så att man kan resa dem upp och vrida till lämplig vinkel mot solen ifall man campar längre period men inte parkerat i rätt väderstreck. Jag såg någon variant på youtube där man hade två lager paneler så att man kunde få plats flera paneler ovanpå varandra som man kan dra ut när man parkerat. Med en sådan lösning skulle man kunna klämma in 400 watt ovanpå "förarhytten" på en elva och kunna få tillräckligt med ampere för att hålla kylskåp igång dygnet runt även under höst / vinterhalvåret. Däremot vet jag inte hur de undre skuggade panelerna påverkar det övre lagret, om de stjäl ampere från de övre panelerna så är det ju inte så bra. Nackdelen med detta verkar vara att mppt regulatorerna blir ganska dyra när de skall klara många amp. > 3000kr En fråga om solpanelerna ifall någon har kolla på detta.. kan man sätta batteriväljare så kablarna så att man kan vrida över laddningen från till startbatterierna vid behov? Är inte så sugen på att lägga ännu mer pengar på en duo-regulator och det verkar bli svårt att få ihop batterier med olika spänning med cteks duolösningar så en simpel lösning är att föredra av flera skäl. På blocket-shopping listan återstår: Solpaneler Mppt-regulator Batterier förmodligen agm Strömbrytare, säkringshållare, kablar, mm smågrejor Digital voltmätare Omvandlare 12-24 Omvandlare 12-230 ren sinusvåg Elcentral med jordfelsbrytare och automatsäkringar samt 230-in med vattentät lucka från husvagnsskroten. Någon form av motorvärmare med cirkulationspump för 230 kanske den varianten Svana har köpt. Kupéfläkt för värme när man har landström Någon form av värmare när man campar i skogen, kanske blir ett litet elverk som får driva den vanliga kupéfläkten men de bullrar nog som en dammsugare kan jag tänka mig.... blir väl en nödlösning.
  22. Jag gissar det är din elva man ser vid rv40 när är ute och åker.... Jag brukar vrida på nacken och säkert vingla till lite av nyfikenhet när jag passerar den är riktigt ball!
  23. Ja jag pratar om både backljuset och lite om 24 volt-grejen, är det alltså 24 v ut, kan man då ladda radion med denna i radiobilarna?
  24. @Becker, STT 35"? Uppdatera gärna med ditt betyg på dem.....
  25. Den tredje bilden är nog anslutning för (antenn?) radio 130, vill minnas att det såg ut så i min gamla radio-11-bil oxå, den satt rakt ovanför hållaren till radion. Ha du förresten kollat kontakten som akviterar backljuset, minns inte om den sitter på växellådan eller om den sitter på länkaget någonstans... den kall ju ge ström när backen läggs... är väl ungefär en likadan som kontakten vid pedalen till bromsljuet skulle jag gisssa.
×
×
  • Skapa nytt...