Gå till innehåll

Roy

Korpral
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Roy senast vann den dag 30 Augusti 2012

Roy hade det mest gillade innehållet!

Om Roy

  • Födelsedag 1949-12-21

Roy's Achievements

Member

Member (1/1)

7

Anseende bland gemenskapen

  1. Min fina gamla RAPTGBIL9033 har nu fått en ny seriös ägare. Jag har haft den i 12 år, en tid med mycket kul, meka, köra och nya vänner. Bilen var nära original radiobil, och kommer nog att hos den ny ägaren gå mot samma mål. Visst känns det vemodigt, men intresset minskade och den nyrenoverade toppen kom aldrig på. Tack alla här på forumet för bra tips, och kunskap. Ett tips bara, om någon vill sälja en gammal radiobil, eller terrängbil som har antenner och ev grön radio, prova då denna annonnsajt: http://www.dx-radio.se/ jag kunde ha sålt 15 st sådana bilar..... Hälsningar Roy
  2. 11:an är aktiv på TRADERA med sin butik: http://www.tradera.com/butik/11-an Han har mycket saker som kan vara intressanta. de Roy
  3. Sök på "B18" på Tradera som finner du ofta sådana förgasare. Själv skulle jag nog försöka med en nålfil, och försiktigt fila upp hålet för hand. Jag har renoverat några sådana förgasare men haft turen att få exemplar med relativt glappfritt. Lycka till!! De ROYSAN
  4. OK jag minns det BEAU. Hopps du har kunnat sova skönt i båren...... Nja skämt åsido är den nog inget för oss som uppnått full längd.... Både halva huvudet och fötterna hamnar utanför hi hi.... Båren är nog mest ett objekt för att göra bilen fullständig De Roysan
  5. Vore kul om du har lust, 9034 att mejla alla bilder. Roy.nordqvist@privat.utfors.se Ja var får man tag i båren? På något sätt fick jag två bårar, och gav bort den ena. Men miss inte källan. Det är många år sedan..... Jo även de svenska bårarna är ganska korta och obekväma. Knappast något att använda, utan mer som pryl för att göra bilen till originalskick. De Roy
  6. HEJ! Jag har en sådan där bår, men fixar inte att pack ihop den. Jag har vänt och vridit på det flera ggr utan att lyckas. Det skall ju bli två bördor, men hur katten rullar man och knyter ihop paketen? Det finns ju rem och spännen. Någon som har en manual till båren? Det blir nog trångt att få båren att funka i en RPTGBIL 9033 om radiobordet finns på plats. De Roy
  7. Du måste nog ansluta laddningsindikatorlampan oxo. Det är genom den lampan generatorn får fältmagnetisering för att börja ladda, sen matar den sig själv. Dessutom är indikeringen bra för att veta om det funkar. De Roy
  8. I den här bilen är det en speciell Växelströmsgenerator, med dels skärmkåpa, anslutningar med en flerpolig kontakt försedd med skrämt kablage. En fransk Generator, lite större än en vanlig växelströmsgen i personbil. Dvs inte en likströmmare. Separat regulator i skärmad och försilvrad plåtlåda som sitter på batteriboxen. BILTEMA har numera en 24 V växelströmsgenerator med inbyggd regulator för c:a 1300 kr. Den bör kunna passas in utan alltför mycket jobb. De Roy
  9. Jag hade samma problem. Laddningsregulatorn är ett kretskort, väl inbakat i gjutmassa. Med en väldig massa jobb lyckades jag få bort all gjutmassa och få kretskortet framme. Efter att ha lött om alla lösningar och satt i kortet tillbak har den skött sig. Komplett ritning finns i servicehandboken. Det här jobbet är inget för den som inte är van vid elektronik, så en ny 24 V generator kanske är en enklare lösning. För övrigt går det ju att plocka ur generatorn, den har ju en flerpolig kontakt för alla sladdar. OCh öppna och gör aren och kolla att kolen är bra och når ner till släpringarna. Vanlig översyn att kablaget är heller inte fel. Notera dock NOGGRANT hur allt satt, fel ihopsatt lika med haveri.... De Roy
  10. Det är lätt att se bromsförstärkaren framför knäna, eller ovanför pedalerna. Helt separat från huvudcylindern. Det är mycket lätt att ta bort bromsförstärkaren och flytta rören så att det går att köra utan denna. Du kan då dels i lugn och ro renovera bromsförstärkaren och köra vidare utan, och dels testa om felet finns i den. Det är inte så stor skillnad utan bromsförstärkare, man kan nästan överväga att köra utan. Det hänger förstås på lasten man har i bilen. Det lär finnas packningssatser och renoveringssatser för bromsförstärkaren att få tag på. Kom bara ihåg att plugga sugröret till insuget. Det är draget vid motorhuven synligt till höger om benen på föraren. De Roy
  11. Länge sedan jag var med på detta forum. Men nu kan jag berätta att jag idag (2012-08-30) har besiktat min bil, en RAPTGBIL 9033 från 1967 Karlstad- Tullholmsviken, http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/stations.xsp/Bilprovningen/Privat/V%C3%A5ra%20stationer/EC790DE6DE6DE9DFC125781B004D0644?station=637 Kollade igår, Onsdag och såg att det var två dagar kvar innan körförbud. De hade en tid idag, dvs en dag varsel kl 0700. Ingen bromsprovning, ingen avgasprovning. Man kollade lysen, blinkers, och hjulupphängningar. Kollade rost på bromsrör. Jag tycker det var en liten trevlig bilprovning som jag varmt remkommenderar! Jodå blank papper, inte illa för en 45 år gammal bil. Däremot måste jag snart göra något åt kopplingen de Roy
  12. Jag köpte för några (3- 4 år) år sedan en sådan dämpare på Volvo Lastvagnar i Karlstad. De tog då hem den, kostade dryga tusenlappen. Men funkar än.... Artikelnumret är: Vovlo -63746 och de kan direkt se om den finns och vad den kostar de Roy
×
×
  • Skapa nytt...