Gå till innehåll

maed

Korpral
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Om maed

maed's Achievements

Member

Member (1/1)

4

Anseende bland gemenskapen

  1. Ser ju perfekt ut båda ... Får börja ringa runt till de som säljer överskott o se vad som dyker upp.... Beau, vad är det för vagn du har på bilderna? /Mats
  2. Hej Jag är ute efter en mindre kärra att dra efter min Valp 9031. Ring mig gärna på 0766 479 604 om ni har tips. /Mats
  3. Hej Jag har för avsikt att börja åka på lite terrängkörningsträffar med min 9031:a i år. Stuvutrymmena är ju emellertid inte så omfattande... Jag är på jakt efter en lätt släpvagn, och vad vore då bättre än hjullavetten till pvpjäs 1110, dvs den kanon som ursprungligen suttit på bilen. Jag har dessutom sett bilder med 9031 dragandes en sådan lavett. Någon som har några tips var jag kan köpa en sådan, eller lämpliga konverteringsprojekt? Ritningar? /Mats
  4. Hej Jag föreslår att de svenska militärfordonen läggs höggs upp, så att man slipper scrolla så mycket... /Mats
  5. Enligt databladet 8,3-9 kpm... för Överfall. /Mats
  6. Jo, det är den slangen. Jag lyckades hitta en (eller faktiskt två) originalreservdelar på 11-butiken på Tradera. Nu är det utbytt och bilen rullar på norra Öland
  7. Jag tror jag fått läckage i slangen till oljetrycksmätaren. Efter körning bildas en pöl av droppande olja som avtar efter en stund. Jag hann bara göra en snabbkoll innan jag var tvungen att resa bort. Den "vävda" slangen till oljetrycksmätaren var mycket oljig (men inte utrymmena runt omkring) och svarar mot där olja droppar. är mitt antagande rimligt? Jag antar att det är enklast att ta loss slangen och ta med till Mekonomen. Vet någon nummer så jag kan beställa och vara säker på att den finns? Vad är det för infästning i motor och instrument (gängad, vilken gänga?) (är bortrest men tänkte beställa redan nu...) /Mats
  8. Avseende däcken så köpte förra ägaren de nya då originalen gick sönder vid skogskörning. Om jag kommer över däck/fälgar som är mer mer lika original skulle jag helst vilja ha det (liksom att då ta bort skärmbreddarna" - nu grönmålade). Tack för tipsen Hasse, skall kolla upp/hålla koll på dessa. Nästa vecka ska jag hämta ut de nya gummistropparna från Volvo Lastvagnar i Kalmar också. Sen ska bilen upp till norra öland som sommarbil /Mats
  9. Hej Jag är ny ägare av en 9031 som gått drygt två tusen mil. Min erfarenhet och utrustning för att meka är egentligen alldeles för liten, men viljan är större... Just nu funderar jag på detta med "små läckage" av olja från bilen. Det hänger t ex oftast en droppe på "bottenpluggen" på den centrala fördelningsdosan under bilen, och det blir en "fläck" efter körning. Efter en körning så kom det en lite större mängd ur det röda röret som syns mitt i den bifogade bilden. Detta har bara skett en gång. Vad är det för rör och är det något att bekymra sig för? (Det ser ut som ett rör som det ska kommanågot ur...) Om det inte läcker "mycket" utan bara "droppvis" efter körning, bör jag åtgärda. Kan jag i så fall vänta till vinteröversynen? Givetvis ska jag säkra att det inte blir låg nivå i vare sig motor eller växel/fördelningslådor. Eller är ett visst "revirpinkeri" alltid att förvänta sig? Jag är medveten om att specifika råt är svårt att ge utan att se bilen, allmänna råd är lika välkomna... Tacksam för all hjälp. /Mats
  10. Hej Enligt instruktionsboken (som finns här på siten) så är åtdragningsmoment för överfall 8,3-9 Kpm /Mats
  11. Efter inledande el-strul med lampa så går den nu bra Kördes 9190 km 1963-1974, förrådsställd 1983 vid 10770 km. (enligt bifogad reparationsjournal i kontrollboken) Idag upp i drygt 20000 km, så den är välhållen. /Mats
  12. Två bilder på min nya ögonsten Den är reggad för tre passagerare så den är numera en populär "skoltaxi" när jag tar pojkarna till skolan... /Mats
  13. Jo, stavningskontroll på telefonen får till det ibland Hur gör jag för att ladda upp bild?
  14. Hej. Gummistropparna som håller fast motorvägen på min 9031:a. Var kan jag köpa nya?
×
×
  • Skapa nytt...