Gå till innehåll

henkal

Korpral
  • Innehålls Antal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Om henkal

Contact Methods

  • Website URL
    http://kallbacks.se

Profile Information

  • Hemort
    Dala-Järna

Senaste besökare till profilen

687 profilvisningar

henkal's Achievements

Member

Member (1/1)

18

Anseende bland gemenskapen

  1. Trodde att vibrationer i min C303 berodde på främre kardanstång och köpte en ny från Tatanka för 2500 kr för 3 år sedan. Nu satt inte felet där så kardanen har legat på hyllan i 3 år och nu är bilen såld så jag behöver den inte mer. Den såg helt ny ut när jag fick den och jag har bara satt dit den och kört något mil på prov, sedan tagit av igen, så den ser lika fin ut nu. Ge ett bud om du är intresserad men den har ju ett hyfsat värde så rena skambud är inte aktuellt. Tel 070-362 58 59 eller PM. Finns i Dala-Järna.
  2. Jamen alltså... Här var väl problemet inte att framhjulsdriften gick i? Utan tvärt om att du tryckte så löst på bromsen att den inte aktiverades. Men p g a halkan hann bakhjulen låsa sig före framhjulen och du snurrade då runt. Med lite hårdare tryck på bromsen hade klokopplingen gått i och bakhjulen hindrats från att låsa själva. Så tolkar jag det du skriver, tänker jag fel?
  3. När jag tittar i instruktionsboken till min civila 12 volts C303 så står det 0,8 kW (1,1 hk) på startmotorn. 800 W / 12 V blir ca 66 A. Tänker man sig att startmotorn i 24 V bilarna har samma effekt så sjunker strömmen till hälften, alltså 33 A. Anta att motorn skulle gå riktigt tungt en kall dag och batteriet är varmt och fräscht så skulle man kunna tänka att den kan ta uppåt 100 A (50 A för 24 V). Men jag vet inte, kanske har dom monterat betydligt kraftigare startmotor i militärbilarna. Sen undrar jag om Gripen tänker lite fel... Ja, strömmen dubblas i ett 12 V system för samma effekt som i ett 24 V system. Men strömmen ökar inte när man tjatar på med startmotorn och spänningen sjunker efter hand, då sjunker strömmen också. Tänk som att startmotorn i min bil har ett inre motstånd på 0,18 Ohm. Vid 11V drar den då 61 A och vid 10 V 55 A med samma motstånd från motorn. Edit: Eller tänker du att startmotorn tar mer ström bara för att varvtalet går ner?
  4. Har en civil C303 och där kör jag med vad som står i instruktionsboken: GL1 85W/90 eller 80W/90. Köpt en 20 L dunk på Granngården och använder samma i portalerna. Mängden anges till 1,2 L i vx- och 1,3 L i förd-låda (samt 1,4 L i portaler, totalt 3,9 L för ett byte). I axlarna ska det vara GL5 SAE 90 eller 80W/90 och där har jag kört med Biltemas (1,5 L i varje axel).
  5. Lamporna måste dra tillräckligt med ström för att blink-indikeringen ska fungera. Kolla att det är rätt lampor. Skulle det vara rätt så prova att byta till ny.
  6. Absolut inte ett goddagyxskaftsvar utan konkret input, tack för det eile!
  7. Vad militären rekommenderat 1975 vet jag inte men de dokument som dyker upp när man gör sökningen jag skrev om tidigare är bl a från 2002 och 2005 och där gäller GL5 (allt enligt uppgifter i första inlägget i tråden). Så de verkar inte ha gått ifrån GL5, men möjligen till på senare år....? När det gäller reducering av antal oljor så handlar det väl om att de kör med samma motorolja i motor, växellådor och portaler. Men i axlarna är det transmissionsolja GL5 som gäller. Jag hade TIDIGARE bestämt mig för GL5 men tycker att ditt förslag om samma olja i all transmission vore att föredra om det funkar utan problem. Av det som hittills skrivits i tråden kan JAG inte tolka som belägg för att gå ifrån GL5. Men det kanske kommer mer input........?
  8. Vi vet att Volvo säger GL1 och militären motorolja i hjulväxlarna och det går nog bra med vilket som. Men diskussionen gäller axlarna/axelväxlarna Volvo och militär säger GL5. H Hansen säger låt bli GL5 för säkerhets skull, det går lika bra med GL1. Vem har rätt?
  9. I instruktionsboken till min civila C303 samt div smörjscheman från FMV för TGB 11, 13 och 20 som dyker upp om man googlar på t ex M7782-005860. pvb301 har också samma info. Är det här obekant för dig? Jag skulle gärna strunta i GL5 och köra med GL1 överallt (utom i motorn) om jag vore förvissad om att det inte är till nackdel.
  10. Det där var ett goddagyxskaftsvar som återigen blandar in något annat. Läs vad vi skrivit så ser du att det är inte jag som tvekar om GL5. Tvekar gör jag på om GL1är tillräckligt bra i axlar och det är det jag vill ha klarhet i.
  11. Vore ju elegant om det går att köra GL1 i rubbet men hur vet jag att det du påstår stämmer? VET du att det blir tillräcklig smörjning med GL1? Varför rekommenderas då GL5? Jag vet inget om din kompetens men vet att i alla forum skrivs både sånt som stämmer och inte stämmer. Beroende på hur skrivaren motiverar sin åsikt får man bedöma värdet i förhållande till sin egen (i detta fall ringa) kompetens. Volvo och militär säger GL5 och du säger låt bli för säkerhets skull. Detta står mot varann och jag behöver mer motivering för att bedöma. eile (och andra) som gärna får kommentera: Det här gäller nu axlarna, inte lådor och portaler. Lådorna ska självklart inte ha GL5.
  12. Menar du att både Volvo och militären har fel som föreskriver GL5 i axlarna? Om båda säger GL5 så tror jag nog mer på det. Och så undrar jag hur dom egentligen mår utan? Jag vet inte svaret, men att din bil (ännu) inte gått sönder är inget svar på saken. Eller finns mässingsdetaljerna i hjulväxlarna och p g a överrinningen så är det inte bra om GL5 hamnar där? Det låter i så fall logiskt.
  13. Tror det kan vara lämpligt att du läser igenom den här tråden också:
  14. Tycker du ska läsa igenom den här tråden så ser du hur det var för mig (m fl) och hur det löste sig: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/4997-fl%C3%B6dande-f%C3%B6rgasare/?view=findpost&p=114428&hl=%2Bl%C3%A4ckande+%2Bf%C3%B6rgasare I förhållande till vad du skrivit sätter jag en liten slant på att det är samma sak för dig och inte oringar.
×
×
  • Skapa nytt...