Jump to content

henkal

Korpral
  • Content Count

    36
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

15 Good

About henkal

  • Rank
    Member

Contact Methods

  • Website URL
    http://kallbacks.se

Profile Information

  • Location
    Dala-Järna

Recent Profile Visitors

105 profile views
  1. Absolut inte ett goddagyxskaftsvar utan konkret input, tack för det eile!
  2. Vad militären rekommenderat 1975 vet jag inte men de dokument som dyker upp när man gör sökningen jag skrev om tidigare är bl a från 2002 och 2005 och där gäller GL5 (allt enligt uppgifter i första inlägget i tråden). Så de verkar inte ha gått ifrån GL5, men möjligen till på senare år....? När det gäller reducering av antal oljor så handlar det väl om att de kör med samma motorolja i motor, växellådor och portaler. Men i axlarna är det transmissionsolja GL5 som gäller. Jag hade TIDIGARE bestämt mig för GL5 men tycker att ditt förslag om samma olja i all transmission vore att föredra om det funkar utan problem. Av det som hittills skrivits i tråden kan JAG inte tolka som belägg för att gå ifrån GL5. Men det kanske kommer mer input........?
  3. Vi vet att Volvo säger GL1 och militären motorolja i hjulväxlarna och det går nog bra med vilket som. Men diskussionen gäller axlarna/axelväxlarna Volvo och militär säger GL5. H Hansen säger låt bli GL5 för säkerhets skull, det går lika bra med GL1. Vem har rätt?
  4. I instruktionsboken till min civila C303 samt div smörjscheman från FMV för TGB 11, 13 och 20 som dyker upp om man googlar på t ex M7782-005860. pvb301 har också samma info. Är det här obekant för dig? Jag skulle gärna strunta i GL5 och köra med GL1 överallt (utom i motorn) om jag vore förvissad om att det inte är till nackdel.
  5. Det där var ett goddagyxskaftsvar som återigen blandar in något annat. Läs vad vi skrivit så ser du att det är inte jag som tvekar om GL5. Tvekar gör jag på om GL1är tillräckligt bra i axlar och det är det jag vill ha klarhet i.
  6. Vore ju elegant om det går att köra GL1 i rubbet men hur vet jag att det du påstår stämmer? VET du att det blir tillräcklig smörjning med GL1? Varför rekommenderas då GL5? Jag vet inget om din kompetens men vet att i alla forum skrivs både sånt som stämmer och inte stämmer. Beroende på hur skrivaren motiverar sin åsikt får man bedöma värdet i förhållande till sin egen (i detta fall ringa) kompetens. Volvo och militär säger GL5 och du säger låt bli för säkerhets skull. Detta står mot varann och jag behöver mer motivering för att bedöma. eile (och andra) som gärna får kommentera: Det här gäller nu axlarna, inte lådor och portaler. Lådorna ska självklart inte ha GL5.
  7. Menar du att både Volvo och militären har fel som föreskriver GL5 i axlarna? Om båda säger GL5 så tror jag nog mer på det. Och så undrar jag hur dom egentligen mår utan? Jag vet inte svaret, men att din bil (ännu) inte gått sönder är inget svar på saken. Eller finns mässingsdetaljerna i hjulväxlarna och p g a överrinningen så är det inte bra om GL5 hamnar där? Det låter i så fall logiskt.
  8. Tror det kan vara lämpligt att du läser igenom den här tråden också:
  9. Tycker du ska läsa igenom den här tråden så ser du hur det var för mig (m fl) och hur det löste sig: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/4997-fl%C3%B6dande-f%C3%B6rgasare/?view=findpost&p=114428&hl=%2Bl%C3%A4ckande+%2Bf%C3%B6rgasare I förhållande till vad du skrivit sätter jag en liten slant på att det är samma sak för dig och inte oringar.
  10. Jag skulle inte vilja vara utan en sån här: https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/bromsverktyg/bromsluftningsverktyg-pa1267sv Har fixat till nippel så jag kan använda kompressor med tryckregulator i stället för däck. 1 kg tryck eller så funkar utmärkt.
  11. Kan också intyga detta. Har precis samma erfarenhet. Fram med stark lupp och syna noga!
  12. Jag vet inte om det gäller alla men så var det för mig p g a regeländring (som kan ha varit 2006 eller nåt). Man har tydligen fått åka 8 pers i den tidigare då det finns platser och bälten för det. Har ägts av en äldre herre 1989-2012 och jag kan inte tänka mig att den registrerats om under tiden.
  13. Min civila c303 är nu alltså en LB och var först reggad 1976 och jag är tämligen säker på att den sett lika ut med säten och bälten sedan dess. Enligt damen på Trafikverket ändrades det automatiskt vid något tillfälle så att bilar som tidigare fått ha folk i lastutrymmet inte fick det längre. Kan ha varit 2006 hon nämnde men är osäker på det. Så Christers antydan att jag skulle få skjutsa folk per utomatik stämmer alltså inte.
  14. Jag har en civil C303 där det i regbevis står "Antal sittplatser inkl förarplatsen 2" och vid sökning i Transportstyrelsens fordonsuppgifter står det "Antal passagerare, max 1". På båda ställena står det i Övriga uppgifter/tillägsinformation "T20D FÄLLBART SÄTE FÖR 6 PASSAGERARE I LASTUTRYMMET". Alltså samstämmiga uppgifter. Men.. Jag började fundera vad som egentligen gäller så jag ringde Transportsyrelsen för några månader sedan för att kolla. Killen som svarade sa typ "jo man ska få åka 8 personer i bilen" men jag märkte att han inte verkade helt säker så jag kontrade med: "Om jag stöter på en grinig bilinspektör kommer han att ha samma åsikt också?" Fick då svar att det kunde han inte garantera. Men om jag ville ha ett absolut bestämt svar så kunde jag få ett annat nummer att ringa för besked. Där svarade en dam och när jag presenterat frågeställningen sa hon direkt och bestämt att det är max 2 personer som gäller. Jag började givetvis ifrågasätta hur jag kunde få olika svar men hon vidhöll sin version. Hon sa att det blivit ändrat från någon tidpunkt (som jag inte minns när det var) och att hon även hade en bil själv med liknande uppgifter och därför var väl insatt i frågeställningen. Hon verkade alltså bestämd och säker på sin sak och det var en avdelning på Transportstyrelsen där de skulle veta bestämt enligt första killen. Så jag väljer att tro på hennes version.
  15. På 12 V bilarna är det nog det på CVI-länken. 24 V lär väl ha en specialvariant av det. Swedolreläet är väl bara ett vanligt dragande relä och det funkar inte. Spaken ger spänning när man drar i den och man behöver då ett relä som växlar position vid varje dragning och sedan står kvar där efteråt. Varannan gång ut på halvljusstiftet och varannan på helljus alltså. Dessutom en till funktion att det ger spänning ut till helljus så länge spaken är dragen (ljustuta). Reläerna är dimensionerade för den last som två standard halogenlampor ger men inte så mycket mer. Med 100 W lampor och/eller extraljus kopplade till samma relä blir gnistbildningen för stor. Det svetsar ihop kontakterna mer och mer efter hand och till sist orkar inte kontakten gå isär utan reläet "hänger sig". Det kan vara den växlande kontakten eller ljustutkontakten som fastnar. Lyser både hel och halvljus när det hänger sig är det ljustutan som inte släpper. Oavsett vilket är det antagligen svårt fall att få nån ordning på det även om man öppnar och putsar kontakterna. När jag hämtade min bil 50 mil bort och åkt en liten bit fastnade reläet och var helt omöjligt att få helljuset att släppa. Stod vid vägkanten i duggregn och mörker och bytte plats med trådarna inne i strålkastarna med sockerbitar så att bara halvljuset matades från heljuskontakten. Klippte dessutom bort extraljusen som låg på samma relä. Hemma försökte jag sedan reparera reläet med viss framgång ett par gånger men när det fortfarande inte var stabilt blev det ett nytt från Tatanka. Och Inga extraljus inkopplade på det!!! Edit: Kan tillägga att det jag köpte ser lika ut som CVI. Däremot har Tatanka ett fyrkantigt skiftrelä för 24 V nu som jag inte vet hur det funkar. Det kanske har motsvarande funktion i nytt format...
×
×
  • Create New...