Jump to content

henkal

Korpral
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

16 Good

About henkal

  • Rank
    Member

Contact Methods

  • Website URL
    http://kallbacks.se

Profile Information

  • Location
    Dala-Järna

Recent Profile Visitors

142 profile views
  1. Lamporna måste dra tillräckligt med ström för att blink-indikeringen ska fungera. Kolla att det är rätt lampor. Skulle det vara rätt så prova att byta till ny.
  2. Absolut inte ett goddagyxskaftsvar utan konkret input, tack för det eile!
  3. Vad militären rekommenderat 1975 vet jag inte men de dokument som dyker upp när man gör sökningen jag skrev om tidigare är bl a från 2002 och 2005 och där gäller GL5 (allt enligt uppgifter i första inlägget i tråden). Så de verkar inte ha gått ifrån GL5, men möjligen till på senare år....? När det gäller reducering av antal oljor så handlar det väl om att de kör med samma motorolja i motor, växellådor och portaler. Men i axlarna är det transmissionsolja GL5 som gäller. Jag hade TIDIGARE bestämt mig för GL5 men tycker att ditt förslag om samma olja i all transmission vore att föredra om det funkar utan problem. Av det som hittills skrivits i tråden kan JAG inte tolka som belägg för att gå ifrån GL5. Men det kanske kommer mer input........?
  4. Vi vet att Volvo säger GL1 och militären motorolja i hjulväxlarna och det går nog bra med vilket som. Men diskussionen gäller axlarna/axelväxlarna Volvo och militär säger GL5. H Hansen säger låt bli GL5 för säkerhets skull, det går lika bra med GL1. Vem har rätt?
  5. I instruktionsboken till min civila C303 samt div smörjscheman från FMV för TGB 11, 13 och 20 som dyker upp om man googlar på t ex M7782-005860. pvb301 har också samma info. Är det här obekant för dig? Jag skulle gärna strunta i GL5 och köra med GL1 överallt (utom i motorn) om jag vore förvissad om att det inte är till nackdel.
  6. Det där var ett goddagyxskaftsvar som återigen blandar in något annat. Läs vad vi skrivit så ser du att det är inte jag som tvekar om GL5. Tvekar gör jag på om GL1är tillräckligt bra i axlar och det är det jag vill ha klarhet i.
  7. Vore ju elegant om det går att köra GL1 i rubbet men hur vet jag att det du påstår stämmer? VET du att det blir tillräcklig smörjning med GL1? Varför rekommenderas då GL5? Jag vet inget om din kompetens men vet att i alla forum skrivs både sånt som stämmer och inte stämmer. Beroende på hur skrivaren motiverar sin åsikt får man bedöma värdet i förhållande till sin egen (i detta fall ringa) kompetens. Volvo och militär säger GL5 och du säger låt bli för säkerhets skull. Detta står mot varann och jag behöver mer motivering för att bedöma. eile (och andra) som gärna får kommentera: Det här gäller nu axlarna, inte lådor och portaler. Lådorna ska självklart inte ha GL5.
  8. Menar du att både Volvo och militären har fel som föreskriver GL5 i axlarna? Om båda säger GL5 så tror jag nog mer på det. Och så undrar jag hur dom egentligen mår utan? Jag vet inte svaret, men att din bil (ännu) inte gått sönder är inget svar på saken. Eller finns mässingsdetaljerna i hjulväxlarna och p g a överrinningen så är det inte bra om GL5 hamnar där? Det låter i så fall logiskt.
  9. Tror det kan vara lämpligt att du läser igenom den här tråden också:
  10. Tycker du ska läsa igenom den här tråden så ser du hur det var för mig (m fl) och hur det löste sig: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/4997-fl%C3%B6dande-f%C3%B6rgasare/?view=findpost&p=114428&hl=%2Bl%C3%A4ckande+%2Bf%C3%B6rgasare I förhållande till vad du skrivit sätter jag en liten slant på att det är samma sak för dig och inte oringar.
  11. Jag skulle inte vilja vara utan en sån här: https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/bromsverktyg/bromsluftningsverktyg-pa1267sv Har fixat till nippel så jag kan använda kompressor med tryckregulator i stället för däck. 1 kg tryck eller så funkar utmärkt.
  12. Kan också intyga detta. Har precis samma erfarenhet. Fram med stark lupp och syna noga!
  13. Jag vet inte om det gäller alla men så var det för mig p g a regeländring (som kan ha varit 2006 eller nåt). Man har tydligen fått åka 8 pers i den tidigare då det finns platser och bälten för det. Har ägts av en äldre herre 1989-2012 och jag kan inte tänka mig att den registrerats om under tiden.
  14. Min civila c303 är nu alltså en LB och var först reggad 1976 och jag är tämligen säker på att den sett lika ut med säten och bälten sedan dess. Enligt damen på Trafikverket ändrades det automatiskt vid något tillfälle så att bilar som tidigare fått ha folk i lastutrymmet inte fick det längre. Kan ha varit 2006 hon nämnde men är osäker på det. Så Christers antydan att jag skulle få skjutsa folk per utomatik stämmer alltså inte.
×
×
  • Create New...