Jump to content

henkal

Korpral
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Good

About henkal

  • Rank
    Member

Contact Methods

  • Website URL
    http://kallbacks.se

Profile Information

  • Location
    Dala-Järna
  1. Tror det kan vara lämpligt att du läser igenom den här tråden också:
  2. Tycker du ska läsa igenom den här tråden så ser du hur det var för mig (m fl) och hur det löste sig: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/4997-fl%C3%B6dande-f%C3%B6rgasare/?view=findpost&p=114428&hl=%2Bl%C3%A4ckande+%2Bf%C3%B6rgasare I förhållande till vad du skrivit sätter jag en liten slant på att det är samma sak för dig och inte oringar.
  3. Jag skulle inte vilja vara utan en sån här: https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/bromsverktyg/bromsluftningsverktyg-pa1267sv Har fixat till nippel så jag kan använda kompressor med tryckregulator i stället för däck. 1 kg tryck eller så funkar utmärkt.
  4. Kan också intyga detta. Har precis samma erfarenhet. Fram med stark lupp och syna noga!
  5. Jag vet inte om det gäller alla men så var det för mig p g a regeländring (som kan ha varit 2006 eller nåt). Man har tydligen fått åka 8 pers i den tidigare då det finns platser och bälten för det. Har ägts av en äldre herre 1989-2012 och jag kan inte tänka mig att den registrerats om under tiden.
  6. Min civila c303 är nu alltså en LB och var först reggad 1976 och jag är tämligen säker på att den sett lika ut med säten och bälten sedan dess. Enligt damen på Trafikverket ändrades det automatiskt vid något tillfälle så att bilar som tidigare fått ha folk i lastutrymmet inte fick det längre. Kan ha varit 2006 hon nämnde men är osäker på det. Så Christers antydan att jag skulle få skjutsa folk per utomatik stämmer alltså inte.
  7. Jag har en civil C303 där det i regbevis står "Antal sittplatser inkl förarplatsen 2" och vid sökning i Transportstyrelsens fordonsuppgifter står det "Antal passagerare, max 1". På båda ställena står det i Övriga uppgifter/tillägsinformation "T20D FÄLLBART SÄTE FÖR 6 PASSAGERARE I LASTUTRYMMET". Alltså samstämmiga uppgifter. Men.. Jag började fundera vad som egentligen gäller så jag ringde Transportsyrelsen för några månader sedan för att kolla. Killen som svarade sa typ "jo man ska få åka 8 personer i bilen" men jag märkte att han inte verkade helt säker så jag kontrade med: "Om jag stöter på en grinig bilinspektör kommer han att ha samma åsikt också?" Fick då svar att det kunde han inte garantera. Men om jag ville ha ett absolut bestämt svar så kunde jag få ett annat nummer att ringa för besked. Där svarade en dam och när jag presenterat frågeställningen sa hon direkt och bestämt att det är max 2 personer som gäller. Jag började givetvis ifrågasätta hur jag kunde få olika svar men hon vidhöll sin version. Hon sa att det blivit ändrat från någon tidpunkt (som jag inte minns när det var) och att hon även hade en bil själv med liknande uppgifter och därför var väl insatt i frågeställningen. Hon verkade alltså bestämd och säker på sin sak och det var en avdelning på Transportstyrelsen där de skulle veta bestämt enligt första killen. Så jag väljer att tro på hennes version.
  8. På 12 V bilarna är det nog det på CVI-länken. 24 V lär väl ha en specialvariant av det. Swedolreläet är väl bara ett vanligt dragande relä och det funkar inte. Spaken ger spänning när man drar i den och man behöver då ett relä som växlar position vid varje dragning och sedan står kvar där efteråt. Varannan gång ut på halvljusstiftet och varannan på helljus alltså. Dessutom en till funktion att det ger spänning ut till helljus så länge spaken är dragen (ljustuta). Reläerna är dimensionerade för den last som två standard halogenlampor ger men inte så mycket mer. Med 100 W lampor och/eller extraljus kopplade till samma relä blir gnistbildningen för stor. Det svetsar ihop kontakterna mer och mer efter hand och till sist orkar inte kontakten gå isär utan reläet "hänger sig". Det kan vara den växlande kontakten eller ljustutkontakten som fastnar. Lyser både hel och halvljus när det hänger sig är det ljustutan som inte släpper. Oavsett vilket är det antagligen svårt fall att få nån ordning på det även om man öppnar och putsar kontakterna. När jag hämtade min bil 50 mil bort och åkt en liten bit fastnade reläet och var helt omöjligt att få helljuset att släppa. Stod vid vägkanten i duggregn och mörker och bytte plats med trådarna inne i strålkastarna med sockerbitar så att bara halvljuset matades från heljuskontakten. Klippte dessutom bort extraljusen som låg på samma relä. Hemma försökte jag sedan reparera reläet med viss framgång ett par gånger men när det fortfarande inte var stabilt blev det ett nytt från Tatanka. Och Inga extraljus inkopplade på det!!! Edit: Kan tillägga att det jag köpte ser lika ut som CVI. Däremot har Tatanka ett fyrkantigt skiftrelä för 24 V nu som jag inte vet hur det funkar. Det kanske har motsvarande funktion i nytt format...
  9. JDW - Vet inte om du fått nån ordning på detta och har inte läst tråden komplett men kan tillägga följande: Magnetventilen har + från säkringen på ena sidan hela tiden. På andra sidan sker manövern - Är den jordad så blir det 2WD och är den inte det så blir det 4WD. Uppenbarligen ligger den jordad när den inte ska det och det är alltså felet. Normalt finns det flera möjligheter att den ska tappa jord och därmed koppla in 4WD. Först går det till kontakten i fördelningslådan, sedan vidare till knappen och till sist tryckkontakten i bromssystemet. När någon av dessa är öppna ska det bli 4WD. Alltså skulle också ett "normalt" fel på något ställe innebära att 4WD inte går ur. Nu är det tvärt om vilket tyder på att jorden ligger på hela tiden av någon anledning. Kablar satta på fel stick kan orsaka detta men det du skriver att lampan blinkar till och magnetventilen rycker till (antagligen när knappen är halvvägs nedtryckt) har jag svårt att få att stämma med det, men det kanske kan bli så. Du får felsöka från magnetventilen och vidare stegvis i kedjan och se var den oönskade jordningen uppstår. Och som sagt kontrollera att rätt kabel går på rätt stick. Växellådskontakten och knappen har båda dubbla kontakter invändigt där den som har med lampindikeringen att göra fungerar tvärt om, alltså att den sluter vid aktivering av 4WD.
  10. Jajamen, har hittat mitt nu också efter att ha skrapat bort färgen där. Tack! Som sagt, på besiktningen ska de se det numera annars blir det registreringsbesiktning.
  11. Har varit på besiktning idag och nu räcker det inte med skylten längre utan de ska kunna se stansningen i ramen. Vi hittade ingen då och jag hittar ingen nu heller trots ovanstående beskrivningar. Måste antagligen bort färg för att det ska synas men jag kan ju inte skrapa av en massa i onödan. Nån som kan leverera en bild eller en mer precis beskrivning? Stötdämparfästet sitter ju i hjulhuset och syns inte framifrån så det menas kanske stötfångarfästet i inlägget ovan... År det på den breda "hasplåten" upp mot kofångaren det sitter? I så fall var på den? Vill inte skrapa bort mer färg än som behövs.
  12. Surfade fram kardanaxelservice och vid telefonkontakt skulle det, utan att han räknade noga på det, kosta 5-6 tusen för en renovering och balansering. För övrigt i stort sett samma pris som om de tillverkar en helt ny.
  13. Jaha, då verkar det ju ganska enkelt att komma åt det här lagret. Så när regnet upphörde tog jag upp bilen på bryggan för inspektion. Blev att ruckla på medbringaren igen för att se hur glapp den är och fick för mig att när den rörde sig så rörde sig inte muttern. Iväg och hämtade en hylsa och mycket riktigt... Med åtdragen mutter är glappet borta! Lagret är alltså inte dåligt men splinesen glappar en hel del med muttern lös, undrar om det spelar någon roll? Nåväl, har dragit åt muttern rejält och satt tillbaka kardan och provkört. Bättre blev det men vibrationerna är inte helt borta som de var utan kardan. Med stadig medbringare kan jag nu konstatera att glidsplinesen glappar en del. Får be nån känna på det som kan bedöma hur mycket man kan tolerera. Eller blir det obalans så fort det är något glapp i splinesen?
  14. Jag såg inget före stålborsten (som jag använde nerifrån). Så här ser det ut uppifrån nu. Titta nära kanten mot förarsätet. Motorn ska vridas 15 grader till för att komma till tändläget.
  15. Innanför remskivan sitter det ett litet svänghjul som har gradering på kanten. Borsta ren kanten med stålborste om det är rostigt eller skitigt så graderingen syns. På motorn sitter en pil (som en trekant) som pekar ner mot svänghjulet.
×
×
  • Create New...