Jump to content

Einhead

Fänrik
  • Content Count

    204
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Einhead last won the day on March 23

Einhead had the most liked content!

Community Reputation

265 Excellent

About Einhead

  • Rank
    Member
  • Birthday 09/01/1965

Profile Information

  • Location
    Linköping

Recent Profile Visitors

271 profile views
  1. Blev lite inspirerad av denna tråd.. så jag gav mej på mina bromsservon för att se hur de mådde och lite uppsnyggning. :-) Huvudbromscylindern hade precis börjat bli tråkig inuti och utanpå för all del, så den fick sej en omgång nya packningar och en skvätt färg. Bromsservona verkade faktiskt ha fått nya membran och lite annat vid något tidigare tillfälle för allting inuti var riktigt fräsht och nogsamt insmort med bromspasta.. Men de var som sagt fula som fan.. så det blev till att snoffsa upp dem med. Medan jag ändå var och kröp inunder så åkte säkerhetsventilen ned den med.. isärplockning och rengörning.. den var i övrigt fräsh... blir ny kontakt dock.. hade förståss haft av den lilla plastpinnen.. rätt viktigt att skruva bort den lilla rackarn när man luftar bromsar.. Uppdatering; lade till två bilder, dels på bromsservot med vacumkolven lossad samt en på servobromscylindern isär.
  2. Jag tänkte mej då ett grundmått.. som chefsfabrikören själv tänkte sej det ... de såldes ju inte färdigmodifierade för gjyttjebrottning till försvaret lixom.. eller har man tänkt sej att det får blir vad det blir, bara den uppmätta fjäderkraften från respektive fjäderpaket-par är rätt?
  3. Hallojs, jag har en tid funderat över vad som är en korrekt "vagnhöjd", dvs hur högt bilen står över backen, olastad grundtomvikt.. typ. Jag fixade ett par i mitt tycke ok bladfjäderpaket fram, men det känns som att det inte riktigt blev rätt höjd på bilen ändå. Vad är rätt? Just nu så får jag precis in en hand mellan den runda plattan fram och gummistoppet.. hittar inget vettigt i manualen.. bara värden på respektive bladfjäderpaket.. Skulle vilja haft ett mått mätt från navcentrum upp till skärmkant.. typ.. /E
  4. Nån som vet om det är någon som klurat på att bygga eller för all del redan bygger en eldriven TGB11? Jag blev väldans inspirerad av en av de bilder som man kan hitta på internet... dagdrömmerierna tog fart direkt.. med Soundtraket till "Mandelorian" i bakhuvudet.. Skulle vara otroligt fränt att bygga denna.. nån gång.. eldriven, med digital instrumentering.. och interplanetär kommunikationsutrustning.. å så soundtracket då...
  5. Jag har börjat samla på mej lite reservdelar till huvudcylindern... klurade faktiskt även på en av länkarna ovan... han med ett av servona full med bromsvätska.. men jag kommer att börja med att se till att huvudbromscylindern är ok.
  6. Det kanske går att svarva ett spår för o-ring bakom ordinarie tätning..
  7. Väldans bra information minsann :-) Undrar dock lite.. om jag står still med min TGB och håller foten på bromsen.. så sjunker bromspedalen sakta men säkert ned mot botten.. har inga problem med bromsarna i övrigt.. de tar fint och jämt... och jag har inte kunnat hitta några läckor.. Nån som känner igen problemet? /E
  8. Vart hittar nu hålskivor? Bauhaus här i Linköping har slutat att sälja dem..
  9. Köpte dessa LED på Bauhaus lilla båthörna i Linköping (finns ej där längre).. antar att det var tilltänkta att användas på en båt.. så lite blöta borde inte ha varit något problem.. de var lixom inbakade i silicone på nått vis.. Jag har satt sidoblinker på min i hålet ovanför lilla fönstret bakom förardörrarna.. funkar kanon och ser nästan orginalmonterat ut.. på förra TGB:n var de tilltänkta som blinkers på BV202.. köpte dem nya på ebay då.. de som sitter på JRL hittade jag på Tradera. /E
  10. Hur går det med det tjusiga modellbygget? Några mått o bilder som fattas? :-)
  11. Vad hände med din högra torkare? dog den bara? Jag har gjort iordning torkarmotorer som sett ut som de varit i helvetet och vänt inuti.. no problem.. bara att försiktigt ta isär hela torkarmotorn och göra rent allting noga igen från fett-vatten-korrosionsböset som dödat den.. Jag körde med en tandborste och bromstvätt/Bräkleen, och sedan montera ihop det hela allt med nytt fett.. Problemet är att det kommer in fukt i dem som inte har någonstans att ta vägen ut igen.. borra ett litet hål, 3-4 mm i, på torkarmotorns kåpas lägsta punkt så tar man hand om det problemet. Har plattan med kontakter pajat ihop, går det att köpa ny... hällre fixa i ordning under en-två kvällar för några hundralappar än att lägga ut flera tusen på en "ny" eller försöka klura ut en rallyharry lösning..
  12. ... Medan du funderar, stoppa i ett orginal tändsystem till att börja med, kostar inte många spänn om du hittar ett komplett begagnat, lätt och billigt att underhålla, gott om reservdelar och fungerar alldeles utmäkt. :-) /E
  13. Högt bromsljus bak ja.. funderar på att byta ut det som sitter och görasom på min förra TGB.. ha en bit snygg reflextejp ovan regnkanten på varge sida och gömma en bit RÖD LED strip på varje sida under samma regnkant.. som tänds och lyser på reflexen när man bromsar.. det var riktigt coolt..
  14. ..håller även på med lite mer detailing.. fast monterad mörkerbelysning är ju inte helt fel.. kommer att få gula lampor inuti vad det lider.. nya skyltar, och reflexer på kofångarna är ju inte helt fel det heller.. :-) .. syns lite dåligt, men bensintanken har vart nedplockad, rengjord och målad med två varv tvåkomponent (grå).. så det lär dröja ett tag innan rosten får fäste i den igen..
×
×
  • Create New...