Jump to content

Einhead

Fänrik
  • Content Count

    226
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Einhead last won the day on May 5 2020

Einhead had the most liked content!

Community Reputation

317 Excellent

About Einhead

  • Rank
    Member
  • Birthday 09/01/1965

Profile Information

  • Location
    Linköping

Recent Profile Visitors

478 profile views
  1. Så är man ute och kör igen... ska svänga höger.. så jag vickar till blinkersspaken till höger... och tänder heljuset i nacken på bilföraren framför.. Suck! Ska jag orka byta den rackarns blinkersspaken igen? Jag som trodde att jag investerat och bytt min beskärda del av blinkersspakar till TGB:n.. Blinkersspakens returmekanik har rasat.. händer detta är det ingenting som går att laga! Det är blinkersspakens mussepiggmekanik för själva returen av blinkersspaken som pajar.. en 5-öres plastbit.. smulorna hamnar i kläm och hjälper till med helljuset i tid och otid.. otroligt irriterande!
  2. Holy crap! Fantastiskt!... :-) Har helt misssat detta bygge..
  3. Tja.. då har jag ju i alla fall ett år på mej att fundera på vad jag skall använda i stället.. En sån här sillikon/plast slang torde som sagt inte hålla några längre tider.. undrar vad det är för matrial som sitter nytt.. ?
  4. ..var lite flitig i helgen och årdnade till dörrkontakter till alla dörrar.. tänkte att det skall bli riktigt najs med innerbelysning som på "riktiga" bilar.. , ny är det bara kabeldragning till belysningen kvar.. och själva lamporna. Jag har inte riktigt bestämt mej än vad det kommer att bli.. ska se lite "civilkonverterat" militärt ut.. typ.. De tre dörrarna i skåpet fick kontakter monterade på en aluminiumvinkel (snodde en skena i från fruns växthus ) , förardörrarnas kontakter monterades i järnbiten för dörrstoppet samt en liten gummibit att putta på kontakten med sattes fas
  5. Checkade precis.. Innerdiameter är ca. 20mm Ytterdiameter ca. 25mm (tänk på att slangen ska igenom öglan på påfyllningsröret) För att lyckas med trä upp slangen och lirka på den på tanken fick jag först knacka upp den plåtbit som sticker ned från karrosen närmast ramen i den "ränna" slangen följer, och sedan med varmluft värma slangen så jag kunde mjuka upp och utvidga änden på slangen.. annars hade helvetet hunnit frysa över innan jag fått på slangen på tankpipen.. Tog ju som sagt inte bort tanken, släppte bara ned den i bakkant.
  6. När jag senast snyggade till bensintanken med rengörning, primer och färg bytte jag ju dumt nog inte ut tankurluftnings slangen.. så det blev gjort i helgen som var.. ett litet helvete att göra utan att plocka ned tanken.. men det gick till slut att få på plats slangklamman, trä på slangen samt sedan dra klamman.... en storslangen övning i tålamod.. Tatanka hade en ny slangstump som passade perfekt. Den gamla var torr och eländig som en hundra år gammal trädgårdsslang...
  7. Lasse303 ...som en liten uppdatering på funderingen kring vad jag har för undertryck i mitt vakuumsystem kan jag tillägga följande; -Vid normal körning och jämngas ligger undertrycket på ca. 0.75 - 0.8 atu (underlig enhet) och vid kort rejäl motorbroms ca. 0.85 -0.9 atu. Om jag motorbromsar under en lite längre stråcka med "halvgas" så sjunker (stiger?) undertrycket till ca. 0.6 atu. Detta på grund av att backventilen tillåts öppna och hålls öppen varvid en tryckutjämning tillåts ske mellan tank och insugsmanifoldern. Då gaspedalen släpps helt efter det, stiger (sjunker?) und
  8. ... eller som vi säger i flygsvängen; MTOP = Maximum Take Off Power...
  9. Ha... Vakuumtorkare... sitter på min gamla Buick från -48.. vilket bottennapp till konstruktion.. om man får tillåta sej att vara en smula kritisk På tomgång, med gasspjället stängt fungerar de perfekt.. men så fort man tampar på gasen, stannar de. Ingen höjdare när man kör i regnväder och behöver accellerera. Problemets kärna ligger just i det faktum att bilarna från den tiden inte hade någon vakuumreserv i form av en tank med backventil, vilket hade varit en enkel och billig lösning på problemet. I stället för tank konsturerades en extra del på bensinpumparna med ett separat mem
  10. Hmm.. blev inte helt optimalt med Amperemätaren.. vid mörker och intrumentbelysnignen på, så lyser det runt kanten på mätartavlan och stör.. ...får se om det går att blocka glödlampan med en liten bit aluminiumfolie.. Sedan har jag en indikerad oljetemperatur som är helt åt skogen... oljan torde inte hålla sej kallare än kylvattnet efter en 30-40 minuters körning.. får se om jag hittar en bättre givare..
  11. ... rent spontant känns det som om det servo som drar vakuum i ventilationsslangen, när servot är i viloläge, är det servo som har nått sorts problem.. Kanske inte helt osannolikt att det är själva reglerenheten som har nån liten kärvhet nånstans.. I viloläge är det tänkt att vara samma undertryck på båda sidor om det stora membranet/vakuumkolven och avluftningen till "filtret" ska då hållas stängd med en liten fjäder. Jag gjorde ett taberas med mina servon, plockade isär hela rasket och gjorde rent alltihopa, skrapade rost etc. samt checkade att membran o annt var hela
  12. Lasse303, det här med att få motorn att gå bränslesnålare tror jag är rätt kört, motorn kommer nog aldrig att bli nämnvärt mycket snålare än vad den var när den var ny. Motorn har sina konstruktionsparametrar/begränsningar och med orginalkam etc. ligger momentkurvorna där de ligger. Även om man nu skulle lyckas med konststycket att ändra på utväxlingar här och där kommer det inte att ändra på något i stort.. går den snålare i hög fart, kommer den att suga i sej mer i låg.. det man förlorar i gungorna.. tas igen i karusellen... typ... Jag har klurat över samma problematik på min ga
  13. Det finns ju grejjor till sånt... Lamdasond heter det ju
  14. Jag hittade vakuummätaren på tradera.. vete fasen vad den suttit på.. ja,förutom att det måste ha varit en Volvo då.. nått gammalt arbetsfordon kanske.. När jag tänkte på vart jag skulle ta vakuum ifrån, var det bara två parametrar som var intressanta; kortaste väg, och direktaccess till "oförbrukat" vakuum... och det är ju "uppströms" något av vreden.
  15. Måste nog protestera lite mot ett av tipsen lite högre upp i tråden... Att nypa ihop bromsslangarna med svetstänger verkar inget vidare.. fick nästan ågren när jag såg det , slangarna är ju inte bara av gummi, utan är metallvävskodda inuti.. annars skulle de ju blåsa upp sej som ballonger på nån unges födelsedagskalas... nyper man ihop dem som på bilden är risken den att det blir veck i stålväven.. och varje gång du bromsar vickar du på trådarna... tills de går av... Jag tillverkade ett kort rör i bockat som ett U med två förskruvningar på.. förhindrar dropp och söl "på riktigt"
×
×
  • Create New...