Jump to content

Trekster

Korpral
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Trekster last won the day on August 10 2019

Trekster had the most liked content!

Community Reputation

36 Excellent

About Trekster

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Arlanda

Recent Profile Visitors

330 profile views
  1. Samma konfiguration på min med att bara högerdörrarna går att låsa innifrån. Det går väl inte att låsa upp utifrån om man låst med handtaget? Kan bli lite besvärligt läge... Jämför med vanliga personbilar där det ofta inte går att låsa förardörren och sen stänga den.
  2. Härligt att det blir framsteg! Själv kollade jag det genom att stoppa termoswitchen i en kastrull vatten som jag värme upp och samtidigt mätte pinnarna. Fanns visserligen ett schema, men "Trust but Verify" som man säger! Såklart ett drygt sätt att testa om du har systemet fyllt med vatten...
  3. Gillar verkligen de tidstypiska dymo-etiketterna!
  4. För en gångs skull lyckades jag både dokumentera och hitta dokumentationen! Common/High/Low sitter som bilderna nedan.
  5. Tack för tipset! Har sprungit runt bland några "låssmeder" (typen som även fixar skor och kemtvätt) men ingen har haft ämnen för de här nycklarna. Beställde ett par uppsättningar direkt!
  6. Jag har sett det här tipset flera gånger här. Jag gjorde några provbromsningar (på asfalt) med och utan inkopplingsbar framhjulsdrift i somras men blev inte det minsta klokare. Utan inkopplingen låste sig bakhjulen vad jag upplevde som alldeles för tidigt, men samtidigt förstår jag absolut problemet med inkopplingen. Slutade med att jag behöll inkopplingen. Nu var detta med helt tomt skåp, så kanske bara behöver lite barlast där bak?
  7. Om det enbart är för att köra en vakuummätare, kan det beroende på vilken mätare det är mycket väl vara så att 12V-matning enbart är för belysningen. I så fall hade jag skippat omvandlaren och om möjligt bytt den inbyggda lampan till en för 24V eller om det inte går alternativt är LED-belysning satt ett förkopplingsmotstånd.
  8. Kul projekt! Hade varit roligt att se hur det går med konstruktionen. Är det en egen 3D-modell? Om den stämmer bra, är det något du skulle kunna tänka dela med dig av?
  9. Jag körde 51-780 från biltema, verkar passa bra. Möjligen i tjockaste laget om någon har ett något tunnare att rekommendera.
  10. Hej, Eftersom jag själv tidigare hade liknande funderingar som du, triggade dina frågor mig att skriva ner hur jag löste det med elfläkt på min elva! Kika in i den tråden och fråga gärna om det är något speciellt med min lösning du undrar över.
  11. Bytte under våren ut den mekaniska fläkten till en elektrisk på min elva och eftersom jag själv friskt letat efter input här på forumet tänkte jag redovisa hur jag gjorde min lösning och motivera de designval jag gjorde. Började med den största SPAL-fläkten jag kände att jag bekvämt skulle kunna få plats med, en VA33-BP91/LL-65A 24V, en lite tjockare modell med fläktdiameter 385 mm. Närmare bestämt köpte jag härifrån: http://www.kuehler-rath.com/epages/63250660.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63250660/Products/59856 Denna fäste jag direkt mot kylare, utan strumpa. Mest för att jag
  12. Jag vet att min granne, K. Johanssons Bil & Plåt, har fixat bland annat bromsar på en 13-bil och även jobbat på en PV-valp. Dock tror jag de går på semester snart.
  13. Tyvärr rev jag ur kylaren på min 11:a häromdagen, men någon gång hoppas jag att jag kan vara med! Total nybörjare så kanske mest stå vid sidan och titta första gångerna.
  14. Om det är din nyckelknippa så är rådet att aldrig visa ens en bild på sina nycklar då man utan större problem kan skapa fungerande kopior från bilden! Men nyckelbrickan ser bra ut!
  15. Självklart är det rätt att avsäkra, men vid de aktuella säkringarstorlekarna kan det fortfarande utvecklas mångfalt mer värme än vad som krävs för en brand utan att säkringen ens kommer i närheten av att smälta. 350A är totalkortis, inte en kabel vars isolering gnagts av som ligger och småfräser lite. Som vanligt är alltså ett väl utfört arbete vikigare än alla skyddsanordningar.
×
×
  • Create New...