Jump to content

Trekster

Korpral
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Trekster last won the day on August 10

Trekster had the most liked content!

Community Reputation

24 Excellent

About Trekster

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Arlanda

Recent Profile Visitors

149 profile views
  1. Trekster

    Luftfilter

    Jag körde 51-780 från biltema, verkar passa bra. Möjligen i tjockaste laget om någon har ett något tunnare att rekommendera.
  2. Hej, Eftersom jag själv tidigare hade liknande funderingar som du, triggade dina frågor mig att skriva ner hur jag löste det med elfläkt på min elva! Kika in i den tråden och fråga gärna om det är något speciellt med min lösning du undrar över.
  3. Bytte under våren ut den mekaniska fläkten till en elektrisk på min elva och eftersom jag själv friskt letat efter input här på forumet tänkte jag redovisa hur jag gjorde min lösning och motivera de designval jag gjorde. Började med den största SPAL-fläkten jag kände att jag bekvämt skulle kunna få plats med, en VA33-BP91/LL-65A 24V, en lite tjockare modell med fläktdiameter 385 mm. Närmare bestämt köpte jag härifrån: http://www.kuehler-rath.com/epages/63250660.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63250660/Products/59856 Denna fäste jag direkt mot kylare, utan strumpa. Mest för att jag bedömde det enklast så, men det fanns även viss tanke på att luft vid färd även skall kunna tryckas förbi utanför fläktens periferi. Som ses på bilden använde jag två vinkeljärn som kapats ur lite så fläkten kunde sänkas ner något närmare cellpaketet. Vinkeljärnen svetsades fast i den yttre ramen. Mellan fläkt och cellpaket blev det runt 5 mm, ansågs av mig (helt utan grund) som perfekt avstånd. För temperaturstyrning blev det efter mycket funderande att köra termoswitchen i nedre kylarröret, detta för att den inte skall behöva gå i onödan vid exempelvis landsvägskörning. Mycket dividerande kring beslutet, men med tanken att jag kan alltid göra om och göra rätt så blev det till slut så. Jag surfade runt efter 2-läges termoswitchar och bestämde mig för en modell från någon VW. Den är visserligen bara för 12V, men mer om det senare. Försökte hitta en med så låga tröskelvärden som möjligt, det blev en Wahler 6037.81D (tillslag 81 resp 87 grader) (https://www.bildelaronline24.se/wahler/1719274). Hittade tyvärr inget passande kontaktdon så fick bli ett begagnat från skroten. Jag tillverkade en röranslutning, ses med tempswitchen iskruvad nedan. Denna svetsades fast på det undre kylröret där jag försökte komma så nära kylaren som möjligt. Provtrycktes på halvdant hemmavis och allt verkade tätt. Röret grundades sedan med läcker senapsgul Hagmans CA-primer . Så kommer vi till det elektriska. Termoswitchen jag valde har som sagt två lägen och för högfart är det full spänning rakt på fläkten som gäller. För lågfart vägde jag mellan en enkel lösning med effektresistorer eller en överarbetad med PWM-styrning. Eftersom jag råkade ha en passande PWM-dosa liggande blev det så, i alla fall tills den går sönder. Det är en 10-50V 40A PWM-kontroller jag köpt från EBay med okänd kvalité men förhoppningsvis håller den då jag drar mindre än hälften av vad den påstås klara. (https://www.ebay.co.uk/itm/352452869241) Jag täckte kortet med några lager conformal coating så det kanske klarar något litet vattenstänk. Kopplat enligt schema nedan, meningen är att även om PWM-kontrollern ger upp med öppna FET:ar skall hög-läget fungera som fallback (normalt går de sönder med slutna, fläkten går i så fall på full fart istället för låg). All 24V är kopplad till konstant-plus, så fläkten fortsätter gå även om jag stänger av tändningen. Som skrivet tidigare är termoswitchen för 12V så att bryta 24V med den är även när det handlar om små strömmar inte helt optimalt. För att minimera risken för överslag när reläerna släpper och de problem det kan leda till använde jag därför reläer med integrerad flyback-diod, något som inte syns i schemat. Resultatet då? Ja jag är nöjd! Inte gjort någon terrängkörning, men väl landsvägs och stadskörning. På landsväg går fläkten inte igång och temp-mätaren ligger runt 90 grader - kanske något lägre än innan, antagligen tack vare bättre luftgenomströmning utan fläktstrumpan. Vid stadskörning går fläkten igång då och då, kickar in när mätarnålen står ett par mm över 90 och stänger av ungefär lika mycket under. Hittills har fläkten endast gått på lågfart vid normal användning, bara lyckats provocera fram högfart genom att stänga av PWM-kontrollern. Enda jag stör mig på är 12 kHz-tjutet när PWM-kontrollern jobbar. För terrängkörning kan man eventuellt vilja koppla in en brytare för att kontinuerligt köra fläkten i lågfart, men eftersom jag inte provat så vet jag inte hur bra det fungerar som det är. Andra bra-att-veta saker som användes: Kontaktdon matchande det som satt på fläkten https://www.mouser.com/ProductDetail/829-10737825 https://www.mouser.com/ProductDetail/829-15317331-L https://www.mouser.com/ProductDetail/829-15324995 Relä 24V med flyback-diod https://www.mouser.se/ProductDetail/893-896H1CHC00124 Tejp för kabelhärva TESA 51026 Kontaktdon för termoswitchen (tror jag) 1H0973203 Vill man använda resistiv styrning av fläkten kan det vara intressant för resistorval att veta att strömförbrukningen är relativt linjär mot matningsspänning, I ≈ -1.2 + 0.65U, testat intervallet 10 < U < 16V. Det blev en lång write up, men om det hjälper någon var det förhoppningsvis värt det!
  4. Jag vet att min granne, K. Johanssons Bil & Plåt, har fixat bland annat bromsar på en 13-bil och även jobbat på en PV-valp. Dock tror jag de går på semester snart.
  5. Tyvärr rev jag ur kylaren på min 11:a häromdagen, men någon gång hoppas jag att jag kan vara med! Total nybörjare så kanske mest stå vid sidan och titta första gångerna.
  6. Om det är din nyckelknippa så är rådet att aldrig visa ens en bild på sina nycklar då man utan större problem kan skapa fungerande kopior från bilden! Men nyckelbrickan ser bra ut!
  7. Självklart är det rätt att avsäkra, men vid de aktuella säkringarstorlekarna kan det fortfarande utvecklas mångfalt mer värme än vad som krävs för en brand utan att säkringen ens kommer i närheten av att smälta. 350A är totalkortis, inte en kabel vars isolering gnagts av som ligger och småfräser lite. Som vanligt är alltså ett väl utfört arbete vikigare än alla skyddsanordningar.
  8. Du behöver en omformare som har något högre spänning (precis som du själv och andra är inne på) samt som är dimensionerad för att köra kontinuerligt på max-effekt. Själv hade jag inte förlitat mig på någon slumpvis no-name pryl från ebay för det utan skulle nog kört på någon känd märkespryl. Utan att på något sätt vara affilierad, även om jag handlat därifrån några gånger, är här en jag skulle övervägt (beroende på vilka krav på effekt du har): http://24volt.eu/butik/omformare/DC-DC-omvandlare/omvandlare_24V-12V/Orion_9A Jag har några andra Victron-prylar, om än inte denna, och de har fungerat felfritt hittills. Ställ utspänningen på den float-spänning batterierna gillar, står säkert skrivet på dem om det är lite bättre grejjer. Det hade antagligen varit bra med någon riktig charge och eventuellt equalize-cykel emellanåt, men jag tror inte det är kritiskt så länge du inte gör några djupurladdningar.
  9. Jag ställde samma broms-fråga för drygt två månader sedan och fick samma svar av Pebl. Ville bara inflika att de rekommenderade delarna fungerar utmärkt! Som beskrivet behöver något hål borras och några fjädrar behöver putsas ett par millimeter men det är snabbt gjort.
  10. Slet av den dåliga cylindern och kollade, har helt klart sett lopp i bättre skick så det blir antagligen nytt i slutändan (räknar inte med att min ful-honing duger). Komplett uppsättning för en dryg tusing är ju ingenting jämfört med tiden man lägger. Tackar så mycket för länkarna!
  11. Halloj, färsk TGB11-ägare här! Har problem med kärvande bromsar och tänkte ta och göra en liten översyn. Nybörjare som jag är har jag inte så bra koll på var jag hittar reservdelar. Har tittat på tatanka men inte hittat någon packningssats till bromscylindrarna. Tips på var man kan få tag på sådan mottages tacksamt!
×
×
  • Create New...