Jump to content

Trekster

Korpral
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About Trekster

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Arlanda
  1. Tyvärr rev jag ur kylaren på min 11:a häromdagen, men någon gång hoppas jag att jag kan vara med! Total nybörjare så kanske mest stå vid sidan och titta första gångerna.
  2. Om det är din nyckelknippa så är rådet att aldrig visa ens en bild på sina nycklar då man utan större problem kan skapa fungerande kopior från bilden! Men nyckelbrickan ser bra ut!
  3. Självklart är det rätt att avsäkra, men vid de aktuella säkringarstorlekarna kan det fortfarande utvecklas mångfalt mer värme än vad som krävs för en brand utan att säkringen ens kommer i närheten av att smälta. 350A är totalkortis, inte en kabel vars isolering gnagts av som ligger och småfräser lite. Som vanligt är alltså ett väl utfört arbete vikigare än alla skyddsanordningar.
  4. Du behöver en omformare som har något högre spänning (precis som du själv och andra är inne på) samt som är dimensionerad för att köra kontinuerligt på max-effekt. Själv hade jag inte förlitat mig på någon slumpvis no-name pryl från ebay för det utan skulle nog kört på någon känd märkespryl. Utan att på något sätt vara affilierad, även om jag handlat därifrån några gånger, är här en jag skulle övervägt (beroende på vilka krav på effekt du har): http://24volt.eu/butik/omformare/DC-DC-omvandlare/omvandlare_24V-12V/Orion_9A Jag har några andra Victron-prylar, om än inte denna, och de har fungerat felfritt hittills. Ställ utspänningen på den float-spänning batterierna gillar, står säkert skrivet på dem om det är lite bättre grejjer. Det hade antagligen varit bra med någon riktig charge och eventuellt equalize-cykel emellanåt, men jag tror inte det är kritiskt så länge du inte gör några djupurladdningar.
  5. Jag ställde samma broms-fråga för drygt två månader sedan och fick samma svar av Pebl. Ville bara inflika att de rekommenderade delarna fungerar utmärkt! Som beskrivet behöver något hål borras och några fjädrar behöver putsas ett par millimeter men det är snabbt gjort.
  6. Slet av den dåliga cylindern och kollade, har helt klart sett lopp i bättre skick så det blir antagligen nytt i slutändan (räknar inte med att min ful-honing duger). Komplett uppsättning för en dryg tusing är ju ingenting jämfört med tiden man lägger. Tackar så mycket för länkarna!
  7. Halloj, färsk TGB11-ägare här! Har problem med kärvande bromsar och tänkte ta och göra en liten översyn. Nybörjare som jag är har jag inte så bra koll på var jag hittar reservdelar. Har tittat på tatanka men inte hittat någon packningssats till bromscylindrarna. Tips på var man kan få tag på sådan mottages tacksamt!
×
×
  • Create New...