Jump to content

MikaelD

Fänrik
  • Content Count

    238
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    20

MikaelD last won the day on May 13

MikaelD had the most liked content!

Community Reputation

281 Excellent

About MikaelD

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Stenungsund

Recent Profile Visitors

280 profile views
  1. Hej 

    jag kan ha ett insug och avgas 

     

  2. Tack för tipset Blir att prova det du skriver först
  3. Skönt att höra att det finns grenrör som är har varit värre Jag har lämnat in det till en som skall se om han kan fräsa så det blir plant, det diffade ca 3mm från kanterna och mitten.
  4. Lite mer som blivit gjort sen sist. Rengjort ventilerna Slipat ventilsätena, vilket tog lite för lång tid Men det blev mycket bättre, har tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet.. Bara en under arbetets gång. Gjort rent kolvarna Och monterat tillbaka ventilerna. Provmonterade även grenröret och konstaterade att det behöver planas eller bytas ut..
  5. MikaelD

    Grenrör

    Har hittat ett
  6. Tack Eile! jag provade med en 1/4npt Det lutar åt 1/2-20 UNF, morgondagen får utvisa om så är fallet
  7. Hej! Idag har inte något blivit gjort.. Dock har jag vid demonteringen lyckats med att bryta av båda vinkelnipplarna som sitter på insuget.. Är det någon som har koll på vad det är för gänga? Jag har provat med lite olika, men inte lyckats hitta någon som passar..
  8. Dagen till ära monterade jag ur kolvarna. Anledningen till det är att jag hade en ventil som var sprucken och tänkte ta det säkra före det osäkra och se hur cylinderväggarna ser ut. Och med topplocket av var det ingen svår övning på något sätt. Började med att tappa ur oljan Lossade sedan fästet mot sprängkåpan (Sex bult) Tog sedan ner oljetråget Lossade sedan muttrarna för nedre halvan av vevstaken (Mina kolvar var uppmärkta med siffra för vilken cylinder den sitter i, siffran sitter i mitt fall på högersidan av motorn) Tog bort nedre delen av vevstaken tog tillvara på vevlagerhalvorna och sköt kolven uppåt tills dess att kolvringarna är ovanför motorblocket. Därefter är det bara att lyfta bort kolven. Alla kolvar ute för rengöring. På ovansidan av kolvarna var mina märkta med ett spår (i högerkant) Detta var framåt på alla cylindrar) Avslutar med en samlingsbild på de delar som demonterats. Nu väntar himla massa rengöring av topplocket, slipning av grenröret, inslipning av ventilerna, målning av oljetråget m.m.. Så vi får se hur mycket man hinner med (Tyvärr tar ju jobbet mycket fritid )
  9. Hej Lasse303! Jag har köpt mig en burk med 326H, den mörkgröna. https://shop.kvibergs.se/produkt/militarfarg-326h-literpris/ Den innehåller rostskydd står det men jag kommer lägga på en rostskyddsfärg som tillika blir grundfärg. https://www.bauhaus.se/rostskyddsfarg-jotun-quick-bengalack-svart-3l Mina fälgar ser inte jätterostiga ut Detta är den fälgen som är sämst. Jag kommer köra med en stålborste till vinkelslipen och skruvdragaren där det är svårt att komma åt, men kommer varken blästra eller slipa ner till metallen där det inte är rostigt. Därefter kommer jag lägga på ett lager grundfärg som får torka ett dygn ca.. Tänker mig att jag kommer göra jobbet på kvällen så bör det vara torrt när jag kommer hem från jobbet dagen efter. Sedan blir det ett eller två lager med grön färg beroende på hur väl den täcker. Jag kommer även göra samma procedur på navet och bromstrummorna. Om det är rätt eller fel metod att göra återstår att se Vi använder oss av Bengalack på jobbet och jag gillar den grundfärgen Sen är det nog som du säger att val av metod beror på underlaget Jag är ingen expert på något sätt, men att tänka på vid slipning av karossen är att inte slipa bort aluzinkskiktet på plåten, hellre ha kvar lite gammal grundfärg.
  10. Jag håller helt med Gripen! En riktig favorit när det gäller att få ur avbrutna bult Svinpittarna har jag aldrig gillat, tycker dom har en förmåga att göra saker värre nästan.. Låser fast bulten ännu mer, eller går av..
  11. Har under dagen fått lufta bromsarna. Inte så mycket mer än så.. Men det tar sin lilla tid.. Passade på när däcken ändå var av att lossa på bromstrummorna och se över samt justera bromsbackarna. Planen är när tid finns och vädret är fint att måla trummor, nav och fälgar. Har införskaffat en bra rostskyddsgrund och ny grön färg från Kviberg. Det kommer nog göra mycket för utseendet. I veckan blir det antingen fortsatt demontering av motorn, ur mer kolvarna för att se hur cylindrarna mår när grejerna ändå är isär. Förhoppningsvis kommer den vara körbar någon gång igen
  12. Här skyndar man långsamt. Idag har inte blivit mer gjort än att jag fått ur den avbrutna bulten ur topplocket. Borrade ett hål i bulten och applicerade ett verktyg Med lite olja och tålamod var det bara att skruva ur den. Jag har även observerat något som kan vara en spricka i en av ventilerna. Morgondagen får utvisa om så är fallet
  13. Projektet fortgår. Har idag monterat bort topplocket för att se över det som bör ses över. Jag började med att demontera tändstiften för att sedan dränera kylsystemet. Började med att dränera kylsystemet, först den bakre anslutningen till motorvärmaren. Sedan den främre. (Avtappningspluggen vid vattenpumpen) Demonterade ventilkåpan, sex stycken bult. (Den längre är tillika fäste för oljestickan) Lossade bultarna till vipparmsbryggan. Tog bort stötstängerna. Placerade dessa på ett ark kartong numrerade efter var dom skall bo i ordningen Därefter var det termostatens tur att åka ur Samt slangen under termostathuset Och kabeln till generatorn. Lossade därefter slangen som går till kupefläkten, den som sitter i motorn bakkant. Sist men inte minst var det dags att ta bort topplocksbulten. (Placerade även dessa på ett ark kartong, numrerat med var dom skall sitta) Sedan är det bara att lyfta ur topplocket. Ordning och reda Blir till att jobba vidare med detta under veckan
  14. Idag fick jag grenröret svetsat. Kan erkänna att det inte var ett roligt material att svetsa i, men med tålamod och gasol för att värma grenröret gick det hyffsat. Lite slipa och en bra färg på detta så kommer det nog bli bra. Förhoppningsvis spricker det inte under natten
  15. Kvällens projekt. Fick monterat ihop burkarna. Svetselektroderna anländer i morgon så veckans projekt blir att få ordning på grenröret.
×
×
  • Create New...