Jump to content

MikaelD

Fänrik
  • Content Count

    245
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    25

MikaelD last won the day on June 21

MikaelD had the most liked content!

Community Reputation

302 Excellent

About MikaelD

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Stenungsund

Recent Profile Visitors

331 profile views
  1. Hej Lasse303! Enligt vad jag kan läsa mig till skall bränsletrycket efter filterkingen ligga på 13kPa. Tryckregulator Kontroll/ justering av öppningstryck Kontroll av bränsletryck görs bäst med motorn i drift vid tomgångsvarvtal, men trycket ska vara konstant vid all varvtal. 1. Lossa utgående bränsleledningen vid tryckregulatorn, sätt dit en T-koppling och anslut bränsleledningen till förgasarna till en av anslutningarna. 2. Anslut en manometer till den andra anslutningen. Erforderligt mätområde 0–20 kPa (0–20 bar). 3. Starta motorn och kontrollera att ingen läckning förekommer från bränsleledningar eller anslutningar. 4. Läs av manometern med motorn i drift vid tomgångsvarvtal. Värdet ska vara 13 kPa. 5. Justera tryckregulatorn vid behov genom vridning av skruven ovanpå regulatorn. Vridning av skruven åt höger (inskruvning) ökar trycket. Vridning av skruven åt vänster (utskruvning) minskar trycket. 1/2- varvs vridning av skruven ger ca 5 kPa ändring av trycket. Säkra skruven med låsmuttern efter justering. Gör ny avläsning av trycket efter justering. 6. Kontrollera att trycket är konstant vid olika varvtal. 7. Återställ bränslesystemet efter kontroll. Kontrollera att läckning inte förekommer från ledningar, tryckregulator och filter. Det är nog lätt att göra själv, men väljer att lämna in bilen så får dom som har rätt verktyg göra jobbet med bränsletryck och förgasare åt mig
  2. Absolut! Jag håller med dig Jättespännande, speciellt efter första provstarten då jag fick ihop grejerna igen.. Men ingen hjärtlappning en grogg inte hjälper mot en fredagkväll
  3. Har under veckan bara småpysslat lite. Dragit om kablarna till signalhornet, städat ur 11an. Men framförallt även varit ute och kört några mil Är det normalt att kyltemperaturen går upp till ca 100 grader innan termostaten öppnar? Jag trodde det var en dålig termostat, men bytte till en ny och har samma symptom. När den öppnar så sjunker dock temperaturen fort till ca 90 grader. Veckan som kommer kommer bestå av att lämna in bilen för justering av bränsletryck samt inställning av förgasare. Bör förhoppningsvis hinna med besiktning av bilen även det under veckan.
  4. Då var det dags för en start. Lite missljud från kylfläkten, troligtvis lagret samt att ventilerna behöver få sig en omgång till. (Samt förgasarna..) På filmen syns även den främre förgasaren. Bredvid vakuumanslutningen sitter det en justerskruv. Någon som vet vad den gör? eller är till för? Står inget om den vad jag kan hitta någonstans. IMG_4158.MOV
  5. Hej och tack Jag hittade felet.. Det var ett riktigt dumt fel. Vid fästet för luftfiltret satt även denna plåtbit som låg an mot avgasröret när jag drog ihop det med grenröret. Ett lätt men ack så irriterande fel.
  6. Idag har jag upptäckt en ny läcka Aldrig får man vara riktigt lycklig Jag har en glipa på 0.45mm vid ena avgasröret. Tror ni att det håller med avgastätning typ GUMGUM eller finns det bättre lösningar?
  7. Lite nytt sen sist. Har grundmålat alla fälgar, bromstrummor och nav Sedan lade jag på två lager utav Kvibergs 326H Jag måste säga att jag är jättenöjd med resultatet, färgen blir betydligt mattare efter ett dygn ungefär. Jag valde att montera topplock, grenrör och förgasare på bänken för att slippa jobba med långa armar och dålig arbetsställning under bilen. Lite ny färg Monterat och på plats. Även oljetråget fick ny grundfärg och ny röd färg. Vid provstart märkte jag att ingen instrumentering fungerade.. Tänkte att jag måste slitit av någon kabel.. Efter några timmars felsökning under instrumentpanelen tröttnade jag och hittade att ena säkringshållaren gått sönder
  8. Hej 

    jag kan ha ett insug och avgas 

     

  9. Tack för tipset Blir att prova det du skriver först
  10. Skönt att höra att det finns grenrör som är har varit värre Jag har lämnat in det till en som skall se om han kan fräsa så det blir plant, det diffade ca 3mm från kanterna och mitten.
  11. Lite mer som blivit gjort sen sist. Rengjort ventilerna Slipat ventilsätena, vilket tog lite för lång tid Men det blev mycket bättre, har tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet.. Bara en under arbetets gång. Gjort rent kolvarna Och monterat tillbaka ventilerna. Provmonterade även grenröret och konstaterade att det behöver planas eller bytas ut..
  12. MikaelD

    Grenrör

    Har hittat ett
  13. Tack Eile! jag provade med en 1/4npt Det lutar åt 1/2-20 UNF, morgondagen får utvisa om så är fallet
  14. Hej! Idag har inte något blivit gjort.. Dock har jag vid demonteringen lyckats med att bryta av båda vinkelnipplarna som sitter på insuget.. Är det någon som har koll på vad det är för gänga? Jag har provat med lite olika, men inte lyckats hitta någon som passar..
  15. Dagen till ära monterade jag ur kolvarna. Anledningen till det är att jag hade en ventil som var sprucken och tänkte ta det säkra före det osäkra och se hur cylinderväggarna ser ut. Och med topplocket av var det ingen svår övning på något sätt. Började med att tappa ur oljan Lossade sedan fästet mot sprängkåpan (Sex bult) Tog sedan ner oljetråget Lossade sedan muttrarna för nedre halvan av vevstaken (Mina kolvar var uppmärkta med siffra för vilken cylinder den sitter i, siffran sitter i mitt fall på högersidan av motorn) Tog bort nedre delen av vevstaken tog tillvara på vevlagerhalvorna och sköt kolven uppåt tills dess att kolvringarna är ovanför motorblocket. Därefter är det bara att lyfta bort kolven. Alla kolvar ute för rengöring. På ovansidan av kolvarna var mina märkta med ett spår (i högerkant) Detta var framåt på alla cylindrar) Avslutar med en samlingsbild på de delar som demonterats. Nu väntar himla massa rengöring av topplocket, slipning av grenröret, inslipning av ventilerna, målning av oljetråget m.m.. Så vi får se hur mycket man hinner med (Tyvärr tar ju jobbet mycket fritid )
×
×
  • Create New...