Gå till innehåll

Bjarneris

Sergeant
  • Innehålls Antal

    60
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Bjarneris senast vann den dag 12 Januari 2014

Bjarneris hade det mest gillade innehållet!

Om Bjarneris

Profile Information

  • Hemort
    Luleå

Senaste besökare till profilen

980 profilvisningar

Bjarneris's Achievements

Member

Member (1/1)

32

Anseende bland gemenskapen

  1. Hej!

    Jag har renoverad fördelnings låda

    nästan NY skick.

    Kanske har jag en utgående axel det måste

    jag kolla först, är du intresserad  svara med

    email adress

    mvh

    Eddi

    1. Bjarneris

      Bjarneris

      Vad vill du har för fördelningslådan? Var bor du kan du skicka den? Kolla om du har axlen löst...

       

      bjorn.forsberg38@gmail.com

  2. Min utgående axel bakåt är sprucken/vriden. Söker axel eller hela fd-lådan. Även handbromsbackar behöver jag. Svara med PM!
  3. Bjarneris

    Säljes: TGB 11

    Rostfri, winch, alu-zinc. Pm för mer info.
  4. Bjarneris

    TGB 11 Aluzink

    Aluzink. ROSTFRI. PM för mer info!
  5. Nya saker! Verktygsväska/rulle med verktyg: Väska med anordningar för att hänga bårar?: Mörkläggningslampor, sladdlampa med röd strut, övre gångjärn med backspegel arm. Båda sidor finns: Motorvärmare med blåslampa: Bogservajer: Reflex/flourecerande skyltar att sätta i hållarna fram/bak? 2st övre delar till domkraft. Passar mot axlarna: Dörrlås och handskfackspanel, grön plastburk/atrapp?: Magnetskylt "Övningsbil": Finns även framdörrar till 13/11. Bra skick. Frakt lär vara dyr. Kan sälja rutor/lås/gångjärn mm löst. Hör av er via pm om något är intressant.
  6. Jag har från en 1314. Rostfria. Borde inte vara allt för dyrt att bussgodsa ned dem...
  7. Mina svar: 1. Hur långt är ett snöre? 2. Allmänna gaslagen (Obs. Taskigt försök att vara lite rolig)
  8. Finns det någon som är intresserad av ett fäste för RA145? Kommer från en TGB11. Har 2st. Finns i Luleå och kan skickas om någon ger ett bud högt nog för att få mig ur soffan (inte dyrt)
  9. Premiär för mig i denna tråd! Idag har jag reg. och kontrollbesiktigat min nya 11 med blanka papper. Nu är det bara att vänta på skyltarna.
  10. De svenskarna jag länkar till har iaf i någon av deras tidigare bilar haft möjlighet att sova i bilen. Tänk sängolatd mellan tak och den byggda förvaringen. Längden är ett problem som de löste genom att plocka bort nackskydden, klättra upp i sängen direkt från förarplats och väl där skjuta fram en skiva ovanför stolsryggarna i framsätet. Att kunna sova i bilen utan att det är extremt uppenbart att man campar (fälla upp tält mm) skulle jag tycka var värdefullt. I och runt många städer är det svårt att hitta lämpligt ställe att bo. Toyotan med pontoner följde jag lite i början när det strulade, kom inte ihåg om de fick ge upp eller hur det var. Nu verkar de ju ha tagit sig en bra bit dock. Verkade dock vara för rackligt för min smak. Fler som har bra inställning och MYCKET erfarenhet. Otroligt matnyttiga artiklar om do's & don'ts http://landcruisingadventure.com/ Jag har tagit tankeexprimentet ett steg längre när det gäller långa resor... segelbåt med ett par lätta mc ombord och utrustning för veckolånga strapatser på torra land. Det + oändligt med tid och pengar. Jag ska bli rik när jag blir pensionär. Punkt.
  11. Wall. Jag stödjer alla galna idéer! Och fram kommer du garanterat, oavsett fordon. Tar bara lite längre tid. Eile. Vi deponerade 20k 2010. 100% av det värde MM bedömde att vår bil + utrustnig hade. 60k är mer sanningsenligt. MM var inte spec. ängsliga av sig då de aldrig hade behövt betala ut någon deposition till något land. När vi åkte hörde vi en massa om att britter hade svårt (dyrt) att få carnet utfärdat i GB. De åkte istället via Polen och fixade nödvändiga papper där. Ett par vi stötte på i Addis som varit på resande fot i 15 år hade till och med skaffat Polska pass då de var smidigast att resa med. Iaf i Afrika. Bra inspiration och MYCKET erfarenheter: http://www.4x4expedition.se/ Absolut mest mest optimal bil byggd av folk med koll och på helt rätt sätt: http://forum.ih8mud.com/threads/travelling-cruisers.245430 Efter vår resa som bestod av 12mån planering och 4mån resa insåg vi att till nästa gång: * Res mer, planera mindre. 4mån planering och minst 12mån resa är bättre ratio. * Vi läste mycket innan och det var eg. bara ett tips som var riktigt bra: Innan du åker, gör en hög med alla stora saker: utrustnig, reservhjul, yxor, multi-fuel-kök, DC-AC konvertrar mm. Och gör en hög med alla små saker, papper, passfoton, pengar, intyg, pass, tid mm. Gör sedan den stora högen hälften så stor och den lilla högen dubbelt så stor. Då ligger du rätt till. * Du behöver kunna sova och laga mat. När det är fixat så kan du åka. Pass är bra att komma ihåg. Och toappaper. Ang. Kök. Jag skulle 10 av 10 ggr välja ett två-lågigt gasolkök med en lagomt stor gasolflaksa. Vet ej vad storlekarna heter men tänk typ 10l Skippa kyl/frys. Förvara allt i scan-backar med lock. Inget mer fancy behövs. Allt kommer ändå att bli dammigt. Torrvaror förvaras bäst och billigast i täta plastlådor med blå silikonlist som Biltema har. Varsin spork och en mat-kosa är all disk man behöver. Ungefär det jag kommer på nu //Björn F
  12. Carnet de passage behöver du. Fixar det hemma med Motormännen. Egypten är i särklass dyrast i deposition (275% av bilens nypris var det när vi åkte 2010). Det är motormännen i Sverige som avgör hur mycket din bil är värd och hur mycket du skall deponera. Vi reste i en Toyota HJ60. Perfekt för afrika. Reste delvis parallellt med ett tyskt ekipage, en MAN KAT 8x8. Problem som uppstår med stor bil: Drar mycket bränsle. Svårt att få tag på bra däck på plats. TUNGT att byta stora hjul i terrängen. Vägar/broar håller inte. (de välte efter en bergsväg mitt i djupaste Burundi, gled 20m ned för en slänt. Tog sig upp efter 7 dagar och körde vidare) När du kört fast finns det inget större att hämta för att dra lös dig. Höjden. På många ställen fick de klättra på taket och hålla upp ledningar. Ingen garanterad frihöjd i städer. De hade med sig en MC på ett ställ som de använde som ordonnans. Ungefär allt annat är fördel med stor bil. De hade med sig en motorsåg. Bara en sådan sak. Jag hade gärna kört en 30/40-bil. Inte för att det är billigast, bekvämast, enklast eller så. Ett äventyr är det dock garanterat. Stötte på några Unimogar på vår tur. Samtliga var trasiga och hade otroliga problem att få tag på delar. Vi har även en sådan på jobbet. Rackligt så det förslår jämfört med Kungens fordon. Optimala (Kanske tråkigaste) fordonet tycker jag är en Toyota HZJ78 med uppfällbart tak typ: http://www.tuning-and-fun.de/HZJ78_Zebra_Dach%20(5).jpg Fördelar: Förflytta sig mellan hytt och sovplats torrskodd. Delar finns över hela världen. Så även däck. Enkel konstruktion. Robust. Alla hjulspår i världens hörn är skapade av fordon i denna storlek. Lagom mycket utrymme för 2 personer. Möjlighet att laga mat både inne och ute.
×
×
  • Skapa nytt...