Wall. Jag stödjer alla galna idéer! Och fram kommer du garanterat, oavsett fordon. Tar bara lite längre tid.
Eile. Vi deponerade 20k 2010. 100% av det värde MM bedömde att vår bil + utrustnig hade. 60k är mer sanningsenligt. MM var inte spec. ängsliga av sig då de aldrig hade behövt betala ut någon deposition till något land. När vi åkte hörde vi en massa om att britter hade svårt (dyrt) att få carnet utfärdat i GB. De åkte istället via Polen och fixade nödvändiga papper där. Ett par vi stötte på i Addis som varit på resande fot i 15 år hade till och med skaffat Polska pass då de var smidigast att resa med. Iaf i Afrika.
Bra inspiration och MYCKET erfarenheter:
http://www.4x4expedition.se/
Absolut mest mest optimal bil byggd av folk med koll och på helt rätt sätt:
http://forum.ih8mud.com/threads/travelling-cruisers.245430
Efter vår resa som bestod av 12mån planering och 4mån resa insåg vi att till nästa gång:
* Res mer, planera mindre. 4mån planering och minst 12mån resa är bättre ratio.
* Vi läste mycket innan och det var eg. bara ett tips som var riktigt bra: Innan du åker, gör en hög med alla stora saker: utrustnig, reservhjul, yxor, multi-fuel-kök, DC-AC konvertrar mm. Och gör en hög med alla små saker, papper, passfoton, pengar, intyg, pass, tid mm. Gör sedan den stora högen hälften så stor och den lilla högen dubbelt så stor. Då ligger du rätt till.
* Du behöver kunna sova och laga mat. När det är fixat så kan du åka. Pass är bra att komma ihåg. Och toappaper.
Ang. Kök. Jag skulle 10 av 10 ggr välja ett två-lågigt gasolkök med en lagomt stor gasolflaksa. Vet ej vad storlekarna heter men tänk typ 10l
Skippa kyl/frys.
Förvara allt i scan-backar med lock. Inget mer fancy behövs. Allt kommer ändå att bli dammigt.
Torrvaror förvaras bäst och billigast i täta plastlådor med blå silikonlist som Biltema har.
Varsin spork och en mat-kosa är all disk man behöver.
Ungefär det jag kommer på nu
//Björn F