Gå till innehåll

PSK

Sergeant
  • Innehålls Antal

    56
  • Gick med

  • Besökte senast

Om PSK

PSK's Achievements

Member

Member (1/1)

13

Anseende bland gemenskapen

  1. Tack för alla tips! Pärlan fick rent papper på besiktningen så det gick vägen utan fungerande spolarpump. Jag ska testa om det kommer ut vätska i kanalen efter pumpen. Igår blåste jag i kanalen men blev inte klokare av det. Så jag testade om det gick att "pumpa" kanalen efter pumpen genom att klämma på den. Då kom det lite bubblor vid spolarna. Så det verkar inte vara tvärstopp i kanalen. Vi får se. Steg två blir att skruva isär och kolla läget. Inte minst för att det verkar vara ett lagom pilljobb och kul om det går vägen. Fungerar det inte så blir det en ny pump, original eller annan eller varför inte begagnad (Hansen, tack för erbjudandet, jag kanske hör av mig). Tack igen på detta eminenta forum och på återhörande / Per
  2. Hejsan på er. Jag upptäckte precis att spolarna inte fungerar. Pumpen (24v) låter men det kommer ingen spolarvätska. Har rensat spolarmunstyckena, kollat alla inkopplingar och finner inget fel. Slutsats är att felet är i pumpen. Kollade i instruktionsboken om det var något man plockar isär och renoverar, men det finns inget sådant med där. Kan tänka mig att den är helt sluten och inget man öppnar. Så frågan är - har någon gett sig på att renovera vindrutespolarpump? Eller är det bara att köpa ny på direkten? Original verkar ligga runt 400 kronor. Men det finns andra modeller för löjliga 150 kronor, vilket är lite lockande. Det trista är att jag har besiktning på pärlan imorgon och jag antar att de kommer att testa spolarna. Jag skulle naturligtvis ha kollat allt i god tid. Inte kul om det blir en 2:a på en sådan skitsak. Tips gärna om pump ni har bytt till. 24-voltare verkar det inte krylla av. Mvh / Per
  3. Jag hittade vad försvaret anser att man ska använda - Tremco Polyroof eller motsvarande. Får väl titta på specen och hitta motsvarande... Denna borde väl funka http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/tak-grundfog-502042/ Hojta gärna till om ni tror att jag är ute och cyklar.
  4. Nu pågår montering av ny (begagnad) bromssköld. Tack Putte. En fråga - det sitter ett tätningsmedel på bromsskölden. Någon som vet vad det är för tätningsmedel? Eller vad man kan eller bör använda istället?
  5. Lysande Putte. Jag skickar pm... I och med att hjulväxeln redan är bortmonterad kan jag åka med den till en verkstad som har bättre verktyg än jag. Det finns hopp att detta ordnar sig på ett bra sätt
  6. Tack för tipset med bricka. Låter som en väldigt smart lösning. Jag är mest orolig för att försöka plocka isär hjulväxeln och misslyckas dels på grund av bristande kompetens, verktyg och plats att arbeta på. På fredag får jag reda på om de har en hjulväxel i Slutarp. Är lite osäker på vad företaget heter numera... Ska också kolla/ringa Tatanka. Och jag håller till i Eskilstuna. Eller rättare sagt metropolen Torshälla, en bit utanför Eskilstuna.
  7. Tack för svar. Jag har garanterat inte rätt verktyg för det jobbet :-). Nej, Tatanka har ingen bromssköld på webbsidan i alla fall. Jag kanske borde lägga ut en förfrågan under "Köpes". Bromsköld eller hjulväxel höger bak. Kanske någon på forumet har grejer över. Men jag vill fundera ut bästa lösningen först.
  8. Hejsan på er alla. Tyvärr har min kära TGB råkat ut för lite problem. Bultar som höll bromsskölden på höger bak gick av eller hade skruvats av. Oavsett vilket så orsakade bulten en låsning på höger bak. Jag körde tyvärr inte själv då fordonet var utlånat till en svensexa. De hade kört ca 12 mil när det plötsligt small till. Tack och lov var det efter avslutad svensexa, så haveriet förstörde inte den i alla fall. Efter vad jag fick berättat körde de i ca 60 km/h då det skedde. Totalstopp på höger bakdäck. TGB ställdes vid sidan av vägen och hämtades senare med lastbil. När vi kollade vad som hade hänt hittade vi i bromstrumman de trasiga bultarna som håller bromssköden. Kraften i låsningen hade dessutom gjort hålen i bromsskölden ovala. Annars skulle det vara enkelt att bara fixa nya bultar, men med ovala hål känns det som en dålig idé att använda samma bromssköld. Vi plockade bort hela hjulväxeln och kom fram till att det kanske är enklast att köpa en ny hjulväxel än att ge sig på att försöka byta enbart bromsskölden. Att byta bromssköld verkade väldigt bökigt och dessutom måste man ju hitta en ny bromssköld. Vad tror ni om det? Är man slö i överkant om man hellre köper en ny hjulväxel? Ett alternativ kanske är att använda samma bromssköld men göra nya hål för bultarna och svetsa igen de förstöra hålen? Det kräver ju dock stor precision när man borrar de nya hålen. Och förresten - är det samma hjulväxel på TGB 11 och TGB 13? De har ju lite olika utväxlingar, men skillnaden påverkar kanske inte hjulväxlarna? Hur skulle ni göra för att komma tillrätta med detta? Till saken hör också att jag inte har något bra ställe att meka på, är inte någon erfaren mek så ju smidigare desto bättre. Tacksam för all hjälp och feedback!
  9. Tackar. Jag ska nog lägga mig på 2.4 kg - en kompromiss som jag tror passar mig bättre än militärens 1.7 kg.
  10. Hejsan på er i detta fina forum. Fick punktering idag och fick meka en del med det på grund av att det även visade sig vara punktering på reservhjulet. Mindre roligt. Men nu är det i alla fall ordnat. När jag hämtade däcket såg det väldigt uppblåst ut, så jag frågade vilket ringtryck han hade fyllt. 2,7 kg. Jag frågade då om det inte är lite väl mycket, eftersom manual säger 1.7. Men han hade själv en 903:a som han på körde 3 kg ringtryck. Det ger bättre vägegenskaper och han menade på att ett tryck på 1.7 är inte bra för däcken. Och han borde ju veta... Vad har ni för kunskap eller erfarenheter på detta område? Vad är ett rimligt tryck om man kör mest väg och lite terräng? Och jag vill inte hålla på och höja och sänka beroende på var man kör.
  11. Var nyss ute och hälsade på TGB:n. Ville testa en del av de tips jag fått. Pratade lite vänligt med den, beundrade färgen, klappade lite på nosen och hoppade sedan upp i hytten. Men det sket sig - biljäveln hoppade igång på under en sekund. Inte minsta tvekan - bara brum så var den igång. Tyvärr hade jag lite starkt i mig, annars hade blivit en belönande åktur också.
  12. Aha, jag antar att det påverkar livslängden. Om inte kan man ju tycka att det borde vara 12-volts startmotor original.
  13. Härligt ämne detta med start av TGB! Jag har redan fått en del idéer som jag måste förverkliga när vädret är lite snällare. Känns som att bränslefilter med backventil är högprioriterat. Men även "startgasledning" till luftburken låter kul. Så det blir nog något eller flera av: 1. Inköp bränslefilter med backventil 2. Kontroll av förgasarmembran 3. Installation av handpump, typ utombordare 4. Genomgång tändningssystem 5. Installation "startgasledning", typ Svana 6. Montera 12-volts startmotor Men varför skulle en 12-volts startmotor få bättre fart på motorn? /Per
  14. Lysande svar! Kör nu med en mycket ful nödlösning som inte ger skönheter som våra TGB:er rättvisa. Ska genast bege mig till närliggande skrot. Tar med mig kylarlocket att jämföra med. Tack för hjälpen!
  15. Kanske hör denna fråga hemma i köp/sälj eller liknande, men jag testar. På något sätt har jag blivit av med locket till spolarvätskan. Troligen klantighet vid påfyllning. Någon som vet om det lagerförs någonstans? Typ att samma lock används på flera fordon eller andra maskiner.
×
×
  • Skapa nytt...