Jump to content

cemi

Korpral
  • Content Count

    26
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

cemi last won the day on September 29 2013

cemi had the most liked content!

Community Reputation

6 Neutral

About cemi

  • Rank
    Member
  • Birthday 10/16/1975
  1. Imponerad av din framfart! Snyggt Jimmy. Här är länk till tråd på forumet ang. funderingar på taktält: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10765-tgb-11-camper/
  2. Kunde inte låta bli att googla lite. Hittade denna: http://www.toyota-forklifts.se/SiteCollectionDocuments/PDF%20files/Reservdelar_Dokument/2_Elektriskatillb_Juli2008.pdf Se sid 28 för Mirus Aer Klimatanläggning. Visserligen en gammal tillbehörskatalog men kanske ett steg närmare en bruksanvisning.
  3. Skönt att ni kom hem! Ser fram mot provkörningsfilmen Jag har en kort filmsnutt från lastningen om du vill ha.
  4. Härligt med en ny och entusiastisk ägare. Bästa lycka Jimmy! Jag kommer med spänning följa konverteringen till expeditionsbil.
  5. Trevlig repsats med kolv och oringar Jag lyckades få en amazon-repsats för några år sedan via lokala volvohandlaren efter att ha visat utdrag ur valpens reservdelslista samt sprängskiss. Innehöll "vacuum-membran" men inte någon kolv. Kolven på min hade ärjat fast och fick borras ur. Lyckades dock rädda oringarna vilka kunde återanvändas
  6. Underbart! Blir otroligt sugen på att ge mig ut jag med. Tack för härliga bilder - ser fram mot kommande filmer.
  7. Uppdatering: Byte av avgassytem påbörjat. Köpte ett beg. original på blocket. Grenröret på plats och vid nästa mektillfälle kommer dämpare och slutrör monteras.
  8. Spärren på framaxel kollad. Den funkar som den ska och det är markant skillnad på spärr på- och avslagen. Det du säger om allhjulsdrift låter intressant och ska kollas så fort bilen går att starta igen. Det jag klurar på nu är om det är så att eb av bromsarna ligger på ibland för en av den gick varm tidigare och jag tyckte mig se tendenser till låsning när jag paklade upp den och rotetade för hand. Dock inte så hård låsning att det skulle påverka drift. Men när jag sedan provkörde med diffspärr manuellt urkopplad (spärrade styrpinnen i klockan i urläge) var det stundtals trögt att svänga och vid koppling ur stannade bilen snabbt vilket nog kan tyda på att bromsarna spökar... Kan tänka mig att det upplevs likt diffsärr i om ena hjulet släpar vid sväng. Men jag ska kolla fyrhjulsdriftsläget vid första bästa tillfälle!
  9. Tja, så skulle det kunna vara... men svårighet att svänga med knarr och slutligen en rejäl smäll som resultat sker vid större rattutslag och utan fyrhjulsdrift. Tänkte inte på att kolla att fyrhjulsdriften inte smyger i av sig självt när jag hade den på bockar. Detta måste kollas! (Får dock vänta lite för nu saknar bilen avgassystem och alurör/slang till luftfilterburkarna.
  10. Ok - inget fel på diff eller diffspärr. Allt funkar som det ska! Detta är ju bra för då behöver jag inte oroa mig (än) för "axelras". Alltså måste felet vara någon annanstans - bromsarna ligger närmast till hands att misstänka. Verkade innan som om de hade en tendens att ligga på ibland. Det kan ju svara för varför det blir svår att styra! Blir till att se över bromsarna men det tänker jag nog lämna till någon kunnig. Damaskbyte spar jag till "snart/senare". Påbörjade nu istället byta av sönderrostat avgassystem. Tack alla för era tips!
  11. Ok... nu står bilen på pallar och ja har snurrat på hjulen för hand. Spärren går lätt att koppla i och ur för hand Vad kan då vara felet? Efter lunch ska jag med lite hjälp köra bilen och se om det är så att spärren kryper i vid backning (i luft). Tänker att kanske hylsan kan krypa på om det är så att splinesen är lätt vridna (enligt tips ovan) tillsammans med friktion i axeloljan vilken borde vara trögare innan den fått upp arbetstemperatur - detta skulle ju stämma med att problemet (enligt L-G) endast uppträder vid kallstart... Med det ger inte svar på varför den "smällde" i vid frammåtdrift i fyrhjulsläge Uppdatering inom kort...
  12. Äntligen fått tid till att skruva lite. Började enligt tips ovan att kolla fjäder och membran mm. Fjädern satt där och såg riktigt fin ut likt alla delar i klockan. Styrpinnen gick att röra upp och ner utan bekymmer, dock bara 5-6 mm. Gick inte i bilen-på-marken-läge att lyfta upp tillräckligt för att uppnå angivet avstånd mellan stopp- och bottenmutter. Imorgon blir det till att palla upp och snurra på hjulen och ratta.
  13. No hard feelings L-G. Köparen ansvar för att testa varan ...men jag hade kanske tagit tåget hem om det smällt som de nu gjort under själva provkörningen - hade ju trots allt 15 mil att köra hem. Pruta är också ett ord som dyker upp i bakhuvudet Min ursprungliga plan var ju att riva ner och fixa en massa (rost-, kaross- och inredningsfix) i höst och passa på att bara "leka" lite i sommar. Blir nu till att riva lite mer och lite tidigare. Ska försöka hitta ett bra ställe att riva på bara... Bilen står ju en bit hemifrån just nu så det blir tyvärr sporadiskt mekande. Dämparna är nu nedgraderade på fixlistan - behöver inga dämpare om bilen inte går att köra... Viper99 har för övrigt en toppentråd (http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9444-fjädring/) om fjädring och dämpare - tänker följa i hans fotspår! Tack för alla tips! Tryggt att ha detta stabila forum och dess medlemmar att söka stöd i Återkommer säkert med frågor om ett par veckor när jag fått tid att besöka bilen igen.
  14. Tack! Ska kolla fjädern.
  15. Tack för er input! Ser mer och mer ut som om jag måste hitta en plats att palla upp bilen ett tag framöver Hoppades på endast mindre avancerad service så här i början av bekantskapen. Steg ett blir att se hur drivningen funkar uppallat och i obelastat läge. Rätt säker på att det är framaxeln som strular så jag får börja att skruva där. Sen blir det väll till att leta reservdelar - om jag nu hittar felet då detta blir första gången jag öppnar upp en portalaxel.
×
×
  • Create New...