Jump to content

bsvensso

Major
  • Content Count

    1,309
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

bsvensso last won the day on July 16 2018

bsvensso had the most liked content!

Community Reputation

679 Excellent

About bsvensso

  • Rank
    Member
  • Birthday 11/30/1964

Profile Information

  • Location
    Welwyn Garden City, England

Recent Profile Visitors

344 profile views
  1. Håller med helt och hållet. Det är så sköna bilar att köra. Ibland tänker jag på det när ni gubbar skruvar och sliter med era motorer, vilket blir i stort sett helt onödigt med elbilar. De är otroligt simpla i jämförelse och det mesta som kan gå sönder under huven på en vanlig bil finns helt enkelt inte på en elbil. Tänker ofta också att eldrivna 4x4 skulle vara suveränt duktiga i skogen, och aldrig ge problem i djupa lerhål Tänk bara, totalt smidiga motorer som är lätta att kontrollera, massor med kraft på lägsta varv, korta sträckor i skogen så batteriet räcker hur länge som helst, fullständigt vattentäta så kör var du vill, elsystemen tar lite plats så bilen kan konfigureras optimalt. smyga omkring ljudlöst och lukta på blommorna Fast ingen fara, våra bilar kommer att räcka många år ännu och min TGB 30 ger jag aldrig upp. Den har oslagbar charm Plus att elbilar har ju andra delar gemensamt med alla bilar och de kräver säkert samma underhåll som förr. Däremot nästa generation ungar som kanske inte har har växt upp med "gammaldags" teknik och ljud, de kanske kommer att ta el-bilar för givet Mina ungar har ju mest åkt elbil så det ser inte det som något konstigt alls. Den störta omvälvningen tror jag också är att (vissa) elbilar helt enkelt är snabbare än vanliga bilar, och vi vet ju hur viktigt det är att ha den snabbaste bilen på kvarteret, det kommer garanterat locka många grabbar Och å' andra sidan har vi alla de som bara vill åka bil med minsta möjliga komplikation, tuta och kör: El-bil, finns inget enklare att köra!
  2. Det är en härlig kärra du skaffat och tack för att du visade runt bilen i veckan. Lycka till med den
  3. Efterfrågan är stor just nu och tillverkningstakten är låg, så priserna är höga trots att potentialen är stor för lägre priser på längre sikt. Kona (och dess olika derivat, Niro t.ex) är den första som erbjuder riktigt bra räckvidd (Tesla nivå) med aningen rimligare pris nivå, fast de stora batterierna (och tillgång-efterfrågan) gör att det inte blir billigt inköp. Problemet är att många dimensionerar sitt batteri behov efter extrem fallen, de turerna man inte gör så ofta. Beroende på hur man kan balansera sina krav med hur mycket obekvämlighet man kan hantera så kan man hitta rätt pris-nivå. De flesta som kommer från förbränningsmotorer tror att man måste ha liknande räckvidd i elbil, men elbilar används inte likadant, eftersom de är "full-tankade" varje morgon. Så 95% av körandet kan oftast hanteras utan att behöva oroa sig för räckvidd överhuvudtaget. Så frågan är hur mycket man vill kompromissa på långresor, och hur mycket extra kostnad man är beredd att spendera för att täcka de fallen. Konan kan t.ex får med aningen ett 40 kWh batteri eller 60 kWh, och pris-skillnaden är signifikant. Till detta kommer förstås hustru-faktorn, hur mycket är hon beredd att kompromissa? Har hon tillgång till laddning på sina långpendlingar? Har ni provkört långpendlingen med elbil och kollat in laddningsplatserna på vägen? Bara du vet svaren på vilken balans som passar er bäst, men det krävs delvis ett nytt sätt att tänka när man kör elbil. Jag har kört elbil i tre och ett halvt år och går inte tillbaka till vanlig bil för vardags körning. Inte bara för ekonomi och miljö men för att elbilar är så rackarns trevliga att köra. Vanliga bilar känns som ångbilar måste ha känts när förbränningsmotorer introducerades. Klumpiga, komplicerade, sega, oförutsägbara, vibrationer, oväsen... Fast jag har ju också min MX5 för nöje (och reserv för långresor) och min TGB 30 för riktigt stort nöje
  4. Det vore kul att ses, jag hör av mig Min TGB är kanske inte tillräckligt gammal för Ånnaboda, eller en glidare, och speciellt inte rostfri eller putsad Plus att Säter lockar med lite off-road
  5. Det vore kul att se den nya besten. Är ni hemma efter den 17:e Feb? Ånnaboda verkar kul. fast det kolliderar med Säter träffen. Måste fundera...
  6. Det är lugnt, det har varit kontakter Det vore riktigt roligt men det är ju mycket som ska klaffa. Mest nyfiken och håller ögonen öppna för möjligheter eftersom det inte är så många ställen som släpper in 30:or. Hittills har jag i alla fall använt: Brändåsen Hofors Säter De är alla roliga ställen men ombyte förnöjer
  7. Ok, blandade budskap Det är ju klart att en 30:a inte passar överallt men det verkade ju finnas några områden som var öppna. Det verkar också som det inte var några bekymmer med att köra ner träd Lerhålen brukar jag hålla mig undan i alla fall, och de såg riktigt trånga ut I huvudsak vore det bara roligt att åka på en liten resa, och om det ingår lite off-road så är det ju ett stort plus
  8. Det såg verkligen härligt ut. Får man följa med med 30:an nästa gång?
  9. God Jul allihopa! Hoppas det blir chans att träffas nästa år
  10. Inte rädd för att satsa! Det hade jag i alla fall inte vågat mig på. Har väldigt stor respekt för att glida i sidled...
  11. Jag reagerade också på att den rörde sig väldigt konstigt. För reklam bilderna kanske de inte hade satt i hela batteriet, så det fattades ett halv ton av vikten
  12. Jäkligt trist för Hasse, som han jobbat med att få allt i ordning. Hoppas det blir en trevlig resa i alla fall. Han släppte förresten in mig som vän och nu kan jag se hans andra foton också, fast har inte hittat något från den här resan ännu?
  13. Oops igen, kontot är nog: bjorn.svensson.125 Ett sätt att hitta namnet är att titta på URL'en på din FB hemsida.
  14. Jag vill gärna vara vän med Hasse Oops, det är ju hopplöst att hitta runt på FB inställningar så jag vet inte om det finns något separat konto namn. Annars är namnet: Björn Svensson Men jag är kanske inte ensam om det på FB...
×
×
  • Create New...