Jump to content

bsvensso

Major
  • Content Count

    1,316
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

bsvensso last won the day on July 16 2018

bsvensso had the most liked content!

Community Reputation

686 Excellent

About bsvensso

Profile Information

  • Location
    Welwyn Garden City, England

Recent Profile Visitors

365 profile views
  1. Nä, vädret var kass, annars hade jag kommit förbi och kollat läget Jag ska försöka hitta en annan körning senare i sommar.
  2. Tyvärr var det ingen körning av endera slaget på lördagen, vädret var för trist för min finkänsliga smak Hoppas du hade kul på träffen!
  3. Ska bil roligt! Det är lite konstigt att träffen inte verkar ha annonserats någonstans förutom på Gestrike off-road? Jag kommer upp med en polare och lill-grabben men det blir på lördag förmiddag. Under förutsättning att besiktningen går bra
  4. Inga problem Hasse Inga andra tungbilsägare som vill lufta sina fordon?
  5. Är det några som är intresserade av att hänga med på Bessemer träffen den 1:a Juni? Jag har inte sett något om träffen på några forum men hittade just ett inlägg på deras egen sajt: http://gestrikeoffroad.egetforum.se/bessemrtraffen-2019-t726.html Jag är sugen för det var alltför länge sedan sist och jag har varit där flera gånger förut. Passar bra för en 30:a
  6. Krya på dig mannen, vi alla håller på dig
  7. Håller med helt och hållet. Det är så sköna bilar att köra. Ibland tänker jag på det när ni gubbar skruvar och sliter med era motorer, vilket blir i stort sett helt onödigt med elbilar. De är otroligt simpla i jämförelse och det mesta som kan gå sönder under huven på en vanlig bil finns helt enkelt inte på en elbil. Tänker ofta också att eldrivna 4x4 skulle vara suveränt duktiga i skogen, och aldrig ge problem i djupa lerhål Tänk bara, totalt smidiga motorer som är lätta att kontrollera, massor med kraft på lägsta varv, korta sträckor i skogen så batteriet räcker hur länge som helst, fullständigt vattentäta så kör var du vill, elsystemen tar lite plats så bilen kan konfigureras optimalt. smyga omkring ljudlöst och lukta på blommorna Fast ingen fara, våra bilar kommer att räcka många år ännu och min TGB 30 ger jag aldrig upp. Den har oslagbar charm Plus att elbilar har ju andra delar gemensamt med alla bilar och de kräver säkert samma underhåll som förr. Däremot nästa generation ungar som kanske inte har har växt upp med "gammaldags" teknik och ljud, de kanske kommer att ta el-bilar för givet Mina ungar har ju mest åkt elbil så det ser inte det som något konstigt alls. Den störta omvälvningen tror jag också är att (vissa) elbilar helt enkelt är snabbare än vanliga bilar, och vi vet ju hur viktigt det är att ha den snabbaste bilen på kvarteret, det kommer garanterat locka många grabbar Och å' andra sidan har vi alla de som bara vill åka bil med minsta möjliga komplikation, tuta och kör: El-bil, finns inget enklare att köra!
  8. Det är en härlig kärra du skaffat och tack för att du visade runt bilen i veckan. Lycka till med den
  9. Efterfrågan är stor just nu och tillverkningstakten är låg, så priserna är höga trots att potentialen är stor för lägre priser på längre sikt. Kona (och dess olika derivat, Niro t.ex) är den första som erbjuder riktigt bra räckvidd (Tesla nivå) med aningen rimligare pris nivå, fast de stora batterierna (och tillgång-efterfrågan) gör att det inte blir billigt inköp. Problemet är att många dimensionerar sitt batteri behov efter extrem fallen, de turerna man inte gör så ofta. Beroende på hur man kan balansera sina krav med hur mycket obekvämlighet man kan hantera så kan man hitta rätt pris-nivå. De flesta som kommer från förbränningsmotorer tror att man måste ha liknande räckvidd i elbil, men elbilar används inte likadant, eftersom de är "full-tankade" varje morgon. Så 95% av körandet kan oftast hanteras utan att behöva oroa sig för räckvidd överhuvudtaget. Så frågan är hur mycket man vill kompromissa på långresor, och hur mycket extra kostnad man är beredd att spendera för att täcka de fallen. Konan kan t.ex får med aningen ett 40 kWh batteri eller 60 kWh, och pris-skillnaden är signifikant. Till detta kommer förstås hustru-faktorn, hur mycket är hon beredd att kompromissa? Har hon tillgång till laddning på sina långpendlingar? Har ni provkört långpendlingen med elbil och kollat in laddningsplatserna på vägen? Bara du vet svaren på vilken balans som passar er bäst, men det krävs delvis ett nytt sätt att tänka när man kör elbil. Jag har kört elbil i tre och ett halvt år och går inte tillbaka till vanlig bil för vardags körning. Inte bara för ekonomi och miljö men för att elbilar är så rackarns trevliga att köra. Vanliga bilar känns som ångbilar måste ha känts när förbränningsmotorer introducerades. Klumpiga, komplicerade, sega, oförutsägbara, vibrationer, oväsen... Fast jag har ju också min MX5 för nöje (och reserv för långresor) och min TGB 30 för riktigt stort nöje
  10. Det vore kul att ses, jag hör av mig Min TGB är kanske inte tillräckligt gammal för Ånnaboda, eller en glidare, och speciellt inte rostfri eller putsad Plus att Säter lockar med lite off-road
  11. Det vore kul att se den nya besten. Är ni hemma efter den 17:e Feb? Ånnaboda verkar kul. fast det kolliderar med Säter träffen. Måste fundera...
  12. Det är lugnt, det har varit kontakter Det vore riktigt roligt men det är ju mycket som ska klaffa. Mest nyfiken och håller ögonen öppna för möjligheter eftersom det inte är så många ställen som släpper in 30:or. Hittills har jag i alla fall använt: Brändåsen Hofors Säter De är alla roliga ställen men ombyte förnöjer
  13. Ok, blandade budskap Det är ju klart att en 30:a inte passar överallt men det verkade ju finnas några områden som var öppna. Det verkar också som det inte var några bekymmer med att köra ner träd Lerhålen brukar jag hålla mig undan i alla fall, och de såg riktigt trånga ut I huvudsak vore det bara roligt att åka på en liten resa, och om det ingår lite off-road så är det ju ett stort plus
×
×
  • Create New...