Jump to content

bsvensso

Major
  • Content Count

    1,336
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

bsvensso last won the day on July 16 2018

bsvensso had the most liked content!

Community Reputation

717 Excellent

About bsvensso

  • Rank
    Member
  • Birthday 11/30/1964

Profile Information

  • Location
    Welwyn Garden City, England

Recent Profile Visitors

501 profile views
  1. Här är en liten samling av mina olika fastkörningar och bärgningsövningar:
  2. Nu har jag klippt ihop en filmversion av de olika bärgningarna:
  3. Det är målet att komma till Olerum i år så hoppas vi ses där. Jag vet inte om Hofors fortfarande används, jag har för mig att det nämndes att det skulle byggas i det området?
  4. Jag var väldigt glad att ungarna fick uppleva lite snö, där hade de riktigt roligt Det verkar som det inte blir så mycket snö i Sverige nuförtiden? Lustigt nog såg jag dig på en annan bild från Brändåsen från ett annat år, men det verkar vara innan vi hade blivit introducerade så det var inget jag visste om då. Men när jag såg bilden nu så såg jag att det var visst du. Inte så konstigt heller eftersom du hade 11:an med dig också Men kolla, jag hittade faktiskt bilderna. 2013 var det tydligen Och här skymtar 11:an till höger. Hur står det till med den numera?
  5. Här är några tillfällen där man suttit fast: Brändåsen 2013. Ett hinder fullt med stora däck och lera. Hasse var där också Hofors 2014-1. Skulle haft kedjorna på. Hofors 2014-2. Ett riktigt missöde! Hofors 2016. Inte jag som satt fast men som bärgade Johan: Johan skulle prova hur långt man kom i leran. Så här långt... Jag tror han hängde på axlarna här: Hofors 2018: Lärdom, undvik all mark där det växer ormbunkar! Undertecknad med bly-tunga kedjan och stora TGB 30 schaklet Sett från sidan. mitt i djungeln: Resultatet av det första försöket. Nästa gång vart det en stabil tall istället, men den var 50m bort Det var här vi satt fast: Så då kan ni se lite var prylarna kan vara bra att ha. Eller kan man bli bättre på att köra i skogen
  6. Tack för tipsen, mycket uppskattade. När det gäller Rhino tracks handlar det mest om de situationer jag satt mig själv fast i tidigare. Typiskt i lera, antingen gräsmatta (det värsta ) eller oväntat lerig mjuk mark med dålig bärighet. Där är där jag hoppas man skulle kunna lägga ner en track under något hjul och faktiskt få lite fäste stället för att bara stå och slira i leran när däcksmönstret är fullt med lera och bara blivit slicks. Trädselen och ryck stroppen är tänkt som ett bokstavligt talat "lättare" alternativ till att släpa runt winch vajern och speciellt kedje-träd-selen med sitt 20-tons schackel. Kedjar behöver man nästan vara två man för att släpa fram genom skogen, den är j-v-lskt tung! Annars är den inbyggda vinchen jättebra och rolig att använda när det behövs. Bara man kommer ihåg alla handgreppen, som som tur är också är listade på instrumentbrädan. Och ibland är det väldigt bra att ha 60 meter vajer att vira ut när de stora tallarna inte står så tätt Fast ryck-stroppen blir väl inte för eget behov utan när man behöver dra upp någon annan 30:a, vilket händer. Är det bara en bil behöver det kanske inte ryckas något överhuvudtaget när man drar med 30:an? Det påminner om när jag drog upp någon Toyota på Bessemer träffen med min vinsch. Man blir liksom lite orolig för att om lill-bilen fastnar någonstans på vägen så kanske någonting dras av i bara farten, typ framvagnen eller något Alla de här stropparna leveras med schackel som jag hoppas räcker för de få gånger jag behöver dem. De är säkert inte bästa kvalitet till de här priserna men förhoppningsvis håller de väl något vad de lovar? Som jag misstänkte, idén att man skulle kunna lyfta upp bilen med en high-lift är nog bara att glömma. Det finns ju en vanlig dom-kraft i bilen så det kanske kan hända att den går att använda om det finns något stadigt underlag. Fast jag har svårt att tänka mig vilken situation det skulle vara
  7. Jag har gått och suktat lite på tillbehör av "bra-att-ha" sorten för de gånger jag tar 30:an ut i skogen. Speciellt för de tillfällen när talangen brister och man kör fast Tyvärr vet jag just inget om detta ämne men har spanat lite på vad som finns på eBay in England och undrar om vad ni har för åsikter. Notera att detta inte är för något professionellt bruk utan bara för de 1-2 ggr om året då jag har chans att ta "lillen" ut i skogen. Rhino 10 ton Recovery tracks: https://www.ebay.co.uk/itm/4x4-Recovery-Tracks-Rhino-10t-Off-Road-Traction-Boards-Sand-Mud-Snow-BK/263823104024 12 ton trädsele (istället för kedjan TGB'n har med sig): https://www.ebay.co.uk/itm/12-TON-OFF-ROAD-4X4-RECOVERY-WINCH-TOW-SLING-ROPE-TREE-TRUNK-PROTECTOR-GUARD/202053700745 9m, 12 ton snatch strop: https://www.ebay.co.uk/itm/12T-Heavy-Duty-9M-x-100mm-Snatch-Strap-Tow-Rope-Towing-4x4-Offroad-Recovery/201594052866 Är en 12 ton "snatch" olämplig att "snatcha" mindre bilar med? Dvs om lasten är för lätt kanske det inte blir mycket "snatch" utan bara "kras"? Är det över huvudtaget lämpligt att försöka göra "snatch" på en lastbil (dvs en TGB 30 snatchar en annan)? Jag har också kollat efter såna där höglyft domkrafter som ni med jeepar verkar ha, men inte hittat något för de tyngre viktklasserna. 3 ton verkar vara det högsta. Är det över huvudtaget rimligt att tänka sig att försöka lyfta up en del av lastbilen när man fastnat ute i skogen? Låter lite vanskligt... Det vore kul att höra vad folk som kan lite mer tycker Priserna är ju annars tämligen rimliga verkar det som, men det är ju svårt att säga vad för kvalitet det är. Fast det är som sagt bara för "sällan" hobby-bruk.
  8. Här är en liten film från en utflykt i Kilsbergen vintern 2016 med @Lollipop och @spp. Det var en trevlig dag som jag gärna gör om, men kanske vi ses på forumträffen i sommar
  9. Vilken historia, fick nästan stå-päls
  10. Låter riktigt intressant. Det skulle jag kunna tänka mig planera en utflykt för att hänga på Verkar vara runt 14 mil, helt ok.
  11. Such vad trist. Men vackert med snön i alla fall Kanske något i bromssystemet har frusit fast?
  12. Vi kanske skulle ha en lista på de träffomårdena som brukar tillåta tungviktare. Själv har jag varit hos: Brändåsen Hofors Säter Vilka andra? Bengtsfors?
  13. Var och hälsade på hos @yoda som som bytte ljud-dämpare och även en värmefläkt. Kollade också oljan i axlarna och fixade ena stänklappen bak som höll på att falla av. Stort Tack för hjälpen! Det var kul att se några av fordonen i hans samling och snacka om allt TGB relaterat. Med ny ljuddämpare och fräscha däck så går Lillen som en limousine igen
  14. Jösses: Viking: 13 st TGB 13: 45 st TGB 20: 52 st TGB 30: 23 st Det är som han köpt fordon för en hel brigad
×
×
  • Create New...