Jump to content

bsvensso

Major
  • Content Count

    1,383
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    23

bsvensso last won the day on July 13 2020

bsvensso had the most liked content!

Community Reputation

771 Excellent

About bsvensso

  • Rank
    Member
  • Birthday 11/30/1964

Profile Information

  • Location
    Welwyn Garden City, England

Recent Profile Visitors

978 profile views
  1. Installerade cykelhållare på flaket. Målet var att den skulle vara enkelt reversibel och tillåta enkel lastning från sidan utan att behöva gå upp på flaket. Det blev perfekt Om det nu bara kunde sluta snöa och bli lite varmare så man blir lite mer sugen på att dra ut i skogen med cykeln så vore allt perfekt. Men nu är jag i alla fall redo
  2. Olja nu påfylld och resultatet blev perfekt. Oljudet helt borta på en gång Det blev drygt 2 dl som gick i så det var ju alldeles för lågt till att börja med. Får hålla ett öga på den ett tag och se om det ändrar sig fort eller ligger stadigt. Annars hör man som sagt när den börjar knorra Varje gång som jag lyckas med även det enklaste jobbet på TGB'n känner jag mig som lastbilsmekaniker. Fast det brukar gå över rätt fort Tack för tipsen och Glad Påsk allihopa
  3. Det är väl mycket möjligt att det behövs nya remmar. Får kolla med Yoda om han har hemma. Vilka rekommenderas annars? Är det hyttfällning som gäller vid remspänning?
  4. Suck, det blir så komplicerat... Det verkar ju finnas flera olika typer av röd automat växellådsolja. Blir den här från Biltema ok? https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/transmissionsoljor/transmissionsolja-2000028186 Om jag förstår rätt så ska inte GM Dexron III blandas med Ford F/G typ av olja? Vilken är passar för gamla fordon som den här, speciellt när man inte vet vilken typ som sitter i just nu?
  5. Jag kollade i manualerna och det verkar definitivt som det behöver spännas. Tydligen ska det spela 1 cm vid 35N, och det ser ut som det är mer än så för närvarande
  6. Ursäkta min okunskap, men är det generatorn till vänster på bilden? Är det där man spänner?
  7. Nu på vintern verkar det som fläktremmen lätt slirar, innan motorn blivit varm. Den här bilden kan kanske ge en liten fingervisning, om man jämför slaget mellan remmarna. Är det något att oroa sig för, dags att byta, eller bara spänna upp dem?
  8. Oljenivå låg, under min sträcket, både med motor på och av. Vilken sorts olja behöver jag till servostyrningen? Kan den mixas med den existerande oljan? Sedan kan man ju undra vart oljan tagit vägen men jag vet inte när den kollades sist...
  9. Där har du ju motorn för din "generator" kärra Annars är det väl svårt att slå WindFlyer som jet expert
  10. Servostyrningen (eller kanske snarare servo-pumpen?) har börjat föra mer och mer oväsen på min bil. Speciellt vid vänstersvängar i låg fart, och speciellt när den är nystartad. Är det någon som vet vad problemet kan vara? Utsliten? Låg oljenivå? Något annat?
  11. Det är lite lustigt, många som är "nya" på el-bilar börjar ofta fundera på alla möjliga varianter av laddning med generatorer. Jag kan betyga att alla varianterna har blötts och stötts massor med gånger t.ex generator släpet. I praktiken tror jag aldrig jag sett någon sån variant slutförts med någon större framgång. Det förvånar ofta folk hur stor generator man måste släpa runt på för att det ska funka, och det är inte så kul att släpa runt på stora generatorer Det slutliga svaret på dilemmat verkar alltid bli detsamma, skaffa större batteri. Allting blir enklare och bättre de
  12. Jag har länge tänkt att el-drift borde vara optimalt för off-road övningar. Det går ju sakta och är korta sträckor så batteriet borde räcka länge och smidigheten måste ju vara optimal då en elmotor har kraften på rätt ställe för långsam körning.
  13. Krya på dig Dexxas och hoppas det blir fler intressanta bärgningar, med bilder
×
×
  • Create New...