Gå till innehåll

ricky

Sergeant
  • Innehålls Antal

    63
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

ricky senast vann den dag 2 November 2013

ricky hade det mest gillade innehållet!

Om ricky

Profile Information

  • Hemort
    korpilombolo

Senaste besökare till profilen

495 profilvisningar

ricky's Achievements

Member

Member (1/1)

25

Anseende bland gemenskapen

  1. pumpen på vanliga bilar brukar sitta bakom converten och när den packboxen blir gammal så blir den hård och då suger pumpen lite luft därifrån som blandar sig med oljan.. brukar hända då dom stått ett tag,, bra att hälla i lite mjukmedel då. biltemas för en 50 lapp funkar bra
  2. nåväl det är enkelt att se ifall de blivit skum högst upp efter nån timmes körnig
  3. det jag menar är att motordrivna pumpen kan börja suga i sig luft genom pumpaxeln om vaccumet blir för stort
  4. men det sker väldigt långsamt, den behåller trycket men att långsamt ökar mängden olja i form av skum som håller sig flytande på oljan. pumpen suger i sig ren olja hela tiden från nedre delen på lådan, men ut från pumpen kommer det några små luftbubblor inblandat i oljan. eftersom bubblorna är så små så kan det ta ca 3 timmar för bubblorna att separera sig från oljan igen när den blir stillaståendet..... så om pumpen gör 50 liter typ luftbubblor i oljan på tre timmar så är det som om oljemängden skulle ha ökat kanske med 40 liter på 3 timmar.....för om det hinner bli luftbubblor i en buss med bakmonterad motor efter man bytt en slang i styrservon så är det bara lämna bussen och göra klart avluftningen nästa dag istället , tror scania rekomenderade att den måste få vila i 8 timmar innan man gör nya avluftningsförsök. atf oljan är lite speciell när det blivit luft i den
  5. när det bildas små luftbubblor i oljan är det som om oljemängden skulle öka avsevärt. det kanske inte blir tryck av det. men oljemängden blir mer och luftmängden mindre, iallafall ett tag tills luften separeat sig från oljan
  6. om det kanske skulle gå att se på stickan ifall det är nå skum i lådan så är det tecken på att den blandar i luft . kanske testa dränera den på vatten.
  7. pumpen börjar kavitera om den inte får tillräckligt med olja. dvs att den börjar göra luft
  8. han kan testa annars med kondom för att se i vilket läge lådan är i då den vill bygga upp tryck. tex vid körning så kanske pumpen på utgående axeln vill göra luft. smäller kådisen enbart vid körning så är det nåt med pumpen på utgående axeln. bygger smäller den endast när man varvar motorn så kanske det bara är sugsilen som börjar vara igen. på så sätt går det att lokalisera felet.. kan ju även vara trubbel med kylningen av lådan. men ett tips är att hälla i lite mjukningsmedel för packningarna i lådan
  9. nå då borde inte någon magnetventil trycka luft in i lådan. bara prova täppa avluftningen å trä på en kondom över påfyllningen så ser han om den växer hahaha . inge skämt faktist. går att kolla på så sätt. bara se till att stickan är tät med
  10. såg ut som om det inte var återfjädrande knappar i v och t
  11. om högväxel magnetet är i hela tiden så kan den ju trycka in luft i lådan som sen trycker ut olja ur växellådan. så har det ofta varit på vanliga lastbils lådor som varit tomma på olja.
  12. den finns kvar på vårat jobb. är ju själv inte från Överkalix så det kan ju ta några dagar att få tag på rätt person att fråga, men ska försöka luska ut iallafall
  13. Överkalix motorklubb ha en. vi monterade plogutrustning på deras tgb, och då fick den inte plats för sidovingens kryss och fäste
  14. kul att fler gillar lösningen.. tror värdet på tgb na kommer att höjas pga att det är så enkel lösning på ett stort problem dom haft, + att det går att köra betydligt bränslesnålare med denna lösning =)
  15. tog bara hylsan, från ett annat skrotat kraftuttag från nån , ja vad det kan ha varit ifrån? spelade som ingen roll bara splinesen var rätt när det ändå bara skulle svetsas dit... går nog även bra att svetsa en medbringare dit med så man kan ha mellanaxel därifrån till pumpen. men om du bara ska ha till plogning så skulle jag nog välja typ en batteridriven boggilyftlåda
×
×
  • Skapa nytt...