Gå till innehåll

Cobolt

Korpral
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Cobolt

  • Födelsedag 1975-05-01

Contact Methods

  • Skype
    yepp, fråga mig

Cobolt's Achievements

Member

Member (1/1)

4

Anseende bland gemenskapen

  1. Ang TGB40 så 11 ton och den där halvmetern extra i bredd är inget kul alls i många lägen, 4-6L milen är också för mycket. Sen så är bygga minst lika kul som att köra i min bok, vintern är lång i Sverige så nåt kul måste man göra under tiden....
  2. Jag vet faktiskt inte vilken effekt eller vrid jag faktiskt behöver i praktiken, vill bara inte ha för lite. Det skulle irritera mig något grönjävligt att inte kunna ta en stigning med full last uppe på lite höjd utan att behöva konstant krypa på ettan.. Så jag tittar på en 3L BMW turbo diesel, rak 6:a med 254hk, den har 560Nm från 1750-3000rpm och borde göra sig fint framför en 6-petad getrag V160 växellåda. 3,827:1 på 1st gear, 0,793:1 på 6th gear. Tänker jag rätt borde det rimligen räcka för allt jag kan tänkas behöva i effektväg? (Nyare versioner av samma motor har upp till 740Nm och 381hk så blocket är väldigt stabilt och borde med lättet klara cylindertrycken från effekten ovan under lång tid)
  3. Än så länge är det bara research men tanken är framåtvända sittplatser och sovplatser för 2 vuxna samt 2 barn och kunna vara ute ett par månader i sträck. Gissningsvis alltså rätt tung last ink förråd så behov av mer vridmoment än normalt. Min förhoppning är att det går att göra baserat på delar som har rimliga priser på sig, så kanske man om ett par års svets och glasfiberslipning kan ta en brake från ekorrhjulet, kasta loss och se delar av euroasien man aldrig annars skulle kunna få uppleva. Hade inte tänkt mig medveten terrängkörning men räknar med skitdåligt underlag som bäst och när situationen kräver att man vadar eller passerar en rasad bit väg, stäpp, öken, tundra eller liknande så är det något jag vill ha full terräng kapacitet för enligt principen "bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha". Har ett tidsspann på ungefär tills det är dags att skola in barn. så inom 5 år måste jag vara iväg om det ska bli något! Rent tekniskt så är jag van vid att misshandla saker inom racing och vet att bygga med rejäl höjd hållbarhetsmässigt så man vill gärna veta om man kan dra sönder grejjorna eller överhetta och vad som ev går att göra för att förbättra där så behövs. Sorry om man har lite konstiga frågor men såvida man inte slantar 2 miljoner för något färdigt så verkar det vara svårt att hittta ett fordon som är vad jag tror mig behöva, därav tanken på att bygga ett eget eller om möjilgt modda tex en TGB 20.
  4. Vad håller fördelningslådorna för i Nm? Om så behövs, hur förstärker man dessa? vem säljer delar? Hur är oljekylningen på fördelningslådan? Någon som använder en annan fördelningslåda än orginal, i så fall vilken och varför? Vad håller axlarna för i Nm? Är det skillnad i hållbarhet beroende på vilken utväxling axlarna har? Har någon lyckats överhetta någon del av en axel, diff, nav etc? Tack på förhand!
  5. H.hansen << Jo, det verkar vara en 20 bil som är mest intressant, ska bara lista ut var all extra vikt kommer ifrån, tycker 20 verkar omotiverat tung jämfört med 13, frågan är om det ens är samma balktjocklekar? tiagra << A good 4 point solution would probably be one point in front and one point at the back and one on each side at the center, still like a cross but not at the corners. This would ensure almost no flex-strain at all on the living compartment.
  6. Pebl << Kan tyvärr inte titta så mycket på vad som fungerar på inredda LT31 eller transiter, de inte körs likdant som jag har i åtanke och därför överväger jag en TGB 13/20. Min tanke är att ofta köra på ganska kasst underlag och även vara ute månader i sträck och då måste saker vara konstruerade för det. Men ramflex är som sagt inga problem, bara man vet ungefär hur mycket och kan kompensera för det i konstruktionen.
  7. påbyggnaderna kan ju vara designade för att kunna hänga med i vad flex ramen har också, som en enhet (vid stum montering) så blir ju hela paketet sammantaget även mycket styvare vilket kanske är konstruktörens tanke, bilarna är ju inte egentligen avsedda att vara inredda så ev sådana problem existerade nog aldrig vid ritbordet. Bekväm gubbe som man är så kikar jag på möjilgheten att kunna fastmontera en rejäl "husvagnsinredning" vilket ger att det snabbt blir glipor om saker rör på sig. Med full last av inredd bodel, vatten, extra drivmedel, verktyg, mat, Crossmotorcykel och vad övrig gear man vill kunna ha med sig så blir det ju snabbt +2 ton jämfört med ramren. Skulle vara ytterst intressant att få se hur en fullastad ram beter sig.
  8. Ok, låter mer i linje med vad jag begriper mig på rent tekniskt vilket torde kräva en 3 punktsinfästning, 2 punkter vid hytt och en bak. Någon som vet av någon som byggt egen ram av normalt triangulerat fackverk och hurpass väl en sådan ram klarar islag i terräng?
  9. Låter onekligen lovande! Har någon tittat och funderat på saken även vid full last? Kan ni förresten se full infjädring med alla blad i fjädringen monterade om den är ramren?
  10. Menar du att man på en ramkonstruktion av endast 2 paralella balkar inte ens kan se ramen vrida sig när ena sidan är max infjädrad och andra sidan är max utfjädrad och framhjulen är "plana" ?? Mycket förvånande i så fall för en stackars asfaltracingfantast som mig, våra ramar rör sig hela tiden och det är ett jävla otyg att bygga bort!
  11. Har husbilsplaner och researchar 6WD alternativen med förhoppning att hitta något jag kan använda. Ni som kör 13 eller 20 i terräng, hur mycket flexar ramen? Hur mycket väger vardera ram? Säg att ramen går i, tex mot en sten, alternativt infästningar, tex för bladfjädrar etc hur mycket stryk upplever ni att de kan ta?
  12. Elfläktar körs i princip bara när bilen förs fram i lägre farter, så fort du fått upp lite fart så är fartvinden mångdubbelt starkare än vad någon fläkt kan prestera. Så, så länge man kan hålla lite fart så är det inga som helst problem utan fläkt. Många racingbilar saknar helt fläkt.
  13. Mycket trevligt bygge och klart coolt med camouflagefärgen! Vad ligger du på för förbrukning på landsväg med din 606 motor?
×
×
  • Skapa nytt...