Jump to content

spp

Sergeant
  • Content Count

    111
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

spp last won the day on February 12 2016

spp had the most liked content!

Community Reputation

137 Excellent

About spp

  • Rank
    Member
  • Birthday 01/01/1964

Profile Information

  • Location
    Arboga

Recent Profile Visitors

282 profile views
  1. Jag är också intresserad. Jag skulle behöva flera lådor. 2-4 stycken beroende på pris. Jag skulle också behöva trägolvet som skall ligga i lådorna. Jag tar gärna lådorna olackerade så lackerar jag dem själv med rätt färger. /Stefan
  2. Hej @SBA111: Mitt typintyg gäller för allt detta INKLUSIVE vinchbromsen. @Grusbosse: Vilket besiktningsorgan och stad? Vi för lite statstik på kompetensnivåerna på olika anläggningar. Och min uppfattning är att vinchbromsen är en genial uppfinning. Vi har ofta haft nytta av den vid komplicerade flerbilsbärgningar. Det är dock en konstruktionsmiss att den automatiskt kopplas bort vid körning. /Stefan
  3. När jag på natten tittar på min TGB40 med min övervakningskamera hemma, så syns den knappt. Konturkamoflaget fungerar till och med bättre i IR än i synligt ljus. Andra färger jag har provat (och även pirat-M90-kläder) lyser som solar eller är helt kolsvarta i IR. (Kameran arbetar i 850 nm på natten.)
  4. > Varför då när jag när man kan köpa på närmare håll. Du får köpa precis var du vill. > Msb köper sin färg därifrån... MSB använder väl inte mycket grön färg nuförtiden. När de gjorde det fick de den gröna färgen från FMV. >> Vilka andra färger är certifierade att tåla saringas? :-) > ...sen om det tål saringas känns som det kvittar... Det om saringas är ett skämt. Det ser man på smiley-symbolen efteråt ":-)". > Med rätt brytning och härdare och förtuning. Jag brukar
  5. Eller också köper man Försvarsmaktens originalfärger från Coatex AB i Skåne. Joacim Halling där har både basfärgerna: M0716-573250 TÄCKFÄRG 657/325 HM (olivgrön) M0716-573260 TÄCKFÄRG7553/326H (mörkgrön) M0728-401128 HÄRDARE VV013 (3:1 för mörkgrön, 2:1 för olivgrön) och maskeringsfärgerna M0716-923226 TÄCKFÄRG 7403/322M (ljusgrön) M0716-923266 TÄCKFÄRG 7403/326M (mörkgrön) M0716-920936 TÄCKFÄRG 7403/093M (svart) M0716-925076 TÄCKFÄRG 7403/507M (brun) M0702-005018 FÖRTUNNING FSD 7009 XYLENE Han köper dessa från oss på avtal nyt
  6. Jag hängde inte riktigt med på vad du skrev ovan, men jag skulle vilja sammanfatta det kort så här: - Trafiktillstånd behöver du bara om ditt förretag kör åt andra. Inte om företaget använder fordonet i tjänsten, eller kör sitt eget gods. - Färdskrivare behöver du inte om fordonet är tillräckligt gammalt och du inte kör yrkesmässigt, det vill säga åt andra. Färdskrivarreglerna för gamla fordon är olika i den svenska lagstiftningen och EUs. Men den svenska hänvisar till EUs. Så man kan inte riktigt avgöra vilken som gäller. Observera att även utan färdskri
  7. Samtlig dokumentation för - TGB 30 och 40 - RÄTGB 4112A - TGB 45 - Lastkran HIAB 090 kan hämtas från http://www.milfor.se/documents.d/smstd/DVD_SMSTD_TGB_3-4.zip Detta inkluderar ibok, rbok, rdk och vsthb. Filen är på 2 GB. Lägg den på en CD eller i en egen katalog på hårddisken. Starta genom att öppna filen M7771-250282.html med din favoritsidbläddrare. Väl i menyn så välj "Publikationer".
  8. Mätuttaget på lufttorken är bara till för att fylla på luft i systemet utifrån. Om du skall använda luften från bilen så skall mätuttaget på matartanken användas. Det är tredje facket framifrån räknat. Vad gäller luftmängd så använder jag luften från bilen för att blästra med! Men jag måste vänta ungefär 50% av tiden, men den är så torr och fin så det är det värt. Jag använder då förhöjd tomgång på ca 1200 RPM. /Stefan
  9. Om frugan tillåter så kanske det blir ett besök med nya PTGB5an. /Stefan
  10. Jag har ett komplett kraftuttag liggandes löst här i Arboga. Jag har själv tänkt rita av det någon gång, men har inte haft tid på 2 år :-( Du är välkommen att kopiera det. Mot en kopia :-) /Stefan
  11. Kranen sitter bara nerstucken i kranhylsan (som finns på alla 30/40-bilar). Den är bara fastlåst med EN bult längst ner på kranhylsan. Sedan är det en elkontakt och två hydraulkopplingar som håller fast kranen vid bilen. Vi lyfter ofta av kranen när den är i vägen för lång last; det går på några minuter. (Jag rekommenderar att man skaffar fyra gummipluggar för hydraulkopplingarna för att skydda dem när de inte är ihopkopplade.) Om du skall montera en ny kran på en bil, så behöver du även hydraultanken med inbyggd hydraulpump. Den är fastbultad med två bultar i bakre flaklivet och
  12. Jag antar att du sett satserna från Daniel på Höglandskompaniet? Jag är övertygad om att du kan köpa bara de lösa verktyg du behöver från honom. Han är praktiskt lagd :-) /Stefan
  13. Om man läser Fordonslagen så finns det många detaljregler för hur draganordningar på lastbilar och släp skall vara. (De gamla reglerna om kopplingsklasser har i alla fall försvunnit som tur är.) Lagom när man ger upp hoppet om att kunna uppfylla alla detaljregler så ser man en liten rad "dessa regler gäller inte kopplingsanordning KROK-ÖGLA". Man får ha i åtanke att i den världen lagstiftaren-åkare-besiktningsmän lever i så finns bara VBG-drag :-) /Stefan
  14. Har den där kärran inte tryckluftsbromsar i original? Det ser så ut på bilden. På min Bogserbåtskärra sitter det två bromsklockor på dragstången och sedan går det långa vajrar till bromsarna. Så luft-vajer-lösningen är ok. Jag vet en som registreringsbesiktat släp med "hemmagjorda" luftbromsar. Det gick att få igenom, men han var tvungen att kunna visa upp luftflödesberäkningar :-( /Stefan
  15. Samfaran: Bra instruktion, den skall vi använda. Wingflyer: Kan du pinna eller arkivera detta så man kan hitta tillbaka till instruktionen den dag man behöver den? /Stefan
×
×
  • Create New...