Jump to content

spp

Sergeant
  • Content Count

    109
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

spp last won the day on February 12 2016

spp had the most liked content!

Community Reputation

134 Excellent

About spp

  • Rank
    Member
  • Birthday 01/01/1964

Profile Information

  • Location
    Arboga

Recent Profile Visitors

131 profile views
  1. När jag på natten tittar på min TGB40 med min övervakningskamera hemma, så syns den knappt. Konturkamoflaget fungerar till och med bättre i IR än i synligt ljus. Andra färger jag har provat (och även pirat-M90-kläder) lyser som solar eller är helt kolsvarta i IR. (Kameran arbetar i 850 nm på natten.)
  2. > Varför då när jag när man kan köpa på närmare håll. Du får köpa precis var du vill. > Msb köper sin färg därifrån... MSB använder väl inte mycket grön färg nuförtiden. När de gjorde det fick de den gröna färgen från FMV. >> Vilka andra färger är certifierade att tåla saringas? :-) > ...sen om det tål saringas känns som det kvittar... Det om saringas är ett skämt. Det ser man på smiley-symbolen efteråt ":-)". > Med rätt brytning och härdare och förtuning. Jag brukar se på långt håll om det är originalet eller en "civil" färg som har använts. Det är inte kulören ("brytningen") som brukar vara problemet, utan matteringen som är det svåra att få till. Matteringen styrs av matteringsmedel, förtunningstyp, temperatur och lackeringsteknik. Detta gäller både basfärgen och maskeringsfärgen. Man kan även se på åldringen vilken färg det är. /Stefan
  3. Eller också köper man Försvarsmaktens originalfärger från Coatex AB i Skåne. Joacim Halling där har både basfärgerna: M0716-573250 TÄCKFÄRG 657/325 HM (olivgrön) M0716-573260 TÄCKFÄRG7553/326H (mörkgrön) M0728-401128 HÄRDARE VV013 (3:1 för mörkgrön, 2:1 för olivgrön) och maskeringsfärgerna M0716-923226 TÄCKFÄRG 7403/322M (ljusgrön) M0716-923266 TÄCKFÄRG 7403/326M (mörkgrön) M0716-920936 TÄCKFÄRG 7403/093M (svart) M0716-925076 TÄCKFÄRG 7403/507M (brun) M0702-005018 FÖRTUNNING FSD 7009 XYLENE Han köper dessa från oss på avtal nytillverkade, så de är inte från någon förrådsutrensning. Vilka andra färger är certifierade att tåla saringas? :-) /Stefan
  4. Jag hängde inte riktigt med på vad du skrev ovan, men jag skulle vilja sammanfatta det kort så här: - Trafiktillstånd behöver du bara om ditt förretag kör åt andra. Inte om företaget använder fordonet i tjänsten, eller kör sitt eget gods. - Färdskrivare behöver du inte om fordonet är tillräckligt gammalt och du inte kör yrkesmässigt, det vill säga åt andra. Färdskrivarreglerna för gamla fordon är olika i den svenska lagstiftningen och EUs. Men den svenska hänvisar till EUs. Så man kan inte riktigt avgöra vilken som gäller. Observera att även utan färdskrivare så gäller kör- och vilotidsreglerna, det är bara det att man får hålla ordning på dem själv. Till exempel med M7102-701060 PERSONLIGT TIDKORT. (Detta är min uppfattning, men läs på själv, och ha sedan med en kopia av lagtexten i handsfacket)
  5. Samtlig dokumentation för - TGB 30 och 40 - RÄTGB 4112A - TGB 45 - Lastkran HIAB 090 kan hämtas från http://www.milfor.se/documents.d/smstd/DVD_SMSTD_TGB_3-4.zip Detta inkluderar ibok, rbok, rdk och vsthb. Filen är på 2 GB. Lägg den på en CD eller i en egen katalog på hårddisken. Starta genom att öppna filen M7771-250282.html med din favoritsidbläddrare. Väl i menyn så välj "Publikationer".
  6. Mätuttaget på lufttorken är bara till för att fylla på luft i systemet utifrån. Om du skall använda luften från bilen så skall mätuttaget på matartanken användas. Det är tredje facket framifrån räknat. Vad gäller luftmängd så använder jag luften från bilen för att blästra med! Men jag måste vänta ungefär 50% av tiden, men den är så torr och fin så det är det värt. Jag använder då förhöjd tomgång på ca 1200 RPM. /Stefan
  7. Om frugan tillåter så kanske det blir ett besök med nya PTGB5an. /Stefan
  8. Jag har ett komplett kraftuttag liggandes löst här i Arboga. Jag har själv tänkt rita av det någon gång, men har inte haft tid på 2 år :-( Du är välkommen att kopiera det. Mot en kopia :-) /Stefan
  9. Kranen sitter bara nerstucken i kranhylsan (som finns på alla 30/40-bilar). Den är bara fastlåst med EN bult längst ner på kranhylsan. Sedan är det en elkontakt och två hydraulkopplingar som håller fast kranen vid bilen. Vi lyfter ofta av kranen när den är i vägen för lång last; det går på några minuter. (Jag rekommenderar att man skaffar fyra gummipluggar för hydraulkopplingarna för att skydda dem när de inte är ihopkopplade.) Om du skall montera en ny kran på en bil, så behöver du även hydraultanken med inbyggd hydraulpump. Den är fastbultad med två bultar i bakre flaklivet och två vagnsbultar i flakplyfan. Och sedan ansluten i NATO-uttaget alla 30/40-bilar har under flaket. /Stefan
  10. Jag antar att du sett satserna från Daniel på Höglandskompaniet? Jag är övertygad om att du kan köpa bara de lösa verktyg du behöver från honom. Han är praktiskt lagd :-) /Stefan
  11. Om man läser Fordonslagen så finns det många detaljregler för hur draganordningar på lastbilar och släp skall vara. (De gamla reglerna om kopplingsklasser har i alla fall försvunnit som tur är.) Lagom när man ger upp hoppet om att kunna uppfylla alla detaljregler så ser man en liten rad "dessa regler gäller inte kopplingsanordning KROK-ÖGLA". Man får ha i åtanke att i den världen lagstiftaren-åkare-besiktningsmän lever i så finns bara VBG-drag :-) /Stefan
  12. Har den där kärran inte tryckluftsbromsar i original? Det ser så ut på bilden. På min Bogserbåtskärra sitter det två bromsklockor på dragstången och sedan går det långa vajrar till bromsarna. Så luft-vajer-lösningen är ok. Jag vet en som registreringsbesiktat släp med "hemmagjorda" luftbromsar. Det gick att få igenom, men han var tvungen att kunna visa upp luftflödesberäkningar :-( /Stefan
  13. Samfaran: Bra instruktion, den skall vi använda. Wingflyer: Kan du pinna eller arkivera detta så man kan hitta tillbaka till instruktionen den dag man behöver den? /Stefan
  14. Björn, hade ni dubbla maskeringar på 80-talet? Det vill säga först en heltäckande termoduk i metallfolie och sedan vanlig maskering ovanpå. Eller tillkom det i och med Telesystem 9000? Och fanns maskeringsparasollerna på taket på 80-talet? Fästena ser ut att vara efterhandsmonterade (det vill säga hemmagjorda). > Normalt skulle man ju inte använda masterna på bilarna själva utom i nödfall, risk för röjning. Men tydligen > gällde inte det RLC'n vilket jag brukade fråga om logiken. RLC var väl placerad långt från några chefer, så kostnaden var väl låg om den röjdes :-) /Stefan
  15. På 1990-talet gjordes de flesta hytter om till Telesystem 9000. Jag har dokumentation på hytterna, maskering, användning och radio- och teleutrustning för Telesystem 9000. Men den är på ca 2 GB. Wingflyer, kan man lägga detta (ev uppdelat) i filarkivet? Maskeringen i sig är imponerande. Först termoduk över hela ekipaget, ca 10 x 10 meter, för att hindra IR-strålning. Sedan Maskeringsnät på ca 12 x 12 meter för att dölja alltihop. Därefter tre stora maskeringsparasoller för att sprida och dölja värmen från avgaserna från elverk och kamin. För att inte släppa ut något ljus har man en ljussluss som täcker dörren och hela trappen ner till marken. När man kopplar ihop flera hytter med broar så är de naturligtvis täckta av ljustäta tunnlar. Denna maskering skall ske på 30 min av tre man samtidigt som man upprättar radionät och telefonväxel. Helt omöjligt naturligvis. Bara att klättra upp och ner på taket oräkneliga gånger i mörkret utan tillgång stege är en utmaning. Stegen som ingår är 1.30 m. Takhöjden är 3.54 m. När vi nu är inne på ogenomtänkta lösningar: Med fordonet har man med jeepdunkar med - Diesel till TGB30 - Bensin till elverket - Fotogen till kaminen På kaminen står det "Bensin får inte användas. Då exploderar kaminen." Normalt kör man all radio- och teleutrustning samt alla datorer på 24V från hyttens batteribank. När spänningen blir låg måste man ladda batterierna genom att starta elverket. Men eftersom startmotorn går på hyttens batteribank måste man stänga av alla förbrukare när man startar motorn. Därefter får man boota upp alla datorer och ta upp alla telenät och radionät igen. Min hytt har använts som huvudväxel för en fördelning med upp till 5000 telefon- och radioabonnenter. Alla abonnenterna tappar all kommunikation i 10 minuter varje gång man laddar batterierna. Suck. /Stefan
×
×
  • Create New...