Jump to content

Chris-G

Korpral
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Chris-G last won the day on September 25 2018

Chris-G had the most liked content!

Community Reputation

21 Excellent

About Chris-G

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Skåne

Recent Profile Visitors

221 profile views
  1. Snyggt! Har du använt kopplingen till vanligt kulkoppling också? Höjden måste vara cirka 750 mm i centrum. Är det besiktningsbart?
  2. Nu har jag mätt upp "Vattenfalls" draget: Kul höjd över mark; 670 mm (klart över vad en normalt släp kan hantera) Frigång underkonsol: 550 mm kula: 60 mm. (var det pga en gammal regel att 50 mm hade max last under 2 ton?, min bil har en max släpvikt på 2.5 ton) Om man skulle bygga ett liknande konsol skulle den komma nära marken, cirka 310 mm frigång. Med en 50 mm kula med bult. Ifall man bygger med en Westfalia universal krok med 150 mm drop, skulle man kunna bygga en enklare konsol, och sedan enbart bulta fast draget. Frigång 335 mm. Funderade vidare ifall man skulle kunna använda ett US drag istället. Auto-hak, från Polen har E-märkt US drag. Lätt och smidig lösning. Den en vertikalt drop på 115 mm. Man skulle kunna bygga ihop ett enkelt dragkoppling linkande detta för en jeep: Med hjälp av ett dragrör och lite 8/10 mm plåt. Men att få ett sådant bygge godkänt, det blir nog svårt. Och en hel del svetsning. Ett alternative kan vara att använda en bultad lösning; en standard drag för en större pick-up; i detta fall en curt #19030. Den är typad för 5000 lbs (2267 kg) och 500 lbs på kulan. Finns nog något som är typat för 6000 lbs. I så fall skulle man kunna göra en enkel U-formad adapter, bultas till Volvo dragbalk, original hålen. U-profilen med fyra hål nedåt. Skulle kunna var en utskuren del av en VKR 120x200x10 profil. Draget bultas sedan fast. Med en sådan lösning skulle man få centrum i hålet cirka 620 mm över mark. Ifall man använder draget från Auto-Hak , skulle man få en drag kula på 505 mm, klart bättre än dagens 670 mm. Sen skulle man kunna använda ett drag med större drop, men de finner jag bara som enbart US-drag ej E-märkt. Tex kan man använda ett 10" drop, då skulle man komma ned till 370 mm draghöjd, mitt i intervallet. Sedan finns det andra tillbehör som man kunde ha i terrängen tex ett Schackelfäste. Troligen kan man inte få draginfästningen godkänd, men behövs det? Är det ens värt besväret att prova? Klart starke än ett normal personbils drag. Och när man skall besiktiga bilen kan man alltid bulta på original konsol med 60 mm kula. Bilen har nog bara två eller tre besiktningar kvar innan den blir veteran. Synpunkter?
  3. Sökte info om drag till min 11-bil och fann denna tråd. Min 11-bil, vattenfallare , har dragbalk som första bilden och en "Volvo konsol" (1565591) med 60 mm kula. Den som visas på intyget. Höjden till kulan långt över de normenliga 350-420 mm (94/20/EG), jag tror inte man kan koppla till en vanlig släpvagn. Om jag minns rätt från lumpen så var draget typ bild två , två vertikala profiler ned och en horisontell platta, klart lägre ned och passade till vanliga släp. Kunde också ge markkontakt ganska lätt vid terräng körning. Men detta drag passar inte min bil, kräver fästplatt 955562 som de militära bilarna har. Undrar ifall någon har tillverkat en variant av Volvo konsolen 1565881 (50 mm kula) med en större höjd, skulle tro att man behöver cirka 100 mm extra, så man kan koppla till ett vanligt släp. Frågan är ifall man svetsar till en sådan konsol, blir det nog svårt/ omöjligt att få den typad, men å andra sidan om tillverkar den så den ser ut som original så passerar den säkert en kontroll. Klart är att bilprovningen har ingen koll alls hur en 11-bil skall se ut. Vad tror ni? Dimensionerna ser mycket kraftiga ut om man jämför med infästningarna till en dragkrok på en personbil, så det är nog ingen risk att den går av.
  4. Hjulen låste sig efter 5-10 bromsningar, efter ha lyft upp bilen kunde jag se att båda framhjulen och vänster bak var låsta. Bakhjulet helt låst, framhjulen kunde bilen få att rotera i lågväxel. Detta indikerade att primärkretsen var satt under tryck. Drog slutsatsen att det var servot som kärvade, bytte båda när jag ändå var igång. Nu fungerar allt fint igen.
  5. Fantastik respons! Stort tack för alla svar. GW servo lösningen kan nog vara tätt på den lösningen Volvo hade valt ifall armen hade velat ha servo i terrängbilarna. Tittat runt på ebay.de och där finns ett antal till salu. Det finns två varianter den till W640, 3.7 rattvarv och den till W641/643, 4.5 rattvarv. Tgb11/13 har väl 3.5 varv och de som har gjort konvertering på forument har använt W640 varianten. Jag antar att den totala rotations vinkeln är i stort samma på tgb11 och MB GW styrväxlarna. Kostar typiskt kring 400-600 €. Funnit lite datablad på TRW EPHS-enheter, dvs elektriska hydraulpumpar till styrservo. TRW och Bosch ser ut att tillverka de flesta som används på personbilar. Typisk, 900-1000 W, 9-12 L/min, 95-125 bar max tryck. 90-115 A. Jag har en ganska stor generator på min OM603.961, tror det är 90A och pumpen går enbart vid behov, så det skall nog gå. ”Tomgångsström” 2.5A. Vill behålla ratten då den ger karaktär till bilen. Jag får leta upp en komplett tgb11 styrservo med rattstång och ratt, att plocka delar till bygget av servostyrningen. Originalet behåller komplett jag i förrådet. Det borde finnas några över efter alla modifierade tgb11 bilar...
  6. Stort tack Peeter, nu allt mycket enklare att förstå. Har nu läst igenom tråden och studerat bilderna men har några frågor, vissa ganska basic, men här är de: 1. Pitman armen , är det tgb11 original som är överflyttad, samma spline, mutter etc, eller den från MB GW? 2. Skyddsröret kring styraxeln (muff 63 mm), den är bara påtryckt på MB GW styrväxel, ingen svets? 3. Höjning 40 mm, tror du man kan klara sig med mindre? Min 11 bil är redan höjd med cirka 20 mm, och vill ogärna ändra. På en av bilderna post 4 Jan 2015, ser det ut som att den uppstickande delen av styrväxeln inte kommer slå i pedalerna, men kan vara en synvilla. 4. Den första fästplattan som inte höll måttet, hur var brottet? Var det svetsen som gav sig eller fästplattan som deformerade sig? Elegant lösning, borde gå att designa så den håller för krafterna. 5. Någon som provat att ta en original rattstång, skyddsrör och ratt, och skarva på ett knutkors och en muff i övergången till styrväxeln? 6. Någon som har erfarenhet med elektrisk servopump, typ en sån här Volvo C70, Har inte lyckats finna någon data, enbart att den har en säkring på 80A. Så nu är det barra att få tag delarna och någon som kan svarva ned styrväxelröret i Malmö med omnejd.
  7. Jag ser att detta är en gammal tråd från 2012-2015, och tyvärr har nästan alla bilder försvunnit. Någon som vet, beror det på att forumet bytte platform? Synd är det i vart fall. Jag har en 11-bil, som konverteades till diesel MB603.961 (tror jag det var) för cirka 10 år sedan, sedan har den mest stått i garage. Styrservo har jag funderat på många gånger men aldrig riktigt funnit en tilltalande lösning som kan bulta på utan för många ändringar från originalet, och så fann jag denna tråd, utmärkt. I princip samma lösning som originalet, men med inbyggd servoverkan i styrväxeln. Jag undrar ifall någon forum medlemmar kan dela med sig av sina erfarenheter med MB G-wagen styrservo/växel på 11/13-bil, hur gick det sen, driftsäkert, andra bättre lösningar etc. Vilken ratt användes till slut, hur med blinkers reglage etc. Jag hoppas att någon (admin?) kan finna bilderna igen till denna tråd, så man kan se vad som behöver göras. Det skulle vara super! Att montera en servopump på min 11-bil blir mycket svårt, det finns ingen plats vid motorn alls. Så jag funderade på lösningen med en eldriven styrservopump, typ Volvo S/V40/V70, tillverkad av Ford tror jag. (Inte alla bilar i dessa modellserier hade el varianten, jag har ägt en gamma V40 den hade mekanisk driven pump.) Någon som erfarenhet av eldriven servopump? Fungerar det, kan jag se att det hela kan bli en relativt enkel affär. Modifierad MB styrservo/växel, rattstång med ratt, eldriven servopump, liten oljekylare och slangar.
  8. Någon som vet från vilken bil / lastbil Volvo fick låsbeslagen till sidoframrutorna, jag antar att de inte var special tillverkade för 11/13-bilen. Jag har sökt runt men inte funnit något som liknar. Det är följande delar: Fönsterspärr #16 och #20.
  9. Tog lite tid innan jag fick tid att montera och lufta. Men här en kort summering. Broms servon som är monterade original på 11/13 bilar är identiska med Delphi Lockheed LR18230. Det enda som skiljer är att "bil" varianten inte har slang anslutning till yttre luftfilter, utan istället har ett filter direkt monterat på servot och att anslutning till vakuum slangen är vinklad. Det först är lätt byta, bara använd det gamla anslutningen för slang och fila upp två små jack för fjädern. Den vinklade slang anslutningen gör att att man måste dra om vakuum slangarna, original varianten med t-koppling och kort slang bit passar inte. Servot kommer utan nipplar, så det får man komplettera med. Jag beställde från jagspares.co.uk (David Manners Ltd) mycket bar service och snabb leverans, 179 £ per styck inklusive moms, plus 30 £ frakt för två. Två bilder, #1 nytt och gammalt servo. #2 Två nya servon monterade. Nu fungerar bromsar igen, så det var ett av de gamla servon som kärvade.
  10. Hej!

    Jag har två färdigrenoverade broms servon  ( original )

    till salu. Skicket är bättre än utbytes skick.

    Är du intresserad ge ett vettigt bud och svara med.

    telefonnummer.

    Mvh

    Eddi42

  11. Fick snabbt svar har både komplett servo 200 £ + VAT och rep sats för 60 £ + VAT. Dock tror jag går för ett helt nya servo, de gamla är ju 40 år plus. Dock billigare his den andra butiken 149 £ + VAT. Servo ser ut att komma med plast pluggar till in- och utgångarna. Vet någon vilka gäng dimensioner dessa har, detaljer nummer 24 och 6 på bilden? Och vilken gäng dimension har överfallsmuttern #32, det är ju samma till hela bromssystemet. Jag är tyvärr ganska långt ifrån bilen för tillfället. Tänkte höra ifall firman i UK kan skicka dessa delarna också, så det heal blir nytt. Det som ser ut att skilja detta servo jmf med modellen på C303, verkar vara delarna: Luftfilter locket. Standard lokalt filter, C303 på distans, lock med uttag. och Vakuum intaget; rakt jmf vinklat. Luftfilter uttaget kan man troligen byta ut och det vinklade intaget går nog att använda som det är.
  12. Tackar, reservdels satsen ssb1059 är samma som LK11059 ( i vart fall när man Googlar), dvs allt pekar mot att det är två LR18230 som sitter i 11/13 bilarna. Denna hemsidan har bra bilder och mått: http://www.trog.us/2009/03/19/brakes-againpicture-explains-some-things/ Det som ser ut att skilja sig mellan ”Volvo” modellen och den som nu säljs som reservdel till äldre Engelska bilar är; 1) Vakuum slang anslutning, vinklad jmf med rak. 2) Returluft, ”Volvo” varianten har en slanganslutning, högt placerat luftfilter. ”Originalet” har luftfilter direkt monterat på servot. Denna del ser ut gå att flytta över från det gamla servot till en ny enhet. Från vilka firma köpte du reservdelssatsen? Jag hittar ingen som säljer satsen. Jag kommer troligen att beställa en komplett servo och se ifall det passar. Sen är ju frågan hur svårt det är att montera ur servot från bilen. Det ser ganska trångt ut. Förra gången jag hade servot avmonterat stod karossen bredvid bilen....
  13. Fann ytterligare en intressant källa; En manual från Delphi Lockheed för servo 6-7, jag antar de avser typ 6 och 7. https://www.scribd.com/doc/31727553/Delphi-Remote-Vacuum-Servo-Unit-Types-6-7 Listan inte längre här heller, fortfarande typen LR18230 som verkar vara den som är närmast. I Volvo verkstadshamdbok står det enbart: Lockheed type 7 Reglerkolv diameter: 9.5 mm, (3/8â€) Min tryck; 0.32 MPA Övre brytningspunkt; 2.4/9.8 MPA Utväxling cirka 1:4 /Christer
  14. Har idag insett att ett av mina bromsservon kärvar. Klart man kan ta isär och renovera, men nya servon kostar inte mycket i UK, tex LR 18230, 170£. http://www.jagspares.co.uk/Manners/partdetail.asp?partno=LR18230 Fann en lista här: http://www.triumph-spitfire.nl/servoimages.htm Typen LR 18230 är den som är mest lik, kolv; 3/8â€; cirka samma utväxling, 4.25 jmf 4.0 för C303. Så är det någon som vet vilket Lockheed servo som Volvo använde till 11-bilen? Finner jag ut vilket så beställer jag nog två, lika bra att byta båda när man är igång. /Christer
×
×
  • Create New...