Gå till innehåll

Chromix

Korpral
  • Innehålls Antal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Chromix

Profile Information

  • Hemort
    Floda

Chromix's Achievements

Member

Member (1/1)

13

Anseende bland gemenskapen

  1. Då är jag tveksam. Du tappar ju bara bromskraft på ett bakhjul, på framhjulen är det fortfarande lika bromskraft höger och vänster. Jag hade en gång en hel del olja i en bromstrumma bak och det upptäcktes bara tillfälligtvis. Varken jag eller den som provade bilen hos bilprovningen märkte nånting.
  2. En liten uppdatering om det här: För några år sen fanns det kontakten på flera företag för en hundralapp men idag finns det knappast någon. Jag ringde till Putte på Nioman och han lovade att svara senare men jag fick inget svar fast jag skickade en påminnelse också. Till sist kunde Langassve hjälpa mig med en begagnat. En hel ny block inkl kontakt finns det här: https://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-hoses-pipes/junction-brake-lines-with-brake-warning-switch/1049575/ Tyvärr säljs kontakten inte separat. Några anmärkningar om kontakten: Om den där plastpinnen som sticker ut är bara 8 mm lång då har redan en liten del rakats bort pga man glömde att ta ut kontakten under luftning eller annat arbete på bromsarna. Om det hände då visar kontakten inte längre att det finns en tryckskillnad i bromskretsarna. Om pinnen är hel då sticker den ut 9 mm. Förutom att kontakten visar tryckskillnaden stänger den också av bromskretsen med mindre tryck permanent. För att häva låsningen måste man skruva ut den och in igen. Det värsta vad kan händer är att man ha en kontakt som är mekanisk hel men kontakten sluter inte elektrisk. Om då en tryckskillnad uppstår stängs av en bromskrets utan att varningslampan lyser och sen kör man permanent med bara 1 bromskrets.
  3. Jag hade samma problem med för höga CO värde för 2 år sen. Bytte först ut membran i förgaserna, sen nålar utan någon förbättring. Till sist var det munstycken som var slitna. Inte mätbar skjutmått men när jag stack in en tandpetare i det gamla och det nya munstycket kunde jag se en skillnad. Väldigt lite men det gjorde väl skillnaden. Därefter gick den igenom besiktningen utan problem. Verktyget för att pressa ut och in munstycken fick jag låna här i forumet.
  4. Jo, jag provade med kontaktspray men det blev inte bättre .....
  5. Så här ser den ut: https://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/elektrik/schalter/schalter-bremsdifferenzdruck/1038978/ Volvo nummer 679938, finns väl inte längre.
  6. Hej, finns det någon som har över en sån? Eller vet var det finns att köpa? Tatanka har inga just nu. Kontakten som jag har sluter inte längre och då ser man ju inte om det fanns någon tryckskillnad och en av bromskretserna blev avstängt.
  7. Historien är nu avslutat för mig. Bilen gick igenom efterkontrollen idag. Till sist bytte jag ut munstycken och därefter gick CO värdet betydligt ner. Egentligen är det lite för lågt nu, ligger omkring 1 men jag ger mig väl med det, motorn går bra och värderna flukturerar också mycket. Volymskruven har fortfarande ingen effekt alls. Jag satte de nya munstycken 1 mm under förgasarens botten. CO värde var då ca 0,3. Därefter justerade jag nålen lite uppåt, kanske mellan 0,5 och 1 mm. Tyckte att det var enklare än att efterjustera munstycken som sitter så förbannad fast. Om jag skulle sätta in nya nu, skulle jag sätta de 1,5 mm under bottnen. Jag har inget verktyg för att mäta munstykets diameter exakt men jag jamförde genom att sticka in ett koniskt penselskaft i de gamla och de nya och det var tydligt att de gamlas diameter var lite större, bara aningen men det räckte väl att värderna skjuter i höjden.
  8. Ett väldigt förvånansvärd uttalande, tycker jag. Enligt verkstadshandboken skulle CO ligger på 2,5.
  9. Hade nu en förgasare i ultraljudrensaren under drygt en timme. Därefter kunde jag se lite mer och mäta positionen av munstycket. Det ligger lägre än tänkt, ca 1,5 mm under kanten. Är det för lågt kanske?
  10. Det är ju tydligt att bilen går för fet - varför alltså inte fixa problemet istället för att fuska med ethanol?
  11. Det går inte framåt med en förbättring av mitt CO-värde. Jag kollade förgasaren, det fanns bränsle i luftrenaren som sitter precis framför förgasaren. Jag rensade den. Dessutom hittade jag en sliten nål och 2 väldigt nersmutsade temperaturkompensatorer. Rensade kompensatorer, går lätt och bra nu liksom vakuumkolvar, satte in 2 nya nålar och 2 nya membraner också fast de såg ganska bra ut. Volymskruvar skruvit in till botten, en satte redan i botten. Kollade luftfiltret, ser ut som nu, tändstiften var svart, satte in nya, dessutom oljebyte och nytt oljefilter. Tändinställningen kollat, är ok. Gjorde en ny CO test och ingenting har förändrads, fortfarande 7,5 och det förändras absolut ingenting när jag skruver ut volymskruvar. Därefter plockade jag bort förgasare helt och hittade inget fel. Läste "Bensinlukt" tråden och "Förgasarjustering" tråden. Körde ca 4 mil innan jag plockade bort luftrenaren igen och det fanns inget bränsle då. Flottören sitter på övre gränsen 13/17 mm men fortfarande inom gränsen, nålventilen öppnar och stänger när jag blåser in i bränsleinloppet. Funderade om jag har fel munstycke men det stämmer väl, 2,6 mm håldiameter. Kunde inte mäta hur mycket de sitter under kanten men det är väldigt lite, kanske 0,5 mm. Tänkte att det saknar en packning under choken men läste nu att det finns ingen där. Inga kanaler i förgasare som är igensatt. Någon som har ett förslag vad jag kan göra? Räcker det med att blåsa in genom bränsleinloppet eller måste man använder högre tryck för att kolla om nålventilen funkar?
  12. Finns det någon som fick sin TGB besiktigad efter de nya regler började gälla? Hur gick det för er då?
  13. Det finns väl nyheter för denna gamla tråden. Jag hamnade på samma problem igår. Opus bilprovning kollade CO värde och det var på 7,5 medan gränsvärdet ligger på 4,5. Tidigare hade de aldrig kollat CO värde på min TGB11. Min reklamation besvarades med nya regler som är kraft sen maj 2018 och då måste alla personbilar uppfyller CO kraven oavsett årsmodell.
  14. Verkar som ni är rätt! Jag kollade lite på nätet: TGB11 sidlutningförmåga: 22° (40%) Precis detsamma som US arméens HMMWV Stigningsförmåga för en TGB11 är 39° (81%) Det är även bättre än HMMWV. Den har bara 31° (60%) Alla värde förmodligen lastad. Utan last kan det se ut så här: Man mätte då väl över 30°
  15. Var det ironi eller hur? Allt var jag har läst och hört, bla av en granne som var utbildare för TGB på försvarsmakten, är att den tippar ganska lätt.
×
×
  • Skapa nytt...