Jump to content

Chromix

Korpral
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Good

About Chromix

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Floda
  1. En liten uppdatering om det här: För några år sen fanns det kontakten på flera företag för en hundralapp men idag finns det knappast någon. Jag ringde till Putte på Nioman och han lovade att svara senare men jag fick inget svar fast jag skickade en påminnelse också. Till sist kunde Langassve hjälpa mig med en begagnat. En hel ny block inkl kontakt finns det här: https://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-hoses-pipes/junction-brake-lines-with-brake-warning-switch/1049575/ Tyvärr säljs kontakten inte separat. Några anmärkningar om k
  2. Jag hade samma problem med för höga CO värde för 2 år sen. Bytte först ut membran i förgaserna, sen nålar utan någon förbättring. Till sist var det munstycken som var slitna. Inte mätbar skjutmått men när jag stack in en tandpetare i det gamla och det nya munstycket kunde jag se en skillnad. Väldigt lite men det gjorde väl skillnaden. Därefter gick den igenom besiktningen utan problem. Verktyget för att pressa ut och in munstycken fick jag låna här i forumet.
  3. Jo, jag provade med kontaktspray men det blev inte bättre .....
  4. Så här ser den ut: https://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/elektrik/schalter/schalter-bremsdifferenzdruck/1038978/ Volvo nummer 679938, finns väl inte längre.
  5. Hej, finns det någon som har över en sån? Eller vet var det finns att köpa? Tatanka har inga just nu. Kontakten som jag har sluter inte längre och då ser man ju inte om det fanns någon tryckskillnad och en av bromskretserna blev avstängt.
  6. Historien är nu avslutat för mig. Bilen gick igenom efterkontrollen idag. Till sist bytte jag ut munstycken och därefter gick CO värdet betydligt ner. Egentligen är det lite för lågt nu, ligger omkring 1 men jag ger mig väl med det, motorn går bra och värderna flukturerar också mycket. Volymskruven har fortfarande ingen effekt alls. Jag satte de nya munstycken 1 mm under förgasarens botten. CO värde var då ca 0,3. Därefter justerade jag nålen lite uppåt, kanske mellan 0,5 och 1 mm. Tyckte att det var enklare än att efterjustera munstycken som sitter så förbannad fast. Om jag skulle s
  7. Ett väldigt förvånansvärd uttalande, tycker jag. Enligt verkstadshandboken skulle CO ligger på 2,5.
  8. Hade nu en förgasare i ultraljudrensaren under drygt en timme. Därefter kunde jag se lite mer och mäta positionen av munstycket. Det ligger lägre än tänkt, ca 1,5 mm under kanten. Är det för lågt kanske?
  9. Det är ju tydligt att bilen går för fet - varför alltså inte fixa problemet istället för att fuska med ethanol?
  10. Det går inte framåt med en förbättring av mitt CO-värde. Jag kollade förgasaren, det fanns bränsle i luftrenaren som sitter precis framför förgasaren. Jag rensade den. Dessutom hittade jag en sliten nål och 2 väldigt nersmutsade temperaturkompensatorer. Rensade kompensatorer, går lätt och bra nu liksom vakuumkolvar, satte in 2 nya nålar och 2 nya membraner också fast de såg ganska bra ut. Volymskruvar skruvit in till botten, en satte redan i botten. Kollade luftfiltret, ser ut som nu, tändstiften var svart, satte in nya, dessutom oljebyte och nytt oljefilter. Tändinställninge
  11. Finns det någon som fick sin TGB besiktigad efter de nya regler började gälla? Hur gick det för er då?
  12. Det finns väl nyheter för denna gamla tråden. Jag hamnade på samma problem igår. Opus bilprovning kollade CO värde och det var på 7,5 medan gränsvärdet ligger på 4,5. Tidigare hade de aldrig kollat CO värde på min TGB11. Min reklamation besvarades med nya regler som är kraft sen maj 2018 och då måste alla personbilar uppfyller CO kraven oavsett årsmodell.
  13. Verkar som ni är rätt! Jag kollade lite på nätet: TGB11 sidlutningförmåga: 22° (40%) Precis detsamma som US arméens HMMWV Stigningsförmåga för en TGB11 är 39° (81%) Det är även bättre än HMMWV. Den har bara 31° (60%) Alla värde förmodligen lastad. Utan last kan det se ut så här: Man mätte då väl över 30°
  14. Var det ironi eller hur? Allt var jag har läst och hört, bla av en granne som var utbildare för TGB på försvarsmakten, är att den tippar ganska lätt.
  15. Mmmh, de stämmer val, nabbar är stora men hur ofta kan man väl göra nya hål innan de är perforerad och går i bitar?
×
×
  • Create New...