Jump to content

Gravander

Löjtnant
  • Content Count

    257
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    42

Gravander last won the day on September 25 2020

Gravander had the most liked content!

Community Reputation

577 Excellent

About Gravander

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Vänersborg

Recent Profile Visitors

695 profile views
  1. Dubbelkona 3/16 rör 3/8 UNF nipplar
  2. Framrutan tar 10min att byta. Du behöver en ny ruta uppenbarligen.. och 3meter 1.5 kvadrat elkabel i valfri färg. Lägg i kabeln i listen, lägg emot rutan med ett lätt tryck.. sen drar du i kabeln så kommer listen ut å rutan in. Underlättar å va två.. men de går att vara ensam också. Är de förarrutan går den plocka loss i gångjärnen å lägga på en arbetsbänk för att göra de lättare. Skål!
  3. Det finns dom som har reggat tranell släp med ögla i nu tid... men de handlar nog om vilken besiktningsingengör man får. Men läser man förordningarna så står de att de SKA vara 50mm eller SKA va 60mm kulhandske. Som i mitt fall så sa besiktningsingengören att hade de stått att de BÖR vara, eller att de KAN vara (eller liknande uttryckt) 50/60mm kulhandske så hade de funnits utrymme för fri tolkning. Men står de att de SKA vara så SKA de vara. Men om de är skillnad på lätta å tunga släp eller obromsat/bromsat vet jag inte.. jag var mer insatt när jag höl
  4. Menar du mig Svana? Bilen står de krok i reg.beviset Släpet står de kulhandske i reg.beviset. Men förstod din tanke om de inte är specificerat så kan man ha vilken som.
  5. Sticksåg å sen mallar man efter den gamla som ska bytas. Har aldrig sett mått eller färdiga mallar
  6. Jag har en 50mm kulkoppling med 4tum drop(om jag inte minns fel) Men eftersom mitt släp har en ställbar dragstång så skulle jag kunna ha 0tum drop också. Bara ändra dragstången på släpet. Har inte testat att besikta. Jag bytte tillbaka till original kroken när jag besikta sist faktiskt. När jag första gången skulle besika mitt släp med ögla så gick inte de, då sa besiktningsingengören att jag får byta till kulhandske på släpet. Ja.. men de är ju krok på bilen å inte kula.. Byt den också då, det är inte bilen vi ska besikta utan släpet sa han då å mena att
  7. Bv206 ser väldigt lik ut till utseende, storlek kan jag inte i huvudet. De får kollas.
  8. Färgen inuti tanken kan lösas upp ibland på vissa tankar å sätta sig i sugröret inne i tanken. Går ju bak blåsa bränsleledningen å göra nytt start försök. Löser kanske inte problemet men då ser du om du får fram soppa..
  9. Hade gärna åkt. Men de verkar krocka med Offroaders Kättilstorps årliga träff på Kråkberget i Skövde?!
  10. Ja de är övning i Norge, och jag är med https://www.nrk.no/vestfold/gjennomforer-arets-storste-militaere-ovelse-pa-ostlandet-1.14699503
  11. FM har sedan länge lämnat asbest bromsar till tgb. Man kan dock hitta gamla bromsbackar i reservdelssatser som vart orörda jäääätte länge. Asbest bromsbeläggen är mer åt guldig/ljusgrå i färgen å vanliga är svart/mörkgrå, alltså färgen på belägg ytan. Sen finns de idag guldiga belägg, tänk typ MC,cross,enduro... dom är ofta guldiga men dom innehåller bla kevlar som gör dom den färgen, dom ska också damma mindre och är asbestfria då såklart. Sen gäller som vanligt med jobb på broms å kopplingar, ingen Jävla tryckluft för att göra rent! Det är då bromsdamm
  12. Chassinummer sitter höger ramben fram. På höger sida högt upp.. strax under där kofångaren möter rambalken. Mitt tips till dig är att åka å besikta på bilprovningen i Vänersborg. Dom tar tgb på lastbilssidan där. Å fantastiskt bra killar, jag fick stå på utsidan med CO mätaren inkopplad å justera nålarna på förgasarna."säg till när du är klar så kollar vi" sa dom bara å gick. Så fick tid på mig att justera, sen ropa jag bara på dom när den va bra, sen gick bilen igenom med blankt papper. Sen har du Besikta på kardanvägen i Trollhättan. En av besiktningsmänne
×
×
  • Create New...