Gå till innehåll

Gravander

Fänrik
  • Innehålls Antal

    212
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    31

Gravander senast vann den dag 2 November

Gravander hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

477 Excellent

Om Gravander

  • Placering
    Member

Profile Information

  • Hemort
    Vänersborg

Senaste besökare till profilen

236 profilvisningar
  1. Gravander

    MinÄlva

    Tack Men precis som med alla damer så finns det alltid något att förbättra å pilla med, hela tiden! Målet är att hålla henne i gott skick samt små förändra lite saker, men inte så mycket att den inte går att återställa till original om man vill
  2. Gravander

    MinÄlva

    Bjuder på en Fredags bild Bilen har vart på militär anläggning igen och har gjort en mini GT med militära besiktningstekniker såklart. Co halten skall justeras ner lite innan jag kör till "vanliga" bilprovningen. Låg på runt 6.5% nu. Annars såg de bra ut enligt militära besiktningsteknikerna.. mycket bra ut
  3. Fast med en fia godkänd huvudströmbrytare har du ju nödstopp Den klipper ju strömmen till tändspolen i samma veva som du dödar batteriet, dvs motorn blir både strömlös å tändningslös
  4. Monterar du en sån här Fia godkänd strömbrytare har du stift i botten som du kopplar så bilen dör när du vrider av huvudströmbrytaren. Det är en sån typ som sitter i försvarets alla TGB som har huvudströmbrytaren bakom batterilådan med wire fram till utlösningsmekanismen till vänster om växelspaken https://rallyshop.se/produkt/Huvudstrombrytare-FIA
  5. Det måste ju vara någon här på forumet som äger bilen han filmar.
  6. Drivhjul står på aktionen å är bärhjul på bilden
  7. Gravander

    MinÄlva

    Go kväll.. Precis hemkommen efter en eftermiddags tur med min dotter i 11an. Vi var ute å gled lite för att bilen har stått i garaget I några veckor nu, så vi var ute å motionera den lite Sen har jag de senaste dagarna fått monterat winchen. Kopplat in den, fjärrkontroll, 24v batteri laddare, huvudströmbrytare, 10mm syntetisk winch lina. Monterat ny bottenplatta till batterierna. Mm. Over and out
  8. Gravander

    MinÄlva

    Har flera grejer på gång.. Men pga tidsbrist å manlig förkylning så ligger de stilla just nu. Kofångaren är just nu inne på blästring å termisk sprutning, så nu får jag lite tid att bota min livsfarliga manliga förkylning, å den vet ni alla att de är inte å leka med Sen ska jag i samband med installationen byta batterilåda, montera nytt batteri fäste som håller batterierna stilla, montera strömbrytare till vinch å en ny brytare till fordonet. Blir en FIA godkänd brytare till bilen som dödar motorn när man bryter huvudströmmen. (Klipper tändningen) Blir 70mm2 kabel till vinchen Varför? Mest för jag hade 6meter hemma Sen blir de en calix 24v 8A underhålls laddare fast monterat i bilen med anslutningssladd i trynet. För framtida anslutning av calix kupévärmare å motorvärmare eventuellt. Och så ska jag flytta in relä lådan till winchen bakom batterierna. Montera in en sändare till trådlösa kontroller. Samt montera indikerings lampa på/kring instrument panelen så man ser när strömmen till vinchen är "till" så man minimerar att de ska kunna hända något dumt med fjärrkontrollen efter man använt winchen... Mycket planer... lite ork... lite tid.. Som vanligt då
  9. Gravander

    Uppfräschning av Jeep J20

    Wow... vilken tjusig j20! Grymt jobbat!
  10. Gravander

    Delar tgb11

    Tatanka.nu
  11. Gravander

    MinÄlva

    Ingen aning. Har 2 st optima yellow top batterier. Har ingen radio heller å störa ut, inte än iallafall
  12. Gravander

    MinÄlva

    Tusen tack wingflyer, enkelt å tydligt
  13. Gravander

    MinÄlva

    Nepp, inget svetsa, inget kapat. Övre fästet är de enda som är bytt. Jag fick mitt av en kompis men tatanka säljer fästen löst när jag fråga för 500kr. Eller så bygger man om de gamla kanske går? Som sagt jag fick mitt så funderade inte så mycket på de. Sen är det... vad ska man kalla de.. en "hylsa"(ett rör) på den nedre bulten på generatorn då håler i generator är större än bulten. Å för å bulten tight så stoppa jag i hylsan i hålet som sedan bulten går igenom. Angående remskiva diameter... ingen aning ärligt talat. Jag har gjort denna modifikationen på försvarets bilar tidigare (dock då med en 60A generator som är betydligt mindre än 80A märkte jag) Och de har fungerat mycket bra. Och för övigt så passar remskivan från orginal generator axeln på den nya generatorn. Med mindre mod på kilen (halvmånen) Nu hade min bil stått i 6veckor utan att vara startad(dvs inte fullladdade) så generatorn ladda på friskt i början 27.96-28.00v Sedan efter en 5-8min började den dala ner till 27.85v Det sitter inbyggtladdrelä i generatorn så den styr laddströmen. Är själv dålig på teorin inom generatorer men den laddar väl på när den känner att batterierna inte är fulla? Sedan lägger den sig på en lägre nivå runt 24.5-25.5v för att orka med å driva halvljus osv?
  14. Gravander

    MinÄlva

    Jajemensan. Nu kan jag extra knäcka som Barsebäcks reserv generator om Sverige behöver lite extra power i ledningarna Allt gick fint. Ny fräch glykol. Nya remmar. Jag passade även på att göra minus kabeln lite grövre Sen gjorde jag även plus kabeln lite grövre för å örka me dom våldsamt kraftiga amperen. Generator å remmar på plats Uppifrån Bakifrån Då va de dax å starta bilen för första gången med ny vattenpump å ny kraftkälla. . Skulle det läcka någonstans? Skulle generator ha kortslutning? Nä rå... Allt gick bra i dag Har några korta filmer också men dom orkar jag inte lägga upp på Youtube för å få in här... inte nu iallafall Klart slut
×