Gå till innehåll

Gravander

Fänrik
  • Innehålls Antal

    205
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    30

Gravander senast vann den dag 17 September

Gravander hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

453 Excellent

Om Gravander

Profile Information

  • Hemort
    Vänersborg

Senaste besökare till profilen

204 profilvisningar
  1. Gravander

    MinÄlva

    Har flera grejer på gång.. Men pga tidsbrist å manlig förkylning så ligger de stilla just nu. Kofångaren är just nu inne på blästring å termisk sprutning, så nu får jag lite tid att bota min livsfarliga manliga förkylning, å den vet ni alla att de är inte å leka med Sen ska jag i samband med installationen byta batterilåda, montera nytt batteri fäste som håller batterierna stilla, montera strömbrytare till vinch å en ny brytare till fordonet. Blir en FIA godkänd brytare till bilen som dödar motorn när man bryter huvudströmmen. (Klipper tändningen) Blir 70mm2 kabel till vinchen Varför? Mest för jag hade 6meter hemma Sen blir de en calix 24v 8A underhålls laddare fast monterat i bilen med anslutningssladd i trynet. För framtida anslutning av calix kupévärmare å motorvärmare eventuellt. Och så ska jag flytta in relä lådan till winchen bakom batterierna. Montera in en sändare till trådlösa kontroller. Samt montera indikerings lampa på/kring instrument panelen så man ser när strömmen till vinchen är "till" så man minimerar att de ska kunna hända något dumt med fjärrkontrollen efter man använt winchen... Mycket planer... lite ork... lite tid.. Som vanligt då
  2. Gravander

    Uppfräschning av Jeep J20

    Wow... vilken tjusig j20! Grymt jobbat!
  3. Gravander

    Delar tgb11

    Tatanka.nu
  4. Gravander

    MinÄlva

    Ingen aning. Har 2 st optima yellow top batterier. Har ingen radio heller å störa ut, inte än iallafall
  5. Gravander

    MinÄlva

    Tusen tack wingflyer, enkelt å tydligt
  6. Gravander

    MinÄlva

    Nepp, inget svetsa, inget kapat. Övre fästet är de enda som är bytt. Jag fick mitt av en kompis men tatanka säljer fästen löst när jag fråga för 500kr. Eller så bygger man om de gamla kanske går? Som sagt jag fick mitt så funderade inte så mycket på de. Sen är det... vad ska man kalla de.. en "hylsa"(ett rör) på den nedre bulten på generatorn då håler i generator är större än bulten. Å för å bulten tight så stoppa jag i hylsan i hålet som sedan bulten går igenom. Angående remskiva diameter... ingen aning ärligt talat. Jag har gjort denna modifikationen på försvarets bilar tidigare (dock då med en 60A generator som är betydligt mindre än 80A märkte jag) Och de har fungerat mycket bra. Och för övigt så passar remskivan från orginal generator axeln på den nya generatorn. Med mindre mod på kilen (halvmånen) Nu hade min bil stått i 6veckor utan att vara startad(dvs inte fullladdade) så generatorn ladda på friskt i början 27.96-28.00v Sedan efter en 5-8min började den dala ner till 27.85v Det sitter inbyggtladdrelä i generatorn så den styr laddströmen. Är själv dålig på teorin inom generatorer men den laddar väl på när den känner att batterierna inte är fulla? Sedan lägger den sig på en lägre nivå runt 24.5-25.5v för att orka med å driva halvljus osv?
  7. Gravander

    MinÄlva

    Jajemensan. Nu kan jag extra knäcka som Barsebäcks reserv generator om Sverige behöver lite extra power i ledningarna Allt gick fint. Ny fräch glykol. Nya remmar. Jag passade även på att göra minus kabeln lite grövre Sen gjorde jag även plus kabeln lite grövre för å örka me dom våldsamt kraftiga amperen. Generator å remmar på plats Uppifrån Bakifrån Då va de dax å starta bilen för första gången med ny vattenpump å ny kraftkälla. . Skulle det läcka någonstans? Skulle generator ha kortslutning? Nä rå... Allt gick bra i dag Har några korta filmer också men dom orkar jag inte lägga upp på Youtube för å få in här... inte nu iallafall Klart slut
  8. Gravander

    MinÄlva

    Nu är generator på plats på "riktigt" Håller på att dra kabel. Å så ska jag fylla kylvätska. Uppstart kommer ske ikväll. Mer uppdatering kommer ikväll eller imorgon
  9. Gravander

    härjes c202 laplander

    9.5" lamell till tgb då? 240mm 10 splines Nu har jag inte läst bakåt i tråden så halshugg mig inte om de redan konstaterats att de inte passar Det står ett nummer på din sista bild 50052. Om man zoomar in så ser man det, "klockan 16" på lamellen så att säga. Det står 50052 på min lamell också.
  10. Gravander

    MinÄlva

    Det hade nog funkat med vinkelslip å borrmaskin också Men nu hade jag tillgång till verktyg så jag använde dom. Stoppade du i någon hylsa i röret runt bultarna? Tänkte när man drar åt ifall de blir deformation... fast de är ju 10mm gods å så behöver man inte dra mer än nödvändigt... kanske känns overkill Kärran går ju nu å använda bakom en "vanlig" bil också... fast utan belysning då jag kör Nato uttag å 24v. Skulle kanske gå å sätta led 9-32v å vanlig 7polig. Men då måste jag ändra 11an också... Å de blir inte aktuellt nu
  11. Gravander

    MinÄlva

    Lite uppdatering Eftersom jag väntar på nya remmar så fick jag gjort lite annat. Ska försöka ta tag i tranellsläpet igen i höst å få de registreringsbesiktat. För nu har jag lätt att byta till 50mm dragkula på bilen så fick monterat en kulhandske på dragstången till släpet. Köpte på vidaxl.se Produktbeskrivningen var horribelt dålig. Stod inte vilken diameter på dragstång den passade. Men efter lite Google så verkade de att vara till 60mm dragstång med 50mm kula. Å de var de Art nr på vidaxl.se: 404020 Pris 299kr inkl frakt. Till 750kg släp. Såga av ögla (kändes inte bra i hjärtat men vad gör man) Borra borra Testar. Måste grunda och måla innan jag monterar ihop de "på riktigt" Klart slut
  12. Gravander

    MinÄlva

    Liten uppdatering. Jag har varit i Älvdalen på eftersläckning av skogsbranden där i 8 dygn. Kom hem söndag kväll. Så av förståliga skäl har jag inte skruvat tgb Var å hämtade grejer på volvo igår. 2st o-ringar 2st bult Monterade vattenrören. Och fick ändra om den övre slangen till lite snävare böj med att vinkla anslutningen till insuget lite å korta slangen. Så nu får generatorn plats Men som jag misstänkte var remmarna nu för korta. Så fick beställt remmar till Volkswagen T1 buss från 1969 som är 9.5x905mm Skar av en orginal rem och lade runt alla hjul. Mätte gapet emellan ändarna till 18mm. 88.8+1.8= 90.6cm Närmaste jag hittade var 905mm så de ska nog funka Så nu ska jag vänta lite igen på nya delar Bjude på några bilder från älvdalen som matbröd till texten. (Tråkigt att köra bv å atv 8-10h/dygn. Not) Over and out
  13. Gravander

    MinÄlva

    Inga o-ringar idag från volvo Men fick löst ett annat problem. Min hastighetsmätare har alltid visat galet. Mycket galet. Närmare bestämt 20km/h för mycket hela tiden. Oavsett hastighet. Så i 70km/h visar mätaren 90km/h. Det har ju funkat å köra med. Men så kom jag på att jag hade en annan hastighetsmätare liggandes. Så plockade ur min å in med den "nya" Å den stämde på kilometern med gpsen i alla hastigheter. Så... hur gör vi nu... vill ju ha kvar "orginalets" kilometer antal som hör till bilen.. den högra mätare hör till bilen. Öppna med mejsel och släpp på 22mm mutter, plocka ur glaset med en mejsel i spåret i plåten. Byta den "dåliga" växelhuset å dit med den som stämde med hastigheten på min orginal mätartavla...Sitter med 2 skruv. Torka rent allt.. spruta lite wd40 på papper och dutta runt gummi packingen så den skulle glida i huset igen lätt. Montera mutter å återställaren till trippmäraren. Så nu stämmer både mätare å kilometerantalet
  14. Gravander

    MinÄlva

    Middag. Ligger just nu under min bil å stirrar upp på motorn. Jag har ju fått för mig att en winch ska monteras. Och då vill jag ha mer mos än vad orginal generatorn på 35A orkar.. Så beställde en lastbils generator på ebay. Volvo FL6 Fl10 .. kan kolla art nummer om nån är intresserad. Denna generator är på 24v 80a med inbyggt laddarelä. Å den är betydligt större än jag trodde Men de gick att mukla dit den underifrån. Med 4mm distans mellan generator å motornblock så linjerade den bra vad jag kan se.. ska kolla närmare på de snart.. Vid demontering av den gamla generatorn så märkte jag de va blött runt vattenpumpen. aja.. lika bra å byta.. Så nu väntar jag på två o-ringar från volvo ska komma förhoppningsvis imorgon så jag kan montera vattenrören till pumpen.. Det är de övre vattenröret som tar i generator just nu så jag inte får dit generatorns övre fäste. Men jag TROR de kommer gå fritt när jag får monterat röret ordentligt. Sen är frågan om orginal remmarna kommer räcka eller om jag får hitta något lite längre... återstår att se... Passade även på å byta klokopplingar eller va den kallas från vattenpumpen till fläkten.. till stången där Passade även på att byta termostat mest i förebyggande syfte när kylsystemet ändå är tomt.. Bytte från 92° till 88° Återkommer med uppdatering när jag fått o-ringar å fått dit röret på plats Over and out
×