Gå till innehåll

Oscar

Menig
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Oscar

Senaste besökare till profilen

330 profilvisningar

Oscar's Achievements

Member

Member (1/1)

4

Anseende bland gemenskapen

  1. I hytten finns 2 vippstag, det ena till tidigare nämnda "slangbella". Det andra till centrum på vinchtrummans högra sida. Fick ta till ordentligt med våld för att få vajern inskuffad, o trodde detta var en slirkoppling som förhindrar vajertrumman att snurra mer än nödvändigt när en drar ut vajern? Valpen är nu i tryggt vinterförvar o tog sig dit utan mankemang. Gick hur fint som hellst de 2 milen. Får under vintern försöka få tag på en reservdelsbok o läsa på till nästa sommar. Tack för bilden på smatterkopplingen, som höll på att ge mig hjärtsnörp när den satte igång! Kanske jag här gett en bild av bilen som varande i bedrövligt skick. Motorn helt genomgången för ngt år sedan. Kaross o allt i plåtväg helt rostfria. Däckena inte av färskt datum men nästan oanvända. Presenning med stag över flaket saknas, men det får väl bli till ett senare datum. Att hitta dylikt här i Finland/Östebotten låter sig knappast göra. mvh Christer
  2. Spaken till slangbellan har fungerat, men har ej vetat i vilket läge den är frikopplad. Men däremot inte den andra, som vad jag förstår går till slirkopplingen. Den var helt låst men funkar nu. Med en sprängskiss på hela härligheten skulle det vara lättare att dra slutsatser hur det funkar. Nu har det gått lite på gehör, o hördes gjorde det när bilen smattrandes bogserades hem. Motorn hade stannat samtidigt som det började smattra o gick inte att få igång. Nu går även den. Fyllt på bensin, bytt sugslang till br pumpen, slangen helt murken. Br.mätaren går ej att lita på, men det "borde" ha funnits bensin i tanken Men varför skall allt hända samtidigt? Jag hade inte den minsta aning om vad det var som smällde. Så placerade bilen på sådant ställe på gården , att om jag ej får det fixat innan vintern så står den åtminstone inte ivägen för plogbilen när snön kommer. Men nu verkar allt vara OK o kör den nästa vecka till vinterförvaringen. Så dit gick det veckoslutet, liggandes under bilen. Men som pensioner kan jag ta veckoslutet i morgon istället. Och får tacka för samtliga bidrag som betydligt varit till hjälp.
  3. Hej O tack för er respons. Provade redan i går kväll med att frikoppla växel o fördelningslåda, men det hjälpte inte. Har i dag lyft upp ena bakhjulet o efter lite trixande lossade det bara för att en stund senare låsa sig igen. Med hjälp av en rörtång på kardanaxeln till fördelningsboxen slackade vajern o vinchtrumman lossade, men först efter att jag med lite våld på reglervajern till slirkopplingen fick den att röra på sig. Denna vajer har nog inte varit i användning de senaste decennierna, tror jag. En sak är jag ännu förundrad över: När jag kört bilen lite på gården har kopplingen ibland smattrat, ibland inte o igår när jag åkte iväg började kopplingen föra oljud först efter ngt 100 mtr. Som om vinchen går på o av lite som den själv vill? Enligt besiktningsintyget är bilen en: L-3314 PU-4x4 Årsmod 1966.
  4. Hej har just skaffat mig en Valpen Pltgbil 903 årsmodell 1966 o nu har vajertrumman fastnat o vajern är spänd som en fiolsträng. Detta hände på vägen o förorsakade ett förskräckligt oljud tills motorn lade av o vid hembogseringen ( 100 mtr ) hördes samma oljud. Huru skall jag förfara för att slacka på vajertrumman? Instruktionsboken visar en liten ratt i centrum av gaveln på vajertrumman, men fattas på min bil. mvh Christer
×
×
  • Skapa nytt...