Gå till innehåll

barkbrod

Korpral
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Om barkbrod

  • Födelsedag 1977-12-27

Senaste besökare till profilen

396 profilvisningar

barkbrod's Achievements

Member

Member (1/1)

5

Anseende bland gemenskapen

  1. För den som vill se vad en oljetillverkare rekommenderar så kan man gå till: http://www.midlandoil.se/produkter/midland-raett-olja Klicka på Klassiska bilar--> Volvo--> Serien personterrängbilar--> Valfri modell Där finns datablad och lite matnyttiga råd. Sen kan man ju välja andra fabrikat ändå. Själv föredrar jag riktiga märken före biltema och liknande då jag är rädd att oljan är av lika kvalitet som genomsnittet av deras övriga sortiment.
  2. Tack för goda tips! Plogningen gick utmärkt. Bara att släppa ner och låta plogen "flyta". Provade att ploga 20 cm blötsnö uppför utan snökedjor men med 4wd inkopplad. Det gick utmärkt. Mer snö beställt!
  3. Är det nån som vet hur jag ska ploga så det blir bäst. Ska jag bara köra ner plogen och låta den skrapa i backen eller ska jag släppa ner den fullt och lyfta upp lite?
  4. Ja, jag hoppas på snörekord. C-kortet ser jag ingen anledning för då bilen är lätt lastbil och då gäller väl lika regler som för andra lätta lastbilar. Tack för det varma mottagandet.
  5. Ja, det stämmer Johannes! Det är den på blocket med snöplog. Jag har bara torrkört plogen än så länge fast mitt intryck är att det är väldigt gedigna grejer. Det r en grov balk som går till dragkroksfästet. Förligt sätter man fast plogen i dragfästet i fram. Jag styr vinkel och höjd på bladet inifrån hytten men kan också ta med mej kontrollen och styra den utifrån om jag vill. Plogen får sin kraft elektriskt ifrån bilen och har en hydraulisk motor på plogen. Cylindern man lyfter bladet med är enkelverkande. Nackdelen är väl att med bladet uppe så blir bilen lite framtung och tungrattad. På och avmontering skall väl med van hand och tryckluft på på fem minuter. Utan tryckluft så går det segare. Då får man ha två domkrafter. Luften används för att lyfta bladet genom att trycka in det på lyftcylinderns tryckande sida, Bilen i övrigt är nog det som vi skulle säga är helt standard TGB 11. Har i tips på bekvämare stol till förare och passagerare?
  6. Tillägg: Vad rekommenderar ni mer erfarna för vinchar?
  7. Äntligen har jag tagit mitt förnuft till fånga och slagit till på en TGB 11. Jag har även köpt med en plog till bilen. Tanken är att ploga vägen till huset i vinter. Är det någon som har erfarenhet av att ploga med sin bil? Vad ska man tänka på? Jag har hört om att man kan få tag på en massa roliga tillbehör till kraftuttaget (jag inte har). Vad kan man montera på det och vart hittar jag dessa grejer. 230 generator skulle ju vara häftigt.
×
×
  • Skapa nytt...