Gå till innehåll

w2k

Korpral
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

20 Excellent

Om w2k

  • Placering
    Member
  1. File Name: SoldR Mtrl Tele File Submitter: w2k File Submitted: 15 Feb 2016 File Category: Övrigt Soldatreglemente Telemateriel, 1993. Click here to download this file
  2. w2k

    Lufor mottagning. Skåne.

    Finns fortfarande i våra Bv206 för ledning.
  3. w2k

    Övriga annonstips

    Den här sidan säljer namnband som är nästan lika billiga och faktiskt levereras på utlovad tid. http://www.atmax.se/militara-namnband/
  4. w2k

    SoldR Mtrl Tele

    Version

    19 nedladdningar

    Soldatreglemente Telemateriel, 1993.
  5. Dessa stabs- och sambandshytter finns beskrivna i SoldR Mtrl Tele (Soldatreglemente Telemateriel). Jag vet dock av egen erfarenhet att de har förekommit i ett antal olika konfigurationer under åren och mycket improviserades lokalt, så man ska inte ta reglementet som gospel, men som sagt, kuriosa... SoldR Mtrl Tele går nog att hitta på nätet men jag ska se om jag kan slanga upp den i filarkivet här på sajten också.
  6. En sån här tror jag att det är! Klippte ur en väldigt gammal upplaga av SoldR Mtrl Tele. Massor av roliga fordon i den.
  7. Då visade det sig att nya vagnen jag fått tilldelad har 230V-uttag i både fram- och bakvagn. Så hela frågan blev en smula överflödig. Går dessutom på separat batteripaket så man inte riskerar att dra ur startbatterierna. Ibland tänker de till, Försvarsmakten... Tack ändå för svaren och erbjudandet, Wf
  8. Mitt livs första bandbyte igår. Trots att vi var mellan fyra och sex man som hjälptes åt var det INTE lätt...
  9. Det är nog lysskivorna du har hittat. Var de täckta med ljusreaktivt material på ena sidan? Är tänkta att användas vid mörkerkörning från början. Men funkar såklart även för hemgjorda skyltar
  10. w2k

    Försvarets nya fordon..

    Från http://www.swedmog.se/Militrauppdrag_918.html Mer info än vad som står på nätet har jag inte eftersom jag inte vet vad som är öppet. Men på den sidan ser man de olika varianterna och visst ser det ut som en ganska 1:1 ersättare för minst Tgb30. Här är förresten de nya benämningarna:
  11. w2k

    Försvarets nya fordon..

    Inom FM finns både Unimog och MB G-wagen 6x6 (och G-wagen 4x4, och de andra modeller som nämnts). Unimogen är en lastbil i Tgb30-storlek och den G-klass är närmare Tgb20, en stor pickis... Faktum är att just Unimogen ser ut att vara mer eller mindre en direkt ersättare till Tgb30... döm själva, jag hittade en bild också: https://twitter.com/toyotawars/status/544622798048858113
  12. Tack för det betryggande svaret, Wf. Jag har ett PPL(A) så jag är också bekant med flygplan och deras egenheter. Rent allmänt så är det väl även klokt att inte belasta elsystemet med en massa elektronik när krämen behövs till att dra igång motorn, särskilt om det är kallt.
  13. Jag tänkte köra på DC, därav frågan. Kör man 230V så har man ju både en växelriktare (från DC till AC) och en transformator (från AC till DC, igen) som säkert tar hand om en del stök. Försvarsmaktens prylar är nog gjorda för att tåla både det ena och det andra, jag är mer orolig för känslig civil elektronik som laptops och smartphones.
  14. En fundering som kanske ni som pillat lite mer med era vagnar har koll på. Det finns ju uttag (i förarhytten?) för 24V, som ciggtändaruttaget i en bil ungefär, fast man behöver en adapter. Jag antar att dessa går direkt på fordonets elsystem. Är detta stabilt nog att driva någon form av modern elektronik på eller behöver man ha en trafo emellan som isolerar? Vad är annars oddsen för stora variationer, spikar etc i en i övrigt välskött bandvagn? Vilken laddström har generatorn och var ligger spänningen under tomgång/körning?
  15. Jag fick skickat till mig den här gamla bilden av vad som troligtvis är jag i en något fastkörd Tgb30... men nog ser den inte så fastkörd ut? Detta bör man väl ha kunnat köra/backa upp ur, eller ligger den på framstammen? Det var så länge sen jag körde så jag minns inte...
×