Jump to content

ErikE

Korpral
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Good

About ErikE

  • Rank
    Member

Recent Profile Visitors

113 profile views
  1. Hej, Jag betalar 3463kr helår (trafik + delkasko) för min TGB30 hos Länsförsäkringar. Mvh Erik
  2. Hej! Ja det är med däck. Dessa hjul satt på bilen när jag köpte den. Jag har aldrig kört med dem utan de har bara suttit på tills dess att jag bytte till 14R20. Det är inte det "traditionella" grova mönstret, utan ser mer ut som ett mönster lämpligt för landsväg. Kanske har de blivit regummerade någon gång? Jag har tagit lite foton på dem: Mvh Erik
  3. Hej, Jag har 4st kompletta originalhjul kvar sen jag konverterade min 30-bil till 14.00R20. Finns det något intresse av dessa eller ska man köra dem till soptippen? Jag tänkte mig i bortskänkes i så fall. Mvh Erik Ejdepalm
  4. Hej! Genomförde lyckad registreringsbesiktning av min 30-bil idag och har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig att reda ut. Bilen har en kran, men det står inte inget om det i fordonsuppgifterna. Är det något de missat eller brukar sånt inte stå med? Sen skrev de in maximal vikt på släpvagn och kärra. Innebär det att man inte behöver ett intyg från Scania angående intygande av ursprungsuppgifter när man eventuellt monterar ett VGB-dragsystem? Sen ändrade de däcksdimension också från original till 14.00R20 Mvh Erik
  5. Tack nekafm38a1 och Wingflyer för snabba svar! Jag hade helt glömt att de TGB som gick på export hade 14.00R20 Kollade i "Operator's manual" och där anger man för den sexhjuliga varianten (vid vägkörning): Framdäck: 3,8bar Bakdäck: 4,5bar Jag testade att fylla i 5,8bar i fram och 4,5 bar i bak och då tycker jag att framdäcken såg bättre ut, men det kanske är i högsta laget? Det känns ju inte som att man är helt ute och cyklar om man lägger sig runt 4-4,5 bar baserat på informationen från er. Men den okända parametern är väl hur mycket högre framaxeltryck en 30:a med kran har kontra en 40:a med kran (för vilken däcktrycken angivna i "Operator's manual" verkar gälla). Värt att nämnas är att jag nästan uteslutande kör landsväg och olastat. Mvh Erik
  6. Hej! Vilket däcktryck kör ni som åker TGB med 14.00R20 däck? Jag har en TGB30 med Hiab 650 kran och kör på Continetal HCS-däck. Jag testade med 4bar runt om men tycker att framdäcker ser lite "buliga" ut. Mvh Erik
  7. Hej! Ber om ursäkt för sent svar! Det har varit fullt upp sista tiden så jag har tyvärr inte haft möjlighet att jobba vidare med växlingsfelet, så status är oförändrad. Jag har regbesiktning bokad den 12/12 så det börjar blir bråda tider att klura ut vad detta fel beror på //Erik
  8. Hej! Här kommer en uppdatering på felsökandet! Jag har testat Yodas och SBA111:s tips om att strömsätta V och T ventilerna direkt från säkringscentralen på kabel 527 och 528 med följande resultat: När jag strömsätter solenoiden direkt via det delade kontaktstycket så går V- respektive T-växeln i med ett tydligt klonk. Med skyddskåpan (gummihatten) borttagen på fördelningsväxellådan så ser man tydligt skiftgaffel-axelns rörelse. Om jag sedan sätter ihop kontaktstycket och istället provar med V/T-vredet så hörs bara en klen "puff" från solenoiderna och skiftgaffel-axeln rör sig knappt. (Jag har utöver detta demonterat, rengjort och smörjt upp aktuatorn som styr skift-gaffeln för att eliminera mekaniska felkällor, exempelvis hög friktion mellan kolvarna och huset. Men detta löste ej problemet.) Min slutsats blir att det är inget fel på varken solenoiderna och eller kablaget mellan dem och säkringscentralen. Jag tänker att man nu borde prova strömsätta 527 och 528 i styrboxens kontaktstycke (på kabelstammen) för att säkerställa att kablaget mellan styrbox och säkringscentral är OK. Om detta är schysst så lär det ju vara kontaktstycket mellan styrbox och kabelhärva som behöver testas innan man ger sig på själva styrboxen. Mvh Erik
  9. Tack för bra svar och förslag! Nu har jag lite att jobba med. Återkommer med resultat från fortsatt felsökning. Mvh Erik
  10. Tack för snabbt svar! Jag tänkte provköra med 24V men vågade inte då jag var rädd att bränna styrboxen. Men om den klarar bakspänning så ska jag definitivt testa det! Är det lämpligast att koppla på 24V på kabel 527 eller 528 i "kopplingslådan" bredvid handskfacket? Kan man förresten testa samma sak genom att använda slangen från drivhjulsfrånkopplingen på de andra två ingångarna på skiftgaffel-aktuatorn? När jag läser i repinstruktionen för styrboxen så står det för växelfunktion V: Inmatning kretskort (undre): OBEROENDE Inmatning kretskort (övre): INGEN INMATNING Betyder detta att när växlingsenheten strömsätts och vredet är ställt i läge V så skall solenoiden V aktiveras och växeln läggas i? Vidare kan man läsa: "Vid växling mellan V och T är magnetventilen V eller T strömförande i enbart ca 2 s. Detta styrs av en elektrolytkondensator i den automatiska växelväljaren" Vad jag förstår så åldras elektrolytkondensatorer och kan då få försämrad förmåga att hålla laddning, kan mitt vickande på kontakten (matningen) till växlingsenheten möjligtvis ha påverkat kondensatorn så att den till sist lyckades dra solenoiden? Mvh Erik
  11. Hej, Jag har fått ett konstigt problem med min TGB30 som har gått från fullt fungerande till att inte längre vilja driva på någon växel. Jag skulle vara mycket tacksam för förslag på var jag ska söka efter orsaken till felet. FELBESKRIVNING Det verkar som om att fördelningsväxellådan inte lägger i Terräng (TERRAIN)- eller vägväxeln (ROAD), utan ofrivilligt verkar fastna i drivhjulsfrånkopplingsläget (DD) trots att det inte är aktiverat. FELSÖKNING Jag har kopplat bort tryckluftsslangen mellan solenoid DD och växellådan (luftklockan) för att utesluta att tryck ligger på och därmed drivhjulsfrånkopplar. Jag har tagit bort skyddshatten på fördelningsväxellådans skiftgaffel så att man kan se skiftgaffelns rörelse. När jag vrider på V/T-vredet så hörs en svag puff från solenoiderna ROAD och TERRAIN men skiftgaffeln rör sig inte. Det är definitivt tryck fram till solenoiderna för kranen (PC), vinschen (PW) och drivhjulsfrånkopplingen (DD) fungerar. Jag testade att ställa fördelningsväxellåda i läge V och när jag vickade på det övre kontaktstycket till växlingsenheten (med huvudströmmen tillslagen) så knattrar det till solenoiderna och skiftgafflen rör sig lite, dock inte tillräckligt för att lägga i V-växeln. Jag upprepade detta några gånger och till sist så rörde sig skiftgaffel tillräckligt för att lägga i V-växeln och lastbilen går att köra. Jag spänningsmätte därefter över koppling 527 (till solenoid TERRAIN), och när jag slår på huvudströmmen så har jag där 24V i ca 2 sekunder vilken verkar stämma med reparationshandboken. Solenoiderna verkar alltså fungera när de väl erhåller signal. Jag har ännu inte skruvat isär skiftgaffel-aktuatorn (tryckklockan med 3 anslutningar) men noterat att någon monterat den med dräneringshålet vänt uppåt, tvärt emot vad som anges i rephandboken. NUVARANDE SLUTSATS Tryck fram till ventilerna [OK] Solenoid-funktion [OK] KVAR ATT FELSÖKA Skiftgaffel-aktuator (går den trögt eller fastnar etc.) [?] Växlingsenheten (dåliga kondensatorer etc.) [?] Input till växlingsenheten (gaspedalströmställare, vred, matning etc.) [?] MVH Erik
  12. Hej! Tack för tipset! Jag parkerade lastbilen i en backe/svag lutning när jag tömde axlarna för att få ut så mycket av den gamla oljan som möjligt. Mvh Erik
  13. Hej! Tänkte skämma bort 30:an med ny olja i axelväxlarna och undrar om det står att läsa i reparationshandboken hur man bör gå tillväga (jag har letat men ej funnit något avsnitt som beskriver detta). Får man ur all olja genom pluggarna om man står på plan mark, eller måste man stå i lutning eller suga ur oljan? Sker påfyllning av olja genom samma plugg eller fyller man genom någon avluftning eller dylikt? Tack på förhand! Mvh Erik
  14. Hej! Jag kommer att byta hjulbultar på min TGB30 och kommer således att ha möjlighet till lite förebyggande service/översyn av bromsarna. Är det några givna punkter/åtgärder som man behöver gå igenom (typ smörjning/rengöring) på en bil som inte rullat på många år? Mvh Erik
  15. Jag och brorsan har köpt 4st "kron-batterier" i två omgångar, och brorsan har köpt batterisyran på Autoexperten båda gångerna (som privatperson) utan några som helst problem. //Erik
×
×
  • Create New...